Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906070 keer)

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4515 Gepost op: dinsdag 01 november 2016 - 15:48:50 »
komt nog 70€ bij voor uitlijnen wat ik zelf niet kan.

In 2014 hebben we bij de Fahrzeugakademie in Schweinfurt een voortrein perfect uitgelijnd met elektronische apparatuur. Daarna zijn we met het voertuig het blokje rond gereden en hebben we de voortrein opnieuw uitgemeten: hij stond al niet meer 100% correct uitgelijnd.

Toen zei de leraar: "Dat is wat ik jullie wilde tonen. En dit was voor de deelnemers die in een garage werken. Nu gaan we leren hoe de thuiswerkers het kunnen doen."

Het vereist tijd en je moet extreem zorgvuldig werken, doch we hebben enkel touwtjes en een rolmeter gebruikt. Daarna werd de uitlijning nogmaals elektronisch gecontroleerd. Resultaat: ze was niet perfect, maar we zaten wel binnen de toleranties van de fabrikant.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4516 Gepost op: dinsdag 01 november 2016 - 19:59:59 »
Het is eigenlijk enkel de caster die moet afgesteld worden, de camber is niet te stellen en het toespoor gaat niet veranderen.
Kan dat eigenlijk wel met de digitale waterpas, zelfs met mijn simpele kruislazer kan ik dat controleren ....
Maar een controle in de garage geeft ook meteen aan of er sleet is aan de achteras.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4517 Gepost op: dinsdag 08 november 2016 - 12:06:52 »
Mistig vandaag, met soms mistbanken die het zicht serieus beperkt. Toch rijden er een hoop auto's zonder de lichten aan.
Tegenwoordig hebben auto's (ook de mijne) bijna allemaal een systeem die automatisch de dimlichten aansteekt als het wat donkerder wordt.
Blijkbaar neemt dat bij sommige rijders de verantwoordelijkheid weg om de lichten aan te steken op momenten waar de zichtbaarheid niet door gebrek aan licht wordt veroorzaakt...
Ik gebruik het automatisch daarom systeem niet.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4518 Gepost op: dinsdag 08 november 2016 - 19:01:22 »
Ik gebruik het automatisch daarom systeem niet.

Ik wel, maar ik kom tussen in de zeldzame gevallen dat het nodig is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4519 Gepost op: dinsdag 08 november 2016 - 20:14:05 »
Ik gebruik het automatisch daarom systeem niet.

Ik wel, maar ik kom tussen in de zeldzame gevallen dat het nodig is.

Ik gebruik al vanaf mijn eerste Volvo 340 het automatische systeem. Gewoon een lichtschakelaar uit het laatste modeljaar eringezet, zodat bij het starten van de motor automatisch de lichten aanspringen.

En bij alle andere auto's zet ik het licht automatisch zelf wel aan. Ik rijd dus gewoon altijd met de dimlichten aan.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4520 Gepost op: dinsdag 08 november 2016 - 21:46:35 »
Stond op de N16 als pakweg 10é aan het rode licht, zie ik vooraan plots iedereen uitstappen.... Was een bromfietser omver gereden. Zag er niet goed uit, hij bewoog nog wel zijn handen en voeten, zat iemand bij die blijkbaar vroeg om een vuist te maken etc.
Hoe of wat er precies is gebeurd weet ik niet maar de brommer had in elk geval brandende lichten want die werkte nog steeds bij het wrak.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4521 Gepost op: woensdag 09 november 2016 - 16:37:17 »
Ik rijd dus gewoon altijd met de dimlichten aan.

Heb je dan nog geen DRL?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4522 Gepost op: woensdag 09 november 2016 - 20:21:44 »
Ik rijd dus gewoon altijd met de dimlichten aan.

Heb je dan nog geen DRL?

Nee en ook geen sjoemelsoftware. Gewoon eerlijke mechaniek.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4523 Gepost op: donderdag 10 november 2016 - 16:30:48 »
Gewoon eerlijke mechaniek.

Nog geen auto waar de voorbumper moet gedemonteerd worden om een koplamp te vervangen en de motor moet uitgebouwd worden om de waterpomp te vervangen dus.

Mensen, wat gaan onze hedendaagse auto's over enkele jaren voor torenhoge werkplaatsrekeningen zorgen!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4524 Gepost op: donderdag 10 november 2016 - 21:10:22 »
Inderdaad, daarom dat ik met mijn ouder bakske wil verder rijden, zolang die het goed doet. Simpel in onderhoud en reparaties.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4525 Gepost op: vrijdag 11 november 2016 - 12:45:04 »
Inderdaad, daarom dat ik met mijn ouder bakske wil verder rijden, zolang die het goed doet. Simpel in onderhoud en reparaties.

Een redenering die ik best kan begrijpen.

Zo heb ik met mijn tuuteke wat aan de hand.  Er zat een kortsluiting op de verlichting van mijn aanhangwagen.  De verlichting van mijn aanhangwagen is intussen hersteld, en de aanhangwagen is terug gekeurd. (naar de keuring gereden met de auto van m'n schoonvader).

Bij mijn auto, was er echter een zekeringetje gesprongen.  De énige zekeringetjes die ik zo meteen kon vinden, waren allemaal nog ok.  En m'n schoonbroer, die een prima autotechnieker is, was voor z'n werk bij Dredging 6 weken ribbedebie.   Dus éérst maar naar Cardoen.  Twee uur lang heb ik daar moeten wachten op een diagnose.  Na twee uur, kreeg ik te horen dat ze het euvel voorlopig opgelost hadden, maar dat ik nog 's moest terugkomen om de trekhaakmodule te vervangen.  Die module moest namelijk éérst besteld worden.  Een week later heb ik daar een halve dag bij Cardoen gezeten om die module te laten vervangen, hoewel de herstelling op afspraak was en mij gegarandeerd werd dat de herstelling hooguit een uurtje zou duren.  Enfin, ein-de-lijk hersteld, zou je dan denken.  Ik ben de parking nog niet af, of ik merk dat de richtingsaanwijzer opnieuw niet meer werkt.  Tamelijk pissed terug naar de technische dienst naverkoop.  "Jamaar, nu hebben we geen tijd.  Maak maar terug een afspraak".  Ja, dàt hadden ze gedacht !  Ik was ondertussen al twee keer een halve dag m'n auto en evenveel tijd kwijt.  Ik vond het stilaan wel welletjes geweest.  Dan hadden ze maar een fatsoenlijke diagnose en een deftige herstelling moeten uitvoeren, ofwel mij doorverwijzen naar een Renault-dealer.  Soit, uiteindelijk dan toch maar naar de erkende Renault-dealer hier om de hoek.  Bleek natuurlijk dat die trekhaakmodule er niks mee te maken had, en dat er nog elders zekeringen zitten.  Maar : die zitten goed verstopt onder de motorkap.  Blijkbaar ergens in de buurt van de linkerkoplamp, en om dààr bij te geraken, moet eerst oa de batterij afgekoppeld en weggehaald worden.  Kostprijs : een dikke 125 euro en m'n auto opnieuw een halve dag kwijt !  Voor een simpel zekeringetje !  Pffffft.

Nu ben ik voor het overige aardig tevreden over die Grand Scènic.  Maar DIT kan ik géén vooruitgang meer noemen.  Waar is verdorie de tijd dat het volstond om ergens onder het instrumentenpaneel een plaatje weg te halen om bij de zekeringen te geraken ?  En waar er dan een eenvoudig schema bij te vinden was ?  Of heeft de constructeur dat opzettelijk gedaan, zodat ne mens voor de simpelste herstelling toch weer een beroep moet doen op een erkende dealer ?

En verder: bij Cardoen, was de prijs redelijk goedkoop.  Maar hun dienst naverkoop is wat mij betreft helaas kwalitatief navenant ook.  Ik betwijfel of ik er ooit nog een auto zou kopen.  Mss toch maar bij een fatsoenlijke dealer, die m'n auto naderhand ook nog deftig kan herstellen ipv een technicus die niet verder geraakt is dan schoolbank-mechanica.  Te weten: alleen maar in staat om de gegevens uit te lezen via z'n computer en vervolgens een irrelevante herstelling uit te voeren.  Kan zijn dat ik daar op 't eerste zicht wat méér zou moeten betalen, maar met een béétje pingelen komt zo'n dealer vroeg of laat ook nog over de brug met een interessant aanbod.  Een toonzaal-model, of directiewagen waar nauwelijks mee gereden is, bijvoorbeeld.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 november 2016 - 16:37:00 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4526 Gepost op: vrijdag 11 november 2016 - 16:54:48 »
In Duitsland kan je voordeel doen met een nieuwe wagen die een "Tageszulassung" gehad heeft. Het gaat om een nieuwe wagen die zich in voorraad bij de dealer bevindt en op papier voor één dag ingeschreven werd, doch nooit de garage verlaten heeft. Daardoor verhoogt in de statistieken het aantal inschrijvingen nog vóór de wagen in werkelijkheid deelneemt aan het verkeer, waarvoor de dealer van de fabrikant een premie krijgt, die hij kan doorspelen aan de klant. Het enige nadeel is dat de wettelijke garantie van 2  jaar voor de eindgebruiker iets korter uitvalt, namelijk met de tijd tussen de Tageszulassung en de inschrijving door de eindgebruiker.

Al mijn hele leven heb ik het geweten dat het niet gemakkelijk is om een werkplaats te vinden die degelijk werk tegen een correcte prijs levert. Uit onderzoek blijkt dat daarbij hier in Duitsland de vrije werkplaatsen het niet slechter of beter doen dan de merkgebonden werkplaatsen. Maar hoe dan ook worden herstellingen door de modulaire bouwwijze veel duurder. Een voorbeeld: een luchtdebietmeter kost ongeveer 200 Euro, maar bij de Mercedes A-klasse zit die in de stuureenheid welke als geheel moet vervangen worden en 1.100 Euro kost. Die bouwwijze maakt enkel voor de fabrikant de productie goedkoper.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4527 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 09:58:13 »
Gisteren ben ik de kaap van de 15 000 km met de moto overschreden en dat op ongeveer 9 maanden. 20000 km/jaar zal ik niet halen, zeker nu ik dichter bij huis werk, maar ik zal er niet ver afzitten.

Ik houd er statistiekjes van bij. Ik heb zo'n 91% van de woon-werk verplaatsing met de moto gemaakt.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4528 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 17:29:08 »
Misschien zal je in de winter wat minder met de motorfiets rijden. Hoewel, in België ligt er natuurlijk niet zo vaak sneeuw als hier.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4529 Gepost op: zaterdag 26 november 2016 - 12:25:53 »
Het enige dat me naar de trein of de auto laat grijpen om op het werk te geraken is sneeuw en ijzel. Volgende week krijgen we nachtvorst. Als de weg droog is neem ik toch de moto. Ik heb een goed en warm motorpak en dikke winterhandschoenen, geen probleem dus.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519