Inderdaad, daarom dat ik met mijn ouder bakske wil verder rijden, zolang die het goed doet. Simpel in onderhoud en reparaties.
Een redenering die ik best kan begrijpen.
Zo heb ik met mijn tuuteke wat aan de hand. Er zat een kortsluiting op de verlichting van mijn aanhangwagen. De verlichting van mijn aanhangwagen is intussen hersteld, en de aanhangwagen is terug gekeurd.
(naar de keuring gereden met de auto van m'n schoonvader).
Bij mijn auto, was er echter een zekeringetje gesprongen. De énige zekeringetjes die ik zo meteen kon vinden, waren allemaal nog ok. En m'n schoonbroer, die een prima autotechnieker is, was voor z'n werk bij Dredging 6 weken ribbedebie. Dus éérst maar naar Cardoen. Twee uur lang heb ik daar moeten wachten op een diagnose. Na twee uur, kreeg ik te horen dat ze het euvel voorlopig opgelost hadden, maar dat ik nog 's moest terugkomen om de trekhaakmodule te vervangen. Die module moest namelijk éérst besteld worden. Een week later heb ik daar een halve dag bij Cardoen gezeten om die module te laten vervangen, hoewel de herstelling op afspraak was en mij gegarandeerd werd dat de herstelling hooguit een uurtje zou duren. Enfin, ein-de-lijk hersteld, zou je dan denken. Ik ben de parking nog niet af, of ik merk dat de richtingsaanwijzer opnieuw niet meer werkt. Tamelijk
pissed terug naar de technische dienst naverkoop.
"Jamaar, nu hebben we geen tijd. Maak maar terug een afspraak". Ja, dàt hadden ze gedacht ! Ik was ondertussen al twee keer een halve dag m'n auto en evenveel tijd kwijt. Ik vond het stilaan wel welletjes geweest. Dan hadden ze maar een fatsoenlijke diagnose en een deftige herstelling moeten uitvoeren, ofwel mij doorverwijzen naar een Renault-dealer. Soit, uiteindelijk dan toch maar naar de erkende Renault-dealer hier om de hoek. Bleek natuurlijk dat die trekhaakmodule er niks mee te maken had, en dat er nog elders zekeringen zitten. Maar : die zitten goed verstopt onder de motorkap. Blijkbaar ergens in de buurt van de linkerkoplamp, en om dààr bij te geraken, moet eerst oa de batterij afgekoppeld en weggehaald worden. Kostprijs : een dikke 125 euro en m'n auto opnieuw een halve dag kwijt ! Voor een simpel zekeringetje ! Pffffft.
Nu ben ik voor het overige aardig tevreden over die Grand Scènic. Maar DIT kan ik géén vooruitgang meer noemen. Waar is verdorie de tijd dat het volstond om ergens onder het instrumentenpaneel een plaatje weg te halen om bij de zekeringen te geraken ? En waar er dan een eenvoudig schema bij te vinden was ? Of heeft de constructeur dat opzettelijk gedaan, zodat ne mens voor de simpelste herstelling toch weer een beroep moet doen op een erkende dealer ?
En verder: bij Cardoen, was de prijs redelijk goedkoop. Maar hun dienst naverkoop is wat mij betreft helaas kwalitatief navenant ook. Ik betwijfel of ik er ooit nog een auto zou kopen. Mss toch maar bij een fatsoenlijke dealer, die m'n auto naderhand ook nog deftig kan herstellen ipv een technicus die niet verder geraakt is dan schoolbank-mechanica. Te weten: alleen maar in staat om de gegevens uit te lezen via z'n computer en vervolgens een irrelevante herstelling uit te voeren. Kan zijn dat ik daar op 't eerste zicht wat méér zou moeten betalen, maar met een béétje pingelen komt zo'n dealer vroeg of laat ook nog over de brug met een interessant aanbod. Een toonzaal-model, of directiewagen waar nauwelijks mee gereden is, bijvoorbeeld.