Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906073 keer)

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4680 Gepost op: zaterdag 20 mei 2017 - 13:20:24 »
Een gele moto, met lichten aan, een knaloranje helm en een fluo geel hesje en bovendien een moto die lawaai maakt, dat zien de zwakzinnige weggebruikers zelfs niet meer!

Dat willen ze niet gezien hebben. Want zoals je zegt: fietsers hebben toch altijd voorrang. Zo geraken ze zelfs onder vrachtwagens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4681 Gepost op: zondag 21 mei 2017 - 11:38:25 »
Citaat van: JC
Dan zijn we buren :-). Ik werk bij DP World, ook naast Indaver, maar dan wel een paar honderd meter verder.
Als ik alle verhalen vd chauffeurs zou geloven wat daar allemaal gebeurd ... dan kan jij de verhalen over ons ook allemaal geloven ...  ;D
Jij hebt nog geluk dan op dp ... Indaver is een goede buffer tegen de uitstoot van "geurspecialist" Opdebeeck ...  :)

Wij komen regelmatig op dp met onze *backscatter* (ijs)doosjes scannen, uiteraard wel eerst aanmelden bij "ops" en komen ze ons halen/brengen van/naar onze plek met "het busje".
Zit je daar in dat "ops"-blokje (containerkantoor) of ergens anders ? (als je ni wil, ni zeggen hé, geen probleem)

Citaat van: Bert.covens
En ik zit daar ook niet zo gek ver vandaan allemaal, (...)

Idd, alle drie op een hoopje bijna.  :)

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4682 Gepost op: zondag 21 mei 2017 - 11:52:23 »
(...)
Een gele moto, met lichten aan, een knaloranje helm en een fluo geel hesje en bovendien een moto die lawaai maakt, dat zien de zwakzinnige weggebruikers zelfs niet meer!

Idd, als ik daarvoor iedere keer een euro kreeg ... ... was ik nog niet rijk, maar wel goed in die richting alleszins.  8)

Ik had maar keus tss wit, grijs, zwart en "champagnekleur", heb als geheelonthouder dan maar voor dat laatste gekozen.  ;D
Maar altijd voorzien van een fluogele motovest en dito helm, zwarte motobroek en dan nog zien ze sommigen je niet ...


Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4683 Gepost op: zondag 21 mei 2017 - 23:11:12 »
Wij komen regelmatig op dp met onze *backscatter* (ijs)doosjes scannen, uiteraard wel eerst aanmelden bij "ops" en komen ze ons halen/brengen van/naar onze plek met "het busje".
Zit je daar in dat "ops"-blokje (containerkantoor) of ergens anders ? (als je ni wil, ni zeggen hé, geen probleem)

Nee, ik zit in het administratief gebouw waar de truckers zich komen aanmelden. Beneden staan een reeks terminals en zijn er ook douane-faciliteiten. IT zit ook in dat gebouw. Na jaren in een abstracte business vind ik dit wel fijn. Je krijgt direct voeling met de activiteiten van het bedrijf. Per dag rijden er tot 2500 trucks onder mijn bureau door, ik zie de chauffeurs beneden wachten, door het raam zie ik de laad- en losactiviteiten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4684 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017 - 18:47:26 »
Met zonnige weer kan de temperatuur in de auto al flik oplopen. Via de app op mijn smartphone kan ik op afstand zien hoe warm het in de geparkeerde wagen is en dat was vandaag meer dan 50 °C omdat ik niet in de schaduw kon parkeren. Gelukkig kan ik afstand de airco activeren en kom ik in een aangename wagen toe.
Op de tweede stop vandaag stond de wagen in de zon en besloot ik de airco aan te laten staan. Ik was benieuwd hoeveel stroom die airco zou trekken. Het blijkt dat dit in de praktijk zeer meevalt. Met mijn Model X 90 D is dat zo'n 1,5 à 2%/u.
Volgend experiment is eens kijken wat de "cabin overheat protection" betekent.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4685 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017 - 19:45:19 »
Via de app op mijn smartphone kan ik op afstand zien hoe warm het in de geparkeerde wagen is en dat was vandaag meer dan 50 °C omdat ik niet in de schaduw kon parkeren.

Niet moeilijk met zo een schuine voorruit. Het verbruik dat ze ermee uitsparen doordat de wagen gestroomlijnder is, vreet de airco op. Maar bij verbruikstesten staat de airco natuurlijk af.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4686 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017 - 20:15:39 »
Maar bij verbruikstesten staat de airco natuurlijk af.
Niet bij de #EPA of USA-verbruikstest sinds 2007, daar is een supplemetaire test #airco-aan inclusief, en daar rijden ze ook 130 kmh..., zie de snelheidsgrafieken in (f) tijd:
(en blijkbaar ook een Cold test bij -7°C, want verwarming is soms meer verbruiksverhogend dan een airco)

Fossiele wagens verbruiken natuurlijk ook (veel) meer bij koudstart en relatief korte stukken.
En elke extra stroomverbruiker van ventilator in stand x tot weet ik veel doet de fossiele wagen ~ 0,1 liter/100 km per 100W-verbruiker meer verbruiken.

https://www.heise.de/autos/artikel/ADAC-Elektrische-Verbraucher-sorgen-fuer-Mehrverbrauch-1154293.htm

Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75#Supplemental_tests

Supplemental tests

In 2007, the EPA added three new Supplemental Federal Test Procedure (SFTP) tests[10] that combine the current city and highway cycles to reflect real world fuel economy more accurately,. Estimates are available for vehicles back to the 1985 model year.[5][11]

EPA US06 supplemental driving cycle

The US06 Supplemental Federal Test Procedure (SFTP) was developed to address the shortcomings with the FTP-75 test cycle in the representation of aggressive, high speed and/or high acceleration driving behavior, rapid speed fluctuations, and driving behavior following startup.
SFTP US06 is a high speed/quick acceleration loop that lasts 10 minutes, covers 8 miles (13 km), averages 48 mph (77 km/h) and reaches a top speed of 80 mph (130 km/h). Four stops are included, and brisk acceleration maximizes at a rate of 8.46 mph (13.62 km/h) per second. The engine begins warm and air conditioning is not used. Ambient temperature varies between 68 °F (20 °C) to 86 °F (30 °C).
The cycle represents an 8.01 mile (12.8 km) route with an average speed of 48.4 miles/h (77.9 km/h), maximum speed 80.3 miles/h (129.2 km/h), and a duration of 596 seconds.

#EPA SC03 supplemental driving cycle

The SC03 Supplemental Federal Test Procedure (SFTP) has been introduced to represent the engine load and emissions associated with the use of air conditioning units in vehicles certified over the FTP-75 test cycle.
SFTO SC03# is the air conditioning test, which raises ambient temperatures to 95 °F (35 °C), and puts the vehicle's climate control system to use. Lasting 9.9 minutes, the 3.6-mile (5.8 km) loop averages 22 mph (35 km/h) and maximizes at a rate of 54.8 mph (88.2 km/h). Five stops are included, idling occurs 19 percent of the time and acceleration of 5.1 mph/sec is achieved. Engine temperatures begin warm.
The cycle represents a 3.6 mile (5.8 km) route with an average speed of 21.6 miles/h (34.8 km/h), maximum speed 54.8 miles/h (88.2 km/h), and a duration of 596 seconds.

Cold cycle
A cold temperature cycle uses the same parameters as the current city loop, except that ambient temperature is set to 20 °F (−7 °C).

Overigens de ADAC eco test is ook deels met airco aan, en wordt de snelwegcyclus ook -en vooral- 130 kmh gereden, dit altijd met airco aan indien voorhanden...:
Al bij de eerste ecotest 2003-2011: https://www.adac.de/_mmm/pdf/EcoTest_alt_2003-2011_118922.pdf

Zo lag bij een oude Tesla S P85 in 2013 de ecotest ADAC (415 km) en de EPA-test (430 km) maar 15 km rijbereik uit mekaar, terwijl de sjoemel-NEFZ met 500 km zomaar 85 km afweek van de ADAC-ecotest.
ADAC ecotest 2012-2016 met bepaalde E-wagencyclus:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/27473_118924.pdf

ADAC ecotest vanaf december 2016:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/FTKInfo%20EcoTest%20Test-%20und%20Bewertungskriterien%20ab%2012_2016_292234.pdf

via: ecotest/ methodik-hintergrund.
https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/default.aspx?ComponentId=29755&SourcePageId=8749&quer=ecotest
 ADAC lijkt dat NEFZ-gesjoemel ook echt beu te zijn
Citaat
Die Neuerungen 2016
Die Messungen auf dem Abgasprüfstand werden durch reale Straßenmessungen (RDE, Real Driving Emissions) ergänzt. Auf dem Prüfstand werden realitätsnähere Testzyklen gefahren, der veraltete „Neue Europäische Fahrzyklus“ (NEFZ) wird durch den künftigen Weltzyklus WLTC (in der Version 5.3) ersetzt.
Zusätzlich wurden die Schadstoffgrenzwerte verschärft, für eine sehr gute Bewertung muss ein Auto nicht nur die Grenzwerte erfüllen, sondern spürbar unterschreiten. Die klassenabhängige CO2-Bewertung wurde abgeschafft, um alle Fahrzeuge im Test uneingeschränkt vergleichbar zu machen. Für mehr Transparenz werden nun auch die durchschnittlichen Schadstoffemissionswerte angegeben (ab Ende 2016 im Internet für alle Pkw, die nach neuem Standard gemessen wurden).
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 mei 2017 - 21:52:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4687 Gepost op: zaterdag 27 mei 2017 - 00:24:22 »
En elke extra stroomverbruiker van ventilator in stand x tot weet ik veel doet de fossiele wagen ~ 0,1 liter/100 km per 100W-verbruiker meer verbruiken. [/i]

Behalve als hij uitgeschakeld is, gebruikt de ventilator van de klimatisatie trouwens in elke stand evenveel als in de maximum stand. In een lagere stand wordt er gewoon een weerstand voorgeschakeld.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4688 Gepost op: zaterdag 27 mei 2017 - 10:36:04 »
En elke extra stroomverbruiker van ventilator in stand x tot weet ik veel doet de fossiele wagen ~ 0,1 liter/100 km per 100W-verbruiker meer verbruiken. [/i]

Behalve als hij uitgeschakeld is, gebruikt de ventilator van de klimatisatie trouwens in elke stand evenveel als in de maximum stand. In een lagere stand wordt er gewoon een weerstand voorgeschakeld.
Interessant.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4689 Gepost op: maandag 29 mei 2017 - 15:28:28 »
Fanmail gekregen van de Bayerische Polizei, het was zeker al een jaar geleden. Overtreding? Natuurlijk: weer maar eens véél sneller dan toegestaan gereden, en dan nog wel binnen een bebouwde kom, in een tunnel (dus geen zwakke weggebruikers in de buurt), namelijk 55 km/h (52 km/h na correctie) waar 40 km/h toegestaan was. Prijs: 25 €. Had ik 2 km/h trager gereden (53 km/h gemeten, 50 km/h na correctie), dan was het slechts 10 € geweest. Daarvoor kan een mens niet sukkelen.

In België zou ik bij een gemeten snelheid van 55 km/h een gecorrigeerde snelheid van 49 km/h gehad hebben, en had het me een onmiddellijke inning van 53 € gekost.
« Laatst bewerkt op: maandag 29 mei 2017 - 15:31:48 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4690 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 15:02:57 »
Een gele moto, met lichten aan, een knaloranje helm en een fluo geel hesje en bovendien een moto die lawaai maakt, dat zien de zwakzinnige weggebruikers zelfs niet meer!
Automobilisten zien dat ook niet. Afgelopen weekend mee begeleid met de 1000km Kom Op Tegen Kanker en verschillende keren gezien dat een motoragent op een kruispunt ging staan met gestrekte hand in de lucht, en het verkeer vervolgens bij groen licht gewoon het kruispunt op kwam gereden en rond de motoragent manoeuvreerde, tot die van verbazing bijna van zijn fiets viel en via zijn fluitje de longen uit zijn lijf blies.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4691 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 16:23:32 »
31 mei .... laatste dag voordat het theorie-examen strenger gequoteerd wordt.  (edit : een zware overtreding, kost de leerling dan meteen 5 punten).  Die dag valt dan ook nog 's op een woensdag, de dag waarop veel leerlingen en studenten in de namiddag vrij zijn.

Dus : pokke-druk in examencentra.  Volgens collega's oa in Geel, lange rijen wachtende mama's en papa's in de auto terwijl de zoon/dochter examen ging afleggen.  Op de meest onmogelijke plaatsen geparkeerd : fietspad, voor de inrit van een bedrijf.  Enfin : parkeren ?  Versta : de auto maar ergens neerkwakken waar ze goesting hebben.  Gewoon te tam om de zoon/dochter even af te zetten en een plaatsje te zoeken waar het iets of wat veilig kan en mag om te parkeren.  En even in de spiegels kijken vooraleer uit te stappen was er ook al zelden bij.

Dat zijn dan de ouders die straks hun zoon of dochter gaan leren autorijden ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4692 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 18:10:38 »
Dat zijn dan de ouders die straks hun zoon of dochter gaan leren autorijden ....
Ik denk dat heel veel van onze verkeersonveiligheid inherent in ons "systeem" van bovenaan erin zit. Omdat politiek dergelijke fratsen niet prioritair vinden, vinden politie dit niet prioritair, wordt het niet aangepakt en kan iedereen zijn zin maar doen.

Vergelijk dit dan met een cultuur die heel wat directer communiceert wanneer regels overtreden worden (DE, NL, GB) en de verschillen in de statistieken zijn erg eenvoudig te verklaren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4693 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 22:57:52 »
Ik denk dat heel veel van onze verkeersonveiligheid inherent in ons "systeem" van bovenaan erin zit

Er zou niet veel van bovenaan dienen te komen als de weggebruikers een klein beetje meer hun verstand zouden gebruiken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4694 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 08:41:35 »
Er zou niet veel van bovenaan dienen te komen als de weggebruikers een klein beetje meer hun verstand zouden gebruiken.

Maar omgekeerd geldt evenzeer : als weggebruikers niet spontaan wat meer hun verstand gebruiken, dan kan het geen kwaad om diezelfde weggebruikers eventjes terug op hun plichten te wijzen.  Goedschiks als het kan, kordaat als het moet.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone