Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906091 keer)

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4725 Gepost op: donderdag 24 augustus 2017 - 22:52:35 »
Citaat
Als er al ééntje bestaat, dan toch eentje die niet werkt ....
De dorpsidioot waar jij het over hebt, mag beslissen, heeft een functie.

Welke functie dan wel ?  Het verkeer zo stevig moeilijk in de war sturen ? 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4726 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 03:00:03 »
De snelheidregelaarpedaal   ;D
acceleratie pedaal
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4727 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 20:32:22 »
acceleratie pedaal

Of versnellingspedaal... neen, want dan gaan er zijn die denken dat je daarmee kan schakelen.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4728 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 15:57:14 »
Dat op de E19, rijrichting Antwerpen, thv de Kleine Barreel de variabele signalistie voortdurend (ook als het volstrekt onnodig is) op 70 staat, wisten we al.  Afgelopen weekend nog mogen ondervinden, dat men dit grapke ook al begint uit te halen op de E17, thv de verkeerswisselaar naar de E40 in Zwijnaarde.  Ook hier : er was vlot verkeer, niks te zien .... en toch moet en zal dat ding onnodig op 70 staan.  Waarom ?  Joost mag het weten.

En zo creërt men files waar er geen zijn.  Neem nu de viaduct in Gentbrugge, op diezelfde E17.  Daar duidt de variabele signalisatie zowat permanent 90 aan.  De PPC, ingesteld op 85 km/u, komt hier evenwel geregeld tussenbeide omdat bestuurders om 1 of andere reden en masse nog geen 80 meer rijden, zelfs op de twee links gelegen rijstroken.

Daarnaast nog getuige geweest van een gevalleke "ik heb den dikste".  Vrachtwagenchauffeur moet hier stenen komen leveren.  Aannemer is hier achter bezig met een nieuwe wijk aan te leggen.  Verkeer moet zo'n 100 m omrijden.  Om één of andere reden, moet de chauffeur van de aannemer een deel van zijn vracht lossen aan de werf.  De overige stenen, moet hij blijkbaar lossen vlakbij de énige weg waar bestuurders nog langs kunnen (en dus moeten).  Vrachtwagenchauffeur zit nog in z'n cabine, z'n PTO staat nog niet eens aan, wanneer er voor hem en achter hem al diverse bestuurders langs daar moeten passeren.  Een alternatief IS er niet.  Weigert hen de kans te geven om éérst te passeren voordat hij z'n vracht gaat lossen.  Neen, stapt rustig uit en gaat op z'n gemakje de stenen lossen aan de kant.  Zich niks aantrekkend van het feit dat niemand er nog door kan.  Als hij dan eindelijk klaar is en wil doorrijden, wil een tegenligger hém daar de kans niet meer toe geven.  En blijft in zijn weg staan, wijl hij alles vrolijk opneemt met z'n dashcam. 

- Hee, laaaat me er eens laaaangs joooong
- Awel, da hadde gij terjust kunnen doeng ipv die stenen te beginnen lossen, ge zag ook dat wij hier stonden te wachten. Nu wachte gij mor.  Ik heb tijd.
- Jaaaa jong, waaaaa noooog ?
- Jajaa, ge zult 't nu wel afleren manneke.
- Jamaaaaar die aaaaaanneeeeeemer heeeeef gezeeeech da ich hier die stenen moet aflaaaaaden
- Heettem er bij gezegd da ge ier gans den boel meugt blokkeren soems ?
- Jamaaaar
- Niks maaaaaaaar.  Wa hadde gedaan als er nen ambulance moest passeren éh ?  Wa dan éh ? Ge zou 't dan rap wete zenne paljaske
- Gij zijt toch genen ambulaaaaaaans ?

Enfin, het soort zinvolle discussies dus.  Grapke heeft nog zo'n half uurke geduurd hier ..... Kinders !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4729 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 19:34:52 »
Goed dat asociale bestuurders soms eens lik op stuk krijgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4730 Gepost op: zondag 17 september 2017 - 22:11:54 »
Weer eens een boeiend dagje elektrisch rijden! Gisteren nam ik de Model X voor een rit naar mijn moeder in Zandhoven. Mijn zoontje mocht een kampeerfeestje geven voor enkele vrienden, de 2 extra zitplaatsen kwamen van pas! Ik had de wagen niet volledig opgeladen, maar voor de geplande ritten was het meer dan genoeg. 's Avonds belt er nog een ouder die het feestje compleet vergeten was. Omdat ik de volgende dag toch de taart moest gaan halen in Duffel besloot ik om nog een extra vriendje op te pikken in Mechelen, de volgende dag. Ergens had ik me ook misrekent en heb ik weer een les geleerd. Het wordt al aardig kil 's nachts en dat kost 's morgens meer energie omdat de batterij en het interieur dienen opgewarmd te worden. Vermits ik nu 8 personen in Zandhoven had, lukte de terugrit in één keer ook niet. Zoveel reserve had ik niet genomen.
Ik kon vandaag nog 2 uurtjes bij mijn moeder laden voor wat extra reserve. De elektriciteit in haar huis is echter niet echt top en het duurde even voor ik een stopcontact vond met een correcte aarding. Omdat ik de boel niet vertrouwde laadde ik maar aan 2 kW ipv 3 kW. Het voordeel was vooral dat de batterij niet kon afkoelen. De terugrit naar Mechelen was geen probleem, ik kwam in Mechelen toe met 17% lading. Op de terugweg ben ik even gestopt aan de supercharger (10 à 15 min) om dan verder te rijden naar Zandhoven. De kinderen hebben nog kunnen ravotten in Herentals in het Netepark waar ik de wagen heb ingeplugd op een type2 lader (11 kW). Na enkele uurtjes hadden de kinderen er genoeg van en kon ik vertrekken met een auto met 90% batterijlading.
De wagen is nu thuis ingeplugd op schuko en zal deze nacht rond 4u beginnen laden. Wanneer ik vertrek rond 8:00 zal de batterij warm zijn van het laden en bovendien kan ik het interieur voorverwarmen. Als extra voordeel van dit voorverwarmen zal er geen condensatie meer op de ruiten hangen zodat ik veilig kan vertrekken.

Ja, elektrisch rijden is extra plannen en rekenen. Maar zelfs als de planning compleet overhoop wordt gegooid lukt het nog altijd. Er komen steeds meer laadpalen op allerlei locaties en deze maken dat dergelijke situtaties echt geen probleem meer zullen vormen. Indien ik op zaterdag thuis was vertrokken met een lading van 90% was die supercharger zelfs niet nodig geweest. Zeker als je thuis aan een 400V 3-fase stopcontact kan laden mag dit geen probleem zijn, zelfs 230V 32A is genoeg (blauwe plug).

Weer kreeg ik de bevestiging van een fenomeen, kinderen zijn compleet weg van EV's en in het bijzonder Tesla's. De achtjarigen die ik mee had waren behoorlijk onder de indruk, vooral dan van de falcon wings, de stilte in de wagen en de autopilot. Van de extreme acceleratie gaan ze helemaal uit de bol, maar dat kan alleen als het echt veilig kan. De kinderen die ik in de wagen had zullen zelfs waarschijnlijk geen diesel of benzine wagen meer bezitten, laat staan er zelfs mee rijden. Dit is de eerste generatie echt EV-chauffeurs.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4731 Gepost op: zondag 17 september 2017 - 22:54:30 »
Citaat
Ja, elektrisch rijden is extra plannen en rekenen. Maar zelfs als de planning compleet overhoop wordt gegooid lukt het nog altijd.
Dat zou in de toekomst minder problemen geven indien elk tankstation (of parking) laadpalen zou hebben.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4732 Gepost op: zondag 17 september 2017 - 23:20:17 »
Citaat
Ja, elektrisch rijden is extra plannen en rekenen. Maar zelfs als de planning compleet overhoop wordt gegooid lukt het nog altijd.
Dat zou in de toekomst minder problemen geven indien elk tankstation (of parking) laadpalen zou hebben.

Klopt, maar het belangrijkste is gewoon thuis altijd opladen. Ik doe dat zelf niet altijd, maar toch meer en meer. Zeker omdat ik op Schuko laad aan max. 3 kW is dit belangrijk. Op een korte nacht van pakweg 8 u kan ik maar 24 kWh bijladen wat goed is voor zo'n 100 à 125 km. Met een 400V aansluiting kan dit 11 kW zijn of zelfs 16,5 kW, dan is je batterij na een korte nacht meer dan vol! Gewone type2 laders op typische locaties waar je toch even zal blijven lijkt me de beste oplossing. Denk hierbij aan shopping centers, sportcentra, recreatie, parkeergarages,... Het echte snelle laden, aan 40 kW of meer is enkel nodig voor lange afstandsreizen waar je niet lang wil stoppen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4733 Gepost op: maandag 18 september 2017 - 16:46:38 »
het belangrijkste is gewoon thuis altijd opladen.

En dat is nu net wat heel veel mensen die op een appartement wonen, niet kunnen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4734 Gepost op: maandag 18 september 2017 - 18:10:58 »
het belangrijkste is gewoon thuis altijd opladen.

En dat is nu net wat heel veel mensen die op een appartement wonen, niet kunnen.

Hier bestaan ook oplossingen voor. Er kunnen laadpalen langs de straat worden geplaatst. Er is zelfs een Duits bedrijf dat een laadmogelijkheid kan aanbieden aan elke verlichtingspaal. Dit is een oplossing voor mensen zonder een eigen plek waar ze een laadmogelijkheid hebben.
Tesla plaatste tot nu toe alle superchargers langs grote wegen. Er zijn sins kort echter nieuwe superchargers die in steden zullen geplaatst worden. Ze zijn beperkt tot 72 kW per paal maar dat is voldoende om een Model 3 vrij snel op te laden. Er wordt aan gewerkt! Net in steden komen EV's het beste tot hun recht omwille van minder geluidshinder, geen uitstoot en bij de lage snelheden zijn ze zeer zuinig.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4735 Gepost op: dinsdag 19 september 2017 - 06:01:28 »
Leuke video gezien over een Tesla die voor 30 euro opgeladen wordt en een Volvo die voor 30 euro diesel tankt. De Volvo bereikt als eerste de bestemming, de Tesla geraakt er amper.

https://www.youtube.com/watch?v=Z2rwlmqYrhQ

De video duurt weliswaar 21:33 en je kan natuurlijk ineens naar het laatste stuk gaan kijken, maar het is boeiend om te volgen hoe het onderweg verloopt.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4736 Gepost op: dinsdag 19 september 2017 - 10:29:48 »
Een amusant filmpje, maar toch enkele opmerkingen.

Het verbruik van de Volvo XC90 is natuurlijk nooit 5,2 l/100 km. Volgens spritmonitor is het eerder 8,6. Trouwens wanneer de dieseltank van de XC90 wordt leeggehaald in het filmpje krijg je kort het gemiddeld verbruik van de Volvo te zien en dat is 8.2 l/100 km.
De stroom die de Tesla laadt wordt aangerekend aan 0,3 euro/kWh, wat vrij hoog is. In Duitsland is de stroom vrij duur, dus dit lijkt me ergens wel realistisch. Men vergeet er natuurlijk wel bij te vermelden dat die Tesla ook had kunnen laden aan de superchargers wat voor de grote meerderheid nog gratis is. In België zou je aan de supercharger 0,23 euro/kWh betalen waardoor de tank al vol zou zijn voor 23 euro. In Duitsland is het systeem wat complexer, daar betaal je 0,34 euro/kWh boven de 60 kW en 0,17 euro/kWh onder de 60 kWh. Ik ga er van uit dat die 60 kW wordt bereikt bij zo'n 65% lading van de tesla. Dan is de totale laadkost 65 . 0,34 + 35 . 0,17 = 28,05 euro. Ik geloof echter niet dat er momenteel Model S/X rondrijden zonder gratis superchargen. Er zijn er enkele geweest maar die hebben die rechten later gekregen en nu krijg je gratis superchargen als je een referral gebruikt. Als je die niet hebt zullen ze in het service center van Tesla er wel ééntje aanbieden.

Beide auto's zijn in principe aan het hypermilen waardoor de Volvo zelfs net onder zijn normverbruik gaat. Bij de Tesla schat ik een verbruik van zo'n 205 à 210 Wh/km, zowat het laagste dat je er kan uithalen aan de gereden snelheden. In de praktijk ga je dat natuurlijk nooit zo aanpakken. Op een rit van 475 km zou ik één rustpauze inlassen. Op de rit zijn twee superchargers. Met een pauze van 20 min kan de Tesla makkelijk zijn doel bereiken en hoeft er niet gehypermiled te worden. Op de route liggen er twee superchargers (Geiselwind en Münchberg-Nord). Met een normaal rijgedrag kan op deze route met pauze inbegrepen een gemiddelde snelheid gehaald worden van 100 km/u. Als de rustpauze zo'n 30 min mag duren is een gemiddelde snelheid van 120 km/u mogelijk en dan mag er aan Duitse Autobahn snelheden gereden worden. Een gemiddelde snelheid van 120 km/u met inbegrip van pauzes is helemaal niet slecht!
Bij een gewone rit zou de tesla zo'n 45 euro aan elektriciteit hebben verbruikt als je die al zou moeten betalen, dit door de laadstop. Voor de Volvo reken ik nog voorzicht aan 8 l/100 km bij Autobahnsnelheden, wat ongeveer dezelfde kostprijs is. Natuurlijk als de Tesla al had moeten betalen!

Persoonlijk zou ik in Münchberg-Nord gaan laden en aan normale Autobahn-snelheden rijden. Daar kom je dan met een vrij lage batterijlading toe. Dit garandeert een hoge laadsnelheid. Een halfuurtje pauze is niet zo lang: even de benen strekken, plaspauze en een koffie en die minuten zijn bijna om.

Dat trage rijden op de snelweg is niet alleen hinderlijk maar ook heel gevaarlijk. Met een Tesla is dat ook niet nodig, zoals ik al zei je passeert twee superchargers waardoor dit niet nodig is! Zoals ik al zei, een amusant filmpje, maar weinig realistisch.

 
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4737 Gepost op: dinsdag 19 september 2017 - 18:32:54 »
Yup, er is mss nog hoop.  Gisteren volgens collega's controle op spookrijdende fietsers in de Leopoldstraat in Mechelen.  Maar, guess what : politie was nog maar nét weg, en prompt opnieuw spookrijdende fietsers dat 't gene naam meer had.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4738 Gepost op: dinsdag 19 september 2017 - 18:44:10 »
Yup, er is mss nog hoop.  Gisteren volgens collega's controle op spookrijdende fietsers in de Leopoldstraat in Mechelen.  Maar, guess what : politie was nog maar nét weg, en prompt opnieuw spookrijdende fietsers dat 't gene naam meer had.

Ik rijd regelmatig door de stationsstraat in Mechelen. Aan beide kanten zijn er zeer brede trottoirs, toch verkiezen veel voetgangers het midden van de rijbaan. Meestal zijn ze zeer druk bezig met hun smartphone. Ik maak er sinds enkele weken een sport van om hen voorzichtig en stil te benaderen (luid benaderen is met een EV niet mogelijk) om dan op enkele meter afstand hen te verwittigen van mogelijk gevaar met een geluidstoestel.  Ineens zijn ze dan wakker!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4739 Gepost op: dinsdag 19 september 2017 - 19:05:16 »
Yup, er is mss nog hoop.  Gisteren volgens collega's controle op spookrijdende fietsers in de Leopoldstraat in Mechelen.  Maar, guess what : politie was nog maar nét weg, en prompt opnieuw spookrijdende fietsers dat 't gene naam meer had.

Ik rijd regelmatig door de stationsstraat in Mechelen. Aan beide kanten zijn er zeer brede trottoirs, toch verkiezen veel voetgangers het midden van de rijbaan. Meestal zijn ze zeer druk bezig met hun smartphone. Ik maak er sinds enkele weken een sport van om hen voorzichtig en stil te benaderen (luid benaderen is met een EV niet mogelijk) om dan op enkele meter afstand hen te verwittigen van mogelijk gevaar met een geluidstoestel.  Ineens zijn ze dan wakker!

Mét of zonder middenvinger ?  Of druk wijzend naar het voorhoofd ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone