Als je nog niet getekend hebt, dan ga je terug, en je zegt: "U weet dat ik een Picasso ga kopen, maar U weet alleen nog niet waar." En als hij niets meer geeft, ga je met de offerte naar een andere dealer en vraag je of hij er onder gaat. 
Heb ik gedaan.
Ik heb een drietal offertes laten maken.
De Renault verdeler gaf nog 6.000 euro voor mijn huidige wagen. Ik ben nog terug geweest, maar méér wou hij er niet voor geven. De Citroën kwam (met de opties die mij aanspreken) aanzienlijk duurder uit. Maar door een hogere prijs van mijn huidige wagen, werd het prijsverschil aanzienlijk afgevlakt.
En mede daardoor, ben ik uiteindelijk verder gegaan met Citroën.
Eentje gaf nog 6.500 euro voor mijn huidige wagen
Eentje gaf nog 7.500 euro voor mijn huidige wagen
De derde gaf nog 8.000 euro voor mijn huidige wagen. Daarbovenop nog een autosalon-cheque van 250 euro, en daarbovenop nog een grotere korting op de brutoprijs.
De garage van de éérste is eigenlijk te ver van mijn woonst, in Merksem. Dus ging het nog tussen de hier in Hemiksem en de hoofdverdeler dealer langs de A12 in Wilrijk. Het komt er uiteindelijk op neer dat bij beiden de nettoprijs hetzélfde is. Alleen krijg ik bij de hoofdverdeler dan een safety drive assist pack ipv safetypack én een trekhaak.
safety pack :* herkenning van snelheidsborden en snelheidsaanbeveling
* zelfdimmende binnenspiegel
* driver attention alert
* actief spoor-assistentiesysteem (wagen stuurt zelf lichtjes bij als je zijdelings uitwijkt zonder richting te hebben aangegeven)
* smartbeam (automatische omschakeling van grootlichten naar dimlichten)
* (omdat ik voor m'n gezin de 165 PK wil, is het de shine versie) : actief dodehoeksysteem : wagen stuurt zelf lichtjes tegen als bestuurder een zijdelingse verplaatsing wil maken terwijl er iemand naast hem rijdt
tegenover het safety drive assist pack :* het volledige safety pack
* + adaptieve cruise controle
* + automatisch afremmen voor een obstakel
(werkt tot een snelheid van 140 per uur)Dus ik met deze offerte terug naar de dealer in Hemiksem. Die wreef zich in zijn handjes, er heilig van overtuigd dat ik daar kwam om te bestellen. Ik duwde hem de offerte onder zijn neus, en je zàg zijn mond openvallen. Eerst protesteerde hij iets of wat. Hij vond 't niet netjes dat hij de moeite gedaan had om een testrit te laten doen, en ik nu elders ook een offerte heb laten maken. Ik heb hem meegedeeld, dat ik van hem inderdaad met een diesel uitgebreid heb mogen testen. Maar de hoofdverdeler heeft mij laten óók laten testrijden met de benzineversie. En dat ik wél eerlijk was : hij kreeg toch de kans om minstens even goed te doen ? Dus de verkoper naar de vader (eigenaar van de zaak), maar pa kon/wou niet boven de prijs gaan die hij mij oorspronkelijk gegeven had. De zoon (verkoper) probeerde nog wat tegen te pruttelen
"Jamaar, u woont in Hemiksem. En bedenk eens welke betere, klantvriendelijkere service wij u willen bieden ...".Kan allemaal best wel zijn. En ik weet ook wel dat het
garage Aerts Hemiksem is, en
niet "liefdadigheidsinstelling" Aerts. Maar een offerte die voor mij 1.400 euro gunstiger uitvalt ..... daar moeten Greet en ik begot hàrd voor werken. En finaal heb ik 'm nog fijntjes herinnerd aan hoe het 5 jaar geleden gelopen was met mijn Berlingo. Oepsie ..... dàt geheugensteuntje had hij niet zien aankomen.
Dat automatisch parkeren is wel leuk, maar ik zou het stresserend vinden om telkens te moeten opletten of ik op het laatste nippertje nog snel moet tussenkomen.
Het is vooral omslachtig
Je moet de P schakelaar activeren.
Dan moet je op het touchscreen aangeven wélk maneuver je wenst uit te voeren
Vervolgens moet je de richtingsaanwijzer activeren
Dan mag je de parkeerplaatsen voorbijrijden tegen maximaal 20 km/u, zodat de wagen de tijd krijgt om de mogelijke parkeerplaatsen op haalbaarheid te scannen
Vindt de wagen een parkeerplaats waar hij in kan rijden, geeft hij dat aan
Je hoeft enkel op aangeven van de wagen achteruit/vooruit te rijden, sturen doet de wagen zélf
Om je heen kijken, moet je zélf blijven doen (en tijdig stoppen uiteraard)
Beeld je even in, dat je achter dergelijke bestuurder rijdt. Je ziet zijn richtingsaanwijzer geactiveerd, terwijl hij langs die rij geparkeerde voertuigen rijdt. Je hebt géén idee wanneer de wagen een parkeerplek vindt waar hij in kan. Dus eigenlijk geen idee wat de bestuurder voor je nu eigenlijk van plan is. Vreselijk irritant is dat.
Dus neen, de bomma die zich zo'n wagen aanschaft en vervolgens de eerste keer die park assist gaat uitgebreid gaat uittesten terwijl er 125 bestuurders àchter haar rijden ....

Ach, eigenlijk heb ik 't vooral aangeschaft wegens de achteruitrij-camera. Die is stomweg niet afzonderlijk verkrijgbaar. Enkel in een park assist pack of park assit 360 ° pack.