Auteur Topic: Enkele centimeters sneeuw kunnen we zelfs niet aan  (gelezen 3709 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Enkele centimeters sneeuw kunnen we zelfs niet aan
« Gepost op: donderdag 11 februari 2010 - 17:16:45 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Enkele centimeters sneeuw kunnen we zelfs niet aan
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 11 februari 2010 - 18:38:33 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.deze week was het in helsinki ook panne
het is er maar een beetje in het honderd gelopen bij 15 tot 30 cm sneeuw op een nacht

hoe ze het kunnen verklaren dat het 'uren aan een stuk fel gesneeuwd' heeft en dat er toch maar een paar cm sneeuw lag weet ik ook niet
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Enkele centimeters sneeuw kunnen we zelfs niet aan
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 11 februari 2010 - 19:08:13 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Nu voel ik me toch verplicht om deze grondige misvatting aan te kaarten : Welke serieuze winterprikken?
En winterprik heb je in de herfst of in de lente, in de winter is het gewoon normale winterkoude.
Het vriest al meer dan een maand ahw., januari met een gemiddelde van 0.1°C maar we hebben het nog steeds over winterprikken....
Ik denk dat het een tsunami van winterprikken is dit jaar. (driedubbele woordwaarde want 2 modewoorden in 1 zin ;D)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Enkele centimeters sneeuw kunnen we zelfs niet aan
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 11 februari 2010 - 19:40:24 »
Ja, het was echt erg gisteren... Ik was ook bijna alleen op het werk :P
Een dappere collega uit Ninove had er 4u20 over gedaan....  :o

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Enkele centimeters sneeuw kunnen we zelfs niet aan
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 11 februari 2010 - 19:46:44 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Nu voel ik me toch verplicht om deze grondige misvatting aan te kaarten : Welke serieuze winterprikken?
En winterprik heb je in de herfst of in de lente, in de winter is het gewoon normale winterkoude.
Het vriest al meer dan een maand ahw., januari met een gemiddelde van 0.1°C maar we hebben het nog steeds over winterprikken....
Ik denk dat het een tsunami van winterprikken is dit jaar. (driedubbele woordwaarde want 2 modewoorden in 1 zin ;D)
Idd, die journalisten toch, ik denk dat het ook wat aan de leeftijd ligt of wat lichte brainwashing...

Volgens KMI:
December was eigenlijk - bijna - een normale wintermaand, wel gemiddelde temp 0,4 °C lager (enkel het aantal sneeuwdagen lag wat hoger als het gemiddelde 7 ipv 4,6):
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/3733767-December+2009.html

Januari was een "zeer abnormaal (za)" of strengere wintermaand, gemiddelde temp 2,5 °C lager; ttz een wintermaand die om de 10 jaar voorkomt tov het gemiddelde klimaat in januari.
( ook 14 sneeuwdagen ipv 5,2 )
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/3733767-December+2009.html
Citaat
Afkorting Graad van abnormaliteit Fenomeen bereikt of overtroffen gemiddeld één keer om de
n normaal                  -
a abnormaal              6 jaar
za zéér abnormaal  10 jaar
u uitzonderlijk           30 jaar
zu zéér uitzonderlijk  100 jaar

Als ge een "wetenschappelijke" voorspelling wilt zien voor de volgende 25 jaar, zullen de volgende winters gemiddeld nog wat kouder worden:

http://www.well.com/user/pdeep/pages/warm07/stat02/stat02.shtml



Via
Citaat
http://www.scrippsnews.com/node/32821#comment-10585
News Flash - There are natural warming and cooling cycles!

Submitted by PB DePetrillo (not verified) on Fri, 05/02/2008 - 03:18.

I'll try to be brief. I am an expert in modeling time series data. I looked at the local station temperature data from several locations in the US. One station had uninterrupted data since the 1890's, Wichita, KS, USA which also happens to be in the heart of the wheat growing region.
http://www.well.com/user/pdeep/pages/warm07/stat02/stat02.shtml

I found no evidence of a warming or cooling trend, but plenty of evidence of cyclic variations in temperature. One of the periods of about 60 years matches pretty well with the *Pacific Decadal Oscillation. The input data for this model terminated on January 1, 2008.

We appear to be heading into the cool phase, which lasts about thirty years.

The question I have is why did it took a bunch of time and resources consumed by several eminent climate modeling scientists to figure out that since 1996, the *Pacific Decadal Oscillation cycle has been reasonably well characterized, and probably impacts local as well as global climate.

As a former scientist, my opinion is that if the global climate models could not show cyclic variations in temperature as well as one rural local temperature time series, I suspect the validity of the models is dubious at best.

*
Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_decadal_oscillation
The Pacific decadal oscillation (PDO) is a pattern of Pacific climate variability that shifts phases on at least inter-decadal time scale, usually about 20 to 30 years. The PDO is detected as warm or cool surface waters in the Pacific Ocean, north of 20° N. During a "warm", or "positive", phase, the west Pacific becomes cool and part of the eastern ocean warms; during a "cool" or "negative" phase, the opposite pattern occurs.

En betreft sneeuw over de ganse wereld
http://www.climate4you.com/SnowCover.htm
hier vindt je alle beelden; per dag zelfs:  http://www.natice.noaa.gov/ims/archive/index.htm
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 februari 2010 - 20:19:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Enkele centimeters sneeuw kunnen we zelfs niet aan
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 11 februari 2010 - 21:13:30 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Nu voel ik me toch verplicht om deze grondige misvatting aan te kaarten : Welke serieuze winterprikken?
Als ze het over "winter" zouden , zou dat niet passen in hun GW-brainwashing methode

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Enkele centimeters sneeuw kunnen we zelfs niet aan
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 03:00:34 »
Citaat
Strooiwagens werden te laat ingezet en raakten geblokkeerd in de spits. En opnieuw zijn de voorraden strooizout opgebruikt.

Nu moet je mij toch eens uitleggen wat die strooiwagens daar staan te doen als ze geen strooizout meer hebben.
Sneeuwruimen doen ze ook al niet. ::)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Enkele centimeters sneeuw kunnen we zelfs niet aan
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 03:21:51 »
Citaat
Strooiwagens werden te laat ingezet en raakten geblokkeerd in de spits. En opnieuw zijn de voorraden strooizout opgebruikt.

Nu moet je mij toch eens uitleggen wat die strooiwagens daar staan te doen als ze geen strooizout meer hebben.
Sneeuwruimen doen ze ook al niet. ::)

Zo zou er geruimd moeten worden... en dat bij tot + 30 centimeter sneeuw, geen 3-10 centimeter... à la plat Vlaanderen.
.... stel eens voor 30 cm verse sneeuw op een dag hier...

En in Saarland werd er toch nog -gedeeltelijk- maar moeilijk verdergereden, ook als er strooizout tekort is, sommige wegen moeten wel gesloten worden voor het verkeer (omleidingen), en dan wordt geruimd naargelang prioriteit.

Zo ken ik het ook van toen, wij hadden eens + 1,20 m..., de kazerne ligt op 450 m hoogte. Toen moest wel de frees komen.

Citaat


http://www.saarbruecker-zeitung.de/aufmacher/Verkehr-Saarland-Autobahn-Landstrasse-Salz-Streudienst-raeumdienste-Saarbruecken-Saarlouis-Bus-Voelklingen;art27856,3176834
...
Unter besonders widrigen Schneeverhältnissen hatten die Autofahrer im Nordsaarland zu leiden. Hier fielen nach Angaben des Deutschen Wetterdienstes gebietsweise mehr als 30 Zentimeter Neuschnee. Etliche Straßen waren zeitweise unpassierbar. Die Räumdienste waren landesweit nahezu rund um die Uhr im Einsatz. Viele Straßen – vor allem Nebenstraßen – blieben dennoch schwer passierbar. Auch konnte auf Grund des akuten Streusalz-Mangels vielerorts nicht gestreut werden. Ein Umstand, der nicht zuletzt auch dem Deutschen Roten Kreuz (DRK) zu schaffen macht: Nach Angaben eines Sprechers konnten DRK-Rettungs- und Notarztwagen wegen des eingeschränkten Winterdienstes einzelne Patienten in Nebenstraßen nur schwer erreichen. Die Rettungsfahrzeuge seien heutzutage nicht mehr mit Spikes ausgerüstet, hieß es.

Beitrag vom: 31.01.2010
btw  Saarland heeft 400 inw /km² <> Vlaanderen 456 inw/km²
Relief ~ Ardennen : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Saarland_karte_neu.png
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 februari 2010 - 03:31:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Enkele centimeters sneeuw kunnen we zelfs niet aan
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 03:32:39 »

Citaat



In Frankrijk zag ik dat ook regelmatig, soms zelfs met nog eens 2 of 3 erachter. Overal in Frankrijk, dus ook in het zonnige zuiden.
Luxemburg = Idem
Andere landen heb ik niet zo vaak in de sneeuw gereden.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Enkele centimeters sneeuw kunnen we zelfs niet aan
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 04:38:41 »
In Frankrijk zag ik dat ook regelmatig, soms zelfs met nog eens 2 of 3 erachter.
Idd, maar ik denk dat op de foto aan de reeds geruimde vakken te zien dat er minstens 2 sneeuwruimers net gepasseerd zijn.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Enkele centimeters sneeuw kunnen we zelfs niet aan
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010 - 07:48:46 »
Zo ken ik ze:





En dat kent mijn vrouwtje ook vanbuiten:


Het was bv ook schrijnend te zien hoe men op Zaventem amateurt, in tegenstelling tot een luchthaven als Toronto die no-nonsense de banen vrij houdt.