Auteur Topic: Steden klagen over vlucht van de middenstand...  (gelezen 6976 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Steden klagen over vlucht van de middenstand...
« Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 23:19:34 »
Maar de shoppingcenters in de omgeving waar de klanten gratis en gemakkelijk kunnen parkeren zijn schuld.

Dat ze het autoverkeer quasi uit het stadscentrum geband hebben, ook door onvoldoende prijsgunstige parkeergelegenheden aan te bieden...

vb St.-Niklaas
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=L926MF4Q

'Shopping Center ontwricht handel in regio'

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

oh, wat waren ze toch fier op hun OV:
http://www.mobielvlaanderen.be/convenants/artikel.php?id=500&mbnr=82&nav=10

hoeveel meer minder stadsbezoekers gaan die nu gebruiken ?

Was St-Niklaas dan nog een "bruisende" stad toen iedereen nog op de grootste markt van Be kon parkeren ?

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Markt_(Sint-Niklaas)
De Grote Markt is een marktplein in het centrum van de Belgische stad Sint-Niklaas.
Met zijn oppervlakte van 3,19 hectare staat het bekend als het grootste marktplein van België.

waren er voldoende parkeer-alternatieven toen het niet meer mocht ?

Tja, inspraak van de bewoners...:
http://www.mobielvlaanderen.be/convenants/artikel.php?nav=10&mbnr=38&id=183
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 13:50:39 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Steden klagen over vlucht van de middenstand...
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 00:01:24 »
Tja, Michel: vóór ik naar hier verhuisde, was het al jaren geleden dat ik nog in het centrum van Antwerpen gaan shoppen was.

Ik deed er langer over om van Hoboken 8 km af te leggen naar het centrum van Antwerpen dan om 25 km af te leggen naar het Wijnegem shopping center, waar ik mij niet moest blauw betalen om te parkeren, en ik alles onder één dak vond.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 00:04:10 »
Citaat
De Grote Markt is een marktplein in het centrum van de Belgische stad Sint-Niklaas.
Met zijn oppervlakte van 3,19 hectare staat het bekend als het grootste marktplein van België.
En het is nu een kale vlakte ...

In zowat elke Vlaamse stad is het hetzelfde liedje : auto's weren, en dan gaan jammeren dat ook de klanten wegblijven.
Wat rest ?
De stadscentra als recreatie-domein ten koste van de stadsbewoner.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 00:16:32 »
eren dat ook de klanten wegblijven.
Wat rest ?
De stadscentra als recreatie-domein ten koste van de stadsbewoner.

Recreatie-domein?

Een park in een stad is me wat te weinig "natuur" om me in de natuur te voelen.

De tijd dat je op een warme zomeravond in Antwerpen aan het Steen een parkeerplaats kon vinden, of in Mechelen of Brussel op de Grote Markt kon parkeren om een terrasje te gaan doen, is ook al lang voorbij.

Wil je in Antwerpen naar de bioscoop? Dan rijd je uiteraard niet meer naar het centrum van Antwerpen, zoals vroeger, doch naar het buiten het stadscentrum gelegen Metropolis.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 01:27:04 »
Recreatie-domein?
Yep.
Daarstraks stond de parking ei-zo-na vol toen ik van het werk kwam. Na 19 uur gratis hé ...
Morgenvroeg zal ze ei-zo-na leeg zijn als het feestende volkje weg is - ondanks dat het 500m verder markt is.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 21:36:49 »
Wil je in Antwerpen naar de bioscoop? Dan rijd je uiteraard niet meer naar het centrum van Antwerpen, zoals vroeger, doch naar het buiten het stadscentrum gelegen Metropolis.
Alwaar je tegenwoordig ook best minstens een uur op voorhand bent om nog een parkeerplaatsje te bemachtigen... (hopelijk betert dit als Avatar over zijn grote succes heen is...)

wooter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 21:45:09 »
Plek genoeg boven de Decathlon :D

Offline Jari

• Expert
« Reactie #7 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 21:52:51 »
Ja, maar...
1) Als je langs de achterkant de parking oprijdt, geraak je daar volgens mij niet...
2) Zélfs die parking stond volledig vol, een week of 2 terug... (Mja, half NL rijdt er ook rond...)

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 22:21:02 »
Zaterdag nog aan de "vlakte" van St-Niklaas gepasseerd: terwijl het heel druk was in het centrum liep er geen kat (laat staan een mens) op dit immense plein...
What a shame ...

Offline Jari

• Expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 22:31:07 »
Ik kom er ook wel eens en aan het Waasland Shopping center is het dan aanschuiven om een plekje te vinden en in de rest van het centrum is het gewoon doods! Jammer!

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 02:50:57 »
In Ieper is het al niet veel beter.

Sinds de heraanleg van de grote markt en omgeving is het dagdagelijks ellende troef en kom ik er nog zo weinig mogelijk.
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 februari 2010 - 04:23:05 door bibi585 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 13:16:33 »
In Ieper is het al niet veel beter.
Sinds de heraanleg van de grote markt en omgeving is het dagdagelijks ellende troef en kom ik er nog zo weinig mogelijk.
Ook parkeerverbod of veel minder parkeergelegenheid ?  Sinds wanneer dan ?

Een 3-4 jaar geleden heb ik daar nog zelf geparkeerd, Grote Markt, voor die restaurants rechts, en een leuk terrasje gedaan.
én voor de Lakenhallen kan je toch ook nog (betalend) parkeren.
volgens deze site toch:
Citaat
http://www.acci.be/fb111pjwb593oot1tnt237.aspx
Parkeren
Er is voldoende parkeergelegenheid bij de Lakenhallen op de Grote Markt en het Vandenpeereboomplein (beide betalend behalve na 18u00 en op zon- en feestdagen) of vlakbij het station (gratis) wat slechts vijf minuutjes wandelen is.

http://www.belgiumview.com/belgiumview/tl1/view0001832.php4

Bij google maps weet ik niet hoe oud de foto is  :-\ :
Grote Markt, Ieper ; het Vandenpeereboomplein ligt links achter de Lakenhallen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 februari 2010 - 13:34:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 13:35:02 »
Dat opofferen van de parkeerplaatsen in de steden wordt echt hallucinant.

Een tijdje geleden werden weer wat auto-onvriendelijke maatregelen goedgepraat in Mechelen met de goedkope of gratis randparkings. Nu de mensen de weg naar die randparkings (zandpoortvest en rode kruisplein) hebben gevonden verhogen ze natuurlijk de prijzen. In Antwerpen is het zowat hetzelfde. Vroeger waren de kaaien volledig gratis om te parkeren, alsmaar meer ruimte werd daar ook afgenomen. Zelfs op linkeroever moet je nu al betalen !

In de verkeerswerkgroep van de school waar men dochter gaat heb ik behoorlijk wat tegengas gegeven. Omwille van een tekort aan fiets parkeerplaatsen voor de ouders die hun kinderen brengen werd er, in overleg met de stad, besloten om één parkeerplaats op te offeren. Natuurlijk was er direct iemand die snel nog wat meer parkeerplaatsen wou opofferen om nog meer plaats voor de fietsers te creëren en zelfs wat 'groen' te creëren. Aan de noordkant van een gebouw, met veel schoolgaande jeugd is er van groen niet veel te merken, het is eerder een vuilnisbak. De fiets en OV fanaten denken inderdaad dat de fiets of OV altijd een alternatief is. Dikwijls is het dit wel, maar niet altijd. Ik breng bv. mijn dochter naar school met de auto, ook al is het maar 1 km. Nadat ik haar heb afgezet rijd ik dan wel verder naar het werk.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 13:35:48 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 14:07:26 »
Ik ken -waarschijnlijk- een uitzondering, Genk (stad sinds 2000)
(kan men wel niet vergelijken met veel oudere steden...)

Daar heeft men een grote ondergrondse parking (ca 800 pl) aangelegd onder het nieuwe grote stadsplein, zodat de teloorgegane parkeerplaatsen bovengronds ruim gecompenseerd werden, onlangs nog geparkeerd daar, toen het zeer druk was in Genk, zelfs die parking stond bijna vol. Ik schat dat Genk-centrum zo´n 4000 parkeerplaatsen aanbiedt.

Op normale dagen kan men meestal voor of boven (dak) shopping 1 je auto gemakkelijk bovengronds kwijt (eerste 20´ = gratis).
Onder shopping 2 is ook een zeer ruime kelderparking. Of onder het Kerkplein (Q-park) is ook nog redelijk recent.

Alle ondergrondse parkings - met het aantal open plaatsen - worden netjes aangegeven als men in Genk-centrum zijn auto kwijt wil.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 februari 2010 - 14:11:10 door Michel »
© Koning Willem I