Auteur Topic: Art: 2.13. "Bestuurder"  (gelezen 6967 keer)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Art: 2.13. "Bestuurder"
« Reactie #15 Gepost op: maandag 15 februari 2010 - 19:40:32 »
Sorry Michel,
Maar dit slaat nergens op.
Citaat
Vee
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Onder vee verstaat men meestal de door de mens gedomesticeerde dieren. Men bedoelt daar meestal rundvee mee, al of niet als melkvee of als slachtvee bedoeld, maar in ruimere zin kan men er alle om economische redenen door de mens gehouden dieren onder verstaan. De belangrijkste veediersoorten zijn

Wetgeving hoort waterdicht te zijn en meestal is dus niet altijd.

Citaat
maar in ruimere zin kan men er alle om economische redenen door de mens gehouden dieren onder verstaan.
Als ik dus konijnen kweek om ze op te eten na dat ik er mee ben gaan wandelen ........... ;D

Citaat
De belangrijkste veediersoorten zijn
In art:2.13. heeft men het over vee en ik zie  nergens staan dat dit alleen de belangrijkste veediersoorten zou moeten zijn ?

De oude artikels in de wegcode moet je eigenlijk heel eng zien, ze dateren immers nog uit de tijd dat de wereld en alles er op nog simpel was.

Vandaar waarschijnlijk dat veel dingen nooit deftig bepaald zijn, ze betekenden wat men er gebruikelijk onder verstond.
Vee, dat was rundvee, schapen, varkens, ...
Inazuma heeft gelijk vrees ik :'( tijd voor verandering.

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: maandag 15 februari 2010 - 19:51:43 »
En als het konijn met mij gaat wandelen i.p.v. ik met het konijn wat dan  ;D

http://www.hbvl.be/nieuws/in-de-rand/aid902918/grootste-konijn-ter-wereld-weegt-19-kilogram.aspx

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: maandag 15 februari 2010 - 20:21:54 »
Inazuma heeft gelijk vrees ik :'( tijd voor verandering.
Dan is het aan Inazuma die regel aan te passen op basis van ?

Of gewoon vee... of best die andere beesten ook uit de regel schrappen ?  ;D
Citaat
Artikel 8: De bestuurders  

8.1. Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.
Dit geldt ook voor de trek-, last- of rijdieren en het vee, afzonderlijk of in kudde.

Welk dieren allemaal zijn trek-, last- of rijdieren ?  :D  Waar kan ik dat precies schriftelijk vinden ?

En waterdicht hé Benny  :)

Wikipedia, spreekt altijd van meestal en kunnen en...
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lastdier
Een lastdier is een dier dat door domesticatie gebruikt wordt om lasten te dragen. De meeste lastdieren kunnen ook door de mens als rijdier gebruikt worden. Vele lastdieren kunnen ook als trekdier gebruikt worden. Men gebruikt een tuigage om het dier in staat te stellen de last te dragen

"Paardje rijden"

« Laatst bewerkt op: maandag 15 februari 2010 - 20:34:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 16 februari 2010 - 01:58:04 »
@ Benny:

Als je nu al een dergelijke discussie met Charlotte hebt over wie een bestuurder is, dan vrees ik dat het nog vele jaren gaat duren vooraleer je met haar de Belgische wegcode doorgeploeterd zult zijn.

Misschien kan je haar uitnodigen om deel te nemen aan dit forum.

;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 16 februari 2010 - 21:38:15 »
Bloemlezing uit arresten:
Citaat
Het 9-jarig kind dat heimelijk in een stilstaande autobus binnendringt en deze autobus ten gevolge van allerlei handelingen in beweging brengt, begaat een objectief ongeoorloofde daad waarvoor zijn ouders op grond van artikel 1384, lid 2 B.W. aansprakelijk zijn. Hij kan echter niet worden beschouwd als bestuurder van deze bus. Onder "bestuurder", in de gebruikelijke betekenis van het woord, moet immers de meerder- of minderjarige persoon worden verstaan, die het voertuig dat hij in beweging heeft gebracht, vrijwillig in een gewenste richting leidt.

Als bestuurder van een motorrijtuig is aan te merken degene die een motorrijtuig in beweging brengt door de handrem te ontspannen of de contactsleutel om te draaien, zelfs zonder de motor effectief te starten.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 17 februari 2010 - 12:26:42 »
Bloemlezing uit arresten:
Citaat
[...]
Als bestuurder van een motorrijtuig is aan te merken degene die een motorrijtuig in beweging brengt door de handrem te ontspannen of de contactsleutel om te draaien, zelfs zonder de motor effectief te starten.

Weer een typisch voorbeeld van de onzorgvuldigheid van het Hof van Cassatie.

Er zijn immers wagens (o.a. een aantal modellen van Mercedes-Benz) die geen handrem hebben, doch waarbij de parkeerrem (in het Duits beter benoemd als "Feststellbremse") met een pedaal en een trekknop bediend wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 17 februari 2010 - 18:25:22 »
Parkeerrem was misschien een betere keuze maar de term is niet zo bekend als men het over personenwagens heeft. De bedoeling van de uitspraak van het Hof is echter wel duidelijk.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.