Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415972 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: ook commissaris dient klacht in tegen vader Jonathan Jacob
« Reactie #1485 Gepost op: maandag 18 mei 2015 - 18:16:17 »
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150513_01680267

De schaamte vér voorbij.

Zeg dat wel. Uitgerekend een politieman vindt het aangewezen om klacht in te dien tegen de vader wiens zoon door de Politie vermoord werd.

Er is al heel wat te doen geweest om de BBT'ers te identificeren. Om begrijpelijke redenen handelen deze ook in de anonimiteit. Voor de vader kan het al een opluchting betekenen dat het Parket Generaal niet volgt. Het is altijd raadzaam om de nodige voorzichtigheid in acht te nemen bij het vrijgeven van stukken uit een strafonderzoek. Als ik mij niet vergis waren de stukken al vrij gegeven nog voor de zaak ten gronde door de strafrechter werd behandeld. Dan zijn er nog de bijkomende onderzoeksdaden in opdracht van de KIB. Ik begrijp de vader volkomen maar het is een spijtige handeling dat voer heeft gegeven aan de betrokken partijen die daar gretig misbruik van maken.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1486 Gepost op: maandag 18 mei 2015 - 19:51:13 »
laaghangende zon .... oversteekplaats voor voetgangers naderen .....   maar de man reed vooral niet te snel.

Ja, ik kan best nog geloven dat hij de daar geldende maximum toegestane snelheid niet overschreden heeft.  Maarreuhm, zou hij ooit al gehoord hebben van "rijden met een aangepaste snelheid" ?  En dan nog de schuld bij de voetganger leggen, omdat die niet voorzichtig genoeg zou zijn geweest.  Kuch .....  Euh, .... en hoe moest hijzélf als bestuurder die oversteekplaats ook weer naderen ?  Iets met "dubbel" en "voorzichtig" of zoiets  .....

Kortom, met zo'n mentaliteit: rijbewijs zo snel mogelijk door de papierversnipperaar halen.  Er is al een dode gevallen, dat volstaat wel zeker ?    En zo rap mogelijk buiten flikkeren als agent.  Compleet onbekwaam.  Als zo'n potentaat met ons belastinggeld betaald wordt om (oa) toezicht te houden op een correcte toepassing van de verkeersregels .... amai.

De gedeelde aansprakelijkheid in een verkeersongeval is niets nieuws onder de zon. Het zou pas erg zijn indien de gedeelde aansprakelijkheid niet meer bestond.

Ik herinner mij het dvko in Mechelen waar iemand op de oversteekplaats voor voetgangers werd overreden. Marc plaatste er destijds een bericht over op het forum.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1487 Gepost op: dinsdag 19 mei 2015 - 00:22:19 »
De gedeelde aansprakelijkheid in een verkeersongeval is niets nieuws onder de zon. Het zou pas erg zijn indien de gedeelde aansprakelijkheid niet meer bestond.

Inderdaad. Maar het zou wraakroepend zijn als deze 87-jarige vrouw, die op een zebrapad doodgereden werd door een kennelijk zeer roekeloze politiebeamte, ook maar 1% verantwoordelijkheid zou toegewezen krijgen.

Waar gaan we naartoe als een laagstaande zon voor een politiebeamte een vrijgeleide inhoudt om bejaarden om het leven te brengen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1488 Gepost op: dinsdag 19 mei 2015 - 10:22:57 »
Waar gaan we naartoe, Jozef, als de laagstaande zon enkel nog voor burgers zou gelden? Hoe is de houding en het gedrag geweest van de hoogbejaarde? Welke elementen speelden 'eventueel' nog een belangrijke rol in het tot stand komen van het ongeval. Ik kan enkel maar besluiten dat we te weinig gegevens kennen uit het dossier om zomaar een "beëdigd ambtenaar" de stempel op het voorhoofd te drukken. Ik meen toch dat iedereen recht heeft op verdediging en dat iedereen het recht heeft om argumenten in te roepen die in zijn/haar voordeel kunnen pleiten. Een beëdigd ambtenaar is ook maar een MENS. 
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1489 Gepost op: dinsdag 19 mei 2015 - 14:45:50 »
Waar gaan we naartoe, Jozef, als de laagstaande zon enkel nog voor burgers zou gelden ?

Zij is er idd.  ook voor die politie-agent. 

Ook voor die agent, geldt nu éénmaal dat hij zijn snelheid hoort aan te passen aan de omstandigheden.  Zichtbaarheid en de aanwezigheid van andere weggebruikers zijn zo twee aspecten, waarvan de wegcode letterlijk stelt dat de snelheid eraan dient aangepast te zijn.

Bovendien nadert hij een zebrapad, een plaats waarvan de wegcode letterlijk stelt dat hij ze dubbel voorzichtig en met matige snelheid moet naderen.  Akkoord: hoe snel of traag een matige snelheid dan wel moge wezen, staat nergens letterlijk bepaald.  En in welke eenheid voorzichtigheid gemeten wordt, (laat staan "dubbele voorzichtigheid), weet ik ook niet.

Maarreuhm, met beste wil van de wereld: een voetganger op een zebrapad morsdood rijden ... kan ik maar niet rijmen met bovenstaande twee elementaire verkeersregels, sorry.

Hoe is de houding en het gedrag geweest van de hoogbejaarde ?

Wat wil je een voetganger verwijten, die op een zebrapad oversteekt ?  Nota bene een bejaarde !  De kans dat zo iemand even snel tevoorschijn schiet, als een kind dat achter z'n voetbal de rijbaan opspurt, lijkt me .... euh ..... tamelijk klein.  Niet ?

Dichte mist, laaghangende zon, rijmplekken, ijzel, .... geen van allen hebben ze schuld aan een ongeval.  Bestuurders die er een onaangepaste snelheid op nahouden, of onvoldoende volgafstand houden en andere capriolen daarentegen .....

M'n leerlingen in de leswagen, moet ik er ook vaak genoeg op aanspreken.  bvb: een foutgeparkeerde auto te kort bij dat zebrapad die het zicht belemmert. 

- Jongen, als daàr achter die auto nu een voetganger wil oversteken, zou je hem dan tijdig kunnen zien en nog veilig voorrang kunnen verlenen ?
- Euh, nee
- Wel dan ?  Wat zou je dan zoal kunnen doen om te voorkomen dat we daar ooit een voetganger wegmaaien ? ....

Van een politie-agent, mag ik toch redelijkerwijs verwachten dat hij spontaan dergelijk elementair verkeersinzicht heeft.  Niet ?

Welke elementen speelden 'eventueel' nog een belangrijke rol in het tot stand komen van het ongeval. Ik kan enkel maar besluiten dat we te weinig gegevens kennen uit het dossier om zomaar een "beëdigd ambtenaar" de stempel op het voorhoofd te drukken. Ik meen toch dat iedereen recht heeft op verdediging en dat iedereen het recht heeft om argumenten in te roepen die in zijn/haar voordeel kunnen pleiten. Een beëdigd ambtenaar is ook maar een MENS.

Juist: een MENS die fouten kan maken.  En in deze: een fout die een bejaarde voetganger op het zebrapad het leven gekost heeft.  Niks meer, en niks minder dan dat. 

Ik zou begot niet weten welke elementen je die voetganger ten laste zou kunnen leggen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1490 Gepost op: dinsdag 19 mei 2015 - 17:38:32 »
40.2. De bestuurder moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen, bejaarden of personen met een handicap
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

Maar och vandaag aan de nationale bank in BXL geweest, in het midden staan er toerbussen, ook vlak voor en vlak na de oversteekplaats, paar keer politiewagen in vol ornaat, ze reden duidelijk rapper dan 50, vlak voor het zebrapad heb je een rijbaankussen liggen, alle politiewagens omzeilde dat rijbaankussen door op het fietspad te rijden, och de opdracht zeker? Maar ze komen dan wel aan een rotvaart dat zebrapad voorbij zonder dat ze zicht hebben, die bussen, op eventuele voetgangers.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1491 Gepost op: dinsdag 19 mei 2015 - 17:49:37 »
Inderdaad, zonder commentaar.

http://forum.christophoros.be/index.php/topic,2787.msg32898.html#msg32898

Alleen is het jammer indien er een politieagent, een Douane of een ander beëdigd persoon betrokken is in een spijtig ongeval, dat er zo wordt afgegeven op de betrokken ambtenaar.

Het kan IEDEREEN overkomen.

En voor mij persoonlijk zijn de omstandigheden waarin een ongeval gebeurde veel belangrijker dan iemand onmiddellijk te beschuldigen en al neer te pennen dat betrokkene met ontslag dient vervolgd te worden.

Dat is voor mij te kort door de bocht.

Nogmaals, ongeacht wat men er ook moge van denken, gelukkig is er nog de gedeelde aansprakelijkheid.

En de kritieken die we dagdagelijks te horen krijgen van juist die brave burger, daar zijn we al aan gewend.

Het is voor mij ook niet meer belangrijk de vraag te stellen of hier iemand op de hoogte is of de voetganger zich van rechts naar links of van links naar rechts heeft begeven opzichtens de betrokken bestuurder. Andere elementen hebben blijkbaar ook geen belang meer als het om een beëdigd ambtenaar gaat.   
« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 mei 2015 - 17:59:23 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1492 Gepost op: dinsdag 19 mei 2015 - 19:56:55 »
Inderdaad, zonder commentaar.

http://forum.christophoros.be/index.php/topic,2787.msg32898.html#msg32898

Alleen is het jammer indien er een politieagent, een Douane of een ander beëdigd persoon betrokken is in een spijtig ongeval, dat er zo wordt afgegeven op de betrokken ambtenaar.

Sorry, maar 't gaat hier wel om een mensenleven.  Er is een voetganger om het leven gekomen. 

Het kan IEDEREEN overkomen.

Juist: "kan gebeuren", "shit happens" , "pech gehad" , ..... met die gedachten worden helaas maar al teveel gewetens gesust ipv dat er zinvolle lessen uit zo'n ongeval zouden geleerd worden.

En voor mij persoonlijk zijn de omstandigheden waarin een ongeval gebeurde veel belangrijker dan iemand onmiddellijk te beschuldigen en al neer te pennen dat betrokkene met ontslag dient vervolgd te worden.

Dat is voor mij te kort door de bocht.

Omstandigheden ?

1) laaghangende zon ==> bestuurder moet zijn snelheid aanpassen aan de zichtbaarheid
2) naderen oversteekplaats voor voetgangers ==> bestuurder dient zijn snelheid matigen, dubbel voorzichtig zijn
3) voetganger op die oversteekplaats: ==> bestuurder moet die voetganger daar voorang verlenen

Het is onmiskenbaar duidelijk, dat de bestuurder géén van deze 3 verplichtingen is nagekomen, met de dood van die voetganger tot gevolg.  I rest my case.

Nogmaals, ongeacht wat men er ook moge van denken, gelukkig is er nog de gedeelde aansprakelijkheid.

Nogmaals: welke fout zou je die voetganger dan in godsnaam kunnen aanwrijven, waardoor hij zelfs maar voor 1 % mede-aansprakelijk gesteld zou moeten worden ?

En de kritieken die we dagdagelijks te horen krijgen van juist die brave burger, daar zijn we al aan gewend.

Is het dan nog nooit in je opgekomen, dat véél van die kritieken gewoonweg gerechtvaardigd zijn ?

Het is voor mij ook niet meer belangrijk de vraag te stellen of hier iemand op de hoogte is of de voetganger zich van rechts naar links of van links naar rechts heeft begeven opzichtens de betrokken bestuurder. Andere elementen hebben blijkbaar ook geen belang meer als het om een beëdigd ambtenaar gaat.

 ::)  So ?  Meen je soms, dat die voetganger op het zebrapad alleen maar voorrang had als hij van rechts kwam tov die automobilist ?  Of wat is je punt nu eigenlijk ?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 mei 2015 - 20:01:01 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1493 Gepost op: dinsdag 19 mei 2015 - 20:17:06 »
Helemaal niet, Bert. Maar met het hand op het hart kan ik u wel zeggen dat ik meer dan voldoende in aanraking ben geweest met verkeersongevallen en daaromtrent ook meer dan voldoende werk heb verricht. Ik kan wel besluiten om te zeggen dat er dikwijls weinig overblijft van de reglementen op de politie van het wegverkeer. Gelukkig zijn er nog ongevalsonderzoeken en analyses om zomaar niemand de stempel op het hoofd te kleven en te beschuldigen louter op basis van de verkeersreglementering. En ja, het gaat om een mensenleven. En ja, er is iemand om het leven gekomen. Maar de emoties dienen nog altijd los te staan van de werkelijke omstandigheden waarin het ongeval gebeurde. Er is een merkelijk groot verschil of een voetganger zich van links naar rechts begeeft of van rechts naar links. Bedenk even al de plaats positie waar de voetganger zich bevindt. Dan kunnen we al beginnen met de opmerkbaarheid, de snelheid waarmee de voetganger zich verplaatst, andere weggebruikers die zich al dan niet bevonden waarachter de voetganger al dan niet was verschalkt....

Zo eenvoudig is het niet, Bert...

Vergeet ook niet dat een bestuurder, betrokken in een dodelijk verkeersongeval, ook een na slepend trauma kan tegemoet gaan. Daarover wordt weinig of nooit over gesproken.

Als ik jullie hier moet volgen, dan hoeft elke vrachtwagenbestuurder dewelke in een dodehoek ongeval is betrokken, levenslang rijverbod te bekomen. Want hij doet een manoeuvre. Het zou mooi worden mochten we die visie volgen. Laten we aub rekening mee houden dat zwakke weggebruikers dikwijls ook zwak in het hoofd zijn. Nog erger geworden sinds de 'zwakke weggebruiker' in voege is getreden. 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 mei 2015 - 20:29:09 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1494 Gepost op: dinsdag 19 mei 2015 - 20:25:11 »
Bedenk even al de plaats positie waar de voetganger zich bevindt. Dan kunnen we al beginnen met de opmerkbaarheid, de snelheid waarmee de voetganger zich verplaatst, andere weggebruikers die zich al dan niet bevonden waarachter de voetganger al dan niet was verschalkt....

Zo eenvoudig is het niet, Bert...

Zoals je het hier schrijft, lijkt het wel alsof die voetgangster daar "ineens" was. Alsof ze pardoes uit de lucht kwam gevallen.  Ja, er kan een slechtere zichtbaarheid zijn, bijvoorbeeld door foutgeparkeerde voertuigen.  Maarreuhm, wat doet élk weldenkend bestuurder die een oversteekplaats nadert, wetende dat de zichtbaarheid daar niet je datte is ?  Ik heb anders wel zo'n ideetje .....   
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1495 Gepost op: dinsdag 19 mei 2015 - 20:43:30 »
Citaat van: Bert Covens
Zoals je het hier schrijft, lijkt het wel alsof die voetgangster daar "ineens" was. Alsof ze pardoes uit de lucht kwam gevallen.  Ja, er kan een slechtere zichtbaarheid zijn, bijvoorbeeld door foutgeparkeerde voertuigen.   

Ineens....

Het kan, Bert. Dat is helaas niet uitgesloten. Slechte zichtbaarheid. Dit kan al verband houden met de laagstaande zon. De plaatsgesteldheid. Kent u die? Op het ogenblik van de feiten? Laten we niet vergeten indien een voetganger zich van links naar rechts begeeft, zich al meer dan over de helft van de oversteekplaats heeft begeven alvorens te worden aangereden !!!

Wat was dan zijn/haar positie opzichtens de naderende bestuurder inzake opmerkbaarheid? Vragen die hier voor mij niet zijn opgelost en waarover ik niet kan oordelen om de betrokken bestuurder te veroordelen. Op basis dan nog van zijn functie. Er zijn al burgers vrijgesproken of zelfs nog niet vervolgd voor het iemand platwalsen op een oversteekplaats voor voetgangers, Bert. De bewegingskarakteristieken van een voetganger ten opzichte van een bestuurder zijn ook niet onbelangrijk. Daar sta je dan met de haakse Belgische verkeerswetgeving.

Citaat van: Bert Covens
1) laaghangende zon ==> bestuurder moet zijn snelheid aanpassen aan de zichtbaarheid
2) naderen oversteekplaats voor voetgangers ==> bestuurder dient zijn snelheid matigen, dubbel voorzichtig zijn
3) voetganger op die oversteekplaats: ==> bestuurder moet die voetganger daar voorang verlenen

Een bestuurder kan zelfs aan deze drie voorwaarden voldaan hebben om toch nog betrokken te worden in een dvko.

Er mag toch nog verder onderzocht worden wie van de betrokken partijen al dan niet fouten heeft gemaakt?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 mei 2015 - 20:54:34 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1496 Gepost op: dinsdag 19 mei 2015 - 21:57:08 »
Ineens....

Het kan, Bert. Dat is helaas niet uitgesloten.

Klein beetje ernstig blijven aub.  Voetgangers komen niet uit de lucht gevallen.  En zeker geen bejaarde voetgangers.  Er ligt daar godbetert een oversteekplaats, dus hoor je als bestuurder er terdege rekening mee te houden dat er zich daar een voetganger kan bevinden, of op het punt kan staan zich erop te begeven.

Slechte zichtbaarheid. Dit kan al verband houden met de laagstaande zon.

... waaraan de bestuurder zijn snelheid dus dient aan te passen, remember ?

De plaatsgesteldheid. Kent u die? Op het ogenblik van de feiten?

Ken jij ze ?  Feit: er ligt een oversteekplaats.  Feit: de bestuurder hoort de rechten van die voetganger daar te respecteren.  En dat is onmiskenbaar niet gebeurd.

Laten we niet vergeten indien een voetganger zich van links naar rechts begeeft, zich al meer dan over de helft van de oversteekplaats heeft begeven alvorens te worden aangereden !!!

Dat maakt het dan alleen maar minder aannemelijk dat de bestuurder die voetganger daar niet kon gezien hebben.

Wat was dan zijn/haar positie opzichtens de naderende bestuurder inzake opmerkbaarheid? Vragen die hier voor mij niet zijn opgelost en waarover ik niet kan oordelen om de betrokken bestuurder te veroordelen. Op basis dan nog van zijn functie.

De positie van die voetganger ?  Op een oversteekplaats, tiens.  Waar de naderende bestuurder de rechten van die voetganger hoort te respecteren.

En jazeker, mede op basis van zijn functie.  Een voorbeeldfunctie nog wel !  Iemand die niet in staat is om zijn snelheid aan te passen aan de zichtbaarheid, niet voorzichtig genoeg is bij het naderen van dat zebrapad en daar een voetganger morsdood rijdt, en vervolgens niet het minste greintje schuldbesef toont, doch het nog wenselijk acht om een duurbetaalde advocaat te laten uitvissen hoe hij die voetganger deels mee aansprakelijk kan stellen voor dit ongeval ..... als ZO iemand met ons aller belastinggeld betaald moet worden oa om toezicht te houden op het naleven van elementaire verkeersregels, dan is het wel écht erg gesteld in ons landje.

Een vrouw met een nét iets te kort rokje of iets te uitdagend lachje, heeft haar verkrachting toch ook zelf gezocht ?  Een portefeuille in iemands achterzak, geeft een dief natuurlijk het recht om ermee aan de haal te gaan.  Een te gemakkelijk te forceren raampje, geeft een inbreker uiteraard het recht om iemands woning binnen te dringen.  Een verkeerd te interpreteren gelaatsuitdrukking, geeft de andere natuurlijk het recht om je meteen de schedel in te kloppen.  Dus ja, een voetganger had mss maar beter niet moeten oversteken op die oversteekplaats.  Twee kilometer verderop, ligt er mss wel eentje die wat veiliger is, want bewaakt door verkeerslichten.  Dus, ja.  Laat ons vooral doen wat we niet kunnen laten: een vetbetaalde advocaat laten uitzoeken of hij toch niet links of rechts een gaatje kan vinden om die voetganger minstens deels mee aansprakelijk te stellen voor haar eigen dood.

Er zijn al burgers vrijgesproken of zelfs nog niet vervolgd voor het iemand platwalsen op een oversteekplaats voor voetgangers, Bert. De bewegingskarakteristieken van een voetganger ten opzichte van een bestuurder zijn ook niet onbelangrijk. Daar sta je dan met de haakse Belgische verkeerswetgeving.

Over welke bewegingskarakteristieken heb je het ?  Over die van een bejaarde (!) voetganger .....

Een bestuurder kan zelfs aan deze drie voorwaarden voldaan hebben om toch nog betrokken te worden in een dvko.

Er mag toch nog verder onderzocht worden wie van de betrokken partijen al dan niet fouten heeft gemaakt?

Het is niks minder dan een grof schandaal hoe de onmiskenbare fouten (jawel: meervoud!) die regelrecht tot iemands overlijden hebben geleid, geminimaliseerd worden  Sorry.  Wie zijn snelheid niet weet aan te passen aan een laaghangende zon, die niet oplet bij het naderen van een oversteekplaats, en daar een voetganger morsdood rijdt: wel, daar is maar 1 juiste oplossing voor.  Rijbewijs de papierversnipperaar in.

Dan nog proberen de schuld ook maar deels bij het slachtoffer (dat zichzelf intussen niet meer kan verdedigen) te leggen, is de schaamte vér voorbij.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1497 Gepost op: woensdag 20 mei 2015 - 09:52:04 »
Citaat van: Bert Covens
Ken jij ze ?  Feit: er ligt een oversteekplaats.  Feit: de bestuurder hoort de rechten van die voetganger daar te respecteren.  En dat is onmiskenbaar niet gebeurd.

Ik kan me de plaatsgesteldheid niet zo meteen herinneren. Maar ik veroordeel ook niemand zonder het dossier te kennen of er nog maar inzage van te hebben gehad.

Het is niet omdat het een ambtenaar is dat ik de feiten minimaliseer. Een voetganger dat zich van links naar rechts verplaatst kan een groot verschil uitmaken en in het voordeel pleiten van de bestuurder.

En laat ons niet vergeten, waar de vaststellingen eindigen van de vaststellers, pas het onderzoek begint voor de ongevalsonderzoeker.

Citaat van: Bert Covens
Juist: "kan gebeuren", "shit happens" , "pech gehad" , ..... met die gedachten worden helaas maar al teveel gewetens gesust ipv dat er zinvolle lessen uit zo'n ongeval zouden geleerd worden.

Daar kan ik u wel in volgen. Alleen schrijft u het aan een verkeerd persoon toe. Ik denk niet dat ik vroeger samen met enkelingen uit het Comité die gedachten heb gehad. Maar wel het tegendeel mee heb kunnen aantonen om net die zware ongevallen te vermijden. Al was het maar door aanpassing van de erbarmelijke infrastructuur.

Dat er geen Comité meer op het terrein is, is heel duidelijk te merken. Botsabsorbeerders worden weggehaald. Redenen : Te duur. Nogthans levensreddend. Wr zien nog steeds nieuwe opleggers opduiken met hoog oplaadruimte en nog ver achter de achterwielen. Maar geen nood. Personenwagens verdwijnen er nog steeds onder met onthoofdingen als gevolg.

Geen haan die daarover kraait.

Laat ons eens eerst even de verkeerscommissies omvormen waarin geen bakkers, patissiers, schoenmakers, nagelverzorgsters beslissingsrecht hebben in een materie waar men geen kaas van gegeten heeft.

Ik heb het mijne gezegd en geschreven op basis van mijn vroegere werkzaamheden. De theorie lijkt allemaal mooi en invulbaar. Maar de praktijk daartegen, daarover kan men nog heel wat lessen trekken uit onze buurlanden. 

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1498 Gepost op: woensdag 20 mei 2015 - 11:03:29 »
Citaat
Het is niks minder dan een grof schandaal hoe de onmiskenbare fouten (jawel: meervoud!) die regelrecht tot iemands overlijden hebben geleid, geminimaliseerd worden  Sorry.  Wie zijn snelheid niet weet aan te passen aan een laaghangende zon, die niet oplet bij het naderen van een oversteekplaats, en daar een voetganger morsdood rijdt: wel, daar is maar 1 juiste oplossing voor.  Rijbewijs de papierversnipperaar in.

Ik verwijs naar mijn geschreven opmerkingen in een uitgave van het BIVV destijds. De zichtbaarheid aan oversteekplaatsen o.a.. Welke nadelige invloed verkeersborden kunnen hebben. Verwijs ik naar een dodelijk verkeersongeval op de Fabiolalaan in Schelle waar een voetganger met een snelheid van 128 km/u werd dood gereden, toen max. toeg. snelh. 60 km/u, met een aangetroffen remspoor van 56 meter, dan is er geen twijfel mogelijk dat Diane of wij uw standpunt bijtreden. Dit dossier ligt nog in onze archieven. En rijden onder strikte voorwaarden met een aangepaste snelheid en de nodige voorzichtigheid hebben al héél wat bestuurders in een onvermijdelijke situatie gebracht. Iemand veroordelen op basis van een persartikel en zonder de juiste omstandigheden van het ongeval te kennen, getuigt niet van een voorbeeldig karakter. Niet alleen zonlicht kan een negatieve invloed hebben op het verkeer. Ook grootlichten zijn vaak aanleiding tot ernstige ongevallen waar een bestuurder verblind werd. Meestal eindigend in een eenzijdig ongeval op een vaste hindernis. Het is erover om fel te reageren louter op basis omdat een bestuurder een dienstkaart op zak heeft om zich te legitimeren.

Citaat van: Bert
Dat maakt het dan alleen maar minder aannemelijk dat de bestuurder die voetganger daar niet kon gezien hebben.

Of juist wel aannemelijk dat in het voordeel kan pleiten van een bestuurder. De aanwezigheid van tegenovergesteld richtingsverkeer bv.. Welke invloed had dit eventueel op een beperkte zichtbaarheid?

Zelfs vanuit stilstaande posities gebeuren er dodelijke ongevallen. Ik veronderstel dat de praktijk een heel ander gegeven vormt niettegenstaande de mooi ogende theoretische boekjes.   

Mvg,
Marc


« Laatst bewerkt op: woensdag 20 mei 2015 - 11:15:20 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1499 Gepost op: woensdag 20 mei 2015 - 11:17:02 »
Iemand veroordelen op basis van een persartikel en zonder de juiste omstandigheden van het ongeval te kennen, getuigt niet van een voorbeeldig karakter. Niet alleen zonlicht kan een negatieve invloed hebben op het verkeer. Ook grootlichten zijn vaak aanleiding tot ernstige ongevallen waar een bestuurder verblind werd. Meestal eindigend in een eenzijdig ongeval op een vaste hindernis. Het is erover om fel te reageren louter op basis omdat een bestuurder een dienstkaart op zak heeft om zich te legitimeren.

Over welke grootlichten van welke tegenligger heb je het hier ?  Je sleurt er hier dingen bij, die helemaal niet aan de orde zijn. 

En ten tweede: ik reageer niet fel, louter omdat hij een dienstkaart heeft.  Ik doe dit wél omdat iemand die nochtans een voorbeeldfunctie bekleedt, door z'n opeenstapeling van roekeloosheden iemand regelrecht de dood ingejaagd heeft.  En niks minder dan dat. 

Het feit dat deze belangrijke nuance je volkomen ontgaat én het feit dat je er volstrekt irrelevante zaken bijsleurt, getuigt nog véél minder van enig voorbeeldig karakter, doch des te meer van moedwil.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone