Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415933 keer)

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1710 Gepost op: dinsdag 01 december 2015 - 12:31:48 »
Sinds het terreuralarm in Brussel zie je zeer veel politie met blauw zwaailicht rijden. Weliswaar zonder het geluidssignaal. Op de snelweg zie je dat eigenlijk constant. Het zal weer lang duren vooraleer dat er ook weer uit is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1711 Gepost op: dinsdag 01 december 2015 - 12:40:51 »
Sinds het terreuralarm in Brussel zie je zeer veel politie met blauw zwaailicht rijden. Weliswaar zonder het geluidssignaal.

Ik hoop alleen maar dat zoveel mogelijk bestuurders daar niet het minste gevolg zullen aan geven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1712 Gepost op: dinsdag 01 december 2015 - 16:49:18 »
Sinds het terreuralarm in Brussel zie je zeer veel politie met blauw zwaailicht rijden. Weliswaar zonder het geluidssignaal. Op de snelweg zie je dat eigenlijk constant. Het zal weer lang duren vooraleer dat er ook weer uit is.


Op zich .... màg dat nog


37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

Ze
mogen gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere opdracht.


Met louter de blauwe knipperlichten actief .... is het dus niet uitgesloten dat ze "een" opdracht hebben.


Ik hoop alleen maar dat zoveel mogelijk bestuurders daar niet het minste gevolg zullen aan geven.

 ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 december 2015 - 16:54:01 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1713 Gepost op: dinsdag 01 december 2015 - 21:04:17 »
Ze zijn in form blijkbaar.  Hoppa, NOG maar een staaltje van de blauwbloezen:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151201_01999264

scherp geschreven van zijn collega:

Citaat
Net gebeurd! ’s Lands bekendste stem in het bestrijden van gewelddadige radicalisering werd zonet zelf slachtoffer van het soort politiegeweld dat radicalisering bij jongeren voedt.

Uit het relaas, nog een ander opmerkelijk detailke, dat mij persoonlijk opviel :

Citaat
(...)
Daarna, in de auto in de buurt van de Anspachlaan, hielden drie agenten me tegen aan een kruispunt; Ze gebaarden dat ik opzij moest gaan en dat ik mijn raam moest opendoen. doen raam open. Ze vroegen mijn identiteitskaart, rijbewijs en papieren van de auto. Ik gaf alles zonder problemen. Een andere agent was aan het bellen. Plots kwamen zeven agenten naar mijn auto.
- ‘Welke talen spreekt u?’, vroeg één van de agenten in het Frans.
- ‘Nederlands, Frans, Engels en Arabisch’, antwoordde ik, steeds in het Frans.
- ‘Hier spreken we geen Arabisch’, zei de agent heel grof.
- ‘Is het normaal dat de politie zich zo gedraagt tegen burgers?’, vroeg ik.

Ik ergerde me aan hen, en hoe harder ik me ergerde, hoe harder ze me tegen de auto duwden. Omstaanders stopten en begonnen foto’s te nemen, alsof ik een terrorist of een crimineel was. Wat een vernedering. Ik ben nog altijd in shock.
- ‘Ga maar’, zei de agent na een kwartier. Hij gooide mijn papieren op de grond en in de auto.
- ‘Maar dit kan toch niet, hoe jullie mensen behandelen?’, protesteerde ik. ‘Ik ben geen terrorist of zo.’
- ‘Maak je uit de voeten’, snauwde een andere agent. ‘Je staat verkeerd op het voetpad.’
- ‘Ja, omdat jullie me hier hebben tegen gehouden’,
zei ik. ‘Waarom hebben jullie mij tegen gehouden en zo behandeld? Ik heb toch recht op een verklaring?’

De verklaring was dat ik op een “terrorist” leek die ze zochten. Ik laat dit niet passeren. Ik zit nu bij de lokale politie om klacht te dienen. Tegen die agenten, niet tegen de politie. Die agenten gedroegen zich racistisch.”

De daling van het terreurniveau van vier naar drie verhindert de Brusselse politie niet om ‪#‎racialprofilingbelgium‬ verder te zetten. We geven ontelbare lezingen en presentaties in commissies en vergaderingen met politici en burgers, we schrijven een boek over de dynamieken die radicalisering veroorzaken, en ondertussen gaan die dynamieken ongehinderd verder in onze straten. Dit zal meer en meer gebeuren. En jullie kunnen helpen om deze praktijken kenbaar te maken aan een breed publiek. Verspreid massaal dit bericht en spoor nog meer mensen aan om De Jihadkaravaan te lezen. www.pieterstockmans.be/blog/book

52 Likes · 12 Comments


Eerst een bestuurder aanmanen om zijn voertuig aan de kant te plaatsen op het trottoir ipv een geschiktere plek daarvoor uit te kiezen.  En daarna de bestuurder godbetert ..... toesnauwen dat hij verkeerd opgesteld staat op het trottoir.....  Da's toch om in je broek te doen van 't lachen.  Op z'n plat Antwerps gezegd: Zwaanst na ni éh.

Er zijn er al voor minder dan dat vér weg gestoken in de psychiatrie zenne.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 december 2015 - 21:17:04 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1714 Gepost op: woensdag 02 december 2015 - 02:04:56 »
Eerst een bestuurder aanmanen om zijn voertuig aan de kant te plaatsen op het trottoir ipv een geschiktere plek daarvoor uit te kiezen. En daarna de bestuurder godbetert ..... toesnauwen dat hij verkeerd opgesteld staat op het trottoir.....  Da's toch om in je broek te doen van 't lachen.  Op z'n plat Antwerps gezegd: Zwaanst na ni éh.

Er zijn er al voor minder dan dat vér weg gestoken in de psychiatrie zenne.

Ik begrijp volkomen je reactie, Bert, maar ik daar kan ik echt niet meer mee lachen, dat gaat me te ver.

Ik ben eens met mijn vrouw naar de wijkagent van Hoboken-Polderstad geweest. De man leek een bijzonder laag IQ te hebben, maar hij was de goedheid en de vriendelijkheid zelf. Ik nam het hem dan ook totaal niet kwalijk toen hij, nadat hij mijn vrouw begroet had, haar zei: "Ik zie dat U uw vader meegebracht heeft". Maar dit gedrag om van te kotsen van een zootje ongeregld, neen, daar kan ik niet mee lachen. Naar de psychiatire? Ja, maar dan wel de forensische psychiatrie.

In de eerste plaats mijn hoed af voor de politiebeamten van Molenbeek, die dit slachtoffer van politiegeweld naar zijn zeggen met begrip en respect opgevangen hebben. Ze moeten er maar eens over nadenken wat ze ervan vinden dat zij moeten trachten de stukken te lijmen van wat een aantal krapuleuze collega's aangericht hebben, en ze, ondanks hun inzet, tot een overheidsorgaan behoren dat dergelijke collega's tot het laagste menselijk niveau herleid hebben. Misschien kunnen ze dan ook eens overwegen om wat meer en luider te protesteren tegen dergelijk schandeijk gedrag in hun midden.

Het slachtoffer is er duidelijk erg van aangedaan. Een arts schrijft hem moeiteloos voor lange duur werkonbekwaam, en met een goede advocaat kan hij ervoor zorgen dat de baldadigheden van die flikken de overheid veel geld kosten. Meer van dergelijke slachtoffers zouden dat moeten doen.

Een politiebeamte mag verondersteld worden om ook in extreme omstandigheden zijn zelfbeheersing te kunnen bewaren. De incidenten met de politie van de laatste weken maken het duidelijk dat dit voor een aantal van hen volstrekt onmogelijk is.

Het gedrag van dit krapuul zal enkel de radicalisering in de hand werken en de problemen met inwoners van allochtone afkomst nog behoorlijk verergeren. Ik vind het dan ook een schande dat de overheid, zoals steeds, hier niets tegen onderneemt, en zich aldus schuldig maakt aan de volkomen mislukte integratie van vreemdelingen in België. Multikultuur is in België weinig multi en veel kul.

De betrokken flikken kunnen het zich veroorloven in een land waar er geen solidariteit meer bestaat onder de burgers, waar het ieder voor zich is en dergelijke schandalen de ver-van-mijn-bed-show zijn voor velen, tot ze er zelf of één van hun dierbaren door getroffen worden, en dan ook alleen zullen staan. Burgerzin bestaat niet meer in België.

Mensen, besef dat dit niet zo maar een reactie van een rebel op een onbenullig forum is. Besef wat jullie en jullie kinderen te wachten staat als het zo verder evolueert met de Belgische politie. Want eens ze te veel macht hebben, is het te laat om er tegen in te gaan, en kunnen ook jullie enkel nog maar zeggen: "We wisten niet dat het zo ver zou komen". Extreme dictatoriale machtsverhoudingen, of het nu van links of van rechts is, leiden nooit tot iets goeds, doch enkel tot heel veel menselijke ellende. Leert jullie lessen uit de geschiedenis. Besef hoe dierbaar jullie grondwettelijke rechten zijn, en kom er voor op om ze te handhaven in een tijd waarin de Belgische politie er alsmaar meer een loopje mee neemt.

Ik heb nog nooit zo sterk verlangd naar de dag waarop ik zal kunnen verzaken aan mijn Belgische nationaliteit, waarvoor ik me diep schaam.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1715 Gepost op: woensdag 02 december 2015 - 09:05:38 »
Ik heb mss wat onvoorzichtig uitgedrukt.

Om misverstanden te voorkomen : ik bedoelde geenszins dat ik zou lachen met het politiegeweld en het racistische gedrag van deze klabakken.  Als ik schreef dat ik in m'n broek deed van het lachen, dan doelde ik uitsluitend op het feit dat die flikken éérst die man aanmaanden te stoppen op het trottoir, en hem naderhand uitkafferden omdat hij gevolg gegeven had aan hun eigen bevel ......
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1716 Gepost op: woensdag 02 december 2015 - 10:18:08 »
We glijden in Belziek steeds verder weg  in een politiestaat. Overal worden we in de gaten gehouden, wat natuurlijk nu veel gemakkelijker is geworden door de vooruitgang in ICT. Ik geef als voorbeeld mijn woonplaats Mechelen. Je kan in de binnenstad niet ver lopen vooraleer je door een videocamera wordt opgemerkt. Bij mijn weten zit er in Mechelen nog geen automatische gezichtsherkenning gekoppeld aan dit systeem, gelukkig maar.
Wil je met de wegen de politiezone Mechelen-Willebroek binnenrijden zal je opgemerkt worden door een camera met nummerplaatherkenning. Bovendien rijden er nog enkele politiewagens rond met een soortgelijk systeem.
Buiten Mechelen komen daar dan trajectcontroles bij. De gegevens van deze systemen worden nu niet bewaard, maar het is maar een kleintje om dit met een wet toch te regelen.

Natuurlijk verkoopt men die camerasystemen onder het motto van beveiliging van de samenleving. Daarom dat ook regelmatig in de pers verschijnt dat men weer eens een auto heeft kunnen stoppen met inbrekers, voortvluchtigen, of gewoon een gestolen voertuig. Dat is allemaal zeer fijn, maar is de misdaad er in Mechelen mee verdwenen, ik dacht het niet! Toch is het nog moeilijk om hier uit principiële redenen tegen te zijn. Ik ben wel tegen dit soort camera's omdat het een doos van pandora is.
Stel dat mijn de gegevens van de camera's zou gebruiken om deze te matchen met een dadersprofiel. Je zou maar de pech hebben wanneer op bepaalde tijdstippen de stad bent ingereden en uitgereden en bovendien in de buurt van een misdaad bent gezien. De technologie is er al maar wordt gelukkig - bij mijn weten - nog niet toegepast.

We leven in een politiestaat en men grijpt elke mogelijkheid of excuus aan om dit nog sterker te maken. De steekvlampolitiek vierde weer hoogtij tijdens het terreuralarm. Snel kwam men met enkele maatregelen om terreur in te dijken. Of deze maatregelen effectief zijn, daar wordt niet naar gekeken. Neem het voorbeeld van het verbod op de verkoop van anonieme SIM-kaartjes voor GSM's. Een totaal nutteloos verbod! We gaan nu weer een pak administratie invoeren. De anonieme prepaid GSM's die je in grabbelbakken vindt kunnen inderdaad voor misdadige doeleinden gebruikt worden. Voor buitenlanders in Belziek is het echter gewoon handig om even snel zo'n ding aan pakweg 50 € te kopen gedurende hun vakantie en gewoon bereikbaar te zijn, of meer nog, om data te kunnen gebruiken aan een gunstig tarief op hun smartphone.
Bovendien is het al bijzonder gemakkelijk om anoniem te blijven zonder gebruik te maken van een anonieme SIM-kaart. Dit kan éénvoudigweg met een buitenlandse anonieme SIM, kost je wel wat meer, maar liggen de criminelen daar wakker van? Bovendien kan je één of andere tool gebruiken zoals Skype en via data of wifi je gesprekken voeren.
Gaat men boeven vangen door dit verbod? Weerom, ik dacht het niet! De criminelen weten al bijzonder goed hoe ze anoniem kunnen communiceren, eventueel zelfs door gebruik van sterke encryptie.
De publieke opinie slikt het allemaal! We geven privacy op voor veiligheid. Als we kijken wat er de laatste 15 jaar in de VS is gebeurd kan je alleen maar stellen dat we er serieus op achteruit gaan!

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1717 Gepost op: woensdag 02 december 2015 - 18:36:48 »
Als ik schreef dat ik in m'n broek deed van het lachen, dan doelde ik uitsluitend op het feit dat die flikken éérst die man aanmaanden te stoppen op het trottoir, en hem naderhand uitkafferden omdat hij gevolg gegeven had aan hun eigen bevel ......

Zo had ik het ook begrepen. Deze flikken dienen gestraft te worden omdat ze de man een bevel gegeven hebben dat hinder en gevaar kon veroorzaken voor de weggebruikers op het trottoir. Dat zijn immers niet alleen voetgangers (waaronder joggers) en daarmee gelijkgestelden, doch ook fietsers van minder dan 9 jaar wiens fiets uitgerust is met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm. Deze weggebruikers dienen zich niet te verwachten aan een op het trottoir geparkeerde auto op het trottoir. En natuurlijk was het grotesk dat de man achteraf bedreigd werd met een PV omdat hij op het voetpad geparkeerd stond als gevolg van een bevel van een bevoegd persoon.

In feite had de man het bevel zelfs niet mogen opvolgen, want de verplichting tot het vrijwaren van de fysieke integriteit van personen, in dit geval weggebruikers op het trottoir, is van hogere rechtsorde dan een KB zoals de wegcode en haar verplichting om een bevel van een bevoegd persoon uit te voeren. Wellicht heeft de man evenwel ingezien dat, gezien het gebrek aan zelfbeheersing van de flikken, dit zijn eigen veiligheid ernstig in het gedrang zou gebracht hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1718 Gepost op: woensdag 02 december 2015 - 18:49:40 »
Overal worden we in de gaten gehouden, wat natuurlijk nu veel gemakkelijker is geworden door de vooruitgang in ICT.

Het wettelijk kader waarin de politie haar opdrachten moet uitvoeren, en de technologische middelen welke daarbij aangewend worden, is één luik van het probleem.

Momenteel lijkt mij evenwel het grootste probleem te zijn dat heel wat politiebeamten systematisch hun boekje te buiten gaan door agressie en geweld aan te wenden die onverantwoord zijn in de gegeven omstandigheden. De overheid laat deze machtswellustelingen vrijwel altijd ongemoeid begaan om angst en terreur onder de bevolking te verspreiden. Geen zinnig mens kan voor een dermate verdorven politieapparaat ook nog maar het minste respekt opbrengen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Antwerpse korpschef doet oproep: “Behandel verdachten altijd correct en beleefd”
« Reactie #1719 Gepost op: donderdag 03 december 2015 - 09:41:46 »
Citaat van: GVA
Antwerpse korpschef doet oproep: “Behandel verdachten altijd correct en beleefd”

http://www.gva.be/cnt/dmf20151203_02002124/korpschef-behandel-verdachten-altijd-correct-en-beleefd


Uit het artikel:

Citaat
De Antwerpse korpschef Serge Muyters roept zijn manschappen op om burgers die aan controles worden onderworpen “te allen tijde correct en beleefd” te behandelen.

Hij drukt zijn personeel op het hart om in tijden van verhoogde terreurdreiging vooral het hoofd koel te houden.

“Ook in deze tijden onderscheidt een goede politieman of -vrouw zich door een correct en beleefd optreden”, aldus Muyters.

Maar als een controle niets heeft opgeleverd, of een controle bleek achteraf niet terecht, dan is het een kleine moeite om “sorry” te zeggen en aan de betrokkene uit te leggen waarom hij of zij werd gecontroleerd.”

Het is echter zeer de vraag of het uitschot bij de flikken er zich iets zal van aantrekken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1720 Gepost op: donderdag 03 december 2015 - 13:57:28 »
Bij dit voorval met Mijnheer Montasser in BXL stelde korpschef Guido Van Weymeersch dat de agenten volgens het 'boekje' (ik denk eerder dat men 'regels 'of 'richtlijnen' zou moeten zeggen) gehandeld hebben. Vraag is : waar kan ik die richtlijnen inkijken? Zijn deze voor elk van de 6 BXL politiezones gelijk of mag elk lokaal 'chefken' zijn interventieregels maar opstellen?

Ik meen begrepen te hebben vat een voertuig niet onder de bescherming van een woning valt (huiszoekingsbevelschrift)  en bij controle doorzocht mag worden. Maar kan men zonder tenlaste legging verplicht worden de GSM te ontgrendelen zodat zij uw historiek en berichten kunnen lezen?  Wat ook met het lezen van dokumenten in uw boekentas of in een papieren filofax bij voorbeeld?


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1721 Gepost op: donderdag 03 december 2015 - 14:51:18 »
Bij dit voorval met Mijnheer Montasser in BXL stelde korpschef Guido Van Weymeersch dat de agenten volgens het 'boekje' (ik denk eerder dat men 'regels 'of 'richtlijnen' zou moeten zeggen) gehandeld hebben. Vraag is : waar kan ik die richtlijnen inkijken? Zijn deze voor elk van de 6 BXL politiezones gelijk of mag elk lokaal 'chefken' zijn interventieregels maar opstellen?

Ik vermoed dat die korpschef de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt bedoelt.

Citaat
Ik meen begrepen te hebben vat een voertuig niet onder de bescherming van een woning valt (huiszoekingsbevelschrift)  en bij controle doorzocht mag worden.

Inderdaad, tenzij het om een voertuig gaat dat permanent als woning is ingericht en dat op het ogenblik van het doorzoeken daadwerkelijk als woning wordt gebruikt.

Citaat
Artikel 29. De politieambtenaren kunnen overgaan tot het doorzoeken van een voertuig of enig ander vervoermiddel zowel in het verkeer als geparkeerd, op de openbare weg of op voor het publiek toegankelijke plaatsen indien zij, op grond van de gedragingen van de bestuurder of de passagiers, van materiële aanwijzingen of van omstandigheden van tijd of plaats redelijke gronden hebben om te denken dat het voertuig of vervoermiddel werd gebruikt, wordt gebruikt of zou kunnen worden gebruikt:

1° om een misdrijf te plegen;
2° om opgespoorde personen of personen die aan een identiteitscontrole willen ontsnappen een schuilplaats te geven of te vervoeren;
3° om een voor de openbare orde gevaarlijk voorwerp, overtuigingsstukken of bewijsmateriaal in verband met een misdrijf op te slaan of te vervoeren.

Zij kunnen dit eveneens wanneer de bestuurder weigert te laten controleren of zijn voertuig in overeenstemming is met de wet.

Het doorzoeken van een voertuig mag nooit langer duren dan de tijd vereist door de omstandigheden die het rechtvaardigen. Het voertuig mag niet langer dan één uur worden opgehouden voor het doorzoeken uitgevoerd in het raam van het vervullen van de opdrachten van bestuurlijke politie.

Het doorzoeken van een voertuig dat permanent als woning is ingericht en dat op het ogenblik van het doorzoeken daadwerkelijk als woning wordt gebruikt, wordt gelijkgesteld met huiszoeking.

Citaat
Maar kan men zonder tenlaste legging verplicht worden de GSM te ontgrendelen zodat zij uw historiek en berichten kunnen lezen?  Wat ook met het lezen van dokumenten in uw boekentas of in een papieren filofax bij voorbeeld?

Ze mogen kennis nemen van alle gegevens waar ze zich toegang kunnen toe verschaffen. Ze kunnen je evenwel niet verplichten tot het ontgrendelen van je GSM. Een verdachte hoeft immers geen medewerking te verlenen aan zijn in beschuldigingstelling.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1722 Gepost op: donderdag 03 december 2015 - 15:23:26 »
Citaat
Ze mogen kennis nemen van alle gegevens waar ze zich toegang kunnen toe verschaffen. Ze kunnen je evenwel niet verplichten tot het ontgrendelen van je GSM. Een verdachte hoeft immers geen medewerking te verlenen aan zijn in beschuldigingstelling.

Ik ontgrendel onder geen beding mijn GSM. Ze mogen dat ding proberen leeg te laden via een tool, maar dat zal niet lukken. Het bestandssysteem van de GSM is geëncrypteerd, daar zijn ze dus niets mee. Als ze het in beslag nemen veeg ik op afstand het bestandssysteem leeg, hebben ze weer niets. Identiek met een laptop die ik zou bijhebben.
De vraag is natuurlijk waarom ik dat niet doe. Niet omdat er criminele feiten zouden opstaan. Er staan echter privé-foto's waarvan ik niet wel dat ze door de - weinig betrouwbare - politie worden geconsulteerd. Denk bijvoorbeeld maar aan foto's van mijn kinderen die in bad aan het spelen zijn. Normale foto's van baby's binnen een normaal gezin, maar ze hoeven niet bij lieden met minder goede bedoelingen terecht te komen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
ATV-journalist uit wagen gesleurd en onder schot gehouden
« Reactie #1723 Gepost op: donderdag 03 december 2015 - 21:16:14 »
De volgende:

Citaat van: GVA
ATV-journalist uit wagen gesleurd en onder schot gehouden

ATV-sportjournalist Phil Van den Bossche werd woensdagavond hardhandig aangepakt door de politie aan de afrit op de E313 in Geel. Hij werd uit zijn wagen gesleurd, onder schot gehouden en in de boeien geslagen omdat hij te snel had gereden.

http://www.gva.be/cnt/dmf20151203_02002554/atv-journalist-uit-wagen-gesleurd-en-onder-schot-gehouden

Uit het artikel:

Citaat
"Daarna werd ik uit mijn wagen gesleurd en met mijn gezicht tegen de weg gedrukt terwijl er in mijn ribben werd gestampt. Ik vroeg wat er gaande was, maar de agenten zeiden helemaal niets.”

Citaat van: Dirk Van Peer van de politie Neteland
Dit gebeurde met de nodige kordaatheid omdat je er op dat ogenblik van moet uitgaan dat de chauffeur misschien wel meer te verbergen heeft dan een snelheidsovertreding.

Bedankt, Van Peer, om officieel in je hoedanigheid van politiebeamte in de media te bevestigen wat ons al lang niet meer verwondert van een groot aantal flikken, namelijk dat je het correct vindt om iemand die louter verkeersovertredingen begaat, onder schot te houden, uit zijn wagen te sleuren, tegen de grond te drukken met zijn gezicht en dan ook nog in zijn ribben te stampen. Neen, ik noem dat niet beestachtig, want dat zou te veel eer voor dergelijke flikken en een te zware belediging voor de dieren zijn.

Verwonder je niet als ik naar jouw politiezone bel met de mededeling dat er een bestuurder voortdurend levensgevaarlijke overtredingen aan het plegen is, en je hem best ook op die manier zou behandelen. Het zal dan wellicht gaan om één van de talrijke verkeerspiraten van de politie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Betoging tegen harde aanpak en etnische profilering bij politiecontroles
« Reactie #1724 Gepost op: zondag 06 december 2015 - 17:23:00 »
Citaat van: GVA
Betoging tegen harde aanpak en etnische profilering bij politiecontroles

In Brussel zijn zaterdagnamiddag zowat 150 mensen bijeengekomen voor het kabinet van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon, om te protesteren tegen de harde aanpak en de etnische profilering bij politiecontroles in het kader van de terreurdreiging.

http://www.gva.be/cnt/dmf20151205_02006395/betoging-tegen-harde-aanpak-en-etnische-profilering-bij-politiecontroles

E I N D E L I J K ...

Eindelijk komen er alvast eens 150 mensen op straat om de baldadigheden van de flikken af te keuren.

Burgerbeweging Hart boven Hard
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."