Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415045 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #135 Gepost op: dinsdag 09 november 2010 - 21:39:01 »
Citaat
Probeer het nog goed te klappen,
Ik probeer het niet goed te praten, ik bezie het van een andere kant.
Als dat voorzien is (voorgesteld, en bij wet vastgelegd door door het volk gekozen ministers en andere hoge pieten en vele jaren terug) en men gebruikt het, wat is er dan aan de mis ?
Er zijn "een aantal groepen van mensen" die de Belgische wetten en vergoedingen beter kennen dan de mensen die ze uitbetalen, getuige de artikels in de kranten erover.
Veel van de agenten (en andere overheiddiensten) hun vergoedingen en beteugelingen zijn nog vastgelegd in wetten van halverwege de 20e eeuw !
Een groot aantal van die bedragen zijn enkel verrekend naar euro, niet geïndexeerd sinds hun invoegetreding.
Was er hier geen lid bij de douane of belastingsdienst, een vrouw dacht ik ? Vraag dat maar eens aan haar anders, hun vergoedingen voor een gepresteerd overuur.

Midden jaren 90 sprak ik regelmatig met onze postman, toen bijna op pensioen.
Hij bracht pensioenen rond en kreeg daarvoor een "kasvergoeding" (een premie omdat ze met geld op de straat rondlopen en achteraf afrekenen), deze soort "gevaren"premie was 20 BEF per dag.
Of men met 100 BEF rondliep of (max per keer) 250.000 BEF, premie was 20 BEF per dag dat men gelden bezat.
Als men een kastekort had, moest men die bijpassen maar had men een overschot moest men dat afstaan aan de Schatkist.
Wel, zijn rekening klopte altijd hé.  ;D    

Maar overal zijn er van die voordelen hé.
Iemand die bvb bij een merkgarage werkt, kan een nieuwe auto en eventueel opties aan veel voordeligere prijs aankopen dan een niet-werknemer.
Vroeger van horen zeggen geen btw (-21%) en nog een personeelskorting (-5 of -10%) bovenop, reken maar uit.
Iemand die bij de bank of een verzekeraar werkt, zal mss wel een lening aan gunstiger tarief kunnen bemachtigen dan een buitenstaander.
Iemand die in een restaurant of andere eetgelegenheid werkt, zal mss wel 1 gratis maal per dag kunnen krijgen.
Iemand in een speelgoed-, kleding-, dranken-, of andere winkel werkt, zal daar goedkoper (aan inkoopprijs ?) kunnen kopen dan eender welke andere persoon.
Iemand die werkt in de bouwsector, verhuisfirma of andere soortgelijke firma's kan mss wel eens van hun transportmogelijkheden of goedkopere grondstoffen gebruik maken.  

Citaat
vertel eens aan ene van Basf die in 5 shiften staat waarom hij (...)
Probeer het eens aan het gross van de techniekers op de baan te vertellen waarom ze (...)  
Kan natuurlijk reageren met "ge weet dat ge daar voor kiest als ge begint ..."  ;)
Iemand die in een 5-shiftensysteem zit bij BASF/Bayer of soortgelijke firma's, komt niet naar huis met een nettoloon incl premies van 1.500, dat kan je me niet wijsmaken.    
Maar ik vermoed dat er CAO-afspraken zijn gemaakt in die sectoren, en die werden dan wsl niet al te goed onderhandeld met en/of door vakbonden ?
En als men het dan toch te laag loon vindt, kan men nog steeds naar ander werk zoeken en daar beginnen.  (Politieagent schijnt goed te verdienen :D )
Citaat
In de IT-sector is overwerk ook de norm.
Een 50-uren werk is zeker geen uitzondering in dit wereldje en die uren worden zelden uitbetaald, laat staan dat je ze mag compenseren.
22u46 : 2e poging met invoegen quote Jari   :)
Citaat van: Jari
Klopt, helaas, absoluut... (in de privé)
Niet persoonlijk nemen als je het over je eigen werksituatie zou hebben maar dat is dan eigen schuld, dikke bult, die werkgever zal hen/jou graag zien, gratis werken.  
Nu werken die gratis voor de baas en hij plukt die vruchten van z'n werknemers.
En de werknemers maar klagen over de zware job en de lange uren en de kleine verloning.
Deadlines zijn altijd heel nauw berekend en de mensen jagen zichzelf af om dat toch te volbrengen, dus volgende keer kan 't nog sneller, en daarna nog sneller en daarna ...
Vergelijk met de topic over die buschauffeurs die toch zo wild rijden om toch maar rond te komen.
Juist hetzelfde, rijden/racen dat het toch goed komt, en de baas zegt "zie je wel dat het gaat".
Je mag gerust weten dat ik jaren terug ook zo iemand heb ik gekend, veel gratis overwerken, heb hem gestimuleerd en geholpen om een andere job te zoeken.
Hij verdient nu een pak meer dan toen, met minder uren te doen (gewone 38-urenweek), is uiteraard vaker thuis, geen weekends en nachten en zeker geen gratis overwerkuren meer.
Ik of iemand van de collega's werk(en) geen enkel overuur zonder dat betaald wordt mét extra vergoeding, anders mag baasje het zélf doen.  
Als de bazen hier zo'n gratis werksysteem willen opleggen, zou je wat meemaken ... ;D

 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 november 2010 - 22:49:04 door sub-sti-tuut »

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: Graaicultuur bij de politie: tot 3.000 euro extra per maand aan premies
« Reactie #136 Gepost op: dinsdag 09 november 2010 - 22:10:46 »
Je liep inderdaad weinig kans om je weddenschap te verliezen. Wie even bij de forumstatistieken naar de top 10 topicstarters kijkt, ziet immers meteen dat de kans zeer groot is dat een nieuw topic (in dit geval in deze draad) door mij zal opgestart worden.
Als je me zegt waar die staan, zal ik eens gaan kijken.  ;)
Bij het klikken op je link => "Het is je niet toegestaan forumstatistieken te bekijken. "

Citaat
Ik zie in die titel geen verwijzing naar het gehele politieapparaat. Er staat immers: "Tot" 3.000 euro [...].
Nee, er staat "... graaicultuur bij de politie. Tot ..." dus daar is het nog het gehele politieapparaat.
Pas in de volgende zin gaat het over "sommigen" en "bruto".

Citaat
Rijft 99,99% van de flikken elke maand 3.000 euro extra binnen en 0,01% van de flikken 2.999,99 euro? Waarschijnlijk niet. Rijft 0,01% van de flikken elke maand 3.000 euro extra binnen en 99,99% van de flikken 0,01 Euro? Waarschijnlijk ook niet. Het artikel verstrekt dergelijke gegevens niet.
Staat er inderdaad niet in, daarom zet de krant er plots "sommigen" bij, is altijd op veilig spelen, niemand geviseerd en toch iedereen.

Citaat
Dat is een indruk die ik ook heb. In de privé is dat nochtans anders.
Bij IBM bijvoorbeeld hebben ze er geen enkel probleem mee dat een succesvolle commerciële medewerker aanzienlijk meer verdient dan zijn baas.
Je hebt groot gelijk maar dat is nu juist het verschil tussen privé en niet-privé : loon naar werken.
Die mensen bij IBM zullen ook niet 100% volgens het boekje bezig zijn (lees : iedereen foefelt), maar dat komt ook niet in de krant wegens niet spectaculair genoeg als krantenkop.

Citaat
Mijn 38-jarige echtgenote kan, (...) Maandloon: 2.000 Euro bruto, bijna 1.400 Euro netto. Geen dubbel vakantiegeld, geen 13de of 14de maand.
Niet als belediging bedoeld maar als dat echt zo is, kan ze beter een andere job zoeken.
Ik bedoel maar : ze kan zich behelpen in 5 talen (pluim !), hoger onderwijs, 38 jaar, ...
Maar als ze daar tevreden mee is, waarom niet ? Ieder diertje zijn pleziertje.
Aan de andere kant (Duitsland is mss op dit vlak zoals België) : de horeca verdient slecht, is algemeen geweten.

Citaat
Zalig, dat Belgisch paradijs voor werknemers, dat ik ook gekend heb, maar wel een duur grapje.
If you pay peanuts, you get monkeys ...
(En ik denk dat ik weet wat je hierop zou kunnen gaan antwoorden)  ;D

Citaat
Sorry, de logica van deze stelling ontgaat mij.
Als er bij de Politie sprake is van een graaicultuur, dan lijkt het mij logisch dat uitgerekend diegenen die hiertegen morele bezwaren hebben, er niet wensen aan deel te nemen.
Ik verklaar me nader : de mensen die hier zo op afgeven, zijn in mijn ogen jaloers omdat zij dat niet hebben. Dus om niet meer zo jaloers te zijn, ga je best daar ook werken en kan je dat ook doen. If you can't beat them, join them.  8) Anders zwijg je (zoals je aangeeft "niet meedoen wegens morele bezwaren") en slik je de zwik terug in. De politici en andere toplui in de privé en Staat verdien menig maal meer dan een "graai-agent" met nog hogere premies en andere vergoedingen, waarom staat dat dan ook niet op 't forum ?


 


Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re:
« Reactie #137 Gepost op: dinsdag 09 november 2010 - 22:45:33 »
Ik heb mijn antwoorden in 't vet rood onderlijnd gezet, anders werd het wat veel quote en unquote gedoe.
Citaat
In mijn vorige posting verwees ik naar de desbetreffende experKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Dus eigenlijk komt het er in heel dat artikel op neer dat het altijd op de "hogere politieambtenaren" van toepassing is en niet "de gewone (straat/terrein)agent".
Maar ja, die graait dan maar, niet ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 augustus 2011 - 20:45:34 door jozef »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #138 Gepost op: woensdag 10 november 2010 - 02:33:23 »
Awel ik wil het allemaal geloven sub-sti-tuut ,  maar + 300€ omdat je drie talen spreekt?  Het zou een vereiste bij aanwerving moeten zijn in dit drietalig land, geen premie.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #139 Gepost op: woensdag 10 november 2010 - 08:40:13 »
@ sub-sti-tuut: Ik heb het gelukkig niet over mezelf, ik zit bij een werkgever met betere voorwaarden... Maar ik ken wel mensen die serieus teveel werken voor wat ze er maar voor terugkrijgen...

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #140 Gepost op: woensdag 10 november 2010 - 09:31:45 »
Awel ik wil het allemaal geloven sub-sti-tuut ,  maar + 300€ omdat je drie talen spreekt?  Het zou een vereiste bij aanwerving moeten zijn in dit drietalig land, geen premie.
bij de overheid krijg je nu eenmaal een premie omdat je meertalig bent
300 euro per jaar is ook niet echt veel

ik heb eens gekeken bij ons
een matroos die nu op piraten aan het jagen is heeft ongeveer het dubbele van wat mijn korpscomd verdient
ik hoor niemand klagen
want als je ook zoveel wil verdienen moet je maar mee op jacht
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #141 Gepost op: woensdag 10 november 2010 - 10:04:46 »
Awel ik wil het allemaal geloven sub-sti-tuut ,  maar + 300€ omdat je drie talen spreekt?  Het zou een vereiste bij aanwerving moeten zijn in dit drietalig land, geen premie.
bij de overheid krijg je nu eenmaal een premie omdat je meertalig bent
300 euro per jaar is ook niet echt veel

Als die ambtenaar dan ook effectief drietalig is heb ik daar geen problemen mee. Mijn ervaring met ambtenaren met loketfuncties hier in Brussel is dat ze geen Nederlands kennen, toch wel bizar in een tweetalig gewest. Ik moest onlangs in Etterbeek langs voor een parkeerkaart. De ambtenaar daar sprak slecht Nederlands, maar gelukkig deed hij moeite en was hij vriendelijk.
De werkgever waar ik momenteel voor werk werft enkel nog drietalige profielen aan en we krijgen daar zeker geen bonus voor. Dat moet dan wel een effectieve drietaligheid zijn, men kan je naar klanten sturen waar ze één van die drie talen spreken. In de praktijk zit ik nu drie kwart van de tijd in een franstalige omgeving.
Ik zal straks eens langs gaan bij mijn baas en mijn talenpremie vragen, misschien krijg ik zelfs 400 €/jaar omdat ik viertalig ben (NL, FR, EN, CN).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Graaicultuur bij de politie: tot 3.000 euro extra per maand aan premies
« Reactie #142 Gepost op: woensdag 10 november 2010 - 11:26:23 »
Je liep inderdaad weinig kans om je weddenschap te verliezen. Wie even bij de forumstatistieken naar de top 10 topicstarters kijkt, ziet immers meteen dat de kans zeer groot is dat een nieuw topic (in dit geval in deze draad) door mij zal opgestart worden.
Als je me zegt waar die staan, zal ik eens gaan kijken.  ;)
Bij het klikken op je link => "Het is je niet toegestaan forumstatistieken te bekijken. "

Dat zal zijn omdat je nog niet genoeg gepost hebt op dit forum.
Pas vanaf een bepaald aantal, dacht 100 (jozef/JC/Rafael/anderen...?), kan dit bekeken worden.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Hoe agenten 3.000 euro extra per maand opstrijken
« Reactie #143 Gepost op: woensdag 10 november 2010 - 14:35:50 »
1. je hebt zelf een hond, hoeveel kost dat beest je dagelijks?

Iets meer dan 4 Euro, alleen al voor zijn voeding.

Ik denk dus niet dat die flikken die voeding van die 3,69 Euro moeten betalen.

Citaat
2. 6000 euro bruto op jaarbasis is ook niet echt veel premie, niet vergeten dat die mensen geen andere premies kunnen opstrijken

500 Euro per maand extra om les te geven in plaats van op het terrein te werken en gevaren te lopen vind ik niet weinig.

Citaat
3. voor 18 euro zeegeld vertrekken ze bij ons niet eens

De zeemacht heeft dan ook heel andere opdrachten dan de zeevaartpolitie, die geen gekaapte schepen gaat bevrijden en geen ontmijningen uitvoert.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #144 Gepost op: woensdag 10 november 2010 - 21:35:57 »
Awel ik wil het allemaal geloven sub-sti-tuut ,  maar + 300€ omdat je drie talen spreekt? 
Het zou een vereiste bij aanwerving moeten zijn in dit drietalig land, geen premie.
Dat is natuurlijk historisch zo gegroeid en vastgelegd bij wet wie wat waar moet spreken van taal.
Ik geef u groot gelijk in uw stelling maar de praktijk zal dan uitwijzen dat de overheidsdiensten ofwel leeg zijn (zeker over de taalgrens) ofwel amper bemand zullen zijn.  ;D
Maar niet alleen de overheidsdiensten.  ;)
"Uw" vereiste zou dan eigenlijk ook voor alle firma's mogen of moeten gelden.
Het talenpakket zou van in de schoolbanken moeten gelden.
Ook het communautaire gezever errond zal dan gedaan zijn.
Als drietalige zal je je kunnen uitdrukken in de taal van de plaats waar je je op dat moment bevindt.
Je zal altijd begrepen worden in gans België, in welk taalgebied je ook bent, want je kan ze alle drie spreken en verstaan.
Desnoods voor de die-hards : spreek je als Vlaamse inwoner overal in België Vlaams.
Bvb in Wallonië spreek je Vlaams, maar die persoon antwoordt jou in 't Waals.
Of iemand uit Eupen spreekt aan de kust Duits maar wordt wel aangesproken in het Vlaams.
Je begrijpt en wordt begrepen met als extra voordeel : in NL, L, F, D, A en CH kan je ook al reizen zonder problemen, maar dan wel in hun talen hé.  ;D 

En met een beetje moeite ben je dan ook viertalig met het Engels erbij (GB, IRL, M) ...
Dan zijn er nog vele mensen die Spaans of Italiaans bijleren voor op vakantie of een Slavische taal, en mensen zoals JC kunnen dan nog Chinees.


Citaat van: Jari
Ik heb het gelukkig niet over mezelf, ik zit bij een werkgever met betere voorwaarden... 

Ik ben blij voor jou.


Citaat van: JC
De werkgever waar ik momenteel voor werk werft enkel nog drietalige profielen aan en we krijgen daar zeker geen bonus voor.

Als dat zijn aanbod is, weet je dat. En iemand die daarmee akkoord gaat ... waarom niet ?
Achteraf moeten die werknemers niet komen klagen dat ze geen taalpremie krijgen (dat klagen is niet persoonlijk bedoeld).
Bij de overheid voorziet men daar een premie voor, anders had Brussel en tweetalige gebieden wellicht geen personeel.
Het staat zo in de wet : Vlaanderen Vlaams, Wallonië Waals en Duitstalig gedeelte Duits, Brussel-Hoofdstad tweetalig.
Uw ervaring met de "tweetalige" loketbediende bewijst dit : een "gebrekkig tweetalige die zijn best doet" en dan doe jij -voor zover je dat kan- ook je best om hem te helpen.
Dat is toch plezant voor beiden ? Liever zo iemand die u probeert te helpen in uw taal dan een koppige, verzuurde eentalige ...

Vandaag toevallig ook voorgehad met een Est, sprak gebrekkig Engels. Maar duidelijk genoeg om hem te helpen en verder te helpen.
Zijn "Thank you" klonk als "Tijk oe". Dat is toch prachtig ?
Ik heb dan ook meer respect voor zo iemand die probeert zich te behelpen in een wereldtaal dan iemand die koppig zijn taal blijft spreken.
Als ik in Estland ben, zal ik ook niet "redelijk goed" Estisch spreken, dus ik zal me beherlpen met Engels.
Je/ik kan niet verwachten dat een Est "redelijk goed" Vlaams gaat spreken, met Engels kan die meer mensen "bereiken" dan met Vlaams.
Oh hell, dan kunnen bvb de Chinezen dat ook doen met hun toeristen ...  ;D
JC, jij bent een uitzondering op de regel dan.  :D



Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re:
« Reactie #145 Gepost op: woensdag 10 november 2010 - 22:50:42 »
Dus eigenlijk komt het er in heel dat artikel op neer dat het altijd op de "hogere politieambtenaren" van toepassing is en niet "de gewone (straat/terrein)agent".
Maar ja, die graait dan maar, niet ?

Daar heb je inderdaad een punt. De politiebeamten zouden wel gek moeten zijn om de premies niet aan te nemen. Het artikel gaat dus voornamelijk over wantoestanden bij de Politie, niet specifiek bij de "agenten".

Citaat
Citaat
Iedereen was het erover eens dat het huidige tuchtsysteem niet werkt. Het NSVP pleitte voor een tuchtrechtbank voor zware straffen.

Waar maar niet de schuld van de agenten. Vele goedmenende agenten willen de rotte appels eruit maar worden tegengewerkt binnen het korps en/of hogerop in de hiërarchie.

Dat klopt volgens mij niet.

Ten eerste wijst het al op fouten van de agenten dat er een tuchtsysteem nodig is.

Ten tweede is het slechts een zeer kleine minderheid van de agenten die de rotte appels er zou uit willen. De overgrote meerderheid vindt het belangrijker om voor elkaar op te komen (onder voorwendsel dat een collega misschien morgen zijn leven moet redden) dan om eerlijk te zijn. Dat hebben we jarenlang ondervonden op wijlen het Wegcode forum.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re:
« Reactie #146 Gepost op: donderdag 11 november 2010 - 15:06:30 »

Citaat
Citaat
Iedereen was het erover eens dat het huidige tuchtsysteem niet werkt. Het NSVP pleitte voor een tuchtrechtbank voor zware straffen.

Waar maar niet de schuld van de agenten. Vele goedmenende agenten willen de rotte appels eruit maar worden tegengewerkt binnen het korps en/of hogerop in de hiërarchie.

Dat klopt volgens mij niet.

Ten eerste wijst het al op fouten van de agenten dat er een tuchtsysteem nodig is.
beetje kort door de bocht
het tuchtsysteem bij de politie is gelijkaardig aan dat bij defensie
het dient meer om de interne tucht te handhaven dan om beroepsfouten van de mensen op te vangen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #147 Gepost op: donderdag 11 november 2010 - 15:30:18 »
Sub-sti-tuut met mijn Frans en toch iets beter dan Pfaff Duits weet ik me goed uit te drukken in België, mijn Engels dat nog beter is zorgt ervoor dat ik de job als technieker kan uitvoeren, meeste manuals zijn vooral in het Engels compleet.

Als ik bij de politie was zou ik natuurlijk ook van alle regeltjes gebruik maken, is net zo als de immigranten, wat zou jij in hun plaats doen? Of het in onze ogen juist is doet weinig terzake, als het systeem het mogelijk maakt zou je maar zot zijn om het niet te doen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #148 Gepost op: donderdag 11 november 2010 - 19:53:16 »
Als ik bij de politie was zou ik natuurlijk ook van alle regeltjes gebruik maken, is net zo als de immigranten, wat zou jij in hun plaats doen?
Of het in onze ogen juist is doet weinig terzake, als het systeem het mogelijk maakt zou je maar zot zijn om het niet te doen.

Tuurlijk zou ik meegraaien, zoals Jan en alleman ...   ;D
Als het wettelijk zo voorzien is, waarom niet ? 




Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #149 Gepost op: vrijdag 19 november 2010 - 14:30:27 »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone