Probeer het nog goed te klappen,
Ik probeer het niet goed te praten, ik bezie het van een andere kant.
Als dat voorzien is (voorgesteld, en bij wet vastgelegd door door het volk gekozen ministers en andere hoge pieten en vele jaren terug) en men gebruikt het, wat is er dan aan de mis ?
Er zijn "een aantal groepen van mensen" die de Belgische wetten en vergoedingen beter kennen dan de mensen die ze uitbetalen, getuige de artikels in de kranten erover.
Veel van de agenten (en andere overheiddiensten) hun vergoedingen en beteugelingen zijn nog vastgelegd in wetten van halverwege de 20e eeuw !
Een groot aantal van die bedragen zijn enkel verrekend naar euro, niet geïndexeerd sinds hun invoegetreding.
Was er hier geen lid bij de douane of belastingsdienst, een vrouw dacht ik ? Vraag dat maar eens aan haar anders, hun vergoedingen voor een gepresteerd overuur.
Midden jaren 90 sprak ik regelmatig met onze postman, toen bijna op pensioen.
Hij bracht pensioenen rond en kreeg daarvoor een "kasvergoeding" (een premie omdat ze met geld op de straat rondlopen en achteraf afrekenen), deze soort "gevaren"premie was 20 BEF per dag.
Of men met 100 BEF rondliep of (max per keer) 250.000 BEF, premie was 20 BEF per dag dat men gelden bezat.
Als men een kastekort had, moest men die bijpassen maar had men een overschot moest men dat afstaan aan de Schatkist.
Wel, zijn rekening klopte altijd hé.
Maar overal zijn er van die voordelen hé.
Iemand die bvb bij een merkgarage werkt, kan een nieuwe auto en eventueel opties aan veel voordeligere prijs aankopen dan een niet-werknemer.
Vroeger
van horen zeggen geen btw (-21%) en nog een personeelskorting (-5 of -10%) bovenop, reken maar uit.
Iemand die bij de bank of een verzekeraar werkt, zal mss wel een lening aan gunstiger tarief kunnen bemachtigen dan een buitenstaander.
Iemand die in een restaurant of andere eetgelegenheid werkt, zal mss wel 1 gratis maal per dag kunnen krijgen.
Iemand in een speelgoed-, kleding-, dranken-, of andere winkel werkt, zal daar goedkoper (aan inkoopprijs ?) kunnen kopen dan eender welke andere persoon.
Iemand die werkt in de bouwsector, verhuisfirma of andere soortgelijke firma's kan mss wel eens van hun transportmogelijkheden of goedkopere grondstoffen gebruik maken.
vertel eens aan ene van Basf die in 5 shiften staat waarom hij (...)
Probeer het eens aan het gross van de techniekers op de baan te vertellen waarom ze (...)
Kan natuurlijk reageren met "ge weet dat ge daar voor kiest als ge begint ..."

Iemand die in een 5-shiftensysteem zit bij BASF/Bayer of soortgelijke firma's, komt niet naar huis met een nettoloon incl premies van 1.500, dat kan je me niet wijsmaken.
Maar ik vermoed dat er CAO-afspraken zijn gemaakt in die sectoren, en die werden dan wsl niet al te goed onderhandeld met en/of door vakbonden ?
En als men het dan toch te laag loon vindt, kan men nog steeds naar ander werk zoeken en daar beginnen. (Politieagent schijnt goed te verdienen

)
In de IT-sector is overwerk ook de norm.
Een 50-uren werk is zeker geen uitzondering in dit wereldje en die uren worden zelden uitbetaald, laat staan dat je ze mag compenseren.
22u46 : 2e poging met invoegen quote Jari
Klopt, helaas, absoluut... (in de privé)
Niet persoonlijk nemen als je het over je eigen werksituatie zou hebben maar dat is dan eigen schuld, dikke bult, die werkgever zal hen/jou graag zien, gratis werken.
Nu werken die gratis voor de baas en hij plukt die vruchten van z'n werknemers.
En de werknemers maar klagen over de zware job en de lange uren en de kleine verloning.
Deadlines zijn altijd heel nauw berekend en de mensen jagen zichzelf af om dat toch te volbrengen, dus volgende keer kan 't nog sneller, en daarna nog sneller en daarna ...
Vergelijk met de topic over die buschauffeurs die toch zo wild rijden om toch maar rond te komen.
Juist hetzelfde, rijden/racen dat het toch goed komt, en de baas zegt "zie je wel dat het gaat".
Je mag gerust weten dat ik jaren terug ook zo iemand heb ik gekend, veel gratis overwerken, heb hem gestimuleerd en geholpen om een andere job te zoeken.
Hij verdient nu een pak meer dan toen, met minder uren te doen (gewone 38-urenweek), is uiteraard vaker thuis, geen weekends en nachten en zeker geen gratis overwerkuren meer.
Ik of iemand van de collega's werk(en) geen enkel overuur zonder dat betaald wordt mét extra vergoeding, anders mag baasje het zélf doen.
Als de bazen hier zo'n gratis werksysteem willen opleggen, zou je wat meemaken ...