Ik weet niet echt waar je naartoe wil.
Bon, ik zal het duidelijker stellen ...
Waar ik ergens heen wil is dat er vooral in deze topic (maar ook in vele andere) een sneer worden gegeven naar de politiediensten.
Ik wil beleefd blijven want een "sneer geven" is eigenlijk een veel te propere uitdrukking voor wat er hier zoal geschreven wordt.
Maar wat hen wordt verweten, zal wel gebeuren in alle diensten bij de overheid als ook in "de privé".
Daarom probeer ik aan te tonen dat zo'n dingen in alle lagen van de bevolking rondwaart, of die laag nu hoog of ... euh ... laag is.
In welke firma gebeurt het niet dat er eens iemand "in de bezemkast" wordt betrapt ... zoals bij de politie ook het geval zal zijn.
In veel firma's doet de secretaresse het wel
eens met een chef, zelfs onder collega's ... zoals bij de politie ook het geval zal zijn.
Vele firma's geven extra verloningen ... zoals bij de politie ook het geval zal zijn.
Veel mensen misbruiken hun positie om "iets" te bereiken, zoals bij de politie ook het geval zal zijn.
Veel mensen gaan hun boekje te buiten, zoals ook bij de politie het geval zal zijn.
...
...
...
Maar o wee o wee als hét eens bij de politie gebeurt (okee, soms letterlijk

) dan is het land te klein want dan is 't een schande.
Terwijl dit overal kan gebeuren ... en dient het breed uitgesmeerd te worden.
Laat het een gewone burger zijn voor dezelfde feiten, en het zal niet eens in de kranten komen, laat staan hier besproken worden of het zou echt spectaculair moeten zijn.
Zoals bvb de SM-rechter, D*troux, Fourn*ret, J*nssens, K*m De Gelder, B*rt Van Themsche, BV's en hun onfrisse zaken, priesters, cementleraar, parachutemoord, pesten op het werk, gezinsdrama's allerhande, ...
Gebeurtenissen met hogere (ex)politiemensen halen/hielden veel makkelijker de krantenkoppen : B*rt De Bie, J*han De Mol, L*c Lamine, Fl*r Coninckx, P*ter De wolf, M*rc Guillemin, de canapébenoeming(en), ... en dan de "gewone agenten" maar liefst allen met naam en toenaam.
Eventuele rechtzettingen komen zelden op de frontpagina, als er al komen.
Zou men feiten van pakweg personen al dan niet onder invloed (alcohol, drugs, medicatie, ...) die een ongeval veroorzaken met al dan niet vluchtsmisdrijf in de media uitsmeren ...
Ik gooi geen steen naar iemand hé, maar enkel en alleen 1 beroepsgroep viseren ... wordt eentonig.
Men zwaait ook altijd met "voorbeeldfunctie" en da's gewoon BS.
Denk je nu echt dat men binnen de politie die rotte appels niet moe is ?
En veel hangt ook af van de steun die men krijgt binnen het politioneel apparaat.
Als de oversten en hun oversten zich er geen bal van aantrekken (zou niet mogen, begrijp me goed !), waarom dan vechten tegen de bierkaai ?
Dan rest er nog bvb "er zich niets van aan proberen te trekken", overplaatsing aanvragen, ontslag geven, gewoon meedoen, ...
Maar diegene die het dan goed willen (blijven) doen, daar hoor je dan niets van "want ze doen hun job".
Ofwel iedereen een voorbeeldfunctie ofwel niets en niemand.
Of dat nu politie is, brandweer, douane, ambulancier, postman, vuilnisman, stadsdiensten, priesters, ... zeg maar overkoepelend de geüniformeerde personen
Of ma en pa, andere familieleden, vrienden, kennissen, leerkrachten, begeleiders, artiesten/BV's, ...
Of diensten zoals bakker, beenhouwer, bankier, brouwer, tv-programma's, ...
Klein voorbeeldje van "de arrogante agent" (hmm, mooie kop voor een Sus & Wis

):
Een ongeluk gebeurt en uiteraard een massa toeschouwers die er rondhangen.
De eerste burger vraagt wat er is en de agent antwoord "een ongeluk blablabla".
De tweede burger vraagt wat er is en de agent antwoord "een ongeluk blablabla".
De derde burger vraagt wat er is en de agent antwoord "een ongeluk blablabla".
Tot een bepaald moment de agent dat moe wordt en wat kregelig plots een zoveelste burger iets toesnauwt.
Een aanwezige reporter krijgt dat ter ore en dan is de agent een arrogante z*k ...
Wat het artikel niet zal vermelden (indien van toepassing uiteraard) is dat die agent er mss al ettelijke overuren op had zitten, de agent eens een slechte dag had, daar al lang ter plaatse stond in weer en wind, mss wel die afgesnauwde burger het ettertje was, dat het verhaal mss wel eens verzonnen kan zijn door een burger of de reporter zelf, ...
Neen, sub-sti-tuut.
Het gaat duidelijk niet goed met de ethiek bij de politie.
Ik heb nooit beweerd dat het koek en ei is bij de politie.
In mijn antwoorden wil ik enkel aantonen dat het niet alléén bij de politiediensten "iets" mis is.
Waarom worden zulke feiten begaan door andere beroepen hier niet eens (of alleszins niet zo veelvuldig) gepost ?
Maar dat -als er door de politie iets verkeerds werd gedaan (snelheid, zwaailichten, parkeren, ...)- het echt wel uitgesmeerd wordt bij de media en op dit forum.
Want dat klinkt o zoveel beter, oogt spectaculairder, de kuddegeest van de mens vaart er wel bij.
Wat is aantrekkelijker qua krantenkop : man/vrouw parkeert verkeerd of combi parkeert verkeerd ?
Uiteraard dat artikel van die verkeerd geparkeerde combi "
want die politie hé mensen, die moeten zus en zo en die denken dit en dat" ...
Om dan uiteindelijk hier uitgepluisd te worden, een goed voorbeeld is die topic over "tot 3.000 euro extra".
Maar artikels over agenten die van hun sokken gereden worden, beschoten worden, een goede daad stellen, een misdaad/misdrijf voorkomen, ... komt hier nauwelijks ter sprake.
Lees VOORAL deze topic eens na dan.
Tot zover ... hopende dat je iets wijzer bent waar ik heen wil ?