Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415930 keer)

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #180 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 14:10:28 »
Oh, het is dus NOG gortiger dan ik dacht?  Jawadde!

HLN schrijft dan ook dat de zaak Guillemin steeds meer overeenkomsten begint te vertonen met de zaak De Wolf.


Ontluisterend is dat het in beide gevallen gaat om flikken die reeds een topfunctie bekleedden, en nog hogerop wilden.
De selectie-criteria en -methodes volstaan duidelijk niet om personeel met de juiste moraliteit en ethiek op dergelijke posten te krijgen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Het wordt hoe langer hoe gortiger met de politie en de rechtspraak !
« Reactie #181 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 14:30:40 »
Een agent van de federale wegpolitie die drie jaar lang seksuele contacten onderhield met een minderjarige zigeunerjongen, is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 2 jaar met uitstel.

Volledig artikel op © HLN.be

Nu moet je dergelijke straf als gewoon burger eens proberen te krijgen voor dergelijke feiten !

Tegenwoordig wordt je op je wenken bediend :


http://www.vandaag.be/binnenland/57364_genkenaar-krijgt-4-jaar-cel-voor-verkrachting-petekind-en-neef.html

Een 45-jarige Genkenaar moet van de correctionele rechtbank van Tongeren vier jaar de cel in voor het misbruiken van zijn petekind. De man verkrachtte haar meermaals tussen september 2005, toen het slachtoffer amper zeven jaar was, en september 2008. In die periode randde de beschuldigde ook zijn achterneef meerdere keren aan.


Eigen schuld.
Hij had maar bij de flikken moeten gaan.
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 augustus 2011 - 20:55:44 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Het wordt hoe langer hoe gortiger met de politie en de rechtspraak !
« Reactie #182 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 16:34:53 »
Een agent van de federale wegpolitie die drie jaar lang seksuele contacten onderhield met een minderjarige zigeunerjongen, is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 2 jaar met uitstel.

Volledig artikel op © HLN.be

Nu moet je dergelijke straf als gewoon burger eens proberen te krijgen voor dergelijke feiten !

Alsof onrecht dat je zelf aangedaan is, een vergoelijking is om anderen onrecht aan te doen.
Bij mij zou dat nu net een verzwarende factor zijn !

Gecombineerd met zijn gezagsfunctie, was effectief de maximumstraf hier dan ook meer gepast.
Dat nu die minderjarige zigeunerjongen mogelijk een jeugdtrauma opliep zal ook wel voor strafvermindering zorgen zekers?
 >:(
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 augustus 2011 - 20:56:15 door jozef »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #183 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011 - 20:30:00 »
Deze zijn geen politiebeambten dus ook niet "besproken" in deze topic.
Zal ik het dan even doen ...  :)


http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1087010/2010/03/30/Opschorting-van-straf-voor-verkrachting-met-dildo.dhtml

Citaat
Opschorting van straf voor verkrachting met dildo
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van Reprocopy
 
Dus als je jong bent, goede schoolresultaten hebt, het al even geleden is, het een spelletje noemt, en "hulp gezocht te hebben" (lees : het gerecht te sussen) ...  
Maar je mag geen agent zijn ...  

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1086702/2010/03/30/Man-vrij-die-dochter-in-zijn-slaap-verkrachtte.dhtml
Citaat
Een man uit Bergen is vrijgesproken van verkrachting van zijn vierjarige dochtertje omdat hij in zijn slaap handelde.
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van Reprocopy
 
Deze is dus nog "in beroep te behandelen".
Maar hij zegt dat het een slaapziekte is en hij vertoont geen pedo-neiging ... maar bovenal geen agent ...
(Belgische "laat de kinderen tot mij komen" priesters vertonen ook geen pedo-neiging maar je ziet daar in de media het gevolg van).

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1072498/2010/02/25/Zeventiger-veroordeeld-voor-verkrachting-gehandicapte-man-in-Moorslede.dhtml
Citaat
Zeventiger veroordeeld voor verkrachting gehandicapte man in Moorslede
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van Reprocopy
 
70 jaar, 3 jaar cel (36 maand) waarvan 30 maand uitstel !
Wsl gaan die 6 maand ook maar een lachertje zijn want de gevangenissen zitten vol en "korte veroordelingen" moeten toch niet gedaan worden en toch zeker niet als hij al 70 is. Enkelbanden zijn er bij lange na niet genoeg en dan amper voor 6 maand ???
10 jaar burgerrechten kwijt -als hij nog zolang leeft, moet 10 jaar lang niet gaan stemmen ;) -, 3.750 euro boete -hij zal wel een klein pensioentje hebben-, geen contact meer zoeken met slachtoffer -maar nog andere mensen genoeg, niet ?-
Gelukkig : als het al een agent was, zou die op pensioen zijn ...  ;D

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1073827/2010/03/01/Bruggelingen-veroordeeld-voor-verkrachting-mindervalide-collega.dhtml
Citaat
Bruggelingen veroordeeld voor verkrachting mindervalide collega
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van Reprocopy
 
Groepsverkrachting van 5 mannen tegen 1 vrouw => twee vrijspraak, twee veroordelingen van 1,5 jaar maar volledig met uitstel en 1 effectief 1,5 jaar, dus eigenlijk 4 vrijspraken en 1 effectief (wegens recidivisme dan nog, anders wsl ook vrijspraak) : mooi ...
Maar geen agenten ...

Artikeltje van een paar dagen geleden : http://www.skynet.be/nieuws-sport/nieuws/belgie/detail_een-klacht-zes-over-aantasting-eerbaarheid-verkrachting-leidt-tot-veroordeling?id=742910
Citaat
Eén klacht op zes over aantasting op eerbaarheid of verkrachting leidt tot veroordeling
Woensdag 19 Januari 2011
Een klacht op zes voor aanranding van de eerbaarheid of van verkrachting leidt tot een veroordeling. Dat stelt CD&V-Kamerlid Sonja Becq vast als ze de cijfers, die ze van minister van Justitie Stefaan De Clerck kreeg, vergelijkt met de cijfers die directeur-generaal Paul Van Thielen van de federale gerechtelijke politie maandag gaf in de bijzondere commissie Seksueel Misbruik van de Kamer.

Van Thielen verklaarde maandag dat er jaarlijks zo'n 6.000 feiten van seksueel misbruik geregistreerd worden. Zo'n 3.000 klachten hadden betrekking op aanrandingen op de eerbaarheid en ongeveer 3.000 op verkrachtigingen. Uit een antwoord van minister De Clerck die Sonja Becq begin september 2010 ontving op een schriftelijke vraag blijkt dat er tussen 2006 en 2008 jaarlijks zo'n 540 veroordelingen waren voor aanranding op de eerbaarheid, of 18 procent van de klachten. In zowat vier vijfden van de gevallen gingen de feiten gepaard met geweld. In dezelfde periode werden jaarlijks tussen 430 en 470 veroordelingen voor verkrachting uitgesproken, wat neerkomt op zo'n 15 procent van de meldingen waarover directeur-generaal Van Thielen sprak. Het slachtoffer was slechts in een derde van de gevallen meerderjarig. Ruim de helft van de slachtoffers was tussen tien en 16 jaar oud.

En eentje van een weekblad, vorig jaar : http://www.humo.be/tws/deze-week/19507/dossier-verkrachting-in-belgie.html
Citaat
Dossier Verkrachting in België
01/02/2010 - 10u05
 
 Sarah: 'Ik hield me zo stil mogelijk. 'Geen weerstand bieden,' dacht ik. 'Overleven''
'Eerst gaat hij me verkrachten, daarna word ik vermoord: dat was het enige waar ik aan kon denken. Ik moest die man tot rede brengen, ik móést het overleven.' Sarah (37) werd in april 1993 in haar kot overmeesterd door een man die zich voor politieman uitgaf. De dader bleek, net als Ronald Janssen in zijn jonge jaren, een serieverkrachter die in studentenhuizen opereerde. Na acht slachtoffers werd hij gepakt, en hij kreeg twintig jaar cel. 'Ik ben er zeker van: als hij vrijkomt, begint hij onmiddellijk opnieuw.'


Enkele quotes uit het artikel
Psychologe Danièle Zucker «Samen met Schotland, Ierland en Engeland hebben wij verhoudingsgewijs het minst aantal veroordelingen in verkrachtingsdossiers. In 2006 ging het bijvoorbeeld maar om dertien procent. Het overgrote deel van de klachten bereikt de rechtbank nooit, omdat de dader niet gevonden is of bij gebrek aan voldoende bewijsmateriaal.»

Slachtoffer Sarah «Achteraf heb ik geworsteld met de vraag of ik het niet beter anders had aangepakt. Had ik me niet meer moeten verdedigen? Had ik moeten tegenstribbelen? Iemand zei me achteraf: 'Ik zou zijn ogen uitgekrabd hebben.' Maar ik wist dat ik geen schijn van kans had. Ga je je dan eerst laten verminken voor je verkracht wordt? Er wás gewoon geen goeie reactie.»

Danièle Zucker «Het is bijvoorbeeld belangrijk om een slachtoffer van verkrachting te laten voelen dat haar geen schuld treft, en te achterhalen hoe ze in die penibele toestand is beland. Want niet alle verkrachtingen zijn hetzelfde. Als je verkracht wordt in het toilet van een trein, dan overkomt het je - punt. Je gaat het toilet binnen, je belager duwt je tegen de muur, hij verkracht je, en hij vertrekt. Maar je hebt ook verkrachtingen waarbij de vrouw zich in een hinderlaag heeft laten lokken. Stel: ze ontmoet hem in een bar, en hij stelt voor om haar naar huis te brengen. Onderweg rijdt hij met zijn auto het veld in, en hij gaat haar te lijf: dat scenario zien we vaak. Bij die slachtoffers zie ik dikwijls een soort naïviteit, een goedgelovigheid in de medemens, die gevaarlijk kan zijn.»

Sarah «Keer op keer word je teruggeworpen op een ervaring die je liefst van al zou wegsnijden. En altijd opnieuw die beelden: hoe vernederd en geterroriseerd ik me voelde, hoe hij genoot van wat hij me kon laten zeggen en doen. Want het seksueel misbruik was één ding, maar die machtswellust kwam daar nog bovenop - al is dat misschien wel bij alle verkrachters zo.»

Danièle Zucker «Het aantal klachten over verkrachtingen is de jongste vijftien jaar spectaculair gestegen (van 557 verkrachtingsdossiers in 1994 tot maar liefst 2.955 in 2006: een stijging van 408 procent, red.). Maar dan het ontstellende nieuws: het aantal veroordelingen is in die periode niet evenredig gestegen, het is zelfs gezakt. In 1995 werd 20 procent van de daders gestraft, in 2006 was het dus nog maar 13 procent - ofwel iets meer dan één op tien daders.»

Danièle Zucker «Verkrachtingen van volwassenen, daar ligt niemand echt wakker van. Daar is de mentaliteit eerder: 'Bon, het is erg. Hij heeft haar verkracht, en dat mag niet. Maar ja, hij had wat gedronken en het is gebeurd. Wat moeten we daar nu mee? We zullen hem een straf met uitstel geven, als waarschuwing. Dan zal hij het wel niet meer doen.' Wat een ontstellende naïviteit!»

Er zullen dan ook wel een hoop valse beschuldigingen tussen zitten (zowel bij burgers als agenten).
Bovendien inhoudsloze woorden als "voorbeeldfunctie" en dergelijke meer worden toch altijd ... komt-ie ... misbruikt.  :)
Zoals al een aantal keren geschreven : zolang die persoon een uniform heeft, zal het veel gemakkelijker uitgesmeerd worden in de media.
Het bekt gewoon beter !
 
En dan nog niet gesproken over de geestelijken en hun affaire ...
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 augustus 2011 - 20:59:21 door jozef »

wooter

  • Gast
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #184 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011 - 22:56:00 »
Wel, in het eerste geval werd de kerel betrapt door zijn collega's. In alle nadere gevallen is het een dader die veroordeeld wordt op verklaringen van het slachtoffer en mogelijke medische vaststellingen.

Verkrachting valt niet goed te praten, maar in het geval van de agent vond ik de straf wel licht voor een jarenlang bestaan als pedoseksueel.

En zoals je zelf aangeeft wordt in België erg licht over dergelijke feiten heen gegaan, agent of niet...

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #185 Gepost op: zondag 23 januari 2011 - 20:29:37 »
Deze zijn geen politiebeambten dus ook niet "besproken" in deze topic.
Zal ik het dan even doen ...  :)
Ik weet niet echt waar je naartoe wil.
Uiteraard zijn er ook veroordelingen buiten de politie, en niet al wat je aanhaalt, gaat om opschorting of belachelijk lage straffen.


Citaat
De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft een 22-jarige Antwerpenaar een opschorting van straf gegeven voor de verkrachting van een 13-jarige jongen.
Beklaagde was toen zelf maar 17-18 jaar, en staat er pas 5 jaar later voor terecht.

Verwacht men bij de politie niet enige graad van maturiteit die hoger ligt dan die van een 17-18 jarige  ?

Citaat
Naar eigen zeggen lijdt hij aan sekssomnia, een seksuele variant van slaapwandelen.
Een geval met rare en niet volledig gekende medische invloeden, die voldoende waren voor de rechter om niet te veroordelen.
Is het politiekorps een verzameling medische gevallen ?

Citaat
In Ieper is een 74-jarige man uit Moorslede veroordeeld voor de verkrachting en aanranding van een gehandicapte man.
Het gaat hier om een veroordeling mét effectieve celstraf - of ze uitgevoerd wordt is wat anders - en 10 jaar ontzetting uit de burgerrechten.
Niet meteen opschorting van straf dus.

Citaat
Drie mannen uit een beschutte werkplaats hebben van de strafrechter in Brugge anderhalf jaar cel gekregen voor de groepsverkrachting van een mentaal gehandicapte vrouwelijke collega. Twee van hen kregen die straf met uitstel, de derde moet effectief naar de cel omdat hij al eens eerder voor gelijkaardige feiten tegen de lamp liep. In totaal stonden vijf mannen terecht in de zaak, vier uit Brugge en één uit Beernem. Twee van hen werden vrijgesproken.
Veel kans dat er aan zowel beklaagden als slachtoffer mentaal iets mankeerde.
En men moet uiteraard de feiten nadien nog kunnen bewijzen voor elke verdachte.

De laatst opgehaalde politie-veroordeling is aan het rollen gegaan na betrapping op heterdaad.

Citaat
Eén klacht op zes over aantasting op eerbaarheid of verkrachting leidt tot veroordeling
De feiten moeten eerst nog bewezen worden, dat is essentiëel in een rechtsstaat.

 
Citaat
En dan nog niet gesproken over de geestelijken en hun affaire ...
Ah, een klassiek non-argument : het is elders nog slechter gesteld, dus gaat het bij ons goed.
Ik heb dat nooit als een argument gezien, en ook nu niet.

Neen, sub-sti-tuut.
Het gaat duidelijk niet goed met de ethiek bij de politie.


De veroordelingen - opgeschort of niet - gaan over aktieve politieagenten, waarvan de vaststellingen voor de rechtbanken waarvoor ze veroordeeld werden, voordien zowat klakkeloos zouden geloofd worden en bijzondere bewijskracht hebben.
Het gaat niet over Janneke en Mieke die in de criminaliteit verzeilen en er een veroordeling voor oplopen.
Het gaat net om het korps dat de burger tegen dergelijke criminelen dient te beschermen !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #186 Gepost op: dinsdag 25 januari 2011 - 20:05:15 »
Ik weet niet echt waar je naartoe wil.
Bon, ik zal het duidelijker stellen ...

Waar ik ergens heen wil is dat er vooral in deze topic (maar ook in vele andere) een sneer worden gegeven naar de politiediensten.
Ik wil beleefd blijven want een "sneer geven" is eigenlijk een veel te propere uitdrukking voor wat er hier zoal geschreven wordt.
Maar wat hen wordt verweten, zal wel gebeuren in alle diensten bij de overheid als ook in "de privé".
Daarom probeer ik aan te tonen dat zo'n dingen in alle lagen van de bevolking rondwaart, of die laag nu hoog of ... euh ... laag is.
In welke firma gebeurt het niet dat er eens iemand "in de bezemkast" wordt betrapt ... zoals bij de politie ook het geval zal zijn.
In veel firma's doet de secretaresse het wel eens met een chef, zelfs onder collega's ... zoals bij de politie ook het geval zal zijn.
Vele firma's geven extra verloningen ... zoals bij de politie ook het geval zal zijn.
Veel mensen misbruiken hun positie om "iets" te bereiken, zoals bij de politie ook het geval zal zijn.
Veel mensen gaan hun boekje te buiten, zoals ook bij de politie het geval zal zijn. 
...
...
...
Maar o wee o wee als hét eens bij de politie gebeurt (okee, soms letterlijk ;D ) dan is het land te klein want dan is 't een schande.
Terwijl dit overal kan gebeuren ... en dient het breed uitgesmeerd te worden.
Laat het een gewone burger zijn voor dezelfde feiten, en het zal niet eens in de kranten komen, laat staan hier besproken worden of het zou echt spectaculair moeten zijn.
Zoals bvb de SM-rechter, D*troux, Fourn*ret, J*nssens, K*m De Gelder, B*rt Van Themsche, BV's en hun onfrisse zaken, priesters, cementleraar, parachutemoord, pesten op het werk, gezinsdrama's allerhande, ...
Gebeurtenissen met hogere (ex)politiemensen halen/hielden veel makkelijker de krantenkoppen : B*rt De Bie, J*han De Mol, L*c Lamine, Fl*r Coninckx, P*ter De wolf, M*rc Guillemin, de canapébenoeming(en), ... en dan de "gewone agenten" maar liefst allen met naam en toenaam.
Eventuele rechtzettingen komen zelden op de frontpagina, als er al komen.
Zou men feiten van pakweg personen al dan niet onder invloed (alcohol, drugs, medicatie, ...)  die een ongeval veroorzaken met al dan niet vluchtsmisdrijf in de media uitsmeren ...
Ik gooi geen steen naar iemand hé, maar enkel en alleen 1 beroepsgroep viseren ... wordt eentonig.

Men zwaait ook altijd met "voorbeeldfunctie" en da's gewoon BS.
Denk je nu echt dat men binnen de politie die rotte appels niet moe is ?
En veel hangt ook af van de steun die men krijgt binnen het politioneel apparaat.
Als de oversten en hun oversten zich er geen bal van aantrekken (zou niet mogen, begrijp me goed !), waarom dan vechten tegen de bierkaai ?
Dan rest er nog bvb "er zich niets van aan proberen te trekken", overplaatsing aanvragen, ontslag geven, gewoon meedoen, ... 
Maar diegene die het dan goed willen (blijven) doen, daar hoor je dan niets van "want ze doen hun job".
Ofwel iedereen een voorbeeldfunctie ofwel niets en niemand.
Of dat nu politie is, brandweer, douane, ambulancier, postman, vuilnisman, stadsdiensten, priesters, ... zeg maar overkoepelend de geüniformeerde personen
Of ma en pa, andere familieleden, vrienden, kennissen, leerkrachten, begeleiders, artiesten/BV's, ...
Of diensten zoals bakker, beenhouwer, bankier, brouwer, tv-programma's, ...

Klein voorbeeldje van "de arrogante agent" (hmm, mooie kop voor een Sus & Wis  :D ):
Een ongeluk gebeurt en uiteraard een massa toeschouwers die er rondhangen.
De eerste burger vraagt wat er is en de agent antwoord "een ongeluk blablabla".
De tweede burger vraagt wat er is en de agent antwoord "een ongeluk blablabla".
De derde burger vraagt wat er is en de agent antwoord "een ongeluk blablabla".
Tot een bepaald moment de agent dat moe wordt en wat kregelig plots een zoveelste burger iets toesnauwt.
Een aanwezige reporter krijgt dat ter ore en dan is de agent een arrogante z*k ...  ;)
Wat het artikel niet zal vermelden (indien van toepassing uiteraard) is dat die agent er mss al ettelijke overuren op had zitten, de agent eens een slechte dag had, daar al lang ter plaatse stond in weer en wind, mss wel die afgesnauwde burger het ettertje was, dat het verhaal mss wel eens verzonnen kan zijn door een burger of de reporter zelf, ...

Citaat van: Inazuma
Neen, sub-sti-tuut.
Het gaat duidelijk niet goed met de ethiek bij de politie.
Ik heb nooit beweerd dat het koek en ei is bij de politie.
In mijn antwoorden wil ik enkel aantonen dat het niet alléén bij de politiediensten "iets" mis is.
Waarom worden zulke feiten begaan door andere beroepen hier niet eens (of alleszins niet zo veelvuldig) gepost ?
Maar dat -als er door de politie iets verkeerds werd gedaan (snelheid, zwaailichten, parkeren, ...)- het echt wel uitgesmeerd wordt bij de media en op dit forum.
Want dat klinkt o zoveel beter, oogt spectaculairder, de kuddegeest van de mens vaart er wel bij.
Wat is aantrekkelijker qua krantenkop : man/vrouw parkeert verkeerd of combi parkeert verkeerd ?
Uiteraard dat artikel van die verkeerd geparkeerde combi "want die politie hé mensen, die moeten zus en zo en die denken dit en dat" ...
Om dan uiteindelijk hier uitgepluisd te worden, een goed voorbeeld is die topic over "tot 3.000 euro extra".
Maar artikels over agenten die van hun sokken gereden worden, beschoten worden, een goede daad stellen, een misdaad/misdrijf voorkomen, ... komt hier nauwelijks ter sprake.
Lees VOORAL deze topic eens na dan. 

Tot zover ... hopende dat je iets wijzer bent waar ik heen wil ?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #187 Gepost op: dinsdag 25 januari 2011 - 21:49:45 »
Waar ik ergens heen wil is dat er vooral in deze topic (maar ook in vele andere) een sneer worden gegeven naar de politiediensten.
Ik wil beleefd blijven want een "sneer geven" is eigenlijk een veel te propere uitdrukking voor wat er hier zoal geschreven wordt.
Waarover er hier vooral geschreven wordt, zijn persartikels inzake veroordelingen en lopende onfrisse zaken waarin politie-agenten de weinig fraaie hoofdrol spelen.

Citaat
Maar o wee o wee als hét eens bij de politie gebeurt (okee, soms letterlijk ;D ) dan is het land te klein want dan is 't een schande.
Dat IS het dan ook.
Ik heb al eerder geschreven dat het hier niet om Janneke en Mieke gaat, maar om bevoegde, beëdigde personen wiens woorden je voor de rechter en achter de tralies kunnen krijgen.
Het lijkt me allerminst abnormaal dat van hen bijgevolg ook een hogere standaard verwacht wordt dan van de maatschappij als geheel.

De politie- en hulpverleningssector heeft geroepen om hogere straffen voor misdrijven tegen hun persoon, en heeft ze ook verkregen.
Maar zelf zwaarder gestraft worden bij misdrijven en misdaden, dat was er niet bij.
Integendeel, er wordt vrolijk verder gegaan met de zeer lichte bestraffing van politiemensen die over de schreef gaan, en het buiten elke proportie toekennen van de gunst van de opschorting.

Citaat
Laat het een gewone burger zijn voor dezelfde feiten, en het zal niet eens in de kranten komen, laat staan hier besproken worden of het zou echt spectaculair moeten zijn.
De straf van die gewone burger is doorgaans wel spectaculairder ...
Over de gevolgen van die straf wordt niet verder ingegaan, hoewel daar ook ontslag het gevolg kan zijn van een veroordeling.
Bij politieagenten hoor of lees je steevast dat er ook nog een tuchtsanctie komt, maar die komt er bij bvb opschorting al niet ...

Citaat
Eventuele rechtzettingen komen zelden op de frontpagina, als er al komen.
Dat geldt voor alle soorten rechtzettingen.

Citaat
Men zwaait ook altijd met "voorbeeldfunctie" en da's gewoon BS.
Neen, dat is het absoluut niet.
Als je verondersteld wordt de wet te doen naleven, dan begin je er best zelf eerst mee.
Als je dat niet kan, zit je in de verkeerde sector.

We hebben hier in PZ Lier een schoolvoorbeeld rondlopen van hoe je het beroep van politieagent niet moet uitoefenen.
Overtreedt zelf alle mogelijke verkeersregels, maar gaat wel half Lier verbaliseren.


Citaat
Denk je nu echt dat men binnen de politie die rotte appels niet moe is ?
De Wolf (bewezen), en zoals het er nu naar uitziet ook Guillemin, kregen hulp van andere rotte appels binnen het politiekorps om hun misdrijven te proberen verdoezelen.
Er is duidelijk nog veel te veel steun voor dergelijke rotte appels.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #188 Gepost op: dinsdag 25 januari 2011 - 21:52:50 »
Worden die agenten niet getraind om hun zelfbeheersing ten alle tijden te bewaren?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #189 Gepost op: dinsdag 25 januari 2011 - 23:09:31 »
Tot een bepaald moment de agent dat moe wordt en wat kregelig plots een zoveelste burger iets toesnauwt.

En derhalve zwaar in de fout gaat. Want hij staat ten dienste van het publiek en wordt met ons belastinggeld betaald.

Maar hij heeft het voordeel dat hij zich arrogantie kan veroorloven.

In het hotel waar mijn echtgenote werkt, hadden ze onlangs een bus gasten van het soort dat je nooit kan tevreden stellen. Toen de zoveelste bij de receptie kwam zagen, was een collega-receptioniste van Leslie het ook moe, en gaf ze een nors antwoord. De chef, die in het bureau daarnaast zat, had het gehoord. Hij belde naar zijn vrouw en zei: "Maak haar papieren voor het Arbeitsamt klaar en zorg dat ze hier over een kwartier buitenstaat, of er gebeuren ongelukken."

Citaat
Wat het artikel niet zal vermelden (indien van toepassing uiteraard) is dat die agent er mss al ettelijke overuren op had zitten

Waarvoor hij vet betaald wordt.

Citaat
de agent eens een slechte dag had

Jammer genoeg zijn er veel te veel politiebeamten die geregeld eens enkele slechte jaren hebben.

Citaat
daar al lang ter plaatse stond in weer en wind

Dat behoort bij de job waar hij vrijwillig voor gekozen heeft.

Citaat
Ik heb nooit beweerd dat het koek en ei is bij de politie.

De perfectie is niet van deze wereld. Maar als je de rapporten van het Comité P leest, zie je dat er bij de Politie veel te veel verkeerd loopt.

Citaat
Maar artikels over agenten die van hun sokken gereden worden

Ik heb ooit eens op de E17 heel wat toeren moeten uithalen om zo een roekeloos arrogant exemplaar niet morsdood te rijden. Ik heb mijn vrouw dat spektakel willen besparen, maar als ik alleen geweest was, zou hij het beslist niet meer naverteld hebben.

Citaat
beschoten worden, een goede daad stellen, een misdaad/misdrijf voorkomen, ... komt hier nauwelijks ter sprake.

Dat hoort allemaal bij de job. Als je bij het leger gaat werken, weet je ook dat je kunt beschoten worden. En niet zelden hebben ze het aan hun eigen roekeloosheid te wijten.

De recentste verkeerscontrole die ik in België gehad heb: 's avonds, in het donker, een politiebeamte die alleen, ver van haar collega's, naar mijn bestuurdersportier komt. Valt het dan te verwonderen dat het zo nu en dan eens misloopt met een dergelijke cowboymentaliteit?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #190 Gepost op: woensdag 26 januari 2011 - 20:44:19 »
Waarover er hier vooral geschreven wordt, zijn persartikels inzake veroordelingen en lopende onfrisse zaken waarin politie-agenten de weinig fraaie hoofdrol spelen.
Akkoord, maar waarom enkel de politie ?
Er zijn nog genoeg beroepen die dat doen.

Citaat
Ik heb al eerder geschreven dat het hier niet om Janneke en Mieke gaat, maar om bevoegde, beëdigde personen wiens woorden je voor de rechter en achter de tralies kunnen krijgen.
En ik heb al geschreven dat het niet enkel de politie is die dat kunnen, ze hebben het wel gemakkelijker, dat wel.
Beschuldigingen door Jan en alleman kunnen je achter de tralies brengen, het hangt enkel af waarvan je beschuldigd wordt hoe lang je daar zou kunnen zitten.
Stel : ik als gewone burger beschuldig jou als buur van verkrachting van mijn dochter, ik weet dat je "dan en dan" alleen thuis bent en mijn dochter ook.
a=Ik stook haar op en beloof haar van alles zodat ze het verhaaltje volhoudt ... denk je dat uw "neen" dan genoeg is ?
b=We lokken bij jouw een actie uit, je trapt er in ... denk je dat uw "neen" dan genoeg is ?
Hetzelfde bij een (v)echtscheiding waar de moeder de dochter opstookt tegen haar vader.
Een leerling tegenover een leerkracht wegens slechte punten of afwijzing van haar liefde.
Of zelfs de dochter op eigen initiatief omdat pa haar iets niet gunde, zelfs uit verveling en iets spannends willen meemaken !
Ik wil zo'n mensen niet de kost geven hoor ...
Zijn allemaal geen agenten of andere beëdigde personen, toch zal je de tralies eens van binnenuit te zien krijgen, schuldig of onschuldig.
Meer nog : zelfs na vrijspraak zal dit feit je blijven achtervolgen "want waar rook is, is vuur", het zal in je buurt blijven rondwaren ...
Dus waarom niet eens een aantal artikels daarover ???
Of burgers die onterecht agenten of andere beëdigde personen betichten ?

Citaat
Over de gevolgen van die straf wordt niet verder ingegaan, hoewel daar ook ontslag het gevolg kan zijn van een veroordeling.
Je hebt gelijk, in geval van "rijbewijs kwijt voor een tijd", kan dit zo ver komen, zowel voor agenten als burgers.
Voor vrachtwagenbestuurders is er een mogelijkheid om enkel het "B"-rijbewijs af te nemen zodat ze met hun "C(1)(E)" verder kunnen werken.
Dat is dus niet het geval voor mensen die enkel een "B(E)" hebben ... is dat dan rechtvaardig ?
In beide gevallen gaat het over beroepsmensen die hun rijbewijs nodig hebben.
Een mogelijkheid is idd wel het "B"-rijbewijs intrekken tijdens het weekend.
Een maand worden dan 15 weekends maar hoe ga je dan bvb 1 jaar verrekenen ?
Pak 'm beet 3,5 jaar geen weekends, als het al wordt toegestaan ?
Controle erop ? Lachertje ...  Na een paar weken, als het al zolang duurt, rijdt men gewoon zonder.
Ik rij toch al een paar decennia rond op deze aardkloot met ruim een half miljoen kilometers gereden en nog geen enkele keer vroeg men mijn papieren, laat staan mijn rijbewijs, bij gewone controle of wodca.

Citaat van: Inazuma
Citaat van: sub-sti-tuut
Men zwaait ook altijd met "voorbeeldfunctie" en da's gewoon BS.
Neen, dat is het absoluut niet.
Als je verondersteld wordt de wet te doen naleven, dan begin je er best zelf eerst mee.
Als je dat niet kan, zit je in de verkeerde sector.
Ik geef je gedeeltelijk gelijk, voor wat betreft die sector : als je het niet aankunt, ga weg.
Maar voor de rest blijf ik bij mijn BS => heel absurd : jij wordt verondersteld van de wet na te leven, doe jij echt alles volgens de letter van de wet ? Zowel thuis als op het werk ?
Op verkeersvlak is er direct de snelheid, volg jij overal de aangegeven snelheid (indien correct aangegeven) zelfs tot in het absurde ?
-> 30/uur in een (school)zone 30/uur van 1 km lengte tijdens de maand juli of augustus op een weekendnacht op een kaarsrechte, goed verlichte 2+2 met brede middenberm bvb ?
Vroeger mocht je daar nog 90/uur ...
-> Je rijdt nooit ook maar 1 km per uur te snel (wanneer correct aangegeven), of dat nu in een (school)zone 30/uur is, binnen de bebouwde kom 50, buiten de bebouwde kom 90 (meestal nu 70), op autostrades 120 ?  
Op ander typisch Belgisch (hobby)vlak : belastingaangifte  :)
Alles correct ingevuld, niets "extra" aangerekend of toevallig "iets" vergeten ?
Al eens iets -deels- in 't zwart laten doen, of zelf gedaan ?  

Citaat
We hebben hier in PZ Lier een schoolvoorbeeld rondlopen van hoe je het beroep van politieagent niet moet uitoefenen.
Overtreedt zelf alle mogelijke verkeersregels, maar gaat wel half Lier verbaliseren.
Mooi voorbeeld van een rotte appel die het voor zijn collega's verpest.
Ligt dan ook grotendeels aan de directe collega's en hun oversten dat ze daar niet tegenin gaan.
Bvb een collega of overste die hém dan eens verbaliseert en nog eens ... en nog eens ...
Zeg maar een nieuwe agent Kriekemans.  ;D
En ook de burgers als ze onterecht zijn beboet, moeten reageren.

Op werkvlak : als je recht in je schoenen staat, gewoon de baas verwittigen met de mededeling van "zus en zo staat de zaak, dat zijn onze bewijzen, als ji j niets doet, gaat den blok erop vanaf "uur" totdat ..."
En wees gerust dat als zo'n aankondiging van actie je baasen firma geld en/of klanten kan kosten, dat het snel gaat.
Ik spreek van ondervinding, stond aan de goede kant welteverstaan.  ;)

Edit = quote aangepast, (2 quotes door elkaar)
Citaat van: Inazuma
Citaat van: sub-sti-tuut
Denk je nu echt dat men binnen de politie die rotte appels niet moe is ?
De Wolf (bewezen), en zoals het er nu naar uitziet ook Guillemin, kregen hulp van andere rotte appels binnen het politiekorps om hun misdrijven te proberen verdoezelen.
Er is duidelijk nog veel te veel steun voor dergelijke rotte appels.
Inderdaad, spijtig genoeg ... Niet ter vergoelijking maar ik zie wel een verbetering optreden doorheen de jaren. Meer en meer jongere collega's met andere normen en waarden ... en ja, daar zitten ook rotte appels tussen. Je ziet dat ook bij de andere gekende beroepen : postbode, vuilnisman, douane, hoge ambtenaren en ministers, ...
Stilletjesaan is er toch een positieve beweging.
Klein voorbeeldje : drankmisbruik. Vroeger was je "geen echte" als je niet dronk op je werk, het stereotype van de dronken *** (vul een beroep in) is algemeen gekend, is al veel verminderd. Het zal nog wel gebeuren maar veel genieper, zeker bij de die-hards.
Ook de opleiding(en) zijn ook anders : vroeger kon je agent, postbode, vuilnisman, ... worden zonder enige vaardigheid, nu al lang niet meer. Niet dat het nu perfect is.  
Maar er wordt aan gewerkt, je weet zelf ook dat de ambtenarij en z'n mallemolen traag draait.  
En veel van de oude garde zitten nog op beslissende posities en vertragen de boel waar kan.
Getuige de huidige politieke impasse, jarenlang aanmodderen op allerlei vlakken, en nu zit het bijna vast omdat er een aantal van een jongere generatie sterk tegenin gaan.  

« Laatst bewerkt op: woensdag 26 januari 2011 - 22:00:11 door sub-sti-tuut »

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #191 Gepost op: woensdag 26 januari 2011 - 21:07:34 »
Worden die agenten niet getraind om hun zelfbeheersing ten alle tijden te bewaren?
Die zullen ongetwijfeld cursussen moeten volgen om dat zoveel mogelijk te vermijden, een soort "omgaan met burgers".
Lees duidelijk : vermijden, dus om dan te zeggen dat ze hun geduld nooit kunnen verliezen ... nee.
Het zijn mensen, geen robotten en mensen hebben hun grenzen.
De ene al wat verder dan de andere.

Ik zou zelfs durven stellen dat de Belgische agenten veel meer (kunnen of moeten) verdragen dan de Duitse, dat zal Jozef dan kunnen bevestigen of ontkennen.
Hij heeft dat al eens geschreven, maar dat kan ik niet opzoeken, heb nog te weinig berichten daarvoor.
 

wooter

  • Gast
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #192 Gepost op: woensdag 26 januari 2011 - 21:38:43 »
De Belgische agenten moeten meer verdragen dan hun Duitse collega's, omdat ze zelf de situatie niet altijd onder controle hebben door gebrekkige kennis van de wetgeving. Als je als slimme burger de eerste de beste agent kan doen twijfelen aan zijn gelijk, waarop ie uit onmacht gebruik moet maken van rechten die ie zichzelf onterecht toeeigent, dan loopt het inderdaad slechter af dan als je als agent duidelijk de limieten zelf kent, en consequent ernaar handelt.

Als je als burger vriendelijk en correct je standpunt geeft aan een Engelse of Duitse agent, dan zal ie daar ook vriendelijk en correct op reageren, ook al is je standpunt fout. Belgische agenten hebben snel de neiging om over hun rooie te gaan, als ze je al vriendelijk en correct te woord staan. Plat dialect tijdens hun functie is schering en inslag. Dat kan misschien sympathiek werken als je een bolletje gaat drinken bij de buurvrouw, maar niet als je iemand wijst op een inbreuk.

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #193 Gepost op: woensdag 26 januari 2011 - 21:57:34 »
Tot een bepaald moment de agent dat moe wordt en wat kregelig plots een zoveelste burger iets toesnauwt.
En derhalve zwaar in de fout gaat. Want hij staat ten dienste van het publiek en wordt met ons belastinggeld betaald.
Dus als je betaald wordt met belastingsgeld en ten dienste van het publiek staat, moet je maar alles verdragen wat een burger je zegt ?

Ik stel het even anders : jij was werkzaam in een bank als ik me goed herinner.   
Indien je klanten behandelde : heb je ooit zelf eens je kalmte verloren tegen een klant die bleef doorbomen over iets ? Of aan de telefoon ?
Mijn redenatie kan dan zijn : "Ik geef mijn geld aan jou(w bank) dus ik mag jou uitschelden. Jij wordt immers betaald van mijn geld dat ik daar achterlaat."
Hmm, krijg plots zin om morgen eens naar de bank te gaan ...  ;D

Ik geef eerlijk toe dat sinds de gezondheidstoestand van mijn partner zo slecht werd, mijn potje veel sneller overkookt dan daarvoor, zeker voor onbenullige dingen.
Daarmee bedoel ik dat je mij vroeger nooit of nooit kwaad kreeg, nu is dat niet meer het geval.
Ik word niet kwaad maar geef duidelijk te kennen dat er een grens wordt bereikt, tegen eender wie.
Dat wordt door sommigen slecht tot zeer slecht opgenomen, maar dat is dan hun probleem.  :)

Citaat
In het hotel waar mijn echtgenote werkt,  ...
Russen ... ???  ;D  In Turkije ook gezien ...

Kan ik ergens goed de dame begrijpen wegens wsl een andere taal of gebrekkige kennis van die toeristen van het Duits en maar blijven palaveren.
Vind ik foute reactie van die baas indien hij enkel het norse antwoord gehoord had.
Heeft hij om uitleg gevraagd waarom ze zo antwoordde of direct haar C4 laten maken ?
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat men die dame mag uitmaken en zij dat maar moet tolereren ?
Indien hij alles heeft gehoord en die uitval echt ongegrond was, geef ik hem gelijk.

Citaat
Waarvoor hij vet betaald wordt.
Dan quoot ik jou van iets lager : "Dat behoort bij de job waar hij vrijwillig voor gekozen heeft."

Citaat
Jammer genoeg zijn er veel te veel politiebeamten die geregeld eens enkele slechte jaren hebben.
Ja, ik weet dat dit een open doel was ... maar je hebt ook gelijk.
Die zijn er spijtig genoeg ook.

Citaat van: Jozef
Citaat van: sub-sti-tuut
lang ter plaatse in weer en wind
Dat behoort bij de job waar hij vrijwillig voor gekozen heeft.
Klopt, maar zoals boven al gesteld : zelfs agenten zijn geen robotten.

Citaat
Maar als je de rapporten van het Comité P leest, zie je dat er bij de Politie veel te veel verkeerd loopt.
Ik zou dat nuanceren naar "veel verkeerd". Gezien het aantal gegronde klachten tegenover het aantal agenten.
En veel van die dingen die verkeerd lopen zijn het gevolg van de reorganisatie van het politioneel systeem.
Kan je daarmee akkoord gaan ?

Citaat
Ik heb ooit eens op de E17 heel wat toeren moeten uithalen om zo een roekeloos arrogant exemplaar niet morsdood te rijden. Ik heb mijn vrouw dat spektakel willen besparen, maar als ik alleen geweest was, zou hij het beslist niet meer naverteld hebben.
Gebeurt ook dagelijk op de weg, autosnelweg of niet.

Citaat
Dat hoort allemaal bij de job. Als je bij het leger gaat werken, ...
Er zijn inderdaad cowboys, maar ook hier weer : in alle beroepen zijn die er.
Bij een verkeerscontrole weigert iemand te stoppen en scheurt recht op een agent af (tijdje terug in Antwerpen 2x) ... normaal ???
Bij een controle na melding inbraak, doorzeven ze de combi (Kitty) ... normaal ???
Melding van oproer in een bepaalde Brusselse wijk, net geen veldslag ... normaal ???

Citaat
een politiebeamte die alleen, ver van haar collega's,
Dat zou inderdaad niet mogen maar om dat nu onder "cowboymentaliteit" te catalogeren ben ik niet mee akkoord.
Onvoorzichtigheid of niet in acht nemen van veiligheidsregels okee



Offline modano

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 90
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #194 Gepost op: woensdag 26 januari 2011 - 22:42:26 »
In het hotel waar mijn echtgenote werkt, hadden ze onlangs een bus gasten van het soort dat je nooit kan tevreden stellen. Toen de zoveelste bij de receptie kwam zagen, was een collega-receptioniste van Leslie het ook moe, en gaf ze een nors antwoord. De chef, die in het bureau daarnaast zat, had het gehoord. Hij belde naar zijn vrouw en zei: "Maak haar papieren voor het Arbeitsamt klaar en zorg dat ze hier over een kwartier buitenstaat, of er gebeuren ongelukken."

Lijkt mij toch wel een belachelijke en overdreven reactie van die baas  :-\
Er zullen waarschijnlijk al wel andere klachten over die persoon in kwestie geweest zijn.