Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 416064 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #390 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 13:33:58 »
@ Bert : merciekes.

Even toch een aanvulling op art 4 en 38.
Art 4 : Ze waren herkenbaar (combi en uniform) maar wat met in het Frans gestelde bevelen in Brussel (Vlaanderen?).
Art 38 : ik heb zoveel mogelijk links aangehouden, de wagens naast mij zoveel mogelijk naar rechts maar te smal voor die takelwagen. Op het bevel "REKSAF" heb ik eerst naar een gat in de tunnelwand gezocht  ;), mijn pinker gezet en gewacht tot iemand er mij tussen liet. Wat als ik tijdens dat manoeuver aangereden zou worden door de rechts van mij staande filevoertuigen?
Tot hoever gaat het begrip de "doorgang vrijmaken". Moet ik het trottoir opkruipen, door het rood rijden, privé-eigendom oprijden???
In mijn verhaal ging de linkse file nog af en toe eens vooruit zodat deze volgen (zolang ik er rechts echt niet tussen kon)  naar mijn oordeel  het best mogelijk "vrijmaken van de doorgang" betekende.

Gelet op de vele misbruiken in Brussel ben ik van nature niet echt pro-actief meer bij het vrijmaken van de weg voor een politievoertuig (voor de brandweer rij ik dan wel spreekwoordelijk de muren op). Maar hier in een volledig geblokkeerde tunnel en het feit dat ze eens bovengronds waar verkeer wel op gang kwam gestopt zijn met "prioritair" te rijden, takelwagen duidelijk nog in hun kielzog, sterkt mij dat dit een vorm van agressie en zeker een misbruik van het prioritair rijden was.

Weet je Bert, het probleem met die algehele normvervaging bij vele overheidsdiensten is dat de frustratie bij de gewillige burger enorm toeneemt en burgerprotest of ongehoorzaamheid niet lang meer  zal uitblijven.

wooter

  • Gast
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #391 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 14:16:39 »
Weet je Bert, het probleem met die algehele normvervaging bij vele overheidsdiensten is dat de frustratie bij de gewillige burger enorm toeneemt en burgerprotest of ongehoorzaamheid niet lang meer  zal uitblijven.
Wat denk je dat die gevallen van agressie tegen politie zijn?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #392 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 19:14:42 »
@ Bert : merciekes.

Even toch een aanvulling op art 4 en 38.
Art 4 : Ze waren herkenbaar (combi en uniform) maar wat met in het Frans gestelde bevelen in Brussel (Vlaanderen?).

"Et pour les Flamands la même chose", zeker?  Niet iedereen is sinds de laatste oorlog in ons land geëvolueerd.

Tsja.  Of wat met iemand die noch de Nederlandse, noch de Franse taal machtig is, een buitenlander bvb?  Of wat met iemand die doof is?

Je blijft natuurlijk wel nog altijd zitten met artikel 38.

Art 38 : ik heb zoveel mogelijk links aangehouden, de wagens naast mij zoveel mogelijk naar rechts maar te smal voor die takelwagen. Op het bevel "REKSAF" heb ik eerst naar een gat in de tunnelwand gezocht  ;), mijn pinker gezet en gewacht tot iemand er mij tussen liet. Wat als ik tijdens dat manoeuver aangereden zou worden door de rechts van mij staande filevoertuigen?
Tot hoever gaat het begrip de "doorgang vrijmaken". Moet ik het trottoir opkruipen, door het rood rijden, privé-eigendom oprijden???
In mijn verhaal ging de linkse file nog af en toe eens vooruit zodat deze volgen (zolang ik er rechts echt niet tussen kon)  naar mijn oordeel  het best mogelijk "vrijmaken van de doorgang" betekende.

Voor zover ik kan inschatten van hieruit, heb je dan toch alles gedaan wat redelijkerwijs mogelijk is.
.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #393 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 22:57:49 »
Citaat van: wooter
Dagelijkse kost in Brussel. De sirene verplicht je inderdaad vororang te geven en zo nodig te stoppen (geen probleem in een stilstaande file), en de gesproken bevelen zijn enkel interessant in je eigen moedertaal (nl/fr/de) in Brussel :).

Duits niet, enkel Nederlands en Frans in Brussel.

Citaat van: Rudi
Ze waren herkenbaar (combi en uniform) maar wat met in het Frans gestelde bevelen in Brussel (Vlaanderen?)

Met Vlaanderen heeft het niets te maken. Brussel behoort immers noch tot het Vlaams gewest, noch tot de Vlaamse gemeenschap, doch tot het Brussels hoofdstedelijk gewest.

Als het Nederlands jouw voertaal is, moet een politiebeamte in Brussel jou in het Nederlands aanspreken. Een bevel dat hij in het Frans geeft, hoef je niet op te volgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #394 Gepost op: donderdag 09 juni 2011 - 10:21:40 »
@ Jozef : ik weet dat Brussel niets met Vlaanderen te maken heeft, maar in mijn twijfel over de taal van een bevel stond Vlaanderen tussen haakjes (net omwille van eventuele buitenlanders) . In Brussel neem ik aan dat de bevelen in NL en FR moeten gegeven worden, of kan de burger bij een eentalig bevel zich beroepen dat hij alleen de andere taal machtig is. In VL en WAL meen ik dat de taalwetgeving uitsluitend bevelen in de taal van het gewest toestaat. De rest is eventueel goodwill.

Inderdaad er is mogelijks nog onduidelijkheid bij verbale bevelen bij doven en slechthorenden, buitenlanders,zwakzinnigen zoals ik, ........

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #395 Gepost op: vrijdag 10 juni 2011 - 00:24:40 »
@ Jozef : ik weet dat Brussel niets met Vlaanderen te maken heeft, maar in mijn twijfel over de taal van een bevel stond Vlaanderen tussen haakjes (net omwille van eventuele buitenlanders) . In Brussel neem ik aan dat de bevelen in NL en FR moeten gegeven worden, of kan de burger bij een eentalig bevel zich beroepen dat hij alleen de andere taal machtig is.

In het Brussels hoofdstedelijk gewest is een bevel van een politiebeamte slechts geldig indien het uitgedrukt is in de taal (Nederlands of Frans) van diegene tot wie het gericht is, ongeacht of hij al dan niet de andere taal machtig is.

Heeft de politiebeamte niet de gelegenheid om de betrokkene naar zijn taal te vragen, en wil hij zeker zijn dat zijn bevel moet opgevolgd worden, dan moet hij dat bevel dus in het Nederlands en het Frans uitdrukken.

Citaat
In VL en WAL meen ik dat de taalwetgeving uitsluitend bevelen in de taal van het gewest toestaat.

In de taal van de gemeenschap.

Het Vlaams gewest valt samen met de Vlaamse gemeenschap. Maar het Waals gewest omvat een Franstalige en een Duitstalige gemeenschap.

Citaat
De rest is eventueel goodwill.

Inderdaad, van beide kanten.

Als ik weet dat ik een overtreding begaan heb en er bijgevolg belang bij heb om een politiebeamte die ze vastgesteld heeft, niet tegen de haren in te strijken, dan mag hij mij aanspreken in een Vlaams dialect of in het Frans. Anders niet, of ik versta hem niet.

Citaat
Inderdaad er is mogelijks nog onduidelijkheid bij verbale bevelen bij doven en slechthorenden, buitenlanders,zwakzinnigen zoals ik, ........

Niemand is tot het onmogelijke gehouden, en van doven en slechthorenden kan dus niet verwacht worden dat ze een verbaal bevel verstaan en opvolgen.

De taalwetgeving geldt onverminderd tegenover buitenlanders. De buitenlander dient aangesproken te worden in het Nederlands in de Vlaamse gemeenschap, in het Frans in de Franstalige gemeenschap, in het Duits in de Duitstalige gemeenschap, en in het Nederlands of in het Frans naar keuze van die buitenlander in het Brussels hoofdstedelijk gewest. De buitenlander kan er zich niet op beroepen dat hij geen van die talen machtig is.

"Zwakzinnigen zoals ik"? Maak je niet ongerust: dat is slechts een minderwaardigheidsgevoel. Als iemand er zich daarentegen niet van bewust is, dan is het erger, want dan is het een minderwaardigheidscomplex.  ;D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #396 Gepost op: zondag 12 juni 2011 - 05:16:29 »
Deze week weer 2 voorvallen gehad.

Ik kom via een oprit met 2 rijstroken de snelweg (met 3 rijstroken) opgereden toen er zo'n 4x4 naast me kwam rijden.
Geen van de 2 die specifiek naar mij keek maar wel werden de blauwe zwaailichten opgezet.

Ja, wat nu?
Vertragen he en proberen uit te maken wat ze precies willen.
Ze gaan me net voorbij en zetten hun speeltje op aan de achteruit met pijlen dat ik aan de kant moest.
Hja, de pechstrook op he en vertragen (vind ik een rare plaats voor controle ma soit, hier schrikt men nergens meer van).
Rijden ondertussen toch naar de midden rijstrook op de snelweg en rijden zo aan een snelheid van ongeveer 20km/u verder.
Nergens iets te zien behalve dan de voertuigen op de snelweg (was eerst een stil moment) die stevig in de ankers moeten.

Jaaaah, ze waren dus toch niet alleen want van de oprit achter me komt er daar plots een geldwagen opgestoven met een tweede 4x4 achter. ::)

Wat de bedoeling is eigenlijk begrijp ik niet goed.
Aan een snelheid van 20km/u kon ik me daar makkelijk dwars achter die eerste 4x4 zetten zodanig dat die geldtransportwagen geblokkeerd zat terwijl wanneer ik aan een snelheid van 70 tot 80 km/u, en snelheid makend om in te voegen op de snelweg, dat niet zou kunnen zonder mezelf te verongelukken.

Kon ik dus van op de pechstrook op een veilige manier (en zonder boetes) proberen weer in te voegen op de snelweg.

Tweede voorval.

Ik moest een winkel gaan bevoorraden in Jette (centrum).

Toen ik er toekwam, in een smalle straat met eenrichtingsverkeer, kon ik er nipt binnen de parking op maar terug buiten kon ik zeker al vergeten door geparkeerde auto's.
Er waren werken aan de gang waardoor de straat nog wat smaller werd en aan de overkant een tijdelijk parkeer en stationeerverbod met onderbord die ooit blauw geweest is maar ondertussen alle kleuren heeft door van alles die erop gekleefd en geschreven werd.

In de ijdele hoop dat de auto's zouden weg zijn tegen dat ik klaar was, verder gedaan met mijn werk.
Niet dus.
Er waren er 2 weg maar er stonden er nog 2 in de weg waardoor ik niet buiten kon.

Securitie van het bedrijf gebeld en die zouden de politie verwittigen.
Drie minuten later kreeg ik telefoon terug dat ze iemand gingen sturen van zodra er een ploeg vrij was.
Nog 2 minuten later kwam er een persoon naar buiten waarvan bleek dat 1 van die 2 auto's van hem was die recht voor zijn deur geparkeerd stond.
Die mens heeft zijn voertuig verplaatst en terug binnen gegaan in zijn woning.

Twee patrouilles, die gewoon rustig doorreden, en ANDERHALF UUR later stopt de derde ploeg.
Stappen beiden uit en onmiddellijk naar dat verkeersbord van dichtbij gaan bekijken.
Blijkt op dat onderbord een stukje bruine tape te gangen (zo waarmee men kartonnen dozen toeplakt) waar met zwarte stift opgeschreven staat "Tussen 6 en 17u".

"Jah weg laten slepen is riskant want in principe mag die hier staan" (in het Frans uiteraard, al deed de ene wel moeite om Nederlands tegen mij te praten.)
Centrale oproepen om adres van de eigenaar via de nummerplaat te bekomen.
Bleek van iemand uit de straat een eindje verderop te zijn.
Was ondertussen 1.15u 's nachts, die mens uit zijn bed gaan bellen.
Twintig minuten later kon ik eindelijk weg.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #397 Gepost op: zondag 12 juni 2011 - 10:15:47 »
tssst Bibi, dit is een uiterst zeldzame keer dat je zoiets meemaakt en eerlijk gezegd 2 zaken op een week tijd, dat heb je vast uitgelokt want dat kan niet.....
Sorry kon het niet laten er een beetje ironie tegaan te smijten. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #398 Gepost op: zondag 12 juni 2011 - 18:22:52 »
Die geld / diamantbegeleidingen, daar zitten de grootste cowboys bijeen van gans het korps.
Die gasten zijn een gevaar voor het verkeer telkens je ze tegenkomt, maar niemand grijpt in.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #399 Gepost op: maandag 13 juni 2011 - 04:55:54 »
"Jah weg laten slepen is riskant want in principe mag die hier staan" (in het Frans uiteraard, al deed de ene wel moeite om Nederlands tegen mij te praten.)

Niks riskant aan.  Zij bezitten wel degelijk de bevoegdheid om dat voertuig te laten takelen.  Zelfs al staat die reglementair geparkeerd.

4.4.  Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen.

De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aanprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.



Maw, politie had hem sowieso mogen takelen.  Indien het voertuig reglementair geparkeerd stond, weliswaar niet op kosten van de eigenaar.

En bovendien lijkt het mij er sterk op dat er wel degelijk sprake was van een overtreding.  Zij veroorzaakten namelijk onnodig hinder voor jou.
« Laatst bewerkt op: maandag 13 juni 2011 - 05:04:18 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #400 Gepost op: maandag 13 juni 2011 - 14:39:50 »
 Zij bezitten wel degelijk de bevoegdheid om dat voertuig te laten takelen.  Zelfs al staat die reglementair geparkeerd.
Voilà.
De politie kan elk voertuig op de openbare weg laten takelen.
Meestal gaat het gewoon om geen goesting.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #401 Gepost op: maandag 13 juni 2011 - 15:44:56 »
En afhankelijk van welk vlees z'n baas in de kuip heeft, kan BIBI zich nog gaan verantwoorden ook bij zijn werkgever waarom hij daar zo abnormaal lang heeft gestaan ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #402 Gepost op: maandag 13 juni 2011 - 19:59:03 »
En afhankelijk van welk vlees z'n baas in de kuip heeft, kan BIBI zich nog gaan verantwoorden ook bij zijn werkgever waarom hij daar zo abnormaal lang heeft gestaan ....

Die zijn wel 1 en ander gewoon en worden automatisch verwittigd via de eigen beveiliging (waar wij als chauffeur continu mee in contact staan via een eigen systeem) van het bedrijf met meer dan 400 winkels in België.
Op het einde van de schift een kopij van de schijf of uitprint samen met kopij van opdracht binnen geven en korte tijd later krijg je een aanpassing van het tarief voor die opdracht en voor mij persoonlijk lopen de uren gewoon door.
Rustig blijven is de boodschap want de, al dan niet potentiële, klant is en blijft koning.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 augustus 2011 - 21:36:35 door jozef »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien