http://www.zita.be/nieuws/auto/1691309_prioritair-of-toch-niet.htmlIn sommige gevallen kan een prioritair voertuig andere signalen uitsturen dan de gebruikelijke zwaailichten en sirenes. Wanneer een politiewagen - zonder sirene - bijvoorbeeld de grootlichten gebruikt om teken naar jou te doen, moet je zo snel mogelijk aan de kant gaan. Het kan best zijn dat het om een stille oproep gaat (zoals een melding van inbraak) waarbij de politiewagen het plaats delict zo dicht mogelijk wil naderen zonder opgemerkt te worden.
Totale bullshit ...
Dergelijk misbruik van de grootlichten is door de wegcode verboden, laat staan dat het een bevel zou zijn opzij te gaan.
Dergelijke wanpraktijken zien we echter optreden bij alle hulpdiensten, en uiteraard treedt niemand er tegen op, en worden voertuigen met dergelijke niet-reglementaire lichtschakelingen probleemloos technisch goedgekeurd.
Een dergelijk voertuig (politie, brandweer, ambulance) wordt pas echt prioritair van zodra zowel het zwaailicht als het geluidstoestel geactiveerd zijn.
Een prioritair voertuig is altijd een prioritair voertuig.
Enkel de bijzondere gedragsregels tov prioritaire voertuigen gelden pas bij gebruik van geluidstoestel en blauwe knipperlichten.
Chauffeurs van een takelwagen kunnen met andere woorden nooit het excuus gebruiken dat ze een prioritair voertuig zijn, simpelweg omdat ze niet uitgerust zijn met een sirene.
Neen, omdat ze stomweg geen prioritair voertuig zijn - en het hopelijk ook nooit zullen worden !
Een prioritair voertuig volgen om sneller vooruit te geraken in het verkeer, is ten strengste verboden.
Dit is nergens door verboden, voor zover je daarbij geen overtredingen begaat.
Alleen moet het wel eerst volledig tot stilstand gekomen zijn voor de lichten om te controleren of het manoeuvre geen direct gevaar betekent voor de andere weggebruikers.
Een kruispunt oversteken is geen maneuver.
In werkelijkheid is dit vaak een haast onmogelijke opdracht, zeker bij hoogdringendheid.
Dit is perfect uitvoerbaar.
Het is een afweging van de gevaren van iets later aankomen tegen nooit aankomen én bovendien nog andere weggebruikers verongelukken ...
Even de balans opmaken van dit fiasco van politioneel cowboy gedrag :
- de toeters & bellen patrouille in Mechelen heeft de gestolen wagen niet kunnen onderscheppen:
- de anonieme patrouille was ook betrokken in het ongeval en heeft zijn opdracht ook moeten stoppen;
- het gestolen voertuig is weggeraakt;
- 4 gewonden betekenen vaak ook 4 ambulances, hier zijn er minstens 2 ter plaatse geweest;
- een naburige PZ moet ter plaatse komen om PV op te stellen van het ongeval en wordt onttrokken aan de werking van de eigen PZ;
- 2 voertuigen waarvan 1 met nummerplaatherkenning worden voor weken zoniet maanden onbruikbaar;
Heel goe bezig.
Hopelijk krijgt dit nog een staart voor de politierechtbank, en dat zal dan meer dan verdiend zijn !