Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 416063 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Homo's geslagen en vernederd door Brusselse politie
« Reactie #960 Gepost op: maandag 12 augustus 2013 - 14:49:13 »
Citaat van: GVA
Homo's geslagen en vernederd door Brusselse politie

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1434756/homo-s-geslagen-en-vernederd-door-brusselse-politie.aspx

Uit het artikel:

- We kregen enkele stevige duwen.
- Geoffrey nam zijn gsm om dat geweld te filmen en hij werd meteen tegen de grond geduwd.
- Ze gooiden zijn gsm kapot en stalen zijn sim- en geheugenkaart.
- Nadat ze mij ook geboeid hadden, kreeg ik nog vier slagen in het gezicht.
- "Vuil links stuk onbenul" en "Vuile flikker".
- Commentaar als "Hou je bek, vuile homo".

Kortom, de flikken weer maar eens op hun best.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Politieagenten te traag voor achtervolgingen
« Reactie #961 Gepost op: woensdag 21 augustus 2013 - 15:32:25 »
Citaat van: GVA
Politieagenten te traag voor achtervolgingen

Als agenten erin slagen om een dief op heterdaad te betrappen, moeten ze het tijdens de daaropvolgende achtervolging almaar vaker afleggen. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1439250/politieagenten-te-traag-voor-achtervolgingen.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Hoofdcommissaris betrapt aan 190 km/h op E313
« Reactie #962 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2013 - 14:02:03 »
Citaat van: GVA
Hoofdcommissaris betrapt aan 190 km/h op E313

Een hoofdcommissaris van de politie, die voor het Comité P werkt, is zondag op de E313 geflitst aan 190 km/u. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1442362/hoofdcommissaris-betrapt-aan-190-km-h-op-e313.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Hoofdcommissaris betrapt aan 190 km/h op E313
« Reactie #963 Gepost op: woensdag 28 augustus 2013 - 08:46:44 »
Citaat van: GVA
Hoofdcommissaris betrapt aan 190 km/h op E313

Een hoofdcommissaris van de politie, die voor het Comité P werkt, is zondag op de E313 geflitst aan 190 km/u. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1442362/hoofdcommissaris-betrapt-aan-190-km-h-op-e313.aspx


En dan nog liefst 1e van het comité P, dat andere agenten moet controleren....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
60 wapens gestolen uit Antwerps politiekantoor
« Reactie #964 Gepost op: woensdag 28 augustus 2013 - 08:47:15 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1694232/2013/08/28/Zestig-wapens-gestolen-uit-Antwerps-politiekantoor.dhtml

Citaat
De verdwijning van de wapens werd aanvankelijk niet eens opgemerkt, zo schrijft Gazet van Antwerpen vandaag.

Het politiecollege had de opdracht gegeven de wapens te vernietigen. Maar pas nadat één van de wapens tijdens een huiszoeking bij een Gentse crimineel was opgedoken, werd vastgesteld dat het hele lot niet vernietigd was en dat de wapens uit het politiekantoor verdwenen waren.

Ze hadden het nog geeneens door dat ze gepikt waren.  Voor zulke incompetentie zie ik maar 1 oplossing: onmiddellijk ontslag.  Of zou het zelfs erger zijn: dat er een flik heeft meegewerkt aan de verdwijning?
« Laatst bewerkt op: woensdag 28 augustus 2013 - 08:49:50 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #965 Gepost op: donderdag 29 augustus 2013 - 09:06:29 »
Opnieuw bekende Gentse flik veroordeeld.  Vluchtmisdrijf, nota bene door ene van de verkeersdienst.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130828_057

Typerend is wel het feit dat hij aanvankelijk zelfs nog vrijgesproken werd door de politierechter.  Wedden dat diezelfde politierechter anderen er moeiteloos voor veroordeeld zou hebben?  Gelukkig heeft de correctionele rechtbank hem toch veroordeeld.
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 augustus 2013 - 09:09:21 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #966 Gepost op: donderdag 29 augustus 2013 - 12:10:17 »
Opnieuw bekende Gentse flik veroordeeld.  Vluchtmisdrijf, nota bene door ene van de verkeersdienst.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130828_057

Typerend is wel het feit dat hij aanvankelijk zelfs nog vrijgesproken werd door de politierechter.  Wedden dat diezelfde politierechter anderen er moeiteloos voor veroordeeld zou hebben?  Gelukkig heeft de correctionele rechtbank hem toch veroordeeld.

En dan nog komt hij er relatief goed vanaf, stel voor hij reed (x)factor-dronken...  herinnert me aan een vroegere Gentse Commissaris, de nieuwe zal die les wel begrepen hebben. " Even politie bellen allez gij die nummer ken ik niet midden in Gent die hebben beters te doen..."
Citaat
liet hij op de aangereden lamp een visitekaartje achter met zijn naam.

om daar in die tunnel de lampen aan de zijkant eraf te rijden... en dan nog aan de linkse kant (waar de "bestuurder" zit)


Citaat
Op een vrijdagavond in juni 2012 reed hij met zijn eigen Audi TT via de Baudelostraat te snel de parking onder de Vrijdagmarkt in.
Daarbij reed hij tegen een lampje aan de zijkant van de inrit.
Een Audi TT is nochtans een relatief smalle wagen (1,84 m) voor zo´n brede inrit zeker als je bijna halweg die bergaf bent en verder enkel rechtdoor moet...  ;D
Soms heeft men moeilijkheden rechtdoor te rijden: http://goo.gl/maps/2nEKo   ;D

Citaat
'Vluchtmisdrijf', volgens het parket. Moerman zou bovendien te snel in de parking gereden hebben. De politierechter sprak Moerman vrij, maar de correctionele rechtbank veroordeelde hem in beroep tot een rijverbod van 15 dagen en een geldboete van 1.100 euro, waarvan de helft met uitstel.

Idd de wet is nochtans duidelijk behalve voor ons kent ons (niet)politierechtbank:
Even een simpele uitleg citeren waarom (een Commissaris weet dat wel  ;D):
Citaat
http://www.mijnboete.be/boete-be/boete-vluchtmisdrijf/boete-vluchtmisdrijf/

Boete voor vluchtmisdrijf eenvoudig uitgelegd

U pleegt vluchtmisdrijf als u betrokken bent bij een ongeval en de plaats van dat ongeval verlaat om te vermijden dat de politie vaststellingen kan doen. Ook als u voetganger of fietser bent en een ongeval veroorzaakt hebt, mag u die plaats niet verlaten. De regel bestaat onder meer om te vermijden dat men niet meer kan vaststellen of u onder invloed was van alcohol of drugs op het moment van het ongeval. Ook als u zich nadien nog aangeeft bij de politie, kan er dus sprake zijn van vluchtmisdrijf. Een boete zal dan volgen.
Uiteraard mag u wél mee met de ambulance naar een ziekenhuis als u gewond bent. U mag de plaats van het ongeval ook eventjes verlaten om de politie of de hulpdiensten te waarschuwen. Het gaat erom dat de politie nog de nodige vaststellingen kan doen om de precieze omstandigheden van het ongeval te achterhalen.
Pas op: vluchtmisdrijf is niet hetzelfde als schuldig verzuim. Voor dat misdrijf wordt u bestraft als u geen hulp geboden hebt aan mensen in nood (bijvoorbeeld: slachtoffers van een ongeval dat u veroorzaakt hebt). De twee kunnen samen vervolgd worden.
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 augustus 2013 - 12:30:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #967 Gepost op: donderdag 29 augustus 2013 - 19:26:19 »
Citaat
http://www.mijnboete.be/boete-be/boete-vluchtmisdrijf/boete-vluchtmisdrijf/
[...]
U pleegt vluchtmisdrijf als u betrokken bent bij een ongeval en de plaats van dat ongeval verlaat om te vermijden dat de politie vaststellingen kan doen.
[...]

Ik denk dat dit niet correct is.

Volgens de verkeerswet artikel 33 §1 pleegt men vluchtmisdrijf als men "de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken".

Het artikel bepaalt niet dat het daarbij de bedoeling moet zijn om zich te onttrekken aan vaststellingen door de politie.

Als je je identiteit bekend maakt aan de andere betrokken weggebruiker(s), samen met hen behoorlijk de dienstige vaststellingen vermeldt in het ongevalsaangifteformulier, en je je daarna verwijdert, zodat je niet meer beschikbaar bent voor vaststellingen door de politie, is er volgens dit artikel geen sprake van vluchtmisdrijf.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Politie zoekt wapendief in eigen korps
« Reactie #968 Gepost op: donderdag 29 augustus 2013 - 19:28:45 »
Citaat van: GVA
Politie zoekt wapendief in eigen korps

De spanning in de politiezone Minos (Mortsel, Wijnegem, Wommelgem, Boechout en Borsbeek) is te snijden nu bekend is geraakt dat meer dan zestig pistolen zijn gestolen uit het politiebureau. [...]

http://www.gva.be/regio-antwerpen-zuid/mortsel/politie-zoekt-wapendief-in-eigen-korps.aspx

Je moest geen helderziende zijn om te weten dat één of meer flikken bij betrokken waren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #969 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2013 - 01:07:54 »
Citaat
http://www.mijnboete.be/boete-be/boete-vluchtmisdrijf/boete-vluchtmisdrijf/
[...]
U pleegt vluchtmisdrijf als u betrokken bent bij een ongeval en de plaats van dat ongeval verlaat om te vermijden dat de politie vaststellingen kan doen.
[...]

Ik denk dat dit niet correct is.

Volgens de verkeerswet artikel 33 §1 pleegt men vluchtmisdrijf als men "de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken".

Het artikel bepaalt niet dat het daarbij de bedoeling moet zijn om zich te onttrekken aan vaststellingen door de politie.

Als je je identiteit bekend maakt aan de andere betrokken weggebruiker(s), samen met hen behoorlijk de dienstige vaststellingen vermeldt in het ongevalsaangifteformulier, en je je daarna verwijdert, zodat je niet meer beschikbaar bent voor vaststellingen door de politie, is er volgens dit artikel geen sprake van vluchtmisdrijf.
Je moet best alles citeren Jozef. Het artikel 33 spreekt van dienstige vaststellingen, als die niet precies zijn heeft het weinig nut (bvb bij promillecontrole, want alcohol of drugs of ... kan mede aanleiding zijn tot een ongeval, er moet daarvoor geen andere weggebruiker in betrokken zijn).
Citaat
...
De regel bestaat onder meer om te vermijden dat men niet meer kan vaststellen of u onder invloed was van alcohol of drugs op het moment van het ongeval. Ook als u zich nadien nog aangeeft bij de politie, kan er dus sprake zijn van vluchtmisdrijf. Een boete zal dan volgen.
Uiteraard mag u wél mee met de ambulance naar een ziekenhuis als u gewond bent. U mag de plaats van het ongeval ook eventjes verlaten om de politie of de hulpdiensten te waarschuwen. Het gaat erom dat de politie nog de nodige vaststellingen kan doen om de precieze omstandigheden van het ongeval te achterhalen.
Daarmee is wslk dienstige vaststellingen mee bedoelt, bvb een precieze alcoholcontrole maakt daarvan deel uit, niet ?

 Als men niet meer beschikbaar is voor precieze vaststellingen is het toch vluchtmisdrijf. Men kan namelijk (stom)dronken zijn en de politie kan dat dan niet binnen een redelijke tijd vaststellen. Na xx-uren kan men weer redelijk nuchter zijn ttz onder een bepaalde promillegrens. Ah... dat ongeval is maar net gebeurd hé.
Citaat
Hoofdstuk IV : Vluchtmisdrijf
Artikel 33

elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,
hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/wetten/verkeerswet/459-t4hs4
ik zie toch geen verschil met:

Citaat
U pleegt vluchtmisdrijf als u betrokken bent bij een ongeval en de plaats van dat ongeval verlaat om te vermijden dat de politie vaststellingen kan doen.
... Het gaat erom dat de politie nog de nodige vaststellingen kan doen om de precieze omstandigheden van het ongeval te achterhalen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 augustus 2013 - 01:51:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #970 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2013 - 15:28:53 »
Michel, bij een ongeval zonder lichamelijke schade hoeft de politie er niet bijgehaald te worden, ook niet als één van de weggebruikers dronken is of meer dan 0,5 promille heeft. Daarom kan er in dit geval geen sprake zijn van vluchtmisdrijf: er kunnen, doch er hoeven geen vaststellingen door de politie te gebeuren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #971 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2013 - 16:03:39 »
Michel, bij een ongeval zonder lichamelijke schade hoeft de politie er niet bijgehaald te worden, ook niet als één van de weggebruikers dronken is of meer dan 0,5 promille heeft.
Ook niet worden verwittigd ? Ik heb het nog steeds over die politiecommissaris en die kapotgereden lamp hé. Ik heb het niet over andere betrokken weggebruikers.

Dus ik lees dat nergens, jij wel ? Citeer dan eens wat en waar, heb je een ander wetsartikel mss ?
Jij kwam eerst met Art 33 § 1 af, ik niet hé.  ;)

Als de politie niet wilt komen [omdat ... dienstige redenen of andere... ] heb je toch tenminste de politie verwittigd, dan pas zit je "safe" volgens de wet Art 33 denk ik zo als ik die wet volledig lees (over de wet en de boetes an sich, of ## de geest van de wet, laat ik me niet uit).

Staat trouwens ook zo in de link, zelfs alles vetgedrukt.
Citaat
Commissaris Bruce Moerman kreeg gisteren een rijverbod van vijftien dagen en een boete van 1.100 euro omdat hij in de parking onder de Vrijdagmarkt tegen een lampje was gereden en de politie niet had verwittigd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130828_057

Zonder lichamelijke schade - § 1 - zijn de boetes (op papier) bij vluchtmisdrijf wel veel minder als bij lichamelijke schade - § 2 -.
§ 3 is in geval van recidive.

Ik volg gewoon de correctionele rechtbank, ik denk dat die zich aan de bestaande wetten moeten houden:
Citaat
'Vluchtmisdrijf', volgens het parket. Moerman zou bovendien te snel in de parking gereden hebben. De politierechter sprak Moerman vrij, maar de correctionele rechtbank veroordeelde hem in beroep tot een rijverbod van 15 dagen en een geldboete van 1.100 euro, waarvan de helft met uitstel.
Citaat
Citaat
Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 6 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 6 = 300 euro
Artikel 33
 § 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

§ 2. Heeft het ongeval voor een ander slagen, verwondingen of de dood tot gevolg gehad, dan wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met een geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaren of voorgoed.

Het herstel van het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor het theoretisch examen, het praktisch examen en het psychologisch onderzoek bedoeld in artikel 38, § 3, eerste lid.

§ 3. 1° Met een gevangenisstraf van een maand tot twee jaar en met een geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van deze straffen alleen, wordt hij gestraft die, na een veroordeling met toepassing van artikel 33, § 1 of 33, § 2 binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan een van de bepalingen van artikel 33, § 1 overtreedt.

2° Hij die, na een veroordeling met toepassing van artikel 33, § 1, of 33, § 2 , binnen de drie jaar artikel 33, § 2, overtreedt wordt gestraft met een gevangenisstraf van een maand tot vier jaar en met een geldboete van 800 tot 10 000 euro, of met een van deze straffen alleen en met het verval van het recht te besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaar of voorgoed. Het herstel van het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor het theoretisch en praktisch examen en het psychologisch onderzoek bedoeld in artikel 38, § 3, eerste lid.

Jozef, je baseert je wslk op websites van de politie zoals:
- kun je me zeggen bij "welke partij" die kapotte lamp hoort ? De Stad Gent wslk, dus er is geen regeling hé ?
Citaat
http://www.lokalepolitie.be/5412/klacht-melding-doen/62-een-verkeersongeval-aangeven.html

Een verkeersongeval aangeven

De tussenkomst van de politie bij een verkeersongeval is niet altijd noodzakelijk. Verkeersongevallen met enkel materiële schade kan je beslist zelf afhandelen wanneer alle partijen bereid zijn om het ongeval onderling of via tussenkomst van de verzekering te regelen.

We maken een onderscheid tussen verschillende soorten ongevallen:

verkeersongevallen met enkel lichte materiële schade (al dan niet met vluchtmisdrijf);verkeersongeval
verkeersongevallen met enkel materiële schade waarbij aanzienlijke schade is, of waardoor er verkeershinder is;
verkeersongevallen met lichamelijk letsel, waar een ziekenwagen en/of MUG ter plaatse moet komen of waarbij de brandweer geknelde personen moet komen bevrijden;
verkeersongevallen, waarbij iemand om het leven gekomen is.
 
Bij een verkeersongeval met enkel materiële schade, dat onderling geregeld wordt, moet je de politie niet verwittigen. Het is voldoende om het 'Europees Aanrijdingsformulier' in te vullen, door alle partijen te ondertekenen en aan je verzekeringsmaatschappij te bezorgen. Je mag dit ongeval ook regelen zonder tussenkomst van de verzekeringsmaatschappij. In dit geval geeft één van de partijen zijn fout toe, is hij bereid de schade van de tegenpartij te vergoeden en wordt er onderling een betalingsregeling afgesproken.

Wanneer je de politie toch ter plaatse wil laten komen, verwittig je het zonecommissariaat of de wijkwerking Als het dringend is bel je 101 of 112. Verkeersongevallen met enkel materiële schade, waarbij zich geen verdere problemen stellen, zijn niet-dringende interventies. Op drukke ogenblikken krijgen andere, meer dringende interventies voorrang. Hierdoor kan het zijn dat je even moet wachten vooraleer de politie ter plaatse is.

Bij alle andere ongevallen moet je de politie wél verwittigen. Een interventieploeg komt vervolgens ter plaatse om de nodige vaststellingen te doen.

Als er gekwetsten zijn, moet je onmiddellijk de dienst 100 verwittigen. De dienst 100 stuurt een ziekenwagen en,indien nodig, een MUG-ploeg of de brandweer ter plaatse. Zij verwittigen zelf de politie.

Als een interventieploeg ter plaatse komt, dan noteren zij de materiële vaststellingen en de verklaringen van de betrokken bestuurders, passagiers, andere benadeelden en getuigen. Dat gebeurt in een een officiële akte, het proces-verbaal, dat verstuurd wordt aan de Procureur des Konings die beslist over de verdere afhandeling. De verzekeringsmaatschappijen hebben zich te richten naar het oordeel van het parket.

Indien bij aankomst van de politie op de plaats van een ongeval met enkel materiële schade tóch blijkt dat de partijen een onderlinge regeling wensen toe te passen, zal de interventieploeg helpen bij het invullen van het 'Europees Aanrijdingsformulier'.

Bij elk verkeersongeval waarbij de politie tussenkomt wordt er verplicht een ademtest afgenomen.
De politie "dreigt" zelfs met een ademtest, en dat wou die politiecommissaris wslk "vermijden"   ;D)

## Enkele rake reacties uit Gent:
http://www.gentblogt.be/2013/08/29/opnieuw-gentse-flik-veroordeeld
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 augustus 2013 - 17:39:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #972 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2013 - 17:25:40 »
Euh,

Citaat
52.2. Elke persoon betrokken in een ongeval dat uitsluitend stoffelijke schade heeft veroorzaakt, moet :

1° indien hij meer dan vijftien jaar oud is, zijn identiteitskaart of het als zodanig geldend bewijs vertonen aan andere in het ongeval betrokken personen die er hem om vragen;

2° ter plaatse blijven ten einde gezamenlijk de nodige vaststellingen te doen, of, zo er tussen de partijen geen akkoord is, een bevoegd persoon toe te laten die vaststellingen te doen. Indien geen bevoegd persoon binnen een redelijke tijd kan bereikt worden mogen de betrokken personen zodra mogelijk aangifte doen van het ongeval, hetzij op het dichtstbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, hetzij op dat van hun woon- of verblijfplaats.[/color][/b]

Zo een partij die schade geleden heeft evenwel niet aanwezig is, moeten de bij het ongeval betrokken personen zoveel mogelijk ter plaatse hun naam en adres opgeven, en in elk geval moeten zij deze inlichtingen zo haast mogelijk rechtstreeks of door tussenkomst van politie of rijkswacht mededelen.

52.3. Elke persoon betrokken in een ongeval dat lichamelijk letsel heeft veroorzaakt, moet :

1° zo nodig, hulp verlenen aan de gekwetsten;

2° indien hij meer dan vijftien jaar oud is, zijn identiteitskaart of het als zodanig geldend bewijs vertonen aan andere in het ongeval betrokken personen die er hem om vragen;

3° ter plaatse blijven ten einde een bevoegd persoon toe te laten de nodige vaststellingen te doen. Onttrekt zich niet aan de verplichtingen ter plaatse te blijven, de persoon die zich tijdelijk van de plaats van het ongeval verwijdert om hulp te verlenen aan de gekwetsten of om beroep te doen op een bevoegd persoon, na zijn naam en adres aan één van de eventueel aanwezige personen te hebben opgegeven.

Indien evenwel geen bevoegd persoon binnen een redelijke tijd kan bereikt worden, moeten de betrokken personen aangifte doen van het ongeval uiterlijk binnen vierentwintig uren, hetzij op het dichtstbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, hetzij op dat van hun woon- of verblijfplaats.

Bij een ongeval met louter stoffelijke schade, en het EAF wordt gezamenlijk ingevuld en ondertekend, pleegt men toch geen vluchtmisdrijf?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 augustus 2013 - 17:47:45 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #973 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2013 - 17:45:11 »
Bij een ongeval met louter stoffelijke schade, en het EAF wordt gezamenlijk ingevuld en ondertekend, pleegt men toch geen vluchtmisdrijf?
Idd, dan niet.  Thx voor het Artikel, ik had nog niet gezocht.

Maar dat gebeurde dus niet in het geval met die kapotte lamp (partij B) en die commisssaris (partij A).

Citaat
Zo een partij die schade geleden heeft evenwel niet aanwezig is, moeten de bij het ongeval betrokken personen zoveel mogelijk ter plaatse hun naam en adres opgeven, en in elk geval moeten zij deze inlichtingen zo haast mogelijk rechtstreeks of door tussenkomst van politie of rijkswacht mededelen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 augustus 2013 - 17:50:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #974 Gepost op: vrijdag 30 augustus 2013 - 17:50:59 »
In dit geval, had die commissaris dus aan het personeel van die parkeergarage alvast zijn gegevens zoveel mogelijk kunnen meedelen.  En als hij geen personeel kon bereiken, of in geval zij van hun werkgever niet mogen optreden als tegenpartij, had 'm daarbovenop nog aangifte moeten gaan doen bij zijn collega's.

Het feit dat hij geen van beiden gedaan heeft, maakt dat hij idd. vluchtmisdrijf gepleegd heeft.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone