Snel feesten blijft echter een probleem dat geverbaliseerd moet worden :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1931355/2014/06/28/Politie-gaat-massaal-flitsen-deze-zomer.dhtml
En dat op de autosnelweg waar ongevallen door
overdreven snelheid - sneller rijden als de heilige 120 kmh, ook in beste omstandigheden - verwaarloosbaar klein is.
Snelle kassa-kassa.
Nostalgie-grappig dat in niet zo oude tijden (80-90´s) altijd de Nederlanders als "veiligheids-vb" gesteld werden (door onze politiekers-BIVV kliekje) met hun amper 100 kmh (tot 1988) dan 120 kmh op snelwegen, en vooral algemene 80 kmh op gewone wegen buiten bbk. Vlaanderen-Be was immers best vergelijkbaar met Nederland enz... blabla, terwijl NL op de Europese dodenladder quasi continu top 5 haalde, schommelde BE immers rond de 16e
tot 12e plaats of quasi nog middenveld van de 27 EU-landen die toen statistisch bijgehouden werden (deels terugwerkend).
En zeggen dat BE ooit ruim verkeersveiliger was als NL (volgens Eurostat cijfers 1965) en in de top 3 stond van West_EU. Toen nog zonder limieten buiten bbk# zoals quasi gans Europa.
In die tijd -vóór de mobiele Gatso´s en wildgroei flitspalen- was er amper controle op onze snelwegen en quasi overal in Vlaanderen mocht men 90 kmh op gewone wegen en 120 kmh op de meeste 2+2, flitspalen bestonden toen nog niet ttz waren hier pas gehomologeerd in december 1997, maar toch haalden we 2 jaren, 1996-1997, de 12e plaats verkeersdoden/inwoner, zowat ~ 5 % beter als het EU-landgemiddelde. Maar ook die 12e plaats was achteraan van het West_EU groepje, enkel Luxemburg deed slechter, dus we moesten opklimmen...
"Door al dat flitsgedoe en focussering op snelheid" of snelheidsremmende maatregelen (drempels, meubilair, VVR,... ) én gestegen verkeersdrukte... alles zonder resultaat, zijn we snel afgezakt rond de 20 plaats waar we de laatste 4 jaren toch een vaste plaats hebben en doen het zowat 15 % slechter als het EU-landgemiddelde.
# Geschiedenis BE- Vmax:
1968: De max. toegelaten snelheid binnen de bebouwde kom werd vastgelegd op 60 km/uur.
1971: De max. toegelaten snelheid op gewone wegen werd vastgelegd op 90 km/uur, vanaf 2+2 nog geen limiet.
1974: De max. toegelaten snelheid op 2+2 en autosnelwegen werd vastgelegd op 120 km/uur.
1992: De max. toegelaten snelheid binnen de bebouwde kom werd vastgelegd op 50 km/uur.
Bron o.a.: http://www.lachambre.be/kvvcr/showpage.cfm?section=qrva&language=fr&cfm=qrvaXml.cfm?legislat=48&dossierID=48-b044-02-0266-1992199300239.xml
Tja en het punt is dat NL het "politiek-vb" niet meer is, met hun 100 kmh op de 1+1 stroomwegen buiten bbk, en algemene 130 kmh op hun snelwegen.
Enkel dat wat de automobilist nog kan pesten namen-nemen we van NL over (vooral vertikaal wegmeubilair).
Hier nog een lang stukje uit 2002 waar de NL-liberalen pleiten voor minstens een 130 kmh op de snelweg, en sowieso op een algemene snelheidverhoging mits...:
http://libertarian.nl/wp/2002/12/de-vrijheid-om-harder-te-rijden-sneller-is-veiliger/
Zaterdag, 14 December 2002
De vrijheid om harder te rijden: sneller is veiliger
De VVD wil de maximum snelheid op de snelweg verhogen van 120 naar 130. Ondanks de felle reacties van voornamelijk de linkse partijen is daar weinig tot niets op tegen. Het is alleen jammer dat men als gevolg van de Nederlandse politieke correctheid niet durft te zeggen wat het beste zou zijn: het afschaffen van de maximum snelheid op de snelweg.
Persoonlijk houd ik mij zelden aan de geldende limieten op de snelweg. Toch rijd ik nooit te hard. Té hard rijden is namelijk gevaarlijk. Maar ik, en vrijwel alle automobilisten met mij, kan prima inschatten hoe hard ik in een bepaalde situatie kan rijden. En tijdens een zomerse nacht op de Afsluitdijk is die verantwoorde snelheid een stuk hoger dan op een door slagregens overspoelde A2 op een vrijdagmiddag. Toch zijn de maximum snelheden in beide situaties gelijk. [...]
Awel 10 jaar later is 130 kmh een feit in Nederland.