Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415039 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1530 Gepost op: woensdag 03 juni 2015 - 03:46:18 »
Men hoeft hier al lang niet meer over Italië te spreken.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Politie bouwt feestje op resten van twee gedode jihadisten uit Verviers
« Reactie #1531 Gepost op: woensdag 03 juni 2015 - 07:42:00 »
Citaat van: GVA
Politie bouwt feestje op resten van twee gedode jihadisten uit Verviers

De algemene inspectie van de geïntegreerde politie heeft minstens twee foto’s ontdekt waaruit zo goed als zeker blijkt dat er na de autopsie op de lichamen van de twee in Verviers gedode terroristen, champagne werd gedronken in de autopsiezaal en een feestje werd gebouwd op de stoffelijke overschotten van de twee jihadisten.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150603_01711831/politie-bouwt-feestje-op-resten-van-twee-gedode-jihadisten-uit-verviers

Het ontbrak er nog maar aan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Antwerpen wil meer allochtone agenten
« Reactie #1532 Gepost op: donderdag 04 juni 2015 - 09:58:33 »
Citaat van: GVA
Antwerpen wil meer allochtone agenten

http://www.gva.be/cnt/dmf20150603_01712584/antwerpen-wil-meer-allochtone-agenten

Gezien de talrijke allochtonen in Antwerpen, vind ik dat geen slecht idee.

MAAR:

Citaat
De stad Antwerpen wil zelf de toelatingsproeven voor de politie gaan opstellen.

Dat vind ik een brug te ver. Waarom zouden er, als er meer allochtone politiebeamten in het korps komen, andere toelatingsproeven moeten komen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1533 Gepost op: woensdag 10 juni 2015 - 20:52:24 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2352163/2015/06/09/Rijdt-politiewagen-nu-wel-of-niet-door-rood-licht.dhtml?utm_campaign=socialredactie&utm_content=nieuws&utm_medium=Social&utm_source=hootsuite

Citaat
"Toch zijn de agenten niet in fout", zegt korpschef Alain Meert. "De feiten dateren van de begrafenis van wijlen burgemeester Paul Peeters, eind februari. Het is misschien moeilijk te zien, maar de politiewagen staat al voorbij het rode licht stil. Links zien we een ander politievoertuig staan en we zien duidelijk dat de officier in dat tweede voertuig instructies geeft aan de collega's. Omdat de agenten al voorbij het licht staan, kunnen ze niet zien of het rood of groen is. De tegenliggers staan op dat moment nog stil voor het rode licht, waarop de agenten beslissen om door te rijden. Ze maakten hierbij geen overtreding, dus sancties zullen er zeker niet volgen."

Technisch gezien niet helemaal onjuist, natuurlijk.  Als ze tijdens de groenfase voorbij dat verkeerslicht gereden zijn, hebben ze dat rode verkeerslicht inderdaad niet genegeerd.  Maarreuhm: was het dan écht zo moeilijk om zich ergens reglementair (of toch minstens op een veiligere plek) op te stellen, en aldaar die instructies even uit te wisselen ?

Jongens, toch.
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 juni 2015 - 20:58:16 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1534 Gepost op: donderdag 11 juni 2015 - 08:02:55 »
Een bende onnozelaars zijn het. Wie gaat er nu net voorbij een verkeerslicht parkeren (want ze waren niet onvrijwillig geïmmobiliseerd, en er was ook geen sprake van in- of uitstappen of van laden en lossen) dat dient om beurtelings verkeer te regelen? Je weet dan toch dat je overmijdelijk het verkeer uit de tegengestelde richting gaat hinderen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1535 Gepost op: vrijdag 12 juni 2015 - 18:54:51 »
Bij mij als tegenligger rij je dan toch terug ...  >:D

staan nog (deels) voor verkeerslicht geparkeerd = ook verboden
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 juni 2015 - 19:06:17 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1536 Gepost op: vrijdag 12 juni 2015 - 20:00:28 »
In de film zie ik al drie politievoertuigen en mogelijks nog een anoniem dienstvoertuig. Wat er juist aan de hand was weten we niet. Maar als er instructies worden gegeven door een terreinofficier, mag je ervan uitgaan dat er wel degelijks iets aan de hand was. Er kunnen nu eenmaal feiten aan de hand zijn die voor een burger niet altijd duidelijk zijn. In sommige gevallen is het zelfs aangewezen om geen zwaailicht noch sirene te gebruiken. Maar dat de opdracht tot een prioritair karakter heeft.

Als ik iemand wil vatten op heterdaad ivm criminele feiten, zal ik mijn aankomst al zeker niet verkondigen met zwaailicht en sirene. Wat dacht je nou?
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1537 Gepost op: vrijdag 12 juni 2015 - 20:38:10 »
Als ik iemand wil vatten op heterdaad ivm criminele feiten, zal ik mijn aankomst al zeker niet verkondigen met zwaailicht en sirene. Wat dacht je nou?

Ik heb daar zeer zware bedenkingen bij.

Stel dat het om een inbraak gaat waarbij de slachtoffers gefolterd worden, of om een verkrachting. Wat is dan het belangrijkste: dat deze misdrijven zo spoedig mogelijk ophouden, of dat je de crimineel kunt vatten?

In Duitsland krijgen de patrouilles altijd "Sonderrechte frei" (= prioritair rijden) van de Leitstelle als er ergens een vrouw of een kind mishandeld wordt, of als politiebeamten om bijstand vragen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1538 Gepost op: vrijdag 12 juni 2015 - 20:41:23 »
Bij mij als tegenligger rij je dan toch terug ...  >:D

Pech: het waren flikken, en die geven jou dan een "bevel van een bevoegd persoon" om achteruit te rijden. Het is nogal duur om daar geen gevolg aan te geven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1539 Gepost op: vrijdag 12 juni 2015 - 21:40:29 »
Als ik iemand wil vatten op heterdaad ivm criminele feiten, zal ik mijn aankomst al zeker niet verkondigen met zwaailicht en sirene. Wat dacht je nou?

Wat ik nou dacht ?

Dat het éérste belang er nu net in bestaat dat de bestuurder en mede-inzittenden van dat prioritair voertuig er ook enigszins VEILIG kunnen geraken ?  Niemand -behalve de dader dan- is er mee gebaat, dat zij crashen omdat ze er eventjes niet aan gedacht hebben dat de medeweggebruikers op hun weg naar de plek van interventie zich er niet aan verwachten dat zij redelijk gehaast zijn.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1540 Gepost op: zaterdag 13 juni 2015 - 14:56:55 »
Dat het éérste belang er nu net in bestaat dat de bestuurder en mede-inzittenden van dat prioritair voertuig er ook enigszins VEILIG kunnen geraken ?  Niemand -behalve de dader dan- is er mee gebaat, dat zij crashen omdat ze er eventjes niet aan gedacht hebben dat de medeweggebruikers op hun weg naar de plek van interventie zich er niet aan verwachten dat zij redelijk gehaast zijn.

Volkomen gelijk heb je.

Bovendien, ook als ik merk dat ze gehaast zijn omdat ze komen bumperkleven en met hun grootlichten knipperen: zolang hun blauw zwaailicht EN hun sirene niet in werking zijn, kunnen ze bij mij de pot op en de boom in. Anders is het hek van de dam, ze gaan zo al veel te veel hun boekje te buiten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1541 Gepost op: zondag 14 juni 2015 - 22:24:29 »
Als ik iemand wil vatten op heterdaad ivm criminele feiten, zal ik mijn aankomst al zeker niet verkondigen met zwaailicht en sirene. Wat dacht je nou?

Wat ik nou dacht ?

Dat het éérste belang er nu net in bestaat dat de bestuurder en mede-inzittenden van dat prioritair voertuig er ook enigszins VEILIG kunnen geraken ?  Niemand -behalve de dader dan- is er mee gebaat, dat zij crashen omdat ze er eventjes niet aan gedacht hebben dat de medeweggebruikers op hun weg naar de plek van interventie zich er niet aan verwachten dat zij redelijk gehaast zijn.

Als je niet in het beroep zelf zit, kan je er zelf moeilijk over oordelen. Niet alles lijkt evident te zijn door gebruik te maken van zwaailicht en sirene. En soms is het prettig om iemand te arresteren zonder hij/zij weet heeft dat we voor de deur staan.

En, Jozef, ik denk dat het belangrijkste is dat je het misdrijf kan doen ophouden en de dader onmiddellijk kan arresteren. Niet door het misdrijf te doen ophouden en de dader vrij spel te geven dat hij de vlucht kan nemen door verwittiging van sirene. Met het risico dat hij nog misdrijven pleegt als onbekende dader. Laat mij dan maar gerust handelen op de wijze zoals mij beroepshalve het gunstigst lijkt en het meeste slaagkans heeft. En niet zoals de 'meeste burgers' die het altijd beter weten. Want als ik eerlijk ben, trekken de meeste burgers hun deur dicht als het op hun getuigenis aankomt. Dan heeft men plots niets gezien, niets gehoord. Er zouden heel wat meer misdrijven opgelost kunnen worden mocht er ook wat meer medewerking zijn van de burgers. Vorige week reageerde geen enkele burger nog inwoner op herhaaldelijk hulpgeroep vanuit een woning. Fijn om dit van een slachtoffer te vernemen inzake een ernstige medische toestand. Een reden waarom ik nu misschien zo bitsig reageer.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1542 Gepost op: maandag 15 juni 2015 - 01:20:22 »
Als ik iemand wil vatten op heterdaad ivm criminele feiten, zal ik mijn aankomst al zeker niet verkondigen met zwaailicht en sirene. Wat dacht je nou?

Wat ik nou dacht ?

Dat het éérste belang er nu net in bestaat dat de bestuurder en mede-inzittenden van dat prioritair voertuig er ook enigszins VEILIG kunnen geraken ?  Niemand -behalve de dader dan- is er mee gebaat, dat zij crashen omdat ze er eventjes niet aan gedacht hebben dat de medeweggebruikers op hun weg naar de plek van interventie zich er niet aan verwachten dat zij redelijk gehaast zijn.

Als je niet in het beroep zelf zit, kan je er zelf moeilijk over oordelen.

Diane, laten we nu, in plaats van deze dooddoener bij gebrek aan zinnige argumenten, even een concreet geval nemen.

Om 2 uur 's nachts krijgt 101 (want 112, niettegenstaande Europees, zegt alleen maar dat je naar 101 moet bellen, zelf meegemaakt) een telefonische melding van een tiener dat er in de slaapkamer daarnaast 3 gewapende inbrekers zijn ouders aan het folteren zijn om te weten te komen waar hun geld en juwelen zich bevinden.

Als de politie er niet prioritair naartoe rijdt, kunnen de gevolgen dramatisch zijn:

1. De slachtoffers gaan langer dan onvermijdbaar mishandeld worden. Voor iemand die gefolterd wordt, maakt zelfs een halve minuut langer een enorm verschil uit. Als ze er nog niet vandoor zijn, gaan de misdadigers mogelijk slechts stoppen als ze de politie horen binnenkomen, in plaats van zodra ze de sirene horen.
2. De politiebeamten gaan later aankomen, waardoor de misdadigers meer tijd hebben om te ontkomen. Misdadigers weten overiges meestal heel goed hoe lang ze ergens kunnen blijven zonder dat de politie er op die tijd al kan zijn.
3. De politiebeamten hebben hoe dan ook geen zekerheid dat ze de misdadigers zullen kunnen vatten. Toen inbrekers in mijn bel-etagewoning in Hoboken de politie via de voordeur hoorden binnenkomen, zijn ze ontsnapt via het achterbalkon op de eerste verdieping.
4. De bestuurder-politiebeamte gaat zich nog minder dan anders aan de wegcode houden en zich onberechtigd privileges van het prioritair rijden toeeigenen.
5. Hij stapelt daarbij, als beëdigd persoon die trouw aan de wetten van het Belgische volk gezworen heeft, de verkeersinbreuken op.
6. Daardoor verhoogt hij in aanzienlijke mate de kans om door een ongeval onschuldige weggebruikers het slachtoffer van zijn baldadigheden te maken.
7. Bij een dergelijk ongeval moet een andere patrouille uitgestuurd worden (in de hoop dat er één beschikbaar is), waardoor de slachtoffers veel te lang op hulp moeten wachten.
8. Bovendien kosten de gevolgen van het ongeval de overheid weeral een pak geld: medische verzorging en werkonbekwaamheid van de bij het ongeval betrokken gekwetsten, materiële schadevergoeding aan derden, herstel of vervanging van het (dure) politievoertuig.
9. Daartegenover heeft het gebruik van blauw zwaailicht en sirene het voordeel dat de hele buurt gewekt wordt en aan het venster van de slaapkamer staat te kijken, zodat er mogelijk getuigen kunnen gevonden worden die de misdadigers hebben zien vluchten en informatie kunnen verstrekken over het uiterlijk en de vluchtrichting van de misdadigers.

Citaat
En soms is het prettig om iemand te arresteren zonder hij/zij weet heeft dat we voor de deur staan.

Dat zoiets een professionele voldoening kan opleveren, kan ik me voorstellen. Maar dat zoiets prettig zou kunnen zijn, ontgaat me totaal.

Ik weet van Duitse Polizisten dat het arresteren van een misdadiger altijd een stresserende aangelegenheid is, omdat je nooit vooraf weet met wie je te doen gaat krijgen, het gepaard gaat met een verhoogd risico voor de eigen veiligheid, en niet zelden tot verwondingen en tijdelijke werkonbekwaamheid leidt, wijl de meeste van die Polizisten ook een vrouw en kinderen hebben.

Daar komt hier in Duitsland nog bij dat de Polizisten niet meer geweld dan nodig mogen aanwenden. In België is dat ook wel de regel, doch levert het voor politiebeamten meestal weinig tot geen problemen op om er hun laars aan te lappen. We herinneren ons de politiebeamten die een dakloze op Brussel-Zuid aangehouden hebben, en een vrouwelijke collega, als verjaardagsgeschenk, aanboden om hem vast te houden, zodat zij eens keihard in zijn edele delen kon schoppen voor haar plezier. We kennen ook de talrijke gevallen van aangehoudenen die keihard geslagen werden, doch officieel zogezegd van de trap gedonderd waren.

Wanneer mensen door toedoen van misdadigers in onmiddellijk gevaar verkeren, dan is het de bedoeling dat de er met onze belastinggelden vet voor betaalde politiebeamten zo spoedig mogelijk een einde stellen aan dit gevaar, en niet dat ze de arrestatie voor zichzelf prettig maken door voor een verrassing te zorgen.

Citaat
En, Jozef, ik denk dat het belangrijkste is dat je het misdrijf kan doen ophouden en de dader onmiddellijk kan arresteren. Niet door het misdrijf te doen ophouden en de dader vrij spel te geven dat hij de vlucht kan nemen door verwittiging van sirene. Met het risico dat hij nog misdrijven pleegt als onbekende dader. Laat mij dan maar gerust handelen op de wijze zoals mij beroepshalve het gunstigst lijkt en het meeste slaagkans heeft. En niet zoals de 'meeste burgers' die het altijd beter weten.

Citaat
Want als ik eerlijk ben, trekken de meeste burgers hun deur dicht als het op hun getuigenis aankomt. Dan heeft men plots niets gezien, niets gehoord. Er zouden heel wat meer misdrijven opgelost kunnen worden mocht er ook wat meer medewerking zijn van de burgers. Vorige week reageerde geen enkele burger nog inwoner op herhaaldelijk hulpgeroep vanuit een woning. Fijn om dit van een slachtoffer te vernemen inzake een ernstige medische toestand. Een reden waarom ik nu misschien zo bitsig reageer.

Ach Diane, als je een misdadiger kunt aanhouden, welke garantie heb je in België dan dat hij geen soortgelijke misdrijven meer zal plegen? Meestal moet hij al spoedig weer vrijgelaten worden, en wordt hij veroordeeld tot een gevangenisstraf die te kort is om uitgevoerd te worden, of slechts tot een voorwaardelijke gevangenisstraf.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1543 Gepost op: maandag 15 juni 2015 - 01:29:54 »
Want als ik eerlijk ben, trekken de meeste burgers hun deur dicht als het op hun getuigenis aankomt. Dan heeft men plots niets gezien, niets gehoord. Er zouden heel wat meer misdrijven opgelost kunnen worden mocht er ook wat meer medewerking zijn van de burgers. Vorige week reageerde geen enkele burger nog inwoner op herhaaldelijk hulpgeroep vanuit een woning. Fijn om dit van een slachtoffer te vernemen inzake een ernstige medische toestand. Een reden waarom ik nu misschien zo bitsig reageer.

Daarover ben ik het volledig eens met jou, Diane: er bestaat in België geen enkele vorm van burgerzin meer, het is enkel nog ieder voor zich, waardoor uiteindelijk allen er slechter uitkomen. Niet voor niets spreekt men van het dierenrijk, maar het mensdom.

Een ex-collega van mij heeft een hartaanval gekregen op de terugweg naar huis, niet ver van de bank, en is daar op het trottoir op de grond gaan zitten. Honderden collega's zijn er rond die tijd voorbijgekomen, op weg naar het openbaar vervoer even verder, doch geen enkele heeft hulp geboden. Mijn ex-collega is er overleden, wijl hij mogelijk nog gered kon worden.

Als de politie er evenwel zou voor zorgen dat ze, door wat minder schandelijk optreden, wat meer respekt van de bevolking zou genieten, zou de bevolking misschien ook meer bereid zijn om noodlijdende medeburgers en de politie te helpen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1544 Gepost op: maandag 15 juni 2015 - 08:01:32 »
Als je niet in het beroep zelf zit, kan je er zelf moeilijk over oordelen. Niet alles lijkt evident te zijn door gebruik te maken van zwaailicht en sirene. En soms is het prettig om iemand te arresteren zonder hij/zij weet heeft dat we voor de deur staan.

Da's een domme dooddoener, die helemaal nergens op slaat.

Als je geen gebruik maakt van je sirene en zwaailichten, hoeven én kunnen medeweggebruikers helemaal niet doorhebben dat je bezig bent met een dringende opdracht.  Laat staan dat ze kunnen weten dat ze de doorgang voor jou moeten vrijmaken, je mss (na gestopt te zijn) voorbij het rode licht zult rijden etc.

Dan zal je dus ergens een keuze moeten maken.  Ofwel maak je gebruik van sirene en zwaailichten.  Ofwel  doe je dat niet om je komst niet te verraden aan de dader.  Maar dan heeft dat natuurlijk wél consequenties voor je medeweggebruikers op je weg naar je interventie.  Voor wie dat niet begrijpt, is er maar 1 oplossing: NOOIT nog achter het stuur kruipen van een prioritair voertuig.  Punt uit.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone