Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415039 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Agenten parkeren op gehandicaptenplaats
« Reactie #1545 Gepost op: maandag 15 juni 2015 - 14:32:51 »
Citaat van: GVA
Agenten parkeren op gehandicaptenplaats

http://www.gva.be/cnt/blwen_01730873/agenten-parkeren-op-gehandicaptenplaats

Hoe zou de politie nog enig respect van de bevolking kunnen verwachten, als zij zelf zelfs voor gehandicapten geen respect heeft?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1546 Gepost op: maandag 15 juni 2015 - 21:05:46 »
En dan nog de manier waarop ....  IN het vakje parkeren, is blijkbaar ook al een onoverkomelijke opdracht.  Naja ... schoon scheef, is ook schoon zeker ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1547 Gepost op: maandag 15 juni 2015 - 22:30:34 »
Er staat toch "prive", wil dat niet zeggen dat de wegcode er niet telt?

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1548 Gepost op: maandag 15 juni 2015 - 22:56:32 »
Tijdens de nacht kan ik even goed prioritair rijden zonder zwaailicht en sirene. Of toch minstens zonder sirene. Het voorkomt eventueel nog klachten van de brave burger wegens nachtlawaai.

Citaat van: Jozef
Ach Diane, als je een misdadiger kunt aanhouden, welke garantie heb je in België dan dat hij geen soortgelijke misdrijven meer zal plegen? Meestal moet hij al spoedig weer vrijgelaten worden, en wordt hij veroordeeld tot een gevangenisstraf die te kort is om uitgevoerd te worden, of slechts tot een voorwaardelijke gevangenisstraf.

Gelukkig hou ik daar alvast geen rekening mee. Ik vervul alvast mijn plicht. De beslissing op hoger niveau is niet mijn verantwoordelijkheid. En bij elk beroep schort er wel iets. Als je het zo bekijkt, Jozef, is er maar één mooi werk in het leven.

Vuurwerk... Alhoewel met ook wederom gevaren daaromtrent. We kunnen over alles jammeren, zagen en klagen. Is het voor de ene burger goed, is het voor een andere burger slecht.

Verlies niet uit het oog dat het ook wel zijn bedoeling heeft gehad van wie deze topic is gestart. Dit heeft ook wel zijn redenen gehad.

En iemand arresteren met stress, Jozef? Dit lijkt me not done. Juist reageren is voor mij na jaren de boodschap. Stress brengt juist een verhoogd risico op uw eigen veiligheid, van collega's en van anderen. Zoals het spreekwoord zegt en waar veel waarheid achter schuilt. Kalmte kan je redden.

Iemand al keihard beginnen slaan en in de edele delen beginnen te knijpen of te stampen is voor mij uit den boze. Dit verklaard onder andere mijn stress bestendigheid. Wat niet wegneemt dat ik me zeker niet laat doen en ook kordaat en gepast zal optreden zoals van mij word verwacht.

Het nieuws zal ik alvast niet halen als k*****knijper. Dat staat als een paal boven water.

Wat mij wel opvalt bij de Duitse "Polizei", dat ze enkel drager zijn van hun wapen en handboeien. Geen peperspray, geen wapenstok, geen zaklamp, geen tweede lader aan de heupgordel. Dit zegt voor mij ook veel...   



« Laatst bewerkt op: maandag 15 juni 2015 - 23:15:09 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1549 Gepost op: maandag 15 juni 2015 - 23:00:36 »
En dan nog de manier waarop ....  IN het vakje parkeren, is blijkbaar ook al een onoverkomelijke opdracht.  Naja ... schoon scheef, is ook schoon zeker ?

Twee politievoertuigen! Dan ga ik van de veronderstelling uit dat er een dringende tussenkomst van de politie was vereist waarbij men eventueel nog bijstand heeft gevraagd.

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1550 Gepost op: maandag 15 juni 2015 - 23:02:08 »
Er staat toch "prive", wil dat niet zeggen dat de wegcode er niet telt?

Op privé domein is het Bos en Veldwetboek van kracht.

« Laatst bewerkt op: maandag 15 juni 2015 - 23:06:32 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1551 Gepost op: maandag 15 juni 2015 - 23:13:20 »
Wel Jozef, toch prettig om hem verrassend te kunnen arresteren aan het keldergat. Dat bedoel ik dus. Met sirene zou men zijn aankomst al verkondigen waarbij de verdachte onmiskenbaar zou vluchten of zich in de onmiddellijke omgeving zou verschuilen. Laat het dan maar prettig wezen de man te kunnen verrassen en ter plaatse te arresteren.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150615_01731542/agressieve-inbreker-laat-spoor-van-vernieling-achter

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1552 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 08:54:34 »
Tijdens de nacht kan ik even goed prioritair rijden zonder zwaailicht en sirene. Of toch minstens zonder sirene. Het voorkomt eventueel nog klachten van de brave burger wegens nachtlawaai.

Juist, da's waar.   Dat was ik nu helemaal vergeten. 

Tijdens de nacht, zal je NOOIT medeweggebruikers tegenkomen op de weg naar je interventie.  En diegenen die je wél zou tegenkomen bezitten natuurlijk allemaal zo'n glazen bol die hen vertelt dat je toch prioritair rijdt ondanks het feit dat je minstens géén sirène gebruikt .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1553 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 11:40:03 »
Tijdens de nacht kan ik even goed prioritair rijden zonder zwaailicht en sirene. Of toch minstens zonder sirene. Het voorkomt eventueel nog klachten van de brave burger wegens nachtlawaai.

Juist, da's waar.   Dat was ik nu helemaal vergeten. 

Tijdens de nacht, zal je NOOIT medeweggebruikers tegenkomen op de weg naar je interventie.  En diegenen die je wél zou tegenkomen bezitten natuurlijk allemaal zo'n glazen bol die hen vertelt dat je toch prioritair rijdt ondanks het feit dat je minstens géén sirène gebruikt .....

Overdrijven jullie niet een beetje, Bert? Je kan alles tegenspreken en opblazen. Prioritair rijden enkel met zwaailicht kan ook hoor. Om uw aanwezigheid te verkondigen. Ik heb al wel wat jaren dienst om niet te kicken op die zwaailichten en sirene.

Mijn zienswijze is meteen de verklaring waarom men dikwijls prioritaire voertuigen, vnl. politiediensten, even de zwaailichten in werking ziet stellen om dan opnieuw uit te schakelen. Kwestie van daders of verdachten niet te verontrusten en zeker niet te laten vluchten.

Wanneer ik angst zou hebben om een gevaarlijk individu te arresteren, hoho wat zou ik kabaal maken door zwaailichten en sirene om hem/haar zeker niet te moeten vatten. De praktijk leerde mij over de jaren heen al heel wat anders aan dan de theorie die sommige burgers erop nahouden. En op gebied van verkeersveiligheid en onveiligheid ben ik ook al wel behoorlijk thuis ivm mijn vroegere praktijken. Spijtig genoeg dat ik er ooit mee gestart ben op gezeur van mijn echtgenoot. Want dat heb ik ondertussen ook wel geleerd van burgers. Stank voor dank...

Men moet toch ook een beetje kunnen relativeren en niet alles zwart wit bekijken.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 juni 2015 - 11:48:25 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1554 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 11:58:27 »
Overdrijven jullie niet een beetje, Bert?

In welke zin zou ik dan wel overdrijven ?

Je kan alles tegenspreken en opblazen.

Ik blaas helemaal niks op.

Prioritair rijden enkel met zwaailicht kan ook hoor.

Kùnnen wel .... mogen zeker niet.  Zie artikel 37 ....

Of het ook veilig is, is onmiskenbaar een andere zaak.  Stel je even in de plaats van een medeweggebruiker.  Hoe kan die weten dat jij TOCH prioritair rijdt ?  Hoe kan die weten dat het bedoeling is dat hij voor jou de doorgang vrijmaakt en je voorrang verleent (ook in situaties tegen de gangbare verkeersregels) ?  Hoe kan een medeweggebruiker die groen heeft, weten dat jij na gestopt te zijn toch voorbij dat rode verkeerslicht zult rijden ?  Vertel het eens : HOE in godsnaam ?

Om uw aanwezigheid te verkondigen.

Dàt heb je héél juist verwoord.  Om je aanwezigheid te verkondigen, maar ook niet meer dan dat.  Dus niet om een voorrang op te eisen die je anders niet hebt.  Niet om een rood verkeerslicht voorbij te rijden, enz.

Ik heb al wel wat jaren dienst om niet te kicken op die zwaailichten en sirene.

In case you missed it.  Die dingen dienen dan ook niet om op te kicken.  Maar om medeweggebruikers bekend te maken dat je met een dringende opdracht bezig bent.  Dat je bijgevolg enige haast hebt, en dat er van hen 1 en ander verwacht wordt.

Mijn zienswijze is meteen de verklaring waarom men dikwijls prioritaire voertuigen, vnl. politiediensten, even de zwaailichten in werking ziet stellen om dan opnieuw uit te schakelen. Kwestie van daders of verdachten niet te verontrusten en zeker niet te laten vluchten.

Je zienswijze strookt alvast niet met wat de wegcode je voorschrijft.  Ik ga artikel 37 hier niet citeren, want dat ken je vast zélf ook wel, mag ik hopen.

In andere omstandigheden, zou ik er nog begrip voor hebben.  Bijvoorbeeld dat de meldkamer op basis van een oproep een inschatting maakt, dat er meerdere ploegen terplekke gestuurd moeten worden.  De éérste ploeg die terplekke komt, stelt vast dat 't in werkelijkheid allemaal minder spectaculair is dan aanvankelijk gevreesd en geeft te kennen dat zij het alleen ook wel kunnen afhandelen.  Dus ja, de overige ploegen krijgen de opdracht om hun werk te hervatten.  Weg dringende opdracht ....  Dus ja, ik kan mij best inbeelden dat het mij kan gebeuren dat ik een combi met loeiende sirene zie passeren, en ze even later weer tegenkom zonder toeters en bellen.

Wanneer ik angst zou hebben om een gevaarlijk individu te arresteren, hoho wat zou ik kabaal maken door zwaailichten en sirene om hem/haar zeker niet te moeten vatten. De praktijk leerde mij over de jaren heen al heel wat anders aan dan de theorie die sommige burgers erop nahouden. En op gebied van verkeersveiligheid en onveiligheid ben ik ook al wel behoorlijk thuis ivm mijn vroegere praktijken. Spijtig genoeg dat ik er ooit mee gestart ben op gezeur van mijn echtgenoot. Want dat heb ik ondertussen ook wel geleerd van burgers. Stank voor dank...

You still don't get the point, hé.

Ja, ik kan begrijpen dat je soms je komst niet bij voorbaat wil verraden aan een dader.  Maar is het nu écht teveel gevraagd om te snappen dat je medeweggebruikers dan ook niet kunnen weten dat je met een dringende opdracht bezig bent, en er van hen bepaalde zaken verwacht (ja, zelfs verplichtend) wordt ? 

Is dat nu écht teveel gevraagd ?

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1555 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 12:09:03 »
Jezus Christus,

Diane zal heus wel rekening houden met haar rijgedrag en zich volkomen realiseren hoe de verwachtingen zijn van andere weggebruikers. Geen nood. Bij buitenlanders is de Belg er al stilaan voor gekend om steeds maar te jammeren, te zagen en te klagen. Mocht de luchthaven van Madeira hier in België zijn gelegen, het kot was behoorlijk te klein. De Belg koop een woning of bouwt een woning in de omgeving van een luchthaven, en begint daarna te klagen over het lawaai. En er zijn heus wel heel wat snaken binnen de hulpdiensten die echt wel kicken op die zwaailichten en sirene. Vergetende dat een prioritair voertuig in weze niet veel mag volgens de Belgische verkeerdwetgeving.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1556 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 12:32:12 »
Jezus Christus,

Diane zal heus wel rekening houden met haar rijgedrag en zich volkomen realiseren hoe de verwachtingen zijn van andere weggebruikers. Geen nood.


Het énige wat ik hier aldoor schrijf, en wat maar perfect normaal is, is gewoon om er rekening mee te houden dat medeweggebruikers verschalkt kunnen worden in hun normale verwachtingen als zo'n voertuig zich prioritair gedraagt zonder die sirène + zwaailampen te gebruiken.  Sorry als het ff teveel gevraagd is om dat te snappen, hoor. 

Bij buitenlanders is de Belg er al stilaan voor gekend om steeds maar te jammeren, te zagen en te klagen. Mocht de luchthaven van Madeira hier in België zijn gelegen, het kot was behoorlijk te klein. De Belg koop een woning of bouwt een woning in de omgeving van een luchthaven, en begint daarna te klagen over het lawaai.


Ja, dat weet ik ook wel.  En ik betreur dergelijke mentaliteit evenzeer als jij dat doet ..... 

We wonen rond de luchthaven, lekker goedkoop daar.  Maar owee als er af en toe een vliegtuig komt overgevlogen.  We gaan vlakbij de fabriek wonen in goedkope arbeiderswoningen, en gaan vervolgens jammeren dat er af en toe vrachtwagens af- en aanrijden naar die fabriek.  We gaan vlakbij een school wonen, en bleiten dan dat de kindjes af en toe een kwartiertje speeltijd hebben en je hen dan hoort spelen.  We gaan onder de kerktoren wonen, maar oei als meneer pastoor z'n kerkklokken durft te luiden bij een begrafenis.  We willen dat gevangenisstraffen effectief uitgevoerd worden, maar amai als er ergens een gevangenis bijgebouwd wordt.  We willen allemaal veilige fietspaden, buurtcomités genoeg te vinden.  Tot de burgemeester oor heeft naar die verzuchtingen en die comités doorhebben dat ze een halve meter van hun oprit onteigend gaan worden.  Dan is het kot opnieuw te klein .....   En ja, zo kunnen we beiden gerust nog tig voorbeeldjes aanhalen. 

Maar dat doet hier allemaal volstrekt niet terzake.  Bij mij primeert de veiligheid.  En dus zullen er af en toe keuzes gemaakt moeten worden.  Willen we prioritair rijden ?  Bon, mét zwaailampen en sirène dan.  Willen we onze komst niet verraden, dus rijden we zonder toeters en bellen.  Bon, maar dan heeft dat wél gevolgen voor onze medeweggebruikers.  Keuzes maken, snappie ?

En er zijn heus wel heel wat snaken binnen de hulpdiensten die echt wel kicken op die zwaailichten en sirene. Vergetende dat een prioritair voertuig in weze niet veel mag volgens de Belgische verkeerdwetgeving.

Ja, die zijn er helaas ook.  En brokkenpiloten, op kosten van de belastingbetaler ook ......
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1557 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 13:55:02 »
Jezus Christus,

Dat is teveel eer, Marc. Je mag ons gewoon Bert en Jozef noemen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1558 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 14:34:05 »
Er staat toch "prive", wil dat niet zeggen dat de wegcode er niet telt?

Juist. Zeker een politiebeamte hoeft er dan ook totaal geen rekening te houden met de verkeerstekens waarmee de eigenaar van dat privéterrein hem uitdrukkelijk verzoekt om daar niet te parkeren. In plaats van in die pot op het toilet, mag hij er in een pot in de keuken gaan schijten, want daar staat zelfs geen bord om dat te verbieden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1559 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 16:53:11 »
Jezus Christus,

Dat is teveel eer, Marc. Je mag ons gewoon Bert en Jozef noemen.

Jozef was de vader van Jezus Christus. ;) :D

Citaat van: Bert Covens
Het énige wat ik hier aldoor schrijf, en wat maar perfect normaal is, is gewoon om er rekening mee te houden dat medeweggebruikers verschalkt kunnen worden in hun normale verwachtingen als zo'n voertuig zich prioritair gedraagt zonder die sirène + zwaailampen te gebruiken.  Sorry als het ff teveel gevraagd is om dat te snappen, hoor.

Dat is inderdaad zo en dat begrijpen wij wel, Bert. Maar met mijn aangepast rijgedrag zal ik er, uiteraard, wel zorg voor dragen dat niemand verschalkt zal worden in zijn normale verwachtingen.

Ik veronderstel dat we allen wel meer verschalkt worden door burgers hun rijgedrag dan van prioritaire voertuigen al dan niet met zwaailicht en speciaal geluidstoestel in werking.

Citaat van: Bert Covens
Bij mij primeert de veiligheid.  En dus zullen er af en toe keuzes gemaakt moeten worden.  Willen we prioritair rijden ?  Bon, mét zwaailampen en sirène dan.  Willen we onze komst niet verraden, dus rijden we zonder toeters en bellen.  Bon, maar dan heeft dat wél gevolgen voor onze medeweggebruikers.  Keuzes maken, snappie ?

Ik zou niet weten welke gevolgen het zou kunnen hebben met mijn aangepast rijgedrag. Heb je sommige zwaailichten al eens bekeken waarover anonieme voertuigen beschikken, Bert? Als ik rondzwaai met mijn zaklamp geef ik meer zichtbaarheid dan het armzalig blauw knipperlicht waarover we beschikken. Een tweede zaklamp met wat blauwe nagellak erop en ik heb alvast meer succes en zichtbaarheid.

Ik snap mijn keuze. Dat het prettig is een dader of verdachte te klissen dan erachteraan te hollen of tevergeefs de zoekactie te moeten staken. Dat frustreert me meer.   
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 juni 2015 - 16:58:51 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.