Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 416074 keer)

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1560 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 17:05:02 »
Tijdens de nacht kan ik even goed prioritair rijden zonder zwaailicht en sirene. Of toch minstens zonder sirene. Het voorkomt eventueel nog klachten van de brave burger wegens nachtlawaai.

Maar het is VERBODEN, Diane, ook voor politiebeamten en douaniers. En uiteraard zeer gevaarlijk.

Een blauw zwaailicht zonder sirene geeft niet het minste voorrecht. Het enige wat het voor mij betekent, is dat ik zeer voorzichtig moet zijn, want dat er een bijzonder gevaarlijke bestuurder aangereden komt.

Citaat
Als je het zo bekijkt, Jozef, is er maar één mooi werk in het leven.

Maar in het ene beroep zijn er wel meer mistoestanden dan in het andere. Bovendien zijn er beroepen, zoals dakwerker, waarbij het meestal al gedaan is na de eerste uitschuiver.

Citaat
En iemand arresteren met stress, Jozef? Dit lijkt me not done. Juist reageren is voor mij na jaren de boodschap. Stress brengt juist een verhoogd risico op uw eigen veiligheid, van collega's en van anderen. Zoals het spreekwoord zegt en waar veel waarheid achter schuilt. Kalmte kan je redden.

Er is naast negatieve stress ook positieve stress die de resultaten verbetert.

Je gaat me trouwens niet wijsmaken dat het zelfs voor een politiebeamte niets uitmaakt of hij naar twee dronkaards moet die elkaars aangezicht aan het polijsten zijn of naar een kind dat in gevaar is. Alle hulpverleners kennen die stress, waarbij ze daarna dikwijls psychologische bijstand nodig hebben, als het om een kind gaat.

Citaat
Wat mij wel opvalt bij de Duitse "Polizei", dat ze enkel drager zijn van hun wapen en handboeien. Geen peperspray, geen wapenstok, geen zaklamp, geen tweede lader aan de heupgordel. Dit zegt voor mij ook veel...   

Ik vrees dat je met carnaval een muzikant van de dorpsfanfare verward hebt met een Polizist. Elke Polizist in dienst heeft pepperspray en een zaklamp bij. De wapenstok ligt meestal in het dienstvoertuig, omdat hij ook aanzienlijke nadelen kan opleveren. Op deze website kun je de uitrusting van de Polizei nagaan.

Verwar een Polizistin niet met een Politesse. Een Politesse haar taak is alleen maar parkeerbonnetjes uitschrijven. Ze kent alle smoesjes en wordt minstens één keer per werkdag uitgescholden en beledigd. Het gebeurt ook dat ze fysiek aangevallen wordt; dan vraagt ze bijstand van Polizisten. Voor haar zijn die dan meestal wel wat sneller ter plaatse dan voor mij.

Citaat
Twee politievoertuigen! Dan ga ik van de veronderstelling uit dat er een dringende tussenkomst van de politie was vereist waarbij men eventueel nog bijstand heeft gevraagd.

En schiet je een bok van formaat door er zo met je klak naar te smijten, want in het krantenartikel staat:

Citaat
De lokale politie van de zone Berlaar-Nijlen excuseerde zich op haar Facebook-pagina meteen voor de overtreding en gaat uitzoeken hoe het voorval is kunnen gebeuren.

Men erkent geen overtreding en men excuseert er zich niet voor als ze niet heeft plaatsgevonden, hé Diane.

Citaat van: Diane
Wel Jozef, toch prettig om hem verrassend te kunnen arresteren aan het keldergat.

O ja? En als kind speelde je wellicht graag gendarm en bandiet met een waterpistool?

Het moet wreed moeilijk zijn om met minstens twee gewapende politiebeamten iemand te arresteren die uit een keldergat aan het kruipen is. Ze hebben het dan bovendien nog gepresteerd om niet in dat keldergat te vallen.

Citaat
Mijn zienswijze is meteen de verklaring waarom men dikwijls prioritaire voertuigen, vnl. politiediensten, even de zwaailichten in werking ziet stellen om dan opnieuw uit te schakelen.

Dat zijn dan de gevaarlijksten. Ze rijden zonder sirene, niet om hun komst niet te verraden, maar omdat dat ding teveel lawaai maakt naar hun zin. En pas als ze een andere weggebruiker al veel te dicht genaderd zijn, gaan even dat zwaailicht en die sirene aan, en moet die weggebruiker maar het onmogelijke doen om ze door te laten. Ooit zelf meegemaakt: ik was al een flink stuk op een zebrapad toen ze hun licht- en klankspel pas inschakelden. En dan zouden ze verschieten dat een mens van het opschrikken ter plaatse blijft staan.

Citaat
De praktijk leerde mij over de jaren heen al heel wat anders aan dan de theorie die sommige burgers erop nahouden.

Mij heeft de praktijk daarentegen al heel wat anders geleerd dan de theorie die vele politiebeamten erop nahouden: "Wij staan boven de wet".

Citaat
Men moet toch ook een beetje kunnen relativeren en niet alles zwart wit bekijken.

Dat vind ik ook. Ik kan aannemen dat een flik mij op den boek zwiert als ik in de bebouwde kom met 2 promille tegen 120 km/h een verkeerslicht voorbijrijd dat al 20 seconden rood is. Maar om mij nu een PV te lappen omdat ik daar met amper 1 promille tegen slechts 80 km/h een verkeerslicht voorbijrijd dat nog maar 2 seconden rood is, dat vind ik toch wel van een mug een olifant maken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1561 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 17:09:16 »
Jozef was de vader van Jezus Christus. ;) :D

Belange niet, dat was den Heilige Geest. Die Jozef was ne simpelen timmerman die zijn huwelijk nooit geconsumeerd heeft. Mij niet gezien zenne!  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1562 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 17:28:11 »
Aléé, in onze buurlanden gaat het er heel wat ernstiger aan toe. Hier geloof ik echt dat alle daders en verdachten uit de stad en omliggende gemeenten op de vlucht zijn. Of zij die thuis zijn, immodium slikken.

Ik hoop jullie te plezieren met onderstaande melodietjes. :D :P

https://www.youtube.com/watch?v=cw-nnLorek4

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1563 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 17:49:48 »
Ben ik nu even geschrokken van de Polizei.

En dit bij een gewone verkeerscontrole?

https://www.youtube.com/watch?v=IcBH6jt5Z-4

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1564 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 18:49:08 »
Er staat toch "prive", wil dat niet zeggen dat de wegcode er niet telt?
Er staat een bordje privé, maar dat klopt niet met het feitelijke gebruik ...
Dat is openbaar (klanten, vgl. met warenhuis)

Geen afsluiting, geen toegangscontrole
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1565 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 18:58:07 »
Overdrijven jullie niet een beetje, Bert? Je kan alles tegenspreken en opblazen. Prioritair rijden enkel met zwaailicht kan ook hoor. Om uw aanwezigheid te verkondigen.
Zolang je geen bijzondere privileges zoals voorrang verwacht van andere weggebruikers

Citaat
Wanneer ik angst zou hebben om een gevaarlijk individu te arresteren, hoho wat zou ik kabaal maken door zwaailichten en sirene om hem/haar zeker niet te moeten vatten.
Het misdrijf doen eindigen met een dader die op de vlucht slaat omdat hij sirenes hoort, kan anders ook zo zijn voordelen hebben.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1566 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 21:05:33 »
Dat is teveel eer, Marc. Je mag ons gewoon Bert en Jozef noemen.

Jozef was de vader van Jezus Christus. ;) :D

Desondanks toch bedankt voor de eer.  Want euhm, Jezus Christus, hebben ze die niet letterlijk aan 't kruis genageld ?

Dat is inderdaad zo en dat begrijpen wij wel, Bert. Maar met mijn aangepast rijgedrag zal ik er, uiteraard, wel zorg voor dragen dat niemand verschalkt zal worden in zijn normale verwachtingen.

Wat versta je dan onder aangepast rijgedrag ?  Prioritair rijden, zonder dat je medeweggebruikers dat ook maar enigszins kunnen voorzien ?

Ik veronderstel dat we allen wel meer verschalkt worden door burgers hun rijgedrag dan van prioritaire voertuigen al dan niet met zwaailicht en speciaal geluidstoestel in werking.

Kanjer van een cliché, maarreuhm: andermans capriolen praten de eigen gevaarlijke fouten nog niet goed hé.

Ik zou niet weten welke gevolgen het zou kunnen hebben met mijn aangepast rijgedrag.

Ikke wel.  Je stopt voor het rode verkeerslicht, en vertrekt meteen weer.  Leuk voor dwarsverkeer dat groen heeft, en op generlei wijze kan weten dat je toch weer gaat vertrekken.

Heb je sommige zwaailichten al eens bekeken waarover anonieme voertuigen beschikken, Bert? Als ik rondzwaai met mijn zaklamp geef ik meer zichtbaarheid dan het armzalig blauw knipperlicht waarover we beschikken. Een tweede zaklamp met wat blauwe nagellak erop en ik heb alvast meer succes en zichtbaarheid.

Ja, zenne. 

Toen ik nog bij Rendac reed, hebben ze mij 's begeleid in de omgeving van Baarle Hertog.  In Nederland was varkenspest uitgebroken, en Baarle-Hertog/Baarle-Nassau .....   Ik mocht de kadavers gaan ophalen op Belgisch grondgebied, onder politiebegeleiding.  Na de allereerste klant, 's morgens in alle vroegte, heb ik hen gesméékt om aub. die zwaailampen te doven, want ik zag er geen sikkepit meer door.  En ze reden dus niet prioritair.  En even vertragen om wat afstand te nemen was geen optie, want ze vertraagden dan prompt zélf ook om te zien waar ik bleef.

En als er dan toch bij zijn die zo'n armtierig zwaailampje hebben als jij beschrijft .... daar bestaan toch oplossingen voor, nee ?

Ik snap mijn keuze. Dat het prettig is een dader of verdachte te klissen dan erachteraan te hollen of tevergeefs de zoekactie te moeten staken. Dat frustreert me meer.

Spijtig dat je hier voortdurend de indruk wekt, dat je de gevolgen van die keuze tav je medeweggebruikers schromelijk onderschat.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1567 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 22:33:05 »
Dat is teveel eer, Marc. Je mag ons gewoon Bert en Jozef noemen.

Jozef was de vader van Jezus Christus. ;) :D

Desondanks toch bedankt voor de eer.  Want euhm, Jezus Christus, hebben ze die niet letterlijk aan 't kruis genageld ?

Dat is inderdaad zo en dat begrijpen wij wel, Bert. Maar met mijn aangepast rijgedrag zal ik er, uiteraard, wel zorg voor dragen dat niemand verschalkt zal worden in zijn normale verwachtingen.

Wat versta je dan onder aangepast rijgedrag ?  Prioritair rijden, zonder dat je medeweggebruikers dat ook maar enigszins kunnen voorzien ?

Ik veronderstel dat we allen wel meer verschalkt worden door burgers hun rijgedrag dan van prioritaire voertuigen al dan niet met zwaailicht en speciaal geluidstoestel in werking.

Kanjer van een cliché, maarreuhm: andermans capriolen praten de eigen gevaarlijke fouten nog niet goed hé.

Ik zou niet weten welke gevolgen het zou kunnen hebben met mijn aangepast rijgedrag.

Ikke wel.  Je stopt voor het rode verkeerslicht, en vertrekt meteen weer.  Leuk voor dwarsverkeer dat groen heeft, en op generlei wijze kan weten dat je toch weer gaat vertrekken.

Heb je sommige zwaailichten al eens bekeken waarover anonieme voertuigen beschikken, Bert? Als ik rondzwaai met mijn zaklamp geef ik meer zichtbaarheid dan het armzalig blauw knipperlicht waarover we beschikken. Een tweede zaklamp met wat blauwe nagellak erop en ik heb alvast meer succes en zichtbaarheid.

Ja, zenne. 

Toen ik nog bij Rendac reed, hebben ze mij 's begeleid in de omgeving van Baarle Hertog.  In Nederland was varkenspest uitgebroken, en Baarle-Hertog/Baarle-Nassau .....   Ik mocht de kadavers gaan ophalen op Belgisch grondgebied, onder politiebegeleiding.  Na de allereerste klant, 's morgens in alle vroegte, heb ik hen gesméékt om aub. die zwaailampen te doven, want ik zag er geen sikkepit meer door.  En ze reden dus niet prioritair.  En even vertragen om wat afstand te nemen was geen optie, want ze vertraagden dan prompt zélf ook om te zien waar ik bleef.

En als er dan toch bij zijn die zo'n armtierig zwaailampje hebben als jij beschrijft .... daar bestaan toch oplossingen voor, nee ?

Ik snap mijn keuze. Dat het prettig is een dader of verdachte te klissen dan erachteraan te hollen of tevergeefs de zoekactie te moeten staken. Dat frustreert me meer.

Spijtig dat je hier voortdurend de indruk wekt, dat je de gevolgen van die keuze tav je medeweggebruikers schromelijk onderschat.

Ik onderschat niets en mijn inschattingsvermogen is nog steeds uitstekend. Ik ben geen zondagsrijder en weet me vooral goed in te schatten wat kan en niet kan in het verkeer. Het is o.a. dank zij de brave burger dat het geluidssignaal bij nachtelijk gebruik in decibels diende te verminderen. Geen haan die daarover verder kraait. Tot het moment dat men zelf hulpbehoevend is. Dan kan het allemaal niet snel genoeg. Nood breekt wet. En ik of mijn collega's zullen dan wel bepalen wat voor ons het belangrijkst is. Je mag overdag al van geluk spreken dat ze jouw zwaailichten en sirene zien, laat staan dat ze ordentelijk de weg vrijmaken. Typisch de Belgische boerenmentaliteit. Radio op volle geluid, koptelefoon nog op de oren, gsm'en en sms'en achter het stuur.

Voor mij is het belangrijkste dat ik resultaat boek. Op welke wijze ik dat uitvoer is mijn zaak en daarvoor neem ik ook mijn volle verantwoordelijkheid. En over dat miserabel pinklicht gesproken op anoniem voertuig. Voor mij is het al meer dan voldoende dat ik mijn eigen rijopleidingen en slipscholen heb bekostigd zonder enige tussenkomst van de overheid.

Voor mijn eigen veiligheid...

Waar ben ik met mijn zwaailicht en sirene op de autosnelweg wanneer ik gebruik maak van de pechstrook wanneer oelewappers voortdurend de pechstrook opkomen? Dat ze zich mogen verheugen dat we nog een goed adequaat inschattingsvermogen hebben en vooruitziend rijden. Dat we wel wat verder kijken dan de motorkap lang is.

Ik zal het nog eens verkondigen dat 70% van onze Belgische bestuurders niet bekwaam zijn om een voertuig te besturen.

En ik zou mij moeten aanpassen om, volgens de burger zijn mening, een verdachte of dader de mogelijkheid te geven om te vluchten?

Larie. Ik heb, beroepshalve, mijn mening en zal het ook blijven uitoefenen naar mijn goeddunken. Anderzijds worden al meer dan voldoende klaagzangen geuit door de burgers dat de vogels zijn gevlogen.   
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1568 Gepost op: dinsdag 16 juni 2015 - 23:32:46 »
Ik onderschat niets en mijn inschattingsvermogen is nog steeds uitstekend
.

Uit je schrijfsels blijkt onmiskenbaar dat je de gevolgen schromelijk onderschat van het niet gebruiken van zwaailampen + sirène gevolgen wanneer de wegcode je daartoe nadrukkelijk verplicht.

Ik ben geen zondagsrijder en weet me vooral goed in te schatten wat kan en niet kan in het verkeer.

Oh ja ?  Prioritiair rijden zonder zwaailamp en sirène kan en mag absoluut niet.  Zie artikel 37.  Wat je hier ook beweert, desondanks toch voorrang claimen etc. , ... het kan en mag in géén geval.  Punt uit.

Het is o.a. dank zij de brave burger dat het geluidssignaal bij nachtelijk gebruik in decibels diende te verminderen. Geen haan die daarover verder kraait. Tot het moment dat men zelf hulpbehoevend is. Dan kan het allemaal niet snel genoeg. Nood breekt wet. En ik of mijn collega's zullen dan wel bepalen wat voor ons het belangrijkst is. Je mag overdag al van geluk spreken dat ze jouw zwaailichten en sirene zien, laat staan dat ze ordentelijk de weg vrijmaken. Typisch de Belgische boerenmentaliteit. Radio op volle geluid, koptelefoon nog op de oren, gsm'en en sms'en achter het stuur.

Niks minder dan zelfbeklag en flauwe exuus-truzen.

Als jullie een vrachtwagenchauffeur tegenhouden die volgens z'n tacho 19u rink-aan-1-stuk aan 't rijden is, mag die dan ook vrolijk verder rijden als hij begint te janken genre: "Méh, als ik mij niet haast moeten de klanten die tomaten niet meer, vlieg ik terug bij de supermarkt, is mijnen baas vies gezind, krijg ik thuis wéér die deegrol tegen m'n smikkel ....." 

Of euh ..... toch maar beteugelen omdat hij verkeerd bezig is, en hem verplichten éérst z'n wettelijke rusttijden in acht te nemen vooraleer hij verder rijdt met dat gevaarte ?

Voor mij is het belangrijkste dat ik resultaat boek. Op welke wijze ik dat uitvoer is mijn zaak en daarvoor neem ik ook mijn volle verantwoordelijkheid.

Neen.  Verkeersveiligheid is niet enkel jouw zaak.  Verkeersdeelname is nu éénmaal een sociaal gebeuren en houdt in dat je rekening houdt met anderen.  Je bent niet alleen op de weg.  Als je voorrang wil claimen, doe het dan zoals het hoort.  Of hou er rekening mee dat anderen je geen voorrang hoeven te geven.

En over dat miserabel pinklicht gesproken op anoniem voertuig. Voor mij is het al meer dan voldoende dat ik mijn eigen rijopleidingen en slipscholen heb bekostigd zonder enige tussenkomst van de overheid.

Dat betreur ik dan met jou, maar het praat 't nog steeds allemaal niet goed.

Voor mijn eigen veiligheid...

En die van al die andere weggebruikers .... maar dat ontgaat je blijkbaar nog al-tijd.

Waar ben ik met mijn zwaailicht en sirene op de autosnelweg wanneer ik gebruik maak van de pechstrook wanneer oelewappers voortdurend de pechstrook opkomen? Dat ze zich mogen verheugen dat we nog een goed adequaat inschattingsvermogen hebben en vooruitziend rijden. Dat we wel wat verder kijken dan de motorkap lang is.

Maar even vergeten dat anderen je hoegenaamd niks verplicht zijn, en niet kunnen weten dat je haast hebt.

Ik zal het nog eens verkondigen dat 70% van onze Belgische bestuurders niet bekwaam zijn om een voertuig te besturen.

Nog eens.  Da's geen excuus om zélf in de fout te gaan.  Integendeel: het lijkt mij dan alleen maar nog een reden des te meer om zélf geen onverwachte dingen te gaan uithalen.

En ik zou mij moeten aanpassen om, volgens de burger zijn mening, een verdachte of dader de mogelijkheid te geven om te vluchten ?

Neen, en once again: je aanpassen met als voornaamste doel er heelhuids te geraken.

Larie. Ik heb, beroepshalve, mijn mening en zal het ook blijven uitoefenen naar mijn goeddunken.

Juist, daar was ik al bang voor ....  je gaat je naar eigen goeddunken gedragen op de openbare weg, en wat de wegcode je voorschrijft mag vooral de pret niet bederven.  Zoiets ?

Dus, wacht.  Als ik jouw redenering even doortrek.  Die vrachtwagenchauffeur met 19u rink-aan-1-stuk achter dat stuur ... mag die ook zijn job blijven uitoefenen naar zijn eigen persoonlijke goeddunken ?  Tot hij vroeg of laat de staart van de file iets te laat opmerkt en de hulpdiensten weer 's de lijken of zwaar verminkten uit een verhakkeld voertuig moeten zien te krijgen ?

Ik mag hopen dat hij dermate stevig beteugeld wordt dat hij de volgende keer wel 's gaat nadenken over de (mogelijke) gevolgen van z'n gedrag.  En dat hij bij betrapping MINSTENS verplicht wordt om éérst z'n wettelijke rusttijd in acht te nemen vooraleer hij iets of wat fris en monter weer verder mag.  Misschien verandert er dan wat aan de mentaliteit.  En ja, misschien zullen de tomaten wat minder vers en dus wat minder lang houdbaar zijn.  En dan zal ik mss ne keer vaker terug naar de winkel moeten om tomaten, omdat ik ze voortaan in kleinere hoeveelheden per keer aankoop wegens de beperktere versheid.  Weet je ?  Déze klaagzanger heeft 't er maar wat graag voor over, als daar menswaardigere werkomstandigheden voor die chauffeur én een grotere verkeersveiligheid voor iedereen tegenover staan.  (ne mens mag dromen, nietwaar ?)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1569 Gepost op: woensdag 17 juni 2015 - 02:51:32 »
Ben ik nu even geschrokken van de Polizei.

En dit bij een gewone verkeerscontrole?

https://www.youtube.com/watch?v=IcBH6jt5Z-4

Ja, ook bij de Duitse Polizei loopt er wel eens iets mis.

Maar hoewel er in Duitsland ongeveer 6 keer meer politiebeamten zijn dan in België, zul je er in de verste verte niet in slagen om in Duitsland nog maar half zoveel ontsporingen aan te treffen dan bij de Belgische politie. Bovendien komen Duitse politiebeamten die hun boekje te buiten gaan, er lang niet zo goedkoop vanaf als in België.

Overigens, Diane: wat er in dat filmpje gebeurd, is toch maar klein bier tegen wat de Belgische politie soms maandenlang uithaalt. Enkele voorbeelden?

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=k5yd51j8Hjo

De man zit al geboeid op de grond, als er plots weer een bende flikken op hem losgaan als wilde beesten.

Krantenartikel: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1645588/2013/06/04/Agenten-voor-rechter-wegens-mishandeling-daklozen.dhtml

Citaat
Voor de Brusselse correctionele rechtbank begint morgennamiddag het proces tegen 13 agenten van de federale politie. Die zouden tussen 8 januari en 26 november 2006 minstens vijftien daklozen mishandeld hebben in het Brusselse Zuidstation. Om hun wangedrag te verdoezelen, zouden de agenten valse processen-verbaal opgesteld hebben.
[...]
Uit frustratie over de volgens hen lamentabele werking van Justitie zouden ze zich  maandenlang misdragen hebben tegenover daklozen en mensen zonder papieren die zich in en rond het Zuidstation ophielden.
[...]
Die mishandelingen en vernederingen namen soms zeer zware vormen aan. Zo kreeg één vrouwelijke agente tijdens een interventie van haar collega's een man zonder papieren 'als verjaardagscadeau'. De man werd vervolgens meegesleurd naar een politiekantoortje onder het station, waar hij geboeid werd en met zijn hoofd in een bureaukast werd geklemd en vervolgens geslagen met een stroomkabel. Nadien werd de man op de grond gegooid, en sprong één van de agenten herhaaldelijk op hem.
Sommige agenten, zoals Audrey N., schepten er ook genoegen in om tijdens interventies  herhaaldelijk in de testikels van daklozen te trappen. Een andere agente maakte zich kwaad op een twaalfjarig zigeunermeisje (12), knipte haar paardenstaart af en gooide de haren voor haar ogen in een wc-emmer.
[...]
In juni 2012 verwees de Brusselse raadkamer 13 van de 14 in verdenking gestelde agenten door naar de correctionele rechtbank. Daar moeten ze zich vanaf morgen verantwoorden voor diefstal met geweld, willekeurige vrijheidsberoving, onmenselijke behandeling, gebruik van onwettig geweld en het opstellen van valse processen-verbaal en administratieve rapporten. De veertiende agent genoot de gunst van de opschorting.

Van agenten van een dergelijk kaliber in Duitsland heb ik niets teruggevonden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1570 Gepost op: woensdag 17 juni 2015 - 03:17:39 »
Voor mij is het belangrijkste dat ik resultaat boek. Op welke wijze ik dat uitvoer is mijn zaak en daarvoor neem ik ook mijn volle verantwoordelijkheid.

Diane, politiebeamten en douaniers zijn wetsdienaars. Wat jij belangrijk vindt, speelt niet de minste rol. Wat de bevolking, ten dienste van wie je staat, belangrijk vindt, is dat je hun dierbaren niet voor de rest van hun leven verminkt of doodrijdt.

Stel dat je morgen, door jouw illegaal prioritair rijden, een misdadiger niet kunt klissen, omdat je vier kinderen doodrijdt. Hoe ga jij dan daarvoor jouw volle verantwoordelijkheid nemen, Diane? Met wiens geld gaan de nabestaanden vergoed worden? Niet met dat van jou, maar met dat van alle belastingbetalers. En hoe ga je jouw volle verantwoordelijkheid nemen voor het verdriet van die ouders, grootouders, broers en zussen die een kind kwijt zijn? Dat kun je gewoon niet, Diane.

Doe als beëdigd persoon wat je gezworen hebt: de wetten van het Belgische volk naleven. Rijd niet prioritair zonder sirene, of rijd prioritair met zwaailicht en sirene. En laat het denken dat je boven de wet staat over aan de al veel te talrijke rotte appels in dekist.

Als je vindt dat je prioritair moet mogen rijden zonder sirene, zorg er dan voor dat de wegcode in die zin veranderd wordt, je leeft in een democratisch land. Maar stel je intussen als douanier niet op als een outlaw.

Je mag dan nog zo goed kunnen rijden: aan de wetten van de fysica kun ook jij niets veranderen. Als er onverwacht een kind voor je auto loopt waarvoor je tegen 50 km/h nog net had kunnen stoppen, rijd je het al tegen 60 km/h morsdood.
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 juni 2015 - 03:20:27 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1571 Gepost op: woensdag 17 juni 2015 - 20:31:42 »
Jozef,

Zelfs bij 30km/u heb je al een dodelijke aanrijding. Wat jij en Bert ervan maken zijn jullie eigen insinuaties. Nergens heb ik geschreven dat ik op mijn wijze van snel ter plaatse te zijn ook de voorrang zal afdwingen. Jullie maken dat ervan.

@ Bert,

Alvorens je over vrachtwagenbestuurders schrijft, bedenk dan maar eens wat het oorzakelijk verband betreft bij file ongevallen.   

Wat wij in 1997 al reeds voorstelden ivm zware en dodelijke aanrijdingen op de E19, is nog nergens in de verste verte iets van te bespeuren. Ten tweede is de overheid nog steeds in gebreke gebleven om net zulke ongevallen te voorkomen. Denken we maar eens aan het zwaar ongeval van gisteren. Het zoveelste op de E19.

Maar de meeste Belgische bestuurders hebben het nog steeds niet door om bij het naderen van een file of sterk vertraagd verkeer hun vier richtingsaanwijzers in werking te stellen en eventueel mee pompend te remmen. Welke oen ben je dan in het verkeer?

En ten tweede, ik bepaal of ik proces verbaal opmaak of niet.

Citaat van: Diane
Waar ben ik met mijn zwaailicht en sirene op de autosnelweg

Citaat van: Bert Covens
Maar even vergeten dat anderen je hoegenaamd niks verplicht zijn, en niet kunnen weten dat je haast hebt.

A bon, dat is iets nieuw onder de zon. Niks verplicht dus bij een prioritair voertuig met zwaailicht en sirene in werking.

Lees goed dat ik bepaal wanneer het voor mij nuttig is of niet om zwaailicht en sirene te gebruiken. Wanneer ik beslis dat ik haast heb zonder zwaailicht en sirene, zal ik terdege ook rekening houden met de verwachtingen van andere bestuurders. Amen en uit.

Zoek verder maar eens op hoe de Belgische bestuurder zich gedraagt bij het naderen van een prioritair voertuig met zwaailicht en sirene in werking. Belgische fantastische bestuurders hebben hiermee het nieuwsjournaal weten te halen. Keitof...echt...fantastisch.

Nonsens dat jullie mij even de les gaan spellen. Tenminste één forumgebruiker heeft het dan toch begrepen wat mijn zienswijze en rijgedrag betreft.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1572 Gepost op: woensdag 17 juni 2015 - 21:18:29 »
Jozef,

Zelfs bij 30km/u heb je al een dodelijke aanrijding. Wat jij en Bert ervan maken zijn jullie eigen insinuaties. Nergens heb ik geschreven dat ik op mijn wijze van snel ter plaatse te zijn ook de voorrang zal afdwingen. Jullie maken dat ervan.

Neen, dat schrijf je zélf.  Je hebt het voortdurend over prioritair rijden zonder zwaailamp, noch sirène.

Maar de meeste Belgische bestuurders hebben het nog steeds niet door om bij het naderen van een file of sterk vertraagd verkeer hun vier richtingsaanwijzers in werking te stellen en eventueel mee pompend te remmen. Welke oen ben je dan in het verkeer?

Een even grote oen, als een wetsdienaar die beslist dat hij priortair gaat rijden zonder dat hij gebruik maakt van zijn zwaailampen en sirène.  Of een even grote oen als een paar klabakken die 's uitgetest hebben of ze niet eventjes door versgestorte beton konden rijden op de Bredabaan, remember ?

En ten tweede, ik bepaal of ik proces verbaal opmaak of niet.

En ten derde, staat het mij volkomen VRIJ om bepaalde zaken te hopen.  Punt.

Citaat van: Diane
Waar ben ik met mijn zwaailicht en sirene op de autosnelweg

Citaat van: Bert Covens
Maar even vergeten dat anderen je hoegenaamd niks verplicht zijn, en niet kunnen weten dat je haast hebt.


A bon, dat is iets nieuw onder de zon. Niks verplicht dus bij een prioritair voertuig met zwaailicht en sirene in werking.

Ik bedoelde uiteraard prioritair willen rijden zonder zwaailichten noch sirène.  Maar je hebt hier volkomen gelijk: deze reactie stond onder deze quote van jou klopt natuurlijk niet.  Just is just.

Lees goed dat ik bepaal wanneer het voor mij nuttig is of niet om zwaailicht en sirene te gebruiken.

En lees jij dan ook maar goed, dan je van mij niet zal moeten verwachten dat ik je ook maar enige voorrang uit hoofde van artikel 37 verschuldigd zal zijn als ze niet beiden in werking zijn.  't Zal dan brute pech voor je zijn, bij gebreke aan je zwaailampen en sirène of een bevel van een bevoegd persoon, die op dat moment voor mij als dusdanig herkenbaar zal moeten zijn.

Komt er dan alsnog dat bevel of die zwaailampen en sirène, zal ik mij correct weten te gedragen.  (Neen, je gaat me niet hebben liggen).  Maar hou er wel rekening mee, dat ik met de beste wil van de wereld de wetten van de fysica ook niet kan veranderen.  De lengte en het gewicht spelen jou en mij dan héél waarschijnlijk enige parten, maar so be it dan.  Als je dan te laat komt om de dief te vatten, omdat je jezelf stoemelings hebt vastgereden .... iets met "eigen schuld" en "dikke bult" dan.

Wanneer ik beslis dat ik haast heb zonder zwaailicht en sirene, zal ik terdege ook rekening houden met de verwachtingen van andere bestuurders. Amen en uit.

En heb je geen enkele voorrang uit hoofde van artikel 37, en is het je verboden om voorbij een rood verkeerslicht te rijden.  Dat heeft de wetgever namelijk beslist, weet je.  Heb je daar moeite mee: wend je dan maar tot Brussel, Paleis der Natie als 'k mij niet vergis.  Ook amen en uit !

Zoek verder maar eens op hoe de Belgische bestuurder zich gedraagt bij het naderen van een prioritair voertuig met zwaailicht en sirene in werking. Belgische fantastische bestuurders hebben hiermee het nieuwsjournaal weten te halen. Keitof...echt...fantastisch.

Ja, dat weet ik.  En ik betreur het evenzeer als jij, dat nogal wat Belgische bestuurders voorgeprogrammeerd zijn om een trajectje af te leggen, en zij géén bijzondere situaties zoals een prioritair rijdend voertuig in hun database hebben zitten. 

Maarreuhm je vergeet hierbij handigheidshalve dan maar weer hoe sommige wetsdienaars eveneens de media gehaald hebben met hun roekeloze strapatsen als ze prioritair rijden.  Weet je, zoek jij dàt dan maar eens even op.  Da-ag !

Nonsens dat jullie mij even de les gaan spellen. Tenminste één forumgebruiker heeft het dan toch begrepen wat mijn zienswijze en rijgedrag betreft.

Ik spel je de les niet.  Ik verwijs naar de wegcode, en naar wat daarin staat.  Dat heet vrijheid van meningsuiting.  Als je daar moeite mee hebt, of als er in de wegcode zaken staan die even niet in je kraampje passen, so be it.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1573 Gepost op: woensdag 17 juni 2015 - 22:43:34 »
Nergens heb ik geschreven dat ik op mijn wijze van snel ter plaatse te zijn ook de voorrang zal afdwingen. Jullie maken dat ervan.

How zekers. Niet in onze schoenen duwen wat jij zelf geschreven hebt, hé Diane. Je had het meermaals over prioritair rijden zonder sirene. Dat is iets totaal anders dan alleen maar snel rijden. Bij prioritair rijden rijd je, na gestopt te zijn, een rood verkeerslicht voorbij, verleen je geen voorrang maar eis je doorgang op, houd je je niet aan de snelheidsbeperkingen, enz.

Citaat
Alvorens je over vrachtwagenbestuurders schrijft, bedenk dan maar eens wat het oorzakelijk verband betreft bij file ongevallen.
[...]
Maar de meeste Belgische bestuurders hebben het nog steeds niet door om bij het naderen van een file of sterk vertraagd verkeer hun vier richtingsaanwijzers in werking te stellen en eventueel mee pompend te remmen. Welke oen ben je dan in het verkeer?

En als die bestuurder dat niet doet, dan vind jij dat voldoende om het als oorzaak te bestempelen van een vrachtwagen die achteraan op de file inrijdt? Die vrachtwagenbestuurder, die door zijn hoge zitpositie een goed overzicht heeft, hoeft misschien niet uit zijn doppen te kijken en zijn snelheid en afstand zodanig te regelen dat hij nog tijdig kan stoppen voor een file?

Citaat
En ten tweede, ik bepaal of ik proces verbaal opmaak of niet.

Dat recht heb je niet. De wetgever bepaalt wanneer jij wel en niet een PV dient op te stellen. Bij andere misdrijven dan overtredingen (wanbedrijven of misdaden) ben je verplicht om een PV op te stellen. Maar er zijn natuurlijk ook flikken die bij overtredingen hun "appreciatierecht" alleen maar aanwenden om zo weinig mogelijk werk te hebben.

Citaat
Zoek verder maar eens op hoe de Belgische bestuurder zich gedraagt bij het naderen van een prioritair voertuig met zwaailicht en sirene in werking.

Daar moeten de bevoegde personen niet komen over klagen, want daar zorgen ze zelf elke dag opnieuw voor door misbruik te maken van prioritair rijden.

Ik weet best dat je meestal niet kan uitmaken of ze al dan niet terecht prioritair rijden. Maar als je ze met zwaailicht en sirene de wegpiraat ziet uithangen tot aan een frietkot of pizzeria, waar ze dan rustig aan de toog staan, dan ben je wel blij dat je zelf zo gemeen niet bent.

Citaat
Nonsens dat jullie mij even de les gaan spellen.

Wat mij betreft, ga ik geen enkele Belgische douanier of politiebeamte ooit de les proberen te spellen; vooral bij de politie zijn dat vrijwel altijd toch maar paarlen voor de zwijnen. Ik ga wel bij enig noemenswaardig probleem alle mogelijke rechtsmiddelen aanwenden, ongeacht hoeveel ze me kosten.

Maar mensen zoals Bert, Inazuma en ik zijn wel even bekwaam als jij om over de wegcode en onveilig rijgedrag van gedachte te wisselen, hé Diane.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1574 Gepost op: donderdag 18 juni 2015 - 04:36:02 »
Citaat van: Jozef
Ik weet best dat je meestal niet kan uitmaken of ze al dan niet terecht prioritair rijden. Maar als je ze met zwaailicht en sirene de wegpiraat ziet uithangen tot aan een frietkot of pizzeria, waar ze dan rustig aan de toog staan, dan ben je wel blij dat je zelf zo gemeen niet bent.

Ik heb het alvast nog nooit meegemaakt of gezien. Een fabeltje dat al jarenlang onder de bevolking de ronde doet.

Citaat van: Bert Covens
Een even grote oen, als een wetsdienaar die beslist dat hij priortair gaat rijden zonder dat hij gebruik maakt van zijn zwaailampen en sirène.  Of een even grote oen als een paar klabakken die 's uitgetest hebben of ze niet eventjes door versgestorte beton konden rijden op de Bredabaan, remember ?

Dit raakt me echt niet. Dat we blauwe palen zijn waartegen men graag leuk en vredig watert, dat hoeft zeker geen betoog. Dat jullie vooroordelen hebben op basis van een persbericht als het politie aangaat, daar hebben jullie de pluimen al dik op de hoed weten te steken. En dat stoort mij niet alleen. Op dat gebied staat relativeren niet in jullie woordenboek.

Spijtig dat er weinig of geen aandacht wordt geschonken aan persmisdrijven. Wat in de pers staat moet je zeker geloven. Als het maar verkoopt.   

En trouwens, als ik jullie berichten erop nalees op het forum, heb ik niet alleen moeite met wat in de wegcode staat. Dus, ik ben al zeker niet alleen.

Citaat van: Bert Covens
En lees jij dan ook maar goed, dan je van mij niet zal moeten verwachten dat ik je ook maar enige voorrang uit hoofde van artikel 37 verschuldigd zal zijn als ze niet beiden in werking zijn.

Heb ik ergens geschreven dat ik dat zou verwachten?

En als ik het prettig en leuk vind om iemand te arresteren, mag je er gerust vanuit gaan dat dit zijn redenen heeft. Het gaat aan jullie eveneens voorbij dat we ook bewaking en opsporingen in 'burger' dienen uit te voeren. Om niemand te verontrusten. Begrijp je. En voor mij heel leuk en aangenaam om misdrijven te doen ophouden waar slachtoffers door vallen en families er ongewenst in worden meegesleurd met dramatische gevolgen. Geen enkele drugsdealer wil ik de gelegenheid geven om te ontsnappen of hem de vrijheid te geven omdat jullie denken wat ik hoef te doen.

Jullie theorie is mooi met de lettertjes in de wegcode. De praktijk is voor ons en de politie heel wat anders. Jullie bekijken het enkel vanuit jullie visie en standpunten.

Ik was ook niet altijd politieminded en met grondige redenen. Maar ik neem niet de vrolijke vrijheid om iedereen over één kam te scheren en te blijven diareeën op de voor jullie zo erbarmelijke en te verwensen politieambtenaren.

Nu hebt ge er nog nen oenige Douaan bij. :D :D

Nooit heb ik mijn bedenkingen of commentaren geuit over een rijschoolinstructeur dat met zijn leerling te water reed. Om de eenvoudige redenen dat het oorzakelijk verband ertoe mij nooit duidelijk is geworden. Voor anderen was het kot te klein. Ook enkel op basis van persberichten.

Goedemorgen !!

 

 
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.