Het was hier geruime tijd stil in deze draad ....
Gisteren aflevering 2 van Luk Alloo bij de wegpolitie gezien. Diegenen die bij VTM een account hebben, kunnen de aflevering hier herbekijken:
http://vtm.be/video/volledige-afleveringen/id/256974399474000Héél even waande ik mij op een niet nader genoemd forum. Iets met kennis van regelgeving die niet up to date is, of zoiets. Maar neen: 't was televisie. Ik heb het specifiek over het item mbt een combinatie die agent Jaak van de WPR een
"B+E transportje "noemde. Meermaals zegt hij hierover dat hij niet begrijpt dat zulke combinatie met een simpel rijbewijs B+E bestuurd mag worden. Luk Alloo gaat er dan nog dieper op in:
"Serieus ? DIT ... héél DIT DING ... mag ik met een rijbewijs B+E besturen ?" wat de agent telkens bevestigde.
Plof.
Ja, mannen. Iemand die zijn B+E behaald heeft VOOR 1 mei 2013 mag zulke combinatie besturen. Iemand die nadien om het gepaste rijbewijs gaat, heeft minstens een C1+E nodig (tot 12.000 kg MTM van de sleep)
en zelfs een C+E als de MTM van de sleep boven de 12.000 kg uitkomt (1).
Als zelfs de verbalisanten van de WPR niet eens weten welke categorie rijbewijs er vereist is, hoe kan er dan ooit adequate controle op zijn ? En erger: via een gigantisch medium wordt zulke flagrant foute info verspreid. En den braven burger gelóóft dan dan gegarandeerd nog ook !
Enfin, de mailtjes met een verzoek om deze fout recht te zetten in een navolgende uitzending zijn alvast vertrokken richting de verkeerspost Brecht, VTM en het productiehuis dat de reeks gemaakt heeft. Hopelijk zijn ze daar minder koppig dan iemand die ik hier voor de lieve vrede maar niet nader bij naam ga noemen.
(1) edit: Stefan heeft er mij terecht op gewezen dat dat niet in de rijbewijswetgeving staat. Er is enkel bepaald dat de MTM van de ganse sleep bij C1+E beperkt is tot maximaal 12.000 kg. En volgens het technisch reglement, kan dergelijke combinatie nooit boven de 8.750 kg uitkomen met een trekkend voertuig categorie B