Auteur Topic: Bandenspanning moto's vaak niet in orde  (gelezen 3948 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Bandenspanning moto's vaak niet in orde
« Gepost op: donderdag 25 maart 2010 - 13:21:29 »
Citaat van: autokanaal.ne
Bandenspanning moto's vaak niet in orde

Vorig jaar plukte Bridgestone in samenwerking met de Motorcycle Action Group (MAG) 469 motorrijders van de weg om hen een paar vraagjes te stellen over hun banden. In 96% van de gevallen bleek de bandenspanning niet in orde te zijn.

Eén motorrijder profileerde zichzelf als een trialrijder op een wegmotor want in zijn banden zat amper 0,7 bar druk. Een andere rijder presteerde het dan weer om met 4,9 bar in zijn rubbers rond te sjezen.

Bridgestone erkent dat een iets lagere bandenspanning wat extra grip kan opleveren, al is het raadzaam om maximaal 0,3 bar van de voorgeschreven bandenspanning af te wijken.
Profiel

Over de bandenspanning zegt de wetgever niks, over de profieldiepte van de banden wel. Een motorband moet groeven van minstens 1,6 millimeter diepte hebben, een groefdiepte die op vijftien procent van de onderzochte motoren niet werd gehaald.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Bandenspanning moto's vaak niet in orde
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 25 maart 2010 - 17:23:37 »
Halucinante cijfers eigenlijk.

Het wordt dringend tijd voor een technische keuring voor motoren - maar dan niet op "GOCA"-leest geschoeid, maar op het NL APK-systeem.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Bandenspanning moto's vaak niet in orde
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 25 maart 2010 - 20:50:16 »
Halucinante cijfers eigenlijk.

Het wordt dringend tijd voor een technische keuring voor motoren - maar dan niet op "GOCA"-leest geschoeid, maar op het NL APK-systeem.

Idd, in Duitsland worden de moto´s ook gekeurd, waarom in Be eigenlijk niet ?

Toevallig een Moto op Bifuel gevonden -aardgas/benzine - , totale reikwijdte meer als 400 km :
ca. 350 km op benzine +  60 - 80 km extra op aardgas (voor 2 €)
Extra 2 gastanks zitten in de 2 bovenste uitlaten, 3e (onderste) is de echte uitlaat.
Citaat
http://www.oma-live.de/news/erdgas-motorrad-vom-tuev-abgesegnet/index.php

Als Basisfahrzeug für den Umbau diente eine BMW K 1200 RS mit 96 kW/130 PS Leistung. Wenn mit der bislang namenlosen Modifikation an der Tankstelle die Erdgaszapfsäule angesteuert wird, erntet man oftmalsungläubige Blicke, berichtet Andreas Dörnhöfer, einer der \"Väter\" des Bikes. Noch größer werde das Staunen beim Bezahlen, denn die Befüllung der Erdgastanks kostet nur rund zwei Euro und ermöglicht eine Reichweite von etwa 60 bis 80 Kilometern.

Die Gesamtreichweite beträgt allerdings über 400 Kilometer, da das Motorrad sowohl mit Benzin als auch mit Erdgas antrieben werden kann. Der Benzintank wurde vollständig erhalten und ein zweigeteilter Gastank zusätzlich montiert. Für die Unterbringung der Tanks haben die Ingenieure dem Bike ein drittes Auspuffendrohr spendiert. Ein Endrohr dient als Auspuffanlage, in den anderen beiden sind die Gastanks versteckt. Für die Modifikation musste das Heck der Maschine komplett verändert werden. Einziger Nachteil daran ist, dass nun nicht mehr die Original- BMW- Seitenkoffer benutzt werden können. Softtaschen sollen sich aber ohne Weiteres anbringen lassen.

Der Umbau aus Bayreuth zeigt nicht nur, was die Ingenieurskunst ermöglicht, sondern auch, dass der Freizeitspaß des Motorradfahrens umweltfreundlicher als bisher gestaltet werden kann. Das Erdgas- Motorrad stößt laut Abgasgutachten im Gasbetrieb 78 Prozent weniger Kohlenmonoxid und 28 Prozent weniger Kohlendioxid aus als im Benzinbetrieb.
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 maart 2010 - 20:53:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Bandenspanning moto's vaak niet in orde
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 25 maart 2010 - 20:58:50 »
Uhh de R1200RT doet er vrolijk 450km hoor, zonder twee extra uitlaten :)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Bandenspanning moto's vaak niet in orde
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 25 maart 2010 - 22:58:11 »
Uhh de R1200RT doet er vrolijk 450km hoor, zonder twee extra uitlaten :)
Yep en de R 1200 GS Adventure heeft zelfs een 33 liter tank.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Bandenspanning moto's vaak niet in orde
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 26 maart 2010 - 15:13:02 »
Which makes me wonder... Welke zou de beste motor zijn als woonwerkverkeer met circa 2 x 80 km snelweg per dag?  Beiden zijn ongeveer even breed in het totaal, de RT heeft een groter scherm maar de GS lijkt me dan weer praktischer bij fileverkeer.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Bandenspanning moto's vaak niet in orde
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 26 maart 2010 - 15:39:16 »
Which makes me wonder... Welke zou de beste motor zijn als woonwerkverkeer met circa 2 x 80 km snelweg per dag?  Beiden zijn ongeveer even breed in het totaal, de RT heeft een groter scherm maar de GS lijkt me dan weer praktischer bij fileverkeer.
De RT is zonder koffers de smalste, maar ook de zwaarste - weegt ongeveer zoveel als de GS Adventure
(de GS Adventure is volgetankt nogal topzwaar, en 99 cm breed, da's VEEL om mee door de file te laveren).
De gewone GS is in principe wenbaarder, en verteert slechte wegen beter dan de RT, maar zit met een 5-6 cm breder stuur en dat ga je in de file geweten hebben.
Ik heb op mijn moto ook een breder stuur staan gehad, en het er weer afgegooid mee omwille van de breedte in de file.

Als je mij in de BMW stal een woon-werkmotor laat kiezen, neem ik de F800ST ... met een topkoffer   ;)
Licht, smal, nog iets of wat bescherming tegen de elementen, onderhoudsvrije riemaandrijving.

Zijkoffers op eender welke motor laat je trouwens best thuis om door files te wroeten.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 maart 2010 - 15:40:48 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Bandenspanning moto's vaak niet in orde
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 26 maart 2010 - 15:53:10 »
Ook het gestalte van de bestuurder speelt een rol bij de keuze tussen een RT of een GS, en de bescherming tegen de elementen is op de RT beter dan op de GS. Breed stuur van de GS en hoge zitpositie maken deze dan wendbaarder dan de RT. Ikzelf zit nog met een 1100 RT en in Brussel stad nogal lomp om door het verkeer te laveren.

Anderzijds is het wel zo dat mijn banden nu al een jaar of 4 met stikstof gevuld worden wat de druk iets langer behoudt. En regelmatig nakijken met zwarte handjes van het remstof tot gevolg.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 maart 2010 - 15:56:20 door Rudi »

wooter

  • Gast
Re: Bandenspanning moto's vaak niet in orde
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 26 maart 2010 - 15:59:48 »
Die F800ST lijkt me inderdaad ook wel iets, ook omdat ie qua zithouding lijkt op mijn SV650-S (ik heb er niks tegen om wat op m'n tank te liggen op de autosnelweg).  Maar van RT-rijders hoor ik dan weer dat zij een hele dag kunnen rijden met hun RT zonder problemen, terwijl anderhalf uur op mijn SV net geen marteling is (de hoge voetsteunen, het slechte zadel).

En de tank...  Elke dag tanken met de SV is een beeke teveel van het goede :D

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Bandenspanning moto's vaak niet in orde
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 26 maart 2010 - 18:43:32 »
van RT-rijders hoor ik dan weer dat zij een hele dag kunnen rijden met hun RT zonder problemen
Dat gaat met de GS ook .
Zolang je rug geen last heeft met de rechtop-zithouding rijdt dat allemaal zeer ontspannen.
Als je last hebt van je rug, heeft een meer (maar niet extreem) naar voor leunende zithouding het voordeel dat ze de vertikale schokken in je rug verzacht.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder