Auteur Topic: Autoverzekeringen worden duurder  (gelezen 2405 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Autoverzekeringen worden duurder
« Gepost op: woensdag 24 maart 2010 - 01:44:46 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 12:55:13 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
Re: Autoverzekeringen worden duurder
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 24 maart 2010 - 09:32:39 »
dit bewijst dat het almaar slechter gaat met het belgisch verkeer, ondanks (of dankzij ?) de vele nieuwe snelheids- en voorrangsregelingen

wat de verzekeringen betreft vind ik wel dat ze alleen de brokkenmakers extra moeten laten betalen

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 24 maart 2010 - 18:55:28 »
Mijn autoverzekering gaat al jaar na jaar licht omhoog, terwijl ik in "graad" almaar zak ...

In totaal al 8,7 % premieverhoging sinds 2006 ...
Als ze de premie nog verhogen, mogen ze hun polis bijhouden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 24 maart 2010 - 18:56:58 »
wat de verzekeringen betreft vind ik wel dat ze alleen de brokkenmakers extra moeten laten betalen
De bedoeling van een verzekering is uiteraard net om het risico te spreiden, niet om het volledig op de verzekerde terug te gaan verhalen, want dan heeft een verzekering immers geen zin meer ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 24 maart 2010 - 19:02:25 »
dit bewijst dat het almaar slechter gaat met het belgisch verkeer, ondanks (of dankzij ?) de vele nieuwe snelheids- en voorrangsregelingen
Yep, tot zover de overheidsfabeltjes dat België almaar verkeersveiliger wordt ...
Dat is dus duidelijk niet het geval.

Het wordt integendeel almaar ONveiliger, enkel het aantal verkeersdoden daalt door steeds betere auto's en medische zorgen, en hogere gordeldracht.
Weg Wanbeheer.be

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 24 maart 2010 - 20:12:16 »
De bedoeling van een verzekering is uiteraard net om het risico te spreiden, niet om het volledig op de verzekerde terug te gaan verhalen, want dan heeft een verzekering immers geen zin meer ...
Dat is natuurlijk wel zo, maar er zitten er wel een paar tussen die een beetje te veel profiteren van de risicospreiding, mijn gedacht

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 25 maart 2010 - 18:10:56 »
Typisch sp.a :

© HLN.be

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Mee afgeschaft door ... juist ja : sp.a , toen nog SP.

Schreef ik al eerder niet dat ook de politici , overheden en aanverwante zelfs niet meer aan hun eigen wetten aan uit kunnen :?:
Dit illustreert het nog maar eens.
Gechrapt op vraag van "Europa", maarvolgens het Europees Hof van Justitie niet verkeerd ...
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 12:55:42 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 25 maart 2010 - 20:38:49 »
euhm, bonus malus bestaat niet meer ofwatte? ik snap het niet, bij ethias hebben ze mij daar toch vanalles over verteld...  ???

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 25 maart 2010 - 21:04:03 »
euhm, bonus malus bestaat niet meer ofwatte? ik snap het niet, bij ethias hebben ze mij daar toch vanalles over verteld...  ???
Bonus malus bestaat, maar is niet meer verplicht, elke verzekering doet wat hij wil.
Vele hanteren verder hun BM-systeem, maar de tarieven naargelang % verschillen.

Citaat
http://www.uw-autoverzekering.com/verzekeringen_belgie/contract/bonus-malus.html

Welke verandering op wettelijk gebied

Sinds 01.02.2002 is er een koninklijk besluit van kracht om het Bonus-Malus systeem van toepassing in de BA auto, te veranderen en dit teneinde tegemoet te komen aan de eisen van de Europese Commissie betreffende de vrijheid in tarificatie.

Tot op deze datum waren alle Belgische verzekeraars verplicht hetzelfde Bonus-Malus systeem te gebruiken op een schaal van 00 tot 22, met toepassing van een malus van 5 graden per ongeval en een bonus van 1 per verzekerd jaar.

De verzekerde kon de verzekeringsproducten dus makkelijk vergelijken en wist waaraan hij zich kon verwachten.

Vanaf 01.02.2002 zijn de percentages verbonden aan de schalen (00 - 22) vrij! Iedere maatschappij kan dus een eigen premie-percentage koppelen aan iedere schaal. Dit gegeven wordt dus belangrijk wanneer de producten van twee maatschappijen vergeleken worden!

Anderzijds zal, tot 31.12.2003, het intredingmechanisme (11 of 14 voor beroepsdoeleinden) niet veranderen en blijft de schaal van 00 tot 22 in voege. Dit laat de maatschappijen toe het gebruik van de gebruikelijke BM attesten verder te zetten en zich voor te bereiden op 2004 om dan eventueel een eigen BM systeem toe te passen.

Pas vanaf 01.01.2004 zal het Bonus-Malus systeem niet meer verplicht zijn. Iedere maatschappij zal dus zijn eigen systeem kunnen gebruiken.

Het toegepaste systeem zal duidelijk in de algemene voorwaarden gedetailleerd moeten worden. Deze maatregelen zullen progressief van kracht worden bij de ondertekening van een nieuw contract of bij de verlening van een bestaand contract op zijn jaarlijkse vervaldag.

Vanaf dat ogenblik zullen de maatschappijen een "schade attest" moeten afleveren. Dit vervangt het BM attest en zal alle schades van de laatste vijf jaar hernemen, de bestuurder die deze ongevallen veroorzaakte, de laatst gekende en op 31.12.2003 afgesloten algemene BM graad, enz...
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 maart 2010 - 21:08:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 26 maart 2010 - 12:45:54 »
Bedankt Michel!

Bij Ethias begin je op 11, maar als je ouders er ook verzekerd zijn en goede chauffeurs zijn, krijgt een nieuwe ingeschreven jongere (-30) een bonus van 1 per jaar dat hij zijn rijbewijs bezit. (Het is daar dus een voordeel om op je 18de meteen voor je rijbewijs te gaan.)

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zondag 28 maart 2010 - 13:30:25 »
Ik sta BM 00 (-2 levenslang) bij AG en betaal een 320€
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zondag 28 maart 2010 - 23:35:49 »
Ik sta BM 00 (-2 levenslang) bij AG en betaal een 320€
Voor hoeveel kW ?
Want dat doet ook veel   ;)

Mercator, BM -1 , maar wel 354 euro voor 80 kW
Weg Wanbeheer.be

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: maandag 29 maart 2010 - 22:10:45 »
65KW (uit mijn hoofd)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien