Auteur Topic: werking verkeerslichten  (gelezen 2365 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
werking verkeerslichten
« Gepost op: zondag 28 maart 2010 - 13:58:39 »
Ik ben deze week toevallig in Sint Katelijne Waver aan de tuinbouwveilingen voorbij gereden op de Mechelsesteenweg komende uit Mechelen Grote Nieuwendijkstraat richting Sint Kat Waver centrum.

Op een bepaald ogenblik draait het voorrangstraject naar links terwijl de eigenlijke steenweg rechtdoor loopt.
Op die plaats heeft men verkeerslichten geplaatst.
Het bizarre is dat de bestuurders die de vroegere steenweg volgen uit beide richtingen gelijk groen hebben terwijl het voorrangstracee naar links afbuigt.
De bestuurders die bij groen licht het voorrangstracee willen volgen komen één voor één in conflict met de bestuurders die uit de ondergeschikte weg komen en ook groen hebben.
Dit zijn niet hun tegenliggers gezien het voorrangstracee, maar komen eigenlijk uit een ondergeschikte zijstraat van dit tracee.

Hoe is dit mogelijk?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: werking verkeerslichten
« Reactie #1 Gepost op: zondag 28 maart 2010 - 15:56:12 »
Citaat
AR 6.3 Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: werking verkeerslichten
« Reactie #2 Gepost op: zondag 28 maart 2010 - 22:12:33 »
De vraag is : Wat betekent in deze situatie dezelfde weg?

Een onderbroken streep die de rijbaan in rijstroken verdeelt volgt het voorrangstracee naar links.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: werking verkeerslichten
« Reactie #3 Gepost op: zondag 28 maart 2010 - 22:19:46 »
De vraag is : Wat betekent in deze situatie dezelfde weg?

Een onderbroken streep die de rijbaan in rijstroken verdeelt volgt het voorrangstracee naar links.

Waar er op om het even welke weg verkeerslichten staan (behalve een oranjegeel knipperlicht of verkeerslichten of lichten boven de rijstroken), gelden de voorrangsborden die er staan, niet.
« Laatst bewerkt op: zondag 28 maart 2010 - 22:22:03 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: werking verkeerslichten
« Reactie #4 Gepost op: zondag 28 maart 2010 - 23:27:09 »
Het bizarre is dat de bestuurders die de vroegere steenweg volgen uit beide richtingen gelijk groen hebben terwijl het voorrangstracee naar links afbuigt.
De bestuurders die bij groen licht het voorrangstracee willen volgen komen één voor één in conflict met de bestuurders die uit de ondergeschikte weg komen en ook groen hebben.
Dit zijn niet hun tegenliggers gezien het voorrangstracee, maar komen eigenlijk uit een ondergeschikte zijstraat van dit tracee.
Die voorrangsborden gelden niet wanneer de driekleurige verkeerslichten werken, en er is dan ook geen afbuigend voorrangstracé.

De vraag is : Wat betekent in deze situatie dezelfde weg?
Een onderbroken streep die de rijbaan in rijstroken verdeelt volgt het voorrangstracee naar links.
Letterlijk : dezelfde weg.

De voorrangstracés zijn eigenlijk niet bedoeld voor deze situaties, maar om een afbuigende weg waarop men voorrang heeft duidelijker aan te geven.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: werking verkeerslichten
« Reactie #5 Gepost op: maandag 29 maart 2010 - 09:40:34 »
Ik heb gisteren ook een beetje rondgehangen in die buurt (huizenjacht). De idiotie die er ten toon wordt gespreid is ongelooflijk. Dit is werkelijk het toppunt van zonitis en gebrek aan inzicht. Zones die veranderen om de snelheid te verlagen in een bocht. Zone 50 op een kaarsrechte onbebouwde baan en Zone 70 op een kronkelige weg met veel bebouwing (eigenlijk agglomeratie), ... Flagrante overtreding van de plaatsingsvoorwaarden van borden, onwettelijke borden, ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519