Auteur Topic: Goede benzine / diesel  (gelezen 39100 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 02 april 2010 - 01:31:35 »
Zou een olieraffinage van 1935 dezelfde kwaliteit leveren als ene van 1997 ?

Ongetwijfeld niet.

Maar het verschil tussen een motor van 1935 en een hedendaagse motor is zowat even groot als het verschil tussen een keukenwekker en een chronometer.

En alvast de overheid maakte zich in 1935 geen zorgen over het brandstofverbruik.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 02 april 2010 - 01:54:40 »
Voor Total worden inderdaad additieven toegevoegd voor hun Excellium en als ze het niet "vergeten" moeten de chauffeurs een speciale code intikken om de juiste brandstof te laden.
Dat er veel gewone diesel voor Excelluim verkocht wordt moet ik niet uitleggen.
Dat de kwaliteit nu en dan eens verschilt zal ik niet in twijfel trekken maar dat bepaalde brandstoffen uit 1 en dezelfde buis komen heb ik niet enkel gezien of gehoord maar effectief zelf geladen want bij lading van de vrachtwagen is er behalve de chauffeur NIEMAND aanwezig. De chauffeur doet dat helemaal in zijn eentje.

De brandstoffen komen uit dezelfde buis, maar naargelang de klant voegt de raffinaderij additieven bij bij het tanken van de tankwagen.

Behalve controle voor de veiligheid (meestal met camera's) en eens iets bulderen door een luidspreker (als ze niet op de koffie zijn) doet de raffinaderij niks, noppes, nada bij het laden van de vrachtwagen.
De chauffeur moet met behulp van codes en een magneetkaart alleen zijn plan trekken bij het laden van de tankwagen.
Langs de ene kant wel makkelijk want dan kan je zonder probleem 24/7 laden.
Middagpauze, wisselen schift en dergelijke meer, allemaal geen last van.

Hier ga ik altijd bij Gabriëls omdat dat de goedkoopste is en beide halen hun voorraad op dezelfde plaats waar ik de voorraad ging halen in de tijd dat ik zelf met brandstof reed.
Dat is nu net degene waar ik nooit of te nimmer ook nog maar 1 druppel van in mijn auto meer zou willen

En daar heb ik verschillende heel goeie redenen voor

En dat er geen verschil is tussen brandstoffen is gewoon ONWAAR, gelijk wat testaankoop of wie dan ook mag beweren

Wel moet je opletten voor tankstations met een kleine omzet, omdat er daar meer condensatiewater van de tanks in de brandstof terechtkomt.

Hier zit inderdaad meestal het probleem en daarbij ga ik nog een stapje verder.
Wanneer ik zie dat een vrachtwagen brandstof aan het lossen is zal ik proberen te zien wat hij/zij precies aan het lossen is (kan je niet zien aan het nummer op de schilden want daar staat enkel het gevaarlijkste op).
Wanneer ik zie dat hij datgene aan het lossen is dat ik moet tanken ben ik weg zonder tanken.
Ik kom dan later terug of ga ergens anders tanken.
De reden is omdat bij het lossen alle condens en eventueel vuil rondgeklutst wordt in de voorraadtank en op die manier meegezogen wordt door de pomp en uiteindelijk in jou voertuig terecht komt. Anderhalf uur later is alles weer gezakt en kan je geruster tanken zonder eventueel ongewenste rommel in je voertuig te krijgen.


Het is trouwens ook niet omdat het uit dezelfde buis komt dat het ook hetzelfde is.  Had je dan gewild dat ze allemaal apparte buizen aan de "outkant" hadden ?


Er zijn 4 verschillende buizen, meestal aangeduid met een nummer en een kleur.
-1 buis voor de diesel (2soorten)
-1 buis voor de petrol (lampolie)
-1 buis voor de rode diesel (en de verbeterde versie)
-1 buis voor de verschillende soorten benzine

Op het schermpje wordt gevraagd met welke buis je wil laden ( je moet er voor zorgen dat die buis reeds geplaatst is om te laden) en wanneer je bvb. rode diesel wil vink je dat nummer aan.
Dan krijg je de keuze tussen gewone rode diesel of de verbeterde versie. Vink je je keuze aan.
Dan het aantal gewenste liters en start.
Een paar minuten later ben je geladen.
Afkoppelen, opbergen en je kan vertrekken.
Wie je bent wordt achterhaald door je code en naar wie de factuur moet gestuurd worden wordt achterhaald door je magneetkaart en dat was het dan.
Die magneetkaart en code heb je ook nodig om binnen en buiten het terrein te geraken (automatische poort te openen).
En dat is voor iedere vrachtwagen die komt laden identiek hetzelfde.

En trouwens, denk je nu echt dat in een fabriek bvb waar merkprodukten gemaakt worden naast witte produkten, dat die witte produkten dan ook dezelfde zijn ?  Ze komen nochtans uit dezelfde poort buiten  ::)

In veel gevallen worden inderdaad dezelfde grondstoffen gebruikt, enkel een andere samenstelling of iets extra erbij of net niet erbij of 1 of 2 van de grondstoffen van een betere kwaliteit en de rest identiek hetzelfde.
Kan allemaal.
Veel gezien als chauffeur, magazijnier en ook in de productie.
Zelfs een jaar producten van de chauffeur in ontvangst genomen, uitgewogen, gemengd, afgevuld, verpakt en geladen die zowel in de apotheek als in "den aldi" verkocht worden (lichaamsverzorging).
Enige verschil was iets andere samenstelling en 1 of 2 van de bvb. 15 grondstoffen die van een andere kwaliteit zijn (en het een stuk goedkoper of duurder maken).

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 02 april 2010 - 08:55:51 »
In veel gevallen worden inderdaad dezelfde grondstoffen gebruikt, enkel een andere samenstelling of iets extra erbij of net niet erbij of 1 of 2 van de grondstoffen van een betere kwaliteit en de rest identiek hetzelfde.
En die maken nu net het vershil tussen produkt A en produkt B
Je moet anders maar eens bij Barry Callebout vragen hoeveel recepten ze hebben voor hun chocoladevullingen; ik raad je wel aan om niet te zeggen dat al hun vullingen dezelfde zijn omdat ze uit dezelfde buis komen; gaan ze niet kunnen mee lachen vrees ik

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 02 april 2010 - 09:08:09 »
Voor Total worden inderdaad additieven toegevoegd voor hun Excellium en als ze het niet "vergeten" moeten de chauffeurs een speciale code intikken om de juiste brandstof te laden.
Dat er veel gewone diesel voor Excelluim verkocht wordt moet ik niet uitleggen.
Dat verwondert me enigszins, dat de chauffeur hiervoor verantwoordelijk is, maar bon, het kan

Anderzijds, met alle respect, maar een chauffeur heeft volgens mee niet altijd echt door dat hij iets anders geladen heeft dan de vorige keer

Wij hebben het hier, omgekeerd dan wel, al meegemaakt dat er een produkt in één van onze silo's geladen wordt van een andere kwaliteit dan er hoort in te zitten.  Als de camion toekomt wordt hem medegedeeld in welke silo hij moet lossen, lost hij in de silo ernaast zoals al eens is gebeurd, moet heel de silo weer leeggehaald worden en kunnen we met de volledige  inhoud niks meer doen (leuk *NOT*).  Nochtans ziet het produkt er identiek uit.
Of, ook al gebeurd, er wordt wél in de correcte silo gelost, maar toch is het een verkeerd produkt, verkeerd geladen misschien ?

wooter

  • Gast
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 02 april 2010 - 09:24:28 »
Logisch dat er bij de Total wordt getankt.  Er zijn in België maar twee raffinaderijen.

De additieven worden bepaald door de code die de chauffeur invoert.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 02 april 2010 - 11:53:48 »
Wij hebben het hier, omgekeerd dan wel, al meegemaakt dat er een produkt in één van onze silo's geladen wordt van een andere kwaliteit dan er hoort in te zitten.  Als de camion toekomt wordt hem medegedeeld in welke silo hij moet lossen, lost hij in de silo ernaast zoals al eens is gebeurd, moet heel de silo weer leeggehaald worden en kunnen we met de volledige  inhoud niks meer doen (leuk *NOT*).  Nochtans ziet het produkt er identiek uit.
Of, ook al gebeurd, er wordt wél in de correcte silo gelost, maar toch is het een verkeerd produkt, verkeerd geladen misschien ?
Kan ik maar 1 ding op zeggen : uw bedrijf moet dringend zijn procedures aanpassen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 02 april 2010 - 11:55:41 »
Wij hebben het hier, omgekeerd dan wel, al meegemaakt dat er een produkt in één van onze silo's geladen wordt van een andere kwaliteit dan er hoort in te zitten.  Als de camion toekomt wordt hem medegedeeld in welke silo hij moet lossen, lost hij in de silo ernaast zoals al eens is gebeurd, moet heel de silo weer leeggehaald worden en kunnen we met de volledige  inhoud niks meer doen (leuk *NOT*).  Nochtans ziet het produkt er identiek uit.
Of, ook al gebeurd, er wordt wél in de correcte silo gelost, maar toch is het een verkeerd produkt, verkeerd geladen misschien ?
Kan ik maar 1 ding op zeggen : uw bedrijf moet dringend zijn procedures aanpassen ...
Daar gaat het helemaal niet om  ::)
Bovendien, het is niet omdat er procedures zijn dat die ook altijd opgevolgd worden
Net zoals de code die je blijkbaar moet ingeven om excellium te laden ook wel eens vergeten wordt; het lijkt me dan dat die procedure ook niet deugt ...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 april 2010 - 11:57:39 door KV »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 02 april 2010 - 16:07:50 »
In veel gevallen worden inderdaad dezelfde grondstoffen gebruikt, enkel een andere samenstelling of iets extra erbij of net niet erbij of 1 of 2 van de grondstoffen van een betere kwaliteit en de rest identiek hetzelfde.
En die maken nu net het vershil tussen produkt A en produkt B
Je moet anders maar eens bij Barry Callebout vragen hoeveel recepten ze hebben voor hun chocoladevullingen; ik raad je wel aan om niet te zeggen dat al hun vullingen dezelfde zijn omdat ze uit dezelfde buis komen; gaan ze niet kunnen mee lachen vrees ik

We hebben hier een 40 tal soorten liggen in de winkel. ;) (tis pasen he)

Voor Total worden inderdaad additieven toegevoegd voor hun Excellium en als ze het niet "vergeten" moeten de chauffeurs een speciale code intikken om de juiste brandstof te laden.
Dat er veel gewone diesel voor Excelluim verkocht wordt moet ik niet uitleggen.
Dat verwondert me enigszins, dat de chauffeur hiervoor verantwoordelijk is, maar bon, het kan

Anderzijds, met alle respect, maar een chauffeur heeft volgens mee niet altijd echt door dat hij iets anders geladen heeft dan de vorige keer

Wij hebben het hier, omgekeerd dan wel, al meegemaakt dat er een produkt in één van onze silo's geladen wordt van een andere kwaliteit dan er hoort in te zitten.  Als de camion toekomt wordt hem medegedeeld in welke silo hij moet lossen, lost hij in de silo ernaast zoals al eens is gebeurd, moet heel de silo weer leeggehaald worden en kunnen we met de volledige  inhoud niks meer doen (leuk *NOT*).  Nochtans ziet het produkt er identiek uit.
Of, ook al gebeurd, er wordt wél in de correcte silo gelost, maar toch is het een verkeerd produkt, verkeerd geladen misschien ?

Silo's? Dan spreek je over bulk.
Dat is iets helemaal anders. Daar wordt, in normale omstandigheden, door de laadverantwoordelijke geladen wat de klant besteld heeft.
De kans is groot, tenzij bij ADR, dat de chauffeur geen flauw benul heeft van wat hij eigenlijk precies mee heeft.
Zeker wanneer er allerlei speciale termen gebruikt worden. Een chauffeur is meestal geen laborant of chemicus en voor hetzelfde heeft hij een verboden product mee en weet hij het niet eens.
Fouten gebeuren nu eenmaal en daarom werd het altijd eerst gecontroleerd bij ons toen ik bij die lichaamsverzorgingsproducten werkte. Ph waarde, temperatuur, ... en nog enkele tests in het labo.
Een half uurtje en als alles OK was mocht de chauffeur beginnen lossen.

P.S. dat ik "vergeten" tussen aanhalingstekens plaats had wel degelijk een bedoeling. ;)
Soms was het effectief vergeten, soms was het sjoemelen met de prijs en soms was het "we hebben geen tijd om te wachten tot de soep gemengd is". :D

Logisch dat er bij de Total wordt getankt.  Er zijn in België maar twee raffinaderijen.

De additieven worden bepaald door de code die de chauffeur invoert.

Ik ging meestal laden bij de schell in Gent en daar kwamen zo goed als alle merken en kleinere zelfstandigen laden en wanneer de prijs plots drastisch omhoog ging kon men er soms lang in de rij staan wachten en wanneer het uw beurt was zaten ze zonder en moest er gewacht worden tot de volgende boot toekwam.
Zo hebben we eens een volledige week moeten wachten op petrol (wordt vaak gebruikt als antivries in de winter).
Die toegangscode en die magneetkaart hadden eerder te maken met identificatie.
Wanneer de boel ontploft of op uitbrand hebben ze een lijstje waaruit ze kunnen kiezen om te bepalen bij wie dat verkoolt lichaam hoort en weten ze naar waar ze de factuur moeten sturen.
De chauffeur bepaalt, in opdracht van..., wat hij wil laden.

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 03 april 2010 - 01:18:19 »

Wij hebben het hier, omgekeerd dan wel, al meegemaakt dat er een produkt in één van onze silo's geladen wordt van een andere kwaliteit dan er hoort in te zitten.  Als de camion toekomt wordt hem medegedeeld in welke silo hij moet lossen, lost hij in de silo ernaast zoals al eens is gebeurd, moet heel de silo weer leeggehaald worden en kunnen we met de volledige  inhoud niks meer doen (leuk *NOT*).  Nochtans ziet het produkt er identiek uit.
Of, ook al gebeurd, er wordt wél in de correcte silo gelost, maar toch is het een verkeerd produkt, verkeerd geladen misschien ?

Ik heb ooit op een niet nader te noemen brouwerij gewerkt. Op zeker moment waren de lege blikken voor het premium bier op. Na die batch moest er een partij witmerk voor een supermarktketen worden gedraaid. Het bier wat niet in de premiumblikjes kon (die waren op, remember) moest wel uit de voorraadtank. Nu mag jij één keer raden waar we het heen hebben gepompt...

Bottomline: Een beetje fatsoenlijke dieselmotor loopt op alles wat je 'm toevoert. De basis van een dieselmotor is sinds de uitvinding ervan door de heer Diesel niets veranderd. Een dieselmotor loopt op alles wat onder druk wil ontbranden, of dat nu alcohol, benzine, dieselolie, petroleum, slaolie of pek is. Enkel de dingen die ze "er omheen verzonnen hebben", zoals de injectoren of de brandstofpomp vinden niet alles even lekker.

En benzine? Mijn DAF 66 liep op alle benzines die ik 'm gaf. Zelfs "Benzin Unverbleit", zoals in de vroege jaren '90 in Duitsland nog verkrijgbaar was vond hij prima.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 03 april 2010 - 11:27:15 »
Bottomline: Een beetje fatsoenlijke dieselmotor loopt op alles wat je 'm toevoert. De basis van een dieselmotor is sinds de uitvinding ervan door de heer Diesel niets veranderd. Een dieselmotor loopt op alles wat onder druk wil ontbranden, of dat nu alcohol, benzine, dieselolie, petroleum, slaolie of pek is. Enkel de dingen die ze "er omheen verzonnen hebben", zoals de injectoren of de brandstofpomp vinden niet alles even lekker.

En benzine? Mijn DAF 66 liep op alle benzines die ik 'm gaf. Zelfs "Benzin Unverbleit", zoals in de vroege jaren '90 in Duitsland nog verkrijgbaar was vond hij prima.
Natuurlijk loopt hij op alles, maar is het er goed voor ?  Rij je even lang met een tank ? That's the question

Bij een nu niet nader te noemen witte pomp stelde ik vast (x-tallen keren getest) dat ik tot 100 km minder deed met een volle tank diesel dan met total excellium.
Bij diezelfde pomp kan je ook petroleum halen voor een zibro bvb.  Na x tijd is de wiek van de zibro veel te vroeg kapot.  De hersteller vraagt uit welke streek ik afkomstig ben en zegt zelf direkt "dan haal je zeker daar je petroleum ?"  Ik antwoord bevestigend en die zegt me dat die petroleum daar dikwlijks niet zuiver is en soms diesel bevat ...
Een grondwerker werkt zijn kraanmotor in de vernieling door te zure diesel (vastgesteld in lab) uit dezelfde  pomp
Ooit heeft diezelfde leverancier een veroordeling opgelopen wegens fraude met huisbrandolie: hij warmde ze nl op voor ze de teller passeerde waardoor je op 1000l er voor xl opgelegd werd

Ieder is vrij, ik dus ook en ik tank alleen nog bij merken

Nog een bewijs dat niet alles hetzelfde is, is dat er een tijdlang problemen zijn geweest met, ik denk citroën (weet niet meer welk model) die total (diesel of benzine weet ik ook niet meer) tankten.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 03 april 2010 - 14:28:04 »
Mijn DAF 66 liep op alle benzines die ik 'm gaf. Zelfs "Benzin Unverbleit", zoals in de vroege jaren '90 in Duitsland nog verkrijgbaar was vond hij prima.
Was ?  Ge bedoelt Benzin Verbleit, ttz met lood wslk ?

Benzine ongelood (Benzine 91 oktaan of Normalbenzin) kun je quasi nog overal tanken in Duitsland en andere landen.
Maar het prijsverschil met superbenzine is de moeite niet meer, soms is ze zelfs even duur als super (95 oktaan)

Ik tank regelmatig nog gewone benzine 91, mijn oude zescilinder is daarop gemaakt.
Maar het kan zijn dat hij daardoor iets meer verbruikt als bij super 95 of superplus 98/100, hangt van enkele parameters af.  
Hier is het 1 cent:


Prijsgrafiek: sinds 1950 in Pfennig
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/KraftstoffpreiseNormalbenzinDeutschland.png

Aja, loodhoudende benzine is sinds einde ´87 "verboden", maar mag uiteindelijk pas ´96 - ´00 (EU) niet meer verkocht worden, volgens D-wiki:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Entwicklung_der_Ottokraftstoffe#Bleifrei
...
Mit der Änderung des Benzinbleigesetzes am 18. Dezember 1987 wurde bleihaltiges Normalbenzin verboten. Aufgrund der rückgehenden Nachfrage wurde der weitere Verkauf 1996 eingestellt. Das verbleite Super (98 Oktan) wurde in der Schweiz bis 1999 verkauft. Seit dem Jahr 2000 darf in der EU kein verbleiter Ottokraftstoff mehr für Kraftfahrzeuge angeboten werden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 april 2010 - 14:45:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 03 april 2010 - 18:04:11 »
...
Bij een nu niet nader te noemen witte pomp stelde ik vast (x-tallen keren getest) dat ik tot 100 km minder deed met een volle tank diesel dan met total excellium.
Bij diezelfde pomp kan je ook petroleum halen voor een zibro bvb.  Na x tijd is de wiek van de zibro veel te vroeg kapot.  De hersteller vraagt uit welke streek ik afkomstig ben en zegt zelf direkt "dan haal je zeker daar je petroleum ?"  Ik antwoord bevestigend en die zegt me dat die petroleum daar dikwlijks niet zuiver is en soms diesel bevat ...
Een grondwerker werkt zijn kraanmotor in de vernieling door te zure diesel (vastgesteld in lab) uit dezelfde  pomp
Ooit heeft diezelfde leverancier een veroordeling opgelopen wegens fraude met huisbrandolie: hij warmde ze nl op voor ze de teller passeerde waardoor je op 1000l er voor xl opgelegd werd

Ieder is vrij, ik dus ook en ik tank alleen nog bij merken
...

Hja, de rotte appels halen ze er vroeg of laat wel uit.
Als je zelfs al te lui bent om je pomp  en leidingen te spoelen wanneer je overschakelt naar een andere brandstof of meer nog, een bepaald soort brandstof gaat laden in een compartiment waar nog 100, 200liter of meer van een ander soort brandstof in zit.
Ja dan vraag je om problemen.
De lekkende voorraadtanks bij niet particulieren zijn er ondertussen wel zo goed als allemaal uit, behoudens ongevallen, overstromingen en dergelijke meer.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 03 april 2010 - 18:15:11 »
daarnet bedacht ik me net hoe zinloos deze discussie egl is:

Stel een prijsverschil van 3 cent per liter tussen een "goedkope" en een "dure" pomp.
Stel dat je een zuinige diesel hebt en 5l/100 km verbruikt; je rijdt 40000 km op jaarbasis. Dan heb je op jaarbasis 2000 l verbruikt.  Met het prijsverschil van 3 cent heb je dan 60€ bespaard op een totaalbedrag van zo'n 2300€.
Hiervoor heb je dan het risico genomen op honderden euro's herstelkosten aan je auto met een waarde van zo'n 20000€ ...

Stel dat je een zeer gulzige benzineslurper hebt en 10 liter verbruikt per 100 km.  Je rijdt er 10000 km per jaar mee.   Dan heb je 1000l benzine verbruikt.  Met het prijsverschil heb je dan 30€ bespaard op een totaalkost van ongeveer 1500 €.

Kies zelf maar ...

PS: berekening van de totaalkost per jaar op basis van de huidige maximumprijzen voor diesel en benzine 95 ...

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 03 april 2010 - 20:21:00 »
De XM loopt overigens het beste op slaolie van de supermarkt heb ik gemerkt. Helaas hebben ze die flessen slaolie een tijd geleden ernstig in prijs verhoogd, waardoor ik genoodzaakt werd om weer dieselolie te tanken.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 03 april 2010 - 21:04:04 »
Aja, loodhoudende benzine is sinds einde ´87 "verboden", maar mag uiteindelijk pas ´96 - ´00 (EU) niet meer verkocht worden, volgens D-wiki:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Entwicklung_der_Ottokraftstoffe#Bleifrei
...
Mit der Änderung des Benzinbleigesetzes am 18. Dezember 1987 wurde bleihaltiges Normalbenzin verboten. Aufgrund der rückgehenden Nachfrage wurde der weitere Verkauf 1996 eingestellt. Das verbleite Super (98 Oktan) wurde in der Schweiz bis 1999 verkauft. Seit dem Jahr 2000 darf in der EU kein verbleiter Ottokraftstoff mehr für Kraftfahrzeuge angeboten werden.

In Duitsland ga je nog altijd gelode brandstof vinden, trouwens ook in België. Het is een beetje duur, heeft een blauw kleurtje en motorcrossers rijden er graag op.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519