Auteur Topic: Goede benzine / diesel  (gelezen 39101 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Goede benzine / diesel
« Gepost op: woensdag 31 maart 2010 - 12:23:49 »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 31 maart 2010 - 12:36:12 »
ik heb altijd shell getankt, omdat het toch een minder verbruik van een halve liter was
nu zijn er hier bijna geen shellstations meer in de buurt
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 31 maart 2010 - 12:41:17 »
Als firmawagen kreeg ik een Shell tankkaart, en was daar toch vrij tevreden mee.  Toen ik dan zelf een auto kocht, ben ik gewoon bij Shell gebleven want dat scheelde toch makkelijk 50 kilometer tov een goedkope pomp - en Shell heeft niet zo strikte regels voor het uitgeven van tankkaarten - Total vraagt zo een waarborg van 1000€ op een aparte rekening...

Ook de motorfiets drinkt nu Euro 95 van Shell.  De auto Euro 98 en daar schud ik in Duitsland 100 in :D

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 31 maart 2010 - 13:14:02 »
ik ben altijd tevreden geweest (en nog) van total, zeker voor diesel.  Het laatste jaar tank ik echter bijna uitsluitend Gulf benzine, die is (bij ons toch) goedkoper dan total en minstens even goed in verbruik en prestaties op benzine.  Ik heb geen dieselstoof meer, dus ik weet niet hoe het met de diesel gesteld is bij Gulf.
"Witte" pompen zijn te mijden als de pest

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 31 maart 2010 - 13:57:40 »
Test-Aankoop is al meerdere keren tot de conclusie gekomen dat er tussen de merken geen kwaliteitsverschil bestaat.

Wel moet je opletten voor tankstations met een kleine omzet, omdat er daar meer condensatiewater van de tanks in de brandstof terechtkomt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 00:06:35 »
Waar vind je tegenwoordig nog kwalitatieve benzine/diesel?
Wat zijn jullie bevindingen?
Prijsvergelijkingen van tankstations in je buurt (als er te weinig zijn, kan je zelf ook wat meehelpen ...) :
http://www.brandstofprijzen.be/card.php

Ik ga meestal tanken bij Esso Express en dat is vaak (mee bij) de goedkoopste, toch hier in de omstreken - andere pompen in de buurt moeten mee volgen.
Zeer sporadisch tanken met Shell V-power Diesel of Total Excellium Diesel hebben me nog geen mirakel opgeleverd - en hun goedje is vaak ook aanzienlijk duurder.

Vaak ben je goed en goedkoop af bij een "merk" in de buurt van een lageprijs-pomp.
Als je daar dan de volgens de reclame beter presterende brandstoffen kan tanken aan een goede prijs, des te beter  hé   ;)

Bemande stations / tankstations met winkeltje zijn bijna altijd duurder dan de zuivere zelf-service stations.
Tank niet bij snelweg-tankstations, je betaalt er standaard de maximum-prijs.

Een VAB-tankkaart (of andere) brengt doorgaans weinig op.
Als het betekent dat je ermee moet gaan tanken in de duurste tankstations, scheur je er mogelijk zelfs je broek aan ...

Rij niet speciaal rond om elders goedkoper te gaan tanken ...
Ik tank bij Esso Express omdat ze mee de goedkoopste zijn in de buurt én omsat ik er vlak langs passeer op mijn woon-werk traject  - ik rij misschien 30m extra om te gaan tanken ... :)
Ik passeer op de N14 ook nog een Maes en een Shell, met nu allemaal dezelfde prijzen (de Shell in Massenhoven was vroeger een dure vogel  :-\ )


Tanken bij witte pompen is er voor mij niet bij.
Om te beginnen zijn er weinig in de buurt, de "merken" koop je hier aan dezelfde prijs, en het is me het hogere risico op rommelbrandstof niet waard.
Reparaties aan een common-rail dieselsysteem kan je best vermijden.
Het is ook een reden om steeds bij dezelfde pomphouder te gaan tanken, en een historiek van je tankbeurten bij te houden.
Als de boel bij mij kapot gaat door slechte diesel, weet ik meteen wie aan te pakken ... en die zal er moeilijk onderuit geraken.


Net nog getankt aan 1,018 euro / L diesel (morgen slaat 'm op)
Als ik de prijzen in Limburg zie ... :(
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 april 2010 - 00:09:07 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 02:57:08 »
Test-Aankoop is al meerdere keren tot de conclusie gekomen dat er tussen de merken geen kwaliteitsverschil bestaat.

Ik ook en dat gegeven werd gestaafd in de tijd dat ik met brandstof reed.
Alles komt gewoon uit dezelfde buis van dezelfde boot, eender welk merk.
Vroeger in Ieper ging ik ook meestal tanken bij de Esso Express omdat die het makkelijkst bereikbaar en het goedkoopste was. Die 10 cent verschil is inderdaad voor de pomphouder bij een bemand station.
Hier ga ik altijd bij Gabriëls omdat dat de goedkoopste is en beide halen hun voorraad op dezelfde plaats waar ik de voorraad ging halen in de tijd dat ik zelf met brandstof reed.

Wel moet je opletten voor tankstations met een kleine omzet, omdat er daar meer condensatiewater van de tanks in de brandstof terechtkomt.

Hier zit inderdaad meestal het probleem en daarbij ga ik nog een stapje verder.
Wanneer ik zie dat een vrachtwagen brandstof aan het lossen is zal ik proberen te zien wat hij/zij precies aan het lossen is (kan je niet zien aan het nummer op de schilden want daar staat enkel het gevaarlijkste op).
Wanneer ik zie dat hij datgene aan het lossen is dat ik moet tanken ben ik weg zonder tanken.
Ik kom dan later terug of ga ergens anders tanken.
De reden is omdat bij het lossen alle condens en eventueel vuil rondgeklutst wordt in de voorraadtank en op die manier meegezogen wordt door de pomp en uiteindelijk in jou voertuig terecht komt. Anderhalf uur later is alles weer gezakt en kan je geruster tanken zonder eventueel ongewenste rommel in je voertuig te krijgen.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 08:19:10 »
Ik heb een tankkaart van Total en ben daar redelijk tevreden over. Tot nu toe heb ik eigenlijk nooit voor een langere periode op een andere brandstof gereden met mijn C5. Door de grote range kwam ik altijd wel toe met tanken in België. Ik heb wel verhalen gehoord dat de diesel van Total wel eens een probleem opleverde in bepaalde moderne diesels.
Toen ik vroeger nog met benzine reed tankte ik goedkoop bij 'Dats' (aan de Colruyt), vnl. omdat er één pomp vlakbij is en het toch merkelijk goedkoper is. Ik heb daar nooit problemen mee gehad en het verschil in verbruik met andere merken was niet te merken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 08:52:56 »
Hier ga ik altijd bij Gabriëls omdat dat de goedkoopste is en beide halen hun voorraad op dezelfde plaats waar ik de voorraad ging halen in de tijd dat ik zelf met brandstof reed.
Dat is nu net degene waar ik nooit of te nimmer ook nog maar 1 druppel van in mijn auto meer zou willen

En daar heb ik verschillende heel goeie redenen voor

En dat er geen verschil is tussen brandstoffen is gewoon ONWAAR, gelijk wat testaankoop of wie dan ook mag beweren

Het is trouwens ook niet omdat het uit dezelfde buis komt dat het ook hetzelfde is.  Had je dan gewild dat ze allemaal apparte buizen aan de "outkant" hadden ?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 11:51:23 »
Ik heb een tankkaart van Total en ben daar redelijk tevreden over.
Als je niet zelf moet betalen is Total OK, maar hun stations zijn meestal niet bij de goedkoopste ....
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 11:54:45 »
De brandstoffen komen uit dezelfde buis, maar naargelang de klant voegt de raffinaderij additieven bij bij het tanken van de tankwagen.

Enige slechte ervaring die ik heb gehad sinds ik Shell tank is dat een keertje Q8 goedkoper was, maar ik er 70 km minder ver mee geraakte...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 14:42:21 »
En dat er geen verschil is tussen brandstoffen is gewoon ONWAAR, gelijk wat testaankoop of wie dan ook mag beweren

 ::)

Met andere woorden: Test Aankoop liegt, en jij weet het beter dan om het even wie die het tegendeel beweert... straffe kost!

Ik ga je een voorbeeld geven.

Enkele jaren geleden ging ik tanken bij Maes op de Bernardsesteenweg in Hoboken (merkloos). Men was er juist de tanks aan het bijvullen, en ik sloeg een praatje met de bestuurder van de tankwagen. "Deze keer ben ik bij Total moeten gaan vullen" zei hij me.

Denk je nu echt dat Total minder goede brandstoffen in voorraad heeft voor als er een tankwagen van Maes langskomt?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 15:14:30 »
Denk je nu echt dat Total minder goede brandstoffen in voorraad heeft voor als er een tankwagen van Maes langskomt?
mss dat Total op dat moment het goedkoopst levert zonder aditieven
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 15:53:32 »
En dat er geen verschil is tussen brandstoffen is gewoon ONWAAR, gelijk wat testaankoop of wie dan ook mag beweren

 ::)

Met andere woorden: Test Aankoop liegt, en jij weet het beter dan om het even wie die het tegendeel beweert... straffe kost!

Ik ga je een voorbeeld geven.

Enkele jaren geleden ging ik tanken bij Maes op de Bernardsesteenweg in Hoboken (merkloos). Men was er juist de tanks aan het bijvullen, en ik sloeg een praatje met de bestuurder van de tankwagen. "Deze keer ben ik bij Total moeten gaan vullen" zei hij me.

Denk je nu echt dat Total minder goede brandstoffen in voorraad heeft voor als er een tankwagen van Maes langskomt?
Denk wat je wil, ik heb mijn ervaringen gehad en gehoord bij Gabriels oa, ik merk ook dat ik meer kms doe met total en Gulf, dus mijn bestluit staat vast

En trouwens, denk je nu echt dat in een fabriek bvb waar merkprodukten gemaakt worden naast witte produkten, dat die witte produkten dan ook dezelfde zijn ?  Ze komen nochtans uit dezelfde poort buiten  ::)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Goede benzine / diesel
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 16:09:44 »
Men heeft natuurlijk de additieven die wat verschil uitmaken, maar niet alle *aardolieraffinages leveren dezelfde kwaliteit van brandstof, ze moeten wel alle aan een basisDIN-norm voldoen, maar daar zal wel speling naar boven zitten.
Ook de kwaliteit van de ruwe aardolie zal een rol spelen, via-via schepen of pipelines van overal en nog van de wereld...

Dat meerdere merken bij dezelfde raffinages hun brandstof bijvullen zal wel zijn, maar daarvoor komt het niet uit hetzelfde reservoir:
*Uit de Duitse Wiki, voor Duitsland Oostenrijk en Zwitserland.
http://de.wikipedia.org/wiki/Erd%C3%B6lraffinerie#Raffineriestandorte_in_Deutschland.2C_.C3.96sterreich_und_der_Schweiz

Zou een olieraffinage van 1935 dezelfde kwaliteit leveren als ene van 1997 ?
Hangt wat van de modernisering af, neen   ;)

Enkel de zeer grote Raffinages beleveren meer merken, uiteraard hebben die vele en verscheidene opslagtanks.
vb.
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/MiRO
Die MiRO ist mit einer Rohölverarbeitungskapazität von 14,9 Mio. Tonnen im Jahr die zweitgrößte Raffinerie in Deutschland (siehe Erdölraffinerie). Das angeschlossene Tanklager ist sogar das größte in Deutschland: 730.000 m³ für Rohöl und 3.900.000 m³ für Fertigprodukte.

Das Rohöl kommt hauptsächlich aus Russland, Afrika und den Ländern am Persischen Golf, Venezuela und wird über zwei Pipelines angeliefert:
Société du Pipeline Sud-Européen (SPSE), Fos-sur-Mer bei Marseille (Frankreich)
Transalpine Ölleitung GmbH (TAL), Triest (Italien)
Rafinnageprocessen : http://nl.wikipedia.org/wiki/Olieraffinage
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 april 2010 - 16:16:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I