Ik heb eerst wat moeten bekomen, maar ik rijd nu met de Volvo S60 van mijn vader, die op 4 november 2011, op 86-jarige leeftijd, overleden is ten gevolge van een hartstilstand.
Wijlen mijn vader was de beste papa die ik me had kunnen wensen, en ook voor mijn mama de beste echtgenoot die ze zich had kunnen wensen.
Ik vind het zinvoller me te verheugen over de 86 fijne jaren tijdens dewelke ik zoveel aan hem gehad heb, dan te treuren over de jaren dat hij nog had kunnen leven. In die zin heb ik, met akkoord van de pastoor en op verzoek van mijn moeder, een toespraak gehouden in de kerk tijdens de rooms-katholieke uitvaartplechtigheid.
De Volvo S60 van 2008, met amper 50.000 km op de teller, is een prachtwagen: veliig, betrouwbaar, comfortabel en goed uitgerust, en een 5-cilinder diesel 2,4 liter met 163 PK. Tijdens mijn reis van België naar hier ermee heb ik, met deze wagen met een leeggewicht van 1.600 kg, 6,0 liter/100 km diesel verbruikt, niettegenstaande hij een 6-traps automaat heeft, de airco voortdurend ingeschakeld was, en de Xenon-lichten constant branden.
Hij is intussen, na de 4de poging, eindelijk hier in Duitsland ingeschreven geraakt. Om zijn Belgische inschrijving te laten schrappen, aangezien zijn Belgisch kenteken hier door de Zulassungsstelle werd ingehouden, zullen we waarschijnlijk nog wel even bezig zijn. Eerst in Flensburg navragen wie er bij de DIV in België van op de hoogte is, want als je naar de DIV belt, weten ze dat niet. En dan naar deze persoon bij de DIV het attest sturen dat de Belgische kentekenplaat bij de Zulassungsstelle hier werd ingehouden (het heeft ons water en bloed gekost om dat attest te bekomen).
Ze weten het hier zogezegd allemaal beter dan ik als Belg. Als ik hen dan uitleg dat enkel de achterste Belgische kentekenplaat een juridische waarde heeft, willen ze dat niet geloven: ze moeten zowel de achterste als de voorste kentekenplaat hebben. Spijtig dat het geld kost, want anders had ik hen nog wel een 100-tal copies van het Belgisch kenteken kunnen afleveren, die zogezegd voor aanhangwagens met een MTM van niet meer dan 750 kg gediend hadden.
3 wagens is voor Leslie en mij "des Guten zuviel", en daardoor moet helaas de VW Bora weg. Hij is amper 10 jaar oud, heeft nog geen 200.000 km op de teller, en rijdt nog als nieuw, en in elk geval veel aangenamer dan onze VW Touran van 2006. Ik weet dat ik letterlijk ga wenen als hij weggaat.
We hebben die rotkar van een 5 jaar oude Touran evenwel nodig als we met onze hond en bagage een reis willen maken.