@ Inazuma:
Hartelijk dank voor je blijken van deelnemeing.
De wagen eerst op mijn naam laten inschrijven in België is een avontuur waaraan ik mij niet gewaagd heb. Als groot oorlogsinvalide had mijn vader bij de aankoop geen BTW en geen BIV moeten betalen (en betaalde hij ook geen verkeersbelasting, en destijds geen radiotaks). Het zou een vreselijke administratieve rompslomp geweest zijn om te bekomen dat ik, als erfgenaam (geldt ook voor de echtgeno(o)t(e) van de overledene), in België geen BIV zou moeten betalen hebben. Bovendien zou ik hem dan op 1.8.2012 toch hier moeten laten inschrijven hebben.
Bij de Zulassungsstelle hebben ze inderdaad nagegaan of de wagen niet geseind stond.
Het verloop hangt af van de Zulassungsstelle waar je gaat. In Aachen bijvoorbeeld zullen ze de procedure voor een wagen die uit België komt, wellicht kennen. Hier kennen ze de procedure voor een wagen die uit Oostenrijk komt (ligt op 15 km van hier), maar een wagen die uit België komt, dat gebeurt hooguit één keer in de hele loopbaan van een beamte. In plaats van inlichtingen in te winnen bij het Zentralverkersregister in Flensburg, improviseren ze dan maar wat.
De 3 eerste keren is onze verzekeringsmakelaar er naartoe gegaan. De 4de keer zijn we zelf gegaan met de truk die ik hier van onze Hongaarse huurders geleerd heb: "Wenn es ein Problem gibt, dan rufe ich einen belgischen Diplomat an."
Telkens we bij die 3 eerste keren vroegen wat er niet in orde was, kon noch onze verzekeringsmakelaar, noch de Zulassungsstelle het ons zeggen.
Onze verzekeringsmakelaar is er typisch ene van hier: "'t Zal me worst weten wat er niet in orde was, ik probeer het morgen nog wel eens opnieuw aan een ander loket."
Hij kende zogezegd iemand die onze VW Bora wou overkopen (2001, 1.9 TDI, 110 PK, speciale GTi reeks). Toen hij me zei dat de man er niet meer dan 2.000 Euro wilde voor geven, heb ik hem geantwoord: "Ik moet niet weten welk voorschot hij wil betalen, maar wel hoeveel in totaal."