Auteur Topic: verschillende banden op voor- en achteras ?  (gelezen 12346 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 13:05:05 »
De aanbeveling komt van Michelin, ik veronderstel dat zij het wel zullen weten, niet ?
En dat de achterbanden wegschuiven is nu net wat je niét kan corrigeren, voor je het weet sta je in de omgekeerde richting
KV, ik heb die aanbeveling van Michelin gevonden, met al die plussen en minnetjes, die aanbeveling is zeker niet persé vooraan, lijkt een serieus cliché te zijn: (als ik de plussen en minnen zo overzie is het eerder omgekeerd)

Hier kan iedereen voor zichzelf -en zijn auto- uitmaken, waar hij bij verkeersveilighied -in verbinding met eigen rijstijl en sommige kritische situaties -  zijn keuze kan maken:

Legende:
... Bewertung: ++ = sehr vorteilhaft; + = vorteilhaft; o = ohne Einfluss; - = nachteilig; -- = sehr nachteilig
 ++ en -- en o spreken voor zichzelf
2 tabellen:
1. Traktionsverhalten : traktie-eigenschappen (minder belangrijk)
2. Kritische Fahrzustände: kritische rijsituaties

V (Vorne) = beste banden vooras
H (Hinten) = beste banden achteras

Vorderradantrieb: Voorwielaandrijving
Allradantrieb: Vierwielaandrijving
Hinterradantrieb: Achterwielaandrijving
 
Citaat
http://www.kfztech.de/kfztechnik/fahrwerk/reifen/reifentipps2.htm

Beurteilung Michelin:
Demnach ergeben die Verteilung von "Plus" und "Minus" offensichtlich ein fast ausgewogenes Verhältnis. Zumindest könnte nun der Autofahrer, bezogen auf seine persönlichen Einsatzbedingungen und das Antriebskonzept seines Autos, selbst eine Entscheidung treffen
.
Beoordeling Michelin: ... de verdeling van "Plus" en "Minus" geeft een bijna ex-equo. naargelang auto rijstijl rijvaardigheid, vooral welke wegen hij rijdt... kan iedereen zelf zijn keuze uitmaken.

(persoonlijk tel ik wel -voor mij- meer significante minussen bij beste banden achter bij een voortractie)

Hier dus kan iedereen voor zichzelf -en zijn auto- uitmaken, waar hij bij verkeersveilighied -in verbinding met eigen rijstijl en sommige kritische situaties -  zijn keuze kan maken  


Citaat
Immerhin ist schon einmal festzustellen, dass die weit verbreitete Empfehlung "die besseren Reifen nach vorne", die sich auch in vielen Bedienungsanleitungen findet, so pauschal nicht haltbar ist!
... dat de zogezegd algemeen verkondigde aanbeveling "betere banden vooraan", die zich ook in vele handleidingen staan, is algemeen zeker niet weerhouden !

Citaat
Ergänzende Betrachtungen des ADAC

Befasst man sich nochmals mit dem Teil II der Tabelle, den "Kritischen Fahrzuständen":

Entscheidend für die Richtungsstabilität des Fahrzeugs, sowohl in Kurven, wie auch bei Geradeausfahrt sind die Seitenführungskräfte der Hinterachse. Blockierende Räder bei einer Bremsung oder Überschreitung der Haftreibung zwischen Reifen und Fahrbahn ("zu schnell in der Kurve") können abrupt zu einem nicht mehr kontrollierbaren Fahrverhalten führen (Fahrzeugheck bricht aus, Übergang zum Schleudern). Diese Seitenführungskräfte fallen bei unzureichender Profiltiefe besonders stark und dann schlagartig ab. Ein Fahrzeug, welches über die Vorderräder zum Kurven-Außenrand schiebt ("Untersteuern") kann problematisch sein.

Mehr als problematisch ist es aber, ein ausbrechendes Fahrzeugheck ("Übersteuern"), in solchen kritischen Fahrsituationen durch Gegenlenken wieder auf den gewünschten Kurs zu bringen. Bei dieser Gelegenheit ein Tipp: Informieren Sie sich beim ADAC über das angebotene Fahrsicherheitstraining - all diese Dinge werden dort demonstriert und können so von Ihnen selbst "erfahren" werden! Bei einer Gegenüberstellung aller Vor- und Nachteile ergibt sich somit, dass kritische Fahrzustände besser beherrschbar sind, wenn die Reifen mit der größeren Profiltiefe auf der Hinterachse montiert werden. Dies gilt für Pkw mit Vorderrad-, Allrad -und Heckantrieb.
 
Quelle: ADAC und Michelin
überarbeitet: 01.01.10

ADAC legt vooral de nadruk op kritische situaties, voor de achtertractie en 4x4 is het heel duidelijk: beste banden achter

Voor de voortractie is het veel minder duidelijk; maar toch vind ADAC het ook eerder achteraan aan te bevelen (ook bij 4x4):

ADAC nuanceert wel duidelijk: dit kan problemen geven, maar verder vindt ADAC dat het achteraan uitbreken meer problemen kan geven als vooraan. (wslk voor Jan modaal die eerder voorzichtig rijdt en te zelden in die situatie komt)

Ik heb wel te weinig ervaring met verschillende moderne -zware- voortracties, de ervaring die ik tonutoe heb (voortracties tot max 1300 kg) is wel dat die (toch voor mijn achtertractiegevoel)  toch te onderstuurd zijn en eerder te problematisch kunnen zijn bij de beste banden achteraan.

De eerste voortractie die licht onderstuurd tot neutraal rijdt moet ik dus nog ondervinden, voor die zou ik dan tenderen naar betere banden achter, alleen als deze dikwijls achteraan kan uitbreken in kritische stuaties... zijn er zulke voortracties ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 april 2010 - 13:11:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 13:07:00 »
Dat valt toch te corrigeren met wat tegenstuur ?
Ja, tuurlijk wel; en aangezien ik deze op mijn zomersloefen door de sneeuw heb moeten rijden heb ik dat veel kunnen oefenen.
Maar dan ben je voorbereid en rij je sowieso al minder snel.

Plots tegen hoge snelheid geconfronteerd worden met overstuur is echter niet leuk

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 13:13:30 »
Dat valt toch te corrigeren met wat tegenstuur ?
Ja, tuurlijk wel; en aangezien ik deze op mijn zomersloefen door de sneeuw heb moeten rijden heb ik dat veel kunnen oefenen.
Maar dan ben je voorbereid en rij je sowieso al minder snel.

Plots tegen hoge snelheid geconfronteerd worden met overstuur is echter niet leuk
KV, de "Michelin-aanbeveling" hierboven gelezen ?
Heb jij een andere link ?

Al de keuze gemaakt aan de hand van de 2 tabellen ? vooral de onderste ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 april 2010 - 13:15:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 13:19:04 »
Ik hou het noodgedwongen op beste banden vooraan: vooraan sluit minder snel dan achteraan, en de bandenmaat per as is staggered: achteraan breder dan vooraan.  Dus met beleid rijden :).

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 13:34:14 »
[KV, de "Michelin-aanbeveling" hierboven gelezen ?
Heb jij een andere link ?

Al de keuze gemaakt aan de hand van de 2 tabellen ? vooral de onderste ?
Ik had het gelezen op de site van Michelin zelf, als je wil zoek ik het nog wel eens op, maar lijkt me niet nodig aangezien jouw link het bevestigt met veel meer gegevens.
Mijn keuze blijft dus onveranderd: beste banden achter

Vooral Bremsen in Kurven is nogal doorslaggevend; niet dat ik dat dikwijls doe want ik probeer voor de bocht te remmen, maar àls je dan toch in de ankers moet in een natte bocht maakt het wel véél verschil uit.  Als je daarbij dan nog ziet hoeveel mensen nog in een bocht tot de constatatie komen dat ze nog (hard) moeten remmen lijkt het me voor hen ook veel veiliger de beste banden achteraan te steken.

Waarmee ik uiteraard niét wil gezegd hebben dat je vooraan versleten krengen moet/mag steken.

Maar normaalgezien laat ik, als mijn voorste banden te ver versleten zijn, de achterste vooraan steken en achteraan de nieuwe.
Een extra voordeel hiervan is dat het rijgedrag van je wagen nauwelijks verandert als je een paar nieuwtjes steekt, want je voorste waren al versleten en nu heb je er betere zitten op beide assen.
Omgekeerd: stel dat je voorste banden versleten zijn en je achters nog goed, je bent dus onderstuur gewend.  Dan steek je nieuwe.  Dus plots worden je voorste banden de beste.  Als je dan tegen dezelfde limiet gaat rijden en hetzelfde onderstuurgebied gaat opzoeken zal je achterste al wel eens beslissen "niet meer dezelfde weg te kiezen"

wooter

  • Gast
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 13:37:12 »
Als ik rem, heb ik liever dat ik vertraag dan dat ik rechtdoor begin te glijden :)

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 13:48:33 »
Als ik rem, heb ik liever dat ik vertraag dan dat ik rechtdoor begin te glijden :)
Als ik rem heb ik liever dat ik vertraag terwijl ik nog mooi de bocht volg, dan dat ik plots met mijn neus in de andere richting sta  ;)

wooter

  • Gast
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 14:08:34 »
Daarvoor heb je dat stuurwiel eh :)

Ik denk overigens dat je aan lagere snelheid onderstuur met slechte banden vooraan voelt, en pas overstuur met slechte banden achteraan aan hogere snelheid...  Dat zijn mijn ervaringen toch.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 14:11:43 »
hmm, ja
maar, je moet jouw wagen nu egl ook niet gaan vergelijken met de gemiddelde FWD die op onze wegen rondtoert.  Alleen al het feit dat je achteraan bredere banden hebt zitten ...

En als je dan nog naar gemiddelde rijkunsten kijkt in ons landje   ::)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 15:29:39 »
Ik switch ook regelmatig mijn zomer- en winterbanden, op de voortractie eenmaal per jaar.
Dus ik rij quasi altijd met min of minder gelijke profieldiepte V/A.

Maar algemeen is het - volgens de tabel - duidelijk voordeliger de beste banden vooraan te hebben bij een voortractie.
Gewoon de plusjes tegen de mins uitrekenen:

Antriebskonzept des Fahrzeugs  Vorderradantrieb
 
Betere banden op as :             V  |   H
Tabel 1 : duidelijk :              + 9  |  - 9   op 12 beoordelingen tractie en spoorhouding.
Tabel 2 : minder duidelijk:    + 4  |  - 4   op 16 beoordelingen kritische rijsituaties.

Bij droge weg is het zéér duidelijk. Tenslotte wordt er vooral op de voorwielen gestuurd en vooral geremd.
Enkel bij nat en zeer nat weer moet men oppassen zodra het wat bochtiger wordt, snelheid navenant aanpassen.

Bij (zeer) nat rechtdoor echter - typisch snelweg - is het plots omgekeerd en zal diegene met slechtere banden vooraan enorm moeten oppassen voor aquaplaningsgevaar. Best achter de camions blijven ...  ???  :-\  

« Laatst bewerkt op: donderdag 01 april 2010 - 15:41:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 15:50:01 »

Maar algemeen is het - volgens de tabel - duidelijk voordeliger de beste banden vooraan te hebben bij een voortractie.

Dat vind ik nu net niet, want het voordeel van de beste band achteraan te hebben komt slechts tot uiting bij uitzonderlijke omstandigheden; maar het is net dan dat je dat voordeel hard nodig hebt.

Ik blijf zweren bij de beste banden achter

Nog een ander voordeel van de achterste naar voor te brengen als je voorste versleten zijn is dat je achteraan niet met oude verharde krengen rondrijdt

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 16:28:31 »
Maar algemeen is het - volgens de tabel - duidelijk voordeliger de beste banden vooraan te hebben bij een voortractie.

Dat vind ik nu net niet, want het voordeel van de beste band achteraan te hebben komt slechts tot uiting bij uitzonderlijke omstandigheden; maar het is net dan dat je dat voordeel hard nodig hebt.

Ik blijf zweren bij de beste banden achter

Nog een ander voordeel van de achterste naar voor te brengen als je voorste versleten zijn is dat je achteraan niet met oude verharde krengen rondrijdt
Mag je KV, ieder zijn rijfeeling...

Maar de tabellen zijn wel van Michelin, die zullen het toch wel beter weten, zei je toch ?  ;)
Citaat
Michelin setzte sich in einem Test genau mit dieser Fragestellung auseinander. Die Ergebnisse zur Traktion finden Sie in der ersten Tabelle; Kritische Fahrzustände in der zweiten Tabelle.

Ik vind natte snelweg -aquaplaningsgevaar- ook zeer uitzonderlijk want hoe diep het water daar ligt in die spoorvorming kan ik slecht herkennen, en als ik dan plots moet remmen wil ik ook redelijk snel stilstaan. Ga jij dan max 80 kmh rijden ?

Bij de afrit zal ik de natte bocht dan wat voorzichtiger nemen, maar daar hangt dan ook geen 40-tonner meer achter mij...  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 april 2010 - 16:34:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 16:32:31 »
hmm, ja
maar, je moet jouw wagen nu egl ook niet gaan vergelijken met de gemiddelde FWD die op onze wegen rondtoert.  Alleen al het feit dat je achteraan bredere banden hebt zitten ...
Als ik spreek over goede voorbanden en slechte voorbanden spreek ik voornamelijk over mijn ervaringen op een FWD wagen.  Mijn huidige auto kan je gewoon niet doorsnee noemen.

En als je dan nog naar gemiddelde rijkunsten kijkt in ons landje   ::)
Klopt, maar als je kijkt naar de ongevallen waren de ongevallen waarbij een auto frontaal op een boom rijdt in een bocht misschien te verhelpen door de goede banden vooraan te zetten...

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 16:52:56 »
Klopt, maar als je kijkt naar de ongevallen waren de ongevallen waarbij een auto frontaal op een boom rijdt in een bocht misschien te verhelpen door de goede banden vooraan te zetten...
Misschien wel, zoals Michel al eerder zei wordt het dus eerder een persoonlijke keuze afhankelijk van eigen rijstijl, ervaringen, gewichtsverdeling van de auto, e.d.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 16:57:24 »
Maar de tabellen zijn wel van Michelin, die zullen het toch wel beter weten, zei je toch ?  ;)
Tuurlijk wel, het is ook op die tabellen dat ik me baseer, vooral de onderste.
En dit in samenhang met mijn eigen ervaringen van wat volgens mij het meeste kans maakt om mis te gaan.  Ik zie mezelf niet direkt wegens onderstuur rechtuit rijden in een bocht, maar ik heb een heilige schrik voor een spin (die ik al ooit meegemaakt heb).  Met mijn huidige auto (monovolume) is de kans op achteraan uitbreken imho veel groter