De aanbeveling komt van Michelin, ik veronderstel dat zij het wel zullen weten, niet ?
En dat de achterbanden wegschuiven is nu net wat je niét kan corrigeren, voor je het weet sta je in de omgekeerde richting
KV, ik heb die aanbeveling van Michelin gevonden, met al die plussen en minnetjes, die aanbeveling is zeker
niet persé vooraan, lijkt een serieus cliché te zijn: (als ik de plussen en minnen zo overzie is het eerder omgekeerd)
Hier kan iedereen voor zichzelf -en zijn auto- uitmaken, waar hij bij verkeersveilighied -in verbinding met eigen rijstijl en sommige kritische situaties - zijn keuze kan maken:
Legende:
... Bewertung: ++ = sehr vorteilhaft; + = vorteilhaft; o = ohne Einfluss; - = nachteilig; -- = sehr nachteilig
++ en -- en o spreken voor zichzelf
2 tabellen:
1. Traktionsverhalten : traktie-eigenschappen (minder belangrijk)
2. Kritische Fahrzustände: kritische rijsituaties
V (Vorne) = beste banden vooras
H (Hinten) = beste banden achteras
Vorderradantrieb: Voorwielaandrijving
Allradantrieb: Vierwielaandrijving
Hinterradantrieb: Achterwielaandrijving
http://www.kfztech.de/kfztechnik/fahrwerk/reifen/reifentipps2.htm
Beurteilung Michelin:
Demnach ergeben die Verteilung von "Plus" und "Minus" offensichtlich ein fast ausgewogenes Verhältnis. Zumindest könnte nun der Autofahrer, bezogen auf seine persönlichen Einsatzbedingungen und das Antriebskonzept seines Autos, selbst eine Entscheidung treffen.
Beoordeling Michelin: ... de verdeling van "Plus" en "Minus" geeft een bijna ex-equo. naargelang auto rijstijl rijvaardigheid, vooral welke wegen hij rijdt... kan iedereen zelf zijn keuze uitmaken. (persoonlijk tel ik wel -voor mij- meer significante minussen bij beste banden achter bij een voortractie)
Hier dus kan iedereen voor zichzelf -en zijn auto- uitmaken, waar hij bij verkeersveilighied -in verbinding met eigen rijstijl en sommige kritische situaties - zijn keuze kan maken Immerhin ist schon einmal festzustellen, dass die weit verbreitete Empfehlung "die besseren Reifen nach vorne", die sich auch in vielen Bedienungsanleitungen findet, so pauschal nicht haltbar ist!
... dat de zogezegd algemeen verkondigde aanbeveling "betere banden vooraan", die zich ook in vele handleidingen staan, is algemeen zeker niet weerhouden !Ergänzende Betrachtungen des ADAC
Befasst man sich nochmals mit dem Teil II der Tabelle, den "Kritischen Fahrzuständen":
Entscheidend für die Richtungsstabilität des Fahrzeugs, sowohl in Kurven, wie auch bei Geradeausfahrt sind die Seitenführungskräfte der Hinterachse. Blockierende Räder bei einer Bremsung oder Überschreitung der Haftreibung zwischen Reifen und Fahrbahn ("zu schnell in der Kurve") können abrupt zu einem nicht mehr kontrollierbaren Fahrverhalten führen (Fahrzeugheck bricht aus, Übergang zum Schleudern). Diese Seitenführungskräfte fallen bei unzureichender Profiltiefe besonders stark und dann schlagartig ab. Ein Fahrzeug, welches über die Vorderräder zum Kurven-Außenrand schiebt ("Untersteuern") kann problematisch sein.
Mehr als problematisch ist es aber, ein ausbrechendes Fahrzeugheck ("Übersteuern"), in solchen kritischen Fahrsituationen durch Gegenlenken wieder auf den gewünschten Kurs zu bringen. Bei dieser Gelegenheit ein Tipp: Informieren Sie sich beim ADAC über das angebotene Fahrsicherheitstraining - all diese Dinge werden dort demonstriert und können so von Ihnen selbst "erfahren" werden! Bei einer Gegenüberstellung aller Vor- und Nachteile ergibt sich somit, dass kritische Fahrzustände besser beherrschbar sind, wenn die Reifen mit der größeren Profiltiefe auf der Hinterachse montiert werden. Dies gilt für Pkw mit Vorderrad-, Allrad -und Heckantrieb.
Quelle: ADAC und Michelin
überarbeitet: 01.01.10
ADAC legt vooral de nadruk op kritische situaties, voor de
achtertractie en 4x4 is het heel duidelijk:
beste banden achter Voor de voortractie is het veel minder duidelijk; maar toch vind ADAC
het ook eerder achteraan aan te bevelen (ook bij 4x4):
ADAC nuanceert wel duidelijk: dit kan problemen geven, maar verder vindt ADAC dat het achteraan uitbreken meer problemen kan geven als vooraan. (wslk voor Jan modaal die eerder voorzichtig rijdt en te zelden in die situatie komt)
Ik heb wel te weinig ervaring met verschillende moderne -zware- voortracties, de ervaring die ik tonutoe heb (voortracties tot max 1300 kg) is wel dat die (toch voor mijn achtertractiegevoel) toch
te onderstuurd zijn en eerder
te problematisch kunnen zijn bij de beste banden achteraan.
De eerste voortractie die licht onderstuurd tot neutraal rijdt moet ik dus nog ondervinden, voor die zou ik dan tenderen naar betere banden achter, alleen als deze dikwijls achteraan kan uitbreken in kritische stuaties... zijn er zulke voortracties ?