Auteur Topic: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei  (gelezen 4246 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:54:15 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 09 april 2010 - 20:17:48 »
Dus al dat werk om die borden te vervangen... mogen ze opnieuw doen om al die borden te vervangen...

Serieus, en dan klagen dat Janssens een Bentley rijdt? :D

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 10 april 2010 - 03:23:23 »
Zullen ze al die pestboetes ook terugbetalen? ;D

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 10 april 2010 - 12:05:23 »
Wat is het verschil met de huidige teksten?
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 10 april 2010 - 16:02:14 »
Wat is het verschil met de huidige teksten?
De aangehaalde tekst is de huidige tekst, die dan volledig weg kan.

Er wordt dan terug gebruik gemaakt van de C39 waar men een inhaalverbod wenst.
Terug naar de situatie van voor 2008 dus.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei
« Reactie #5 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 11:48:46 »
Eigenlijk maakt men nu dus komaf met een kanjer van een flater van twee jaar geleden.  Ofwel is het een vorm van bezigheidstherapie...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei
« Reactie #6 Gepost op: zondag 11 april 2010 - 12:36:00 »
Eigenlijk maakt men nu dus komaf met een kanjer van een flater van twee jaar geleden.  Ofwel is het een vorm van bezigheidstherapie...
Eén zwaluw maakt duidelijk de lente nog niet .

Ik vrees dat het bezigheidstherapie wordt - de rest van Schouppe's voorstellen zijn helaas merendeels van het kaliber van zijn voorganger.
Van vereenvoudiging is echt geen sprake, het wordt er enkel ingewikkelder op.

Dit belooft helaas weinig goeds voor de nieuwe wegcode in 2011 ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 21:52:58 »
Citaat
Persbericht 09.04.2010 vanEtienne Schouppe (CD&V), Staatssecretarisvoor Mobiliteit
In mei 2010 presenteert Etienne Schouppe, Staatssecretarisvoor Mobiliteit, een volledig vernieuwde versie van de wegcode. De huidige wegcode dateert van 1 december 1975 en werd maar liefst 60 keer gewijzigd. Door talrijke toevoegingen, aanpassingen en schrappingen is er nood ontstaan aan een coherente en consequente versie van de tekst. Sinds 1975 is de maatschappelijke context bovendien sterk gewijzigd en hebben nieuwe concepten hun intrede gedaan. Na een periode voor debat en bekendmaking moet de nieuwe wegcode op 1  januari 2011 definitief worden.
In afwachting voert Etienne Schouppe nog een aantal aanpassingen door aan de bestaande wegcode, die uiteraard in de nieuwe wegcode zullen worden overgenomen, maar die grotendeels nog vóór de zomer van 2010 in voege treden. Het gaat om een omvangrijk pakket maatregelen, waaronder verschillende kwesties die de afgelopen maanden in het parlement, met de transportsector en in de media werden besproken.
De voornaamste wijzigingen zijn:
-naar aanleiding van een recent vonnis over de signalisatie op een kruispunt te Roeselare, wordt verduidelijkt dat wanneer één of meer lichten in de vorm van een rode pijl (of oranjegele pijl) tegelijk met het groen licht branden, er alleen mag worden voortgereden in de andere dan door de rode pijl of oranjegele pijl aangeduide richting.
-Een aantal steden en gemeenten hebben quads verboden op basis van een gemeentelijk reglement inzake overlast. De wettelijkheid van deze oplossing wordt evenwel betwist. De steden en gemeenten zijn vragende partij voor een duidelijke verbodsbepaling. Er wordt een nieuw verbodbord C6 voor quads ingevoerd. Een quad wordt gedefinieerd als "een motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor ongebaand terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel".
-het zogenaamde"filteren", het rijden van motorfietsers tussen de voertuigen in de files, is een gekend fenomeen dat echter niet in de wegcode werd geregeld. Om meer rechtszekerheid te bekomen, wordt het rijden tussen de files toegelaten met een maximale snelheid van 50 km per uur met een maximaal snelheidsverschil van 20 km per uur met de voertuigen die worden voorbijgereden. Op autosnelwegen en autowegen dient dit te gebeuren tussen de twee meest links gelegen rijstroken
-motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen. Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazonezit aannemen. Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan: motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren. Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen trekken.
-het vervoer van kinderen onder de 3 jaar op bromfietsen en motorfietsen wordt verboden. Tussen 3 en 8 jaar mogen zij in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op bromfietsen en motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125cm3. Pas vanaf 8 jaar mogen kinderen op de motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3 worden vervoerd.
-driewielers met motor met een ledige massa van minder dan 400 kg worden ook op autosnelwegen en autowegen toegelaten.
-de maximumsnelheid voor autocars wordt vastgelegd op 100 km per uur, zoals in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Italië en Spanje. Volgens hetzelfde streven naar Europese uniformiteit zijn autocars niet langer verplicht om tussen de vrachtwagens te blijven rijden. Zij mogen ook inhalen bij neerslag.
-het verschil tussen een"bijzonder overrijdbare bedding" en "busstrook" wordt verduidelijkt:  een busbaan is een rijstrook, terwijl een bijzonder overrijdbare bedding  geen deel uitmaakt van de rijbaan. Tevens wordt de mogelijkheid voorzien voor de aanduiding van de bijzondere overrijdbare bedding  gebruik te maken van witte lichtspijkers. Dit laat toe deze slechts in te stellen op de momenten dat het nodig is.
-het gebruik van de busstroken en van de overrijdbare beddingen kan worden uitgebreid tot andere voertuigen dan die van het openbaar vervoer, zoals bromfietsen, motorfietsen en autocars. De wegbeheerders kunnen de toelating daarvoor geven door middel van het aanbrengen van een pictogram.
-de internationaal erkende gele doorlopende zigzagstreep vervangt de huidige witte markering ter aanduiding van een autobus-, trolleybus- of tramhalte. Ze staat voor een stilstaan- en parkeerverbod. Deze markering laat toe op een uniforme wijze de haltes aan te duiden, zonder gebruik te maken van de huidige afbakening die vaak verward worden met verdrijvingvlakken. De markering van deze haltes met witte opschriften mag nog 5 jaar, tot 2015, behouden blijven.
-de verkeersborden E1 en E3 (parkeerverbod) mogen aangevuld worden met een onderbord dat de categorie van voertuigen aanduid voor dewelke het parkeren en of stilstaan verboden is. Zo kunnen bijvoorbeeld zonale parkeerverboden worden ingesteld voor bepaalde categorieën voertuigen (vrachtwagens, bussen, kampeerwagens,...).
-het algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton op 2x2-wegen, dat sedert januari 2008 alleen in ons land geldt, wordt afgeschaft. Om de verwarring bij buitenlandse chauffeurs op te heffen, is het de bedoeling aan te sluiten bij wat Europees gangbaar is, namelijk algemeen toelaten en specifiek verbieden in plaats van het omgekeerde. Op advies van de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid wordt teruggegrepen naar het instellen van inhaalverboden door de wegbeheerders op de trajecten waar dit opportuun wordt geacht. De datum waarop de opheffing van het algemeen inhaalverbod in werking treedt, hangt af van overleg met de gewesten.
-op verzoek van De Posten om evidente veiligheidsredenen wordt de vrijstelling afgeschaft voor de draagplicht van de valhelm voor de beambten van De Post bij de postbedeling per bromfiets.
-de wachters van de provinciale domein worden bevoegd voor het vaststellen van verkeersinbreuken binnen de grenzen van hun domein.
-het controlepersoneel van het openbaarvervoer mag voortaan bevelen geven aan de weggebruikers zolang de politie niet op de plaats van interventie aanwezig is en optreden wanneer een weggebruiker geen voorrang verleent aan spoorvoertuigen. Dit zal bijdragen tot een betere doorstroming van het openbaar vervoer.
-de vrijstelling van gordeldracht voor bestuurders en passagiers van prioritaire voertuigen (politie, brandweer, ambulance) wordt beperkt.
Etienne Schouppe: al deze kwesties hadden een zekere graad van urgentie. Het leek mij niet opportuun om te wachten op de voltooiing en implementatie van de nieuwe wegcode, alvorens deze zaken te regelen. Daarom wordt de datum van inwerkingtreding van de meeste van deze maatregelen vervroegd naar deze zomer- en vakantieperiode. " -
Meer info:
Jan Pauwels ,woordvoerder
Kabinet van de Staatssecretaris voor Mobiliteit
Koningsstraat180, 1000 Brussel
Tel.02/209.33.15 of 0495/89.15.67
jan.pauwels@schouppe.fed.be
Persbericht is van voor de val van de regering!
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 23:20:19 »
Citaat
-het controlepersoneel van het openbaarvervoer mag voortaan bevelen geven aan de weggebruikers zolang de politie niet op de plaats van interventie aanwezig is en optreden wanneer een weggebruiker geen voorrang verleent aan spoorvoertuigen. Dit zal bijdragen tot een betere doorstroming van het openbaar vervoer.
Die wettekst zou ik we eens volledig willen lezen.
Citaat
Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazonezit aannemen.
Dat mocht 25 jaar geleden ook niet, voetsteunen waren toen verplicht en diende dus ook gebruikt te worden, In Bgt en Deurne deden ze daar toen serieus controle op (was toen niet plezanter dan uw voeten op de treeplanken van de Camino te zetten  ;D en dat mocht niet).
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 11:30:34 »
[quote ] Een quad wordt gedefinieerd als "een motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor ongebaand terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel". [/quote]
dus een quad waar geen modderbanden op liggen mag dan wel in de stad rijden

Citaat
-het zogenaamde"filteren", het rijden van motorfietsers tussen de voertuigen in de files, is een gekend fenomeen dat echter niet in de wegcode werd geregeld. Om meer rechtszekerheid te bekomen, wordt het rijden tussen de files toegelaten met een maximale snelheid van 50 km per uur met een maximaal snelheidsverschil van 20 km per uur met de voertuigen die worden voorbijgereden. Op autosnelwegen en autowegen dient dit te gebeuren tussen de twee meest links gelegen rijstroken
niks over voorrangsregeling
er gaan doden moeten vallen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 14:23:07 »
Persbericht is van voor de val van de regering!
Maakt dat er een "lopende zaak" van , als alle wetgeving terzake nieuw is en nog moet gepubliceerd worden ??? Als elke democratische controle of bijsturing weggevallen is ???

Dan kan de politiek met de huidige "aankondigingspolitiek" ook nog wel even BHV splitsen, zoals reeds lang aangekondigd  ;)

Hoogdringendheid inroepen kan ook nog moeilijk na 3 jaar niet-besturen.
Voor de aanpassing van de wetgeving rond de "conflictvrije" verkeerslichten zou dat gezien het arrest van het hof van beroep in W-VL nog kunnen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 14:29:00 »
Citaat
Een quad wordt gedefinieerd als "een motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor ongebaand terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel".
dus een quad waar geen modderbanden op liggen mag dan wel in de stad rijden
De FOD Mob geeft er wel een andere draai aan ...
Dan zal plots het voertuig geconstrueerd zijn voor ongebaand terrein , zelfs al voldoet de ophanging noch de banden daarvoor ...

Bovendien : wat is ongebaand terrein, is dat ergens gedefiniëerd ?
Ik ben met mijn auto ook al eens over de gazon gereden, daar ligt ook geen baan ... wat met onverharde wegen, zijn die gebaand ?

ba·nen baande, h gebaand : effenen, vrijmaken  volgens van Dale ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Vrachtwagens zullen opnieuw mogen inhalen / Voorstelling nieuwe wegcode in mei
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 18:58:06 »
Jullie merken het al. Ze gingen het vereenvoudigen.......
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.