De meeste landen zouden gebruik maken van 7 karakters.
7 karakters zijn niet verplicht.
Blijkbaar zou je telkens je een andere inschrijving hebt een andere plaat krijgen.
Het probleem is dat wij al die jaren met zes aanduidingen of karakters toekwamen omdat het nummer behouden bleef bij een volgend voertuig en dat men pas overgegaan is om de eerst de cijfers en dan de letters te zetten.
Vermits we de nummers niet meer zullen mogen meenemen naar een volgend voertuig, behalve voor de gepersonaliseerde platen, zullen de de combinaties snel uitgeput raken.
Daarom zal men vooraan een cijfer toevoegen van 1 tot 5 voor de gewone platen.
Alle gewone platen zullen in eerste instantie beginnen met een 1 tot al de combinaties zijn uitgeput.
De volgende reeks na een aantal jaren begint dan met een 2 en zo verder.
Hetzelfde nummer mag volgens Europa niet herbruikt worden, behalve voor duurbetaalde gepersonaliseerde platen.
Door een cijfer voor de gepersonaliseerde plaat te zetten kan de plaat eventueel ook in een andere reeks gebruikt worden.
Persoonlijk vind ik dat de mensen die betaald hebben voor een gepersonaliseerde plaat met zes of vijf karakters dit nummer moeten kunnen behouden zonder toevoeging van het reeksnummer 9
Waarom zou dit gepersonaliseerd nummer niet geschrapt kunnen worden in al de andere reeksen van 1 tot 9 ?
Het is wel het nummer dat behouden blijft en niet de plaat op zich.
Hoogstwaarschijnlijk zal zelfs een bestuurder met een gepersonaliseerde plaat bij elke verandering aan de inschrijving een duplicaat krijgen met hetzelfde nummer zodat het onmogelijk zal worden om Jaren aan een stuk met de zelfde versleten plaat te rijden.
Door deze problemen met de gepersonaliseerde autoplaten zal men eerst beginnen met de motoplaten.
Hopelijk vind men een aanvaardbare oplossing voor het probleem.
Samengevat komt het er op neer dat een plaat maar zolang zal bestaan tot de auto verkocht wordt aan een andere eigenaar, garagist of sloop.