GRO is en blijft natuurlijk altijd een werk van vrijwilligers. Naast fulltime te werken, beheren jullie in je vrije tijd geheel vrijwillig een website om jongeren mee aan een rijbewijs te helpen.
Het zit iets complexer in elkaar, Bert. Even wat historiek voor een beter begrip (Eugeen, verbeter me gerust als ik me vergis).
Eugeen heeft bij mijn weten, buiten de opleiding voor zijn rijbewijs, geen andere opleiding inzake verkeersrecht genoten (ik heb de volledige theoretische opleiding voor rijschoolinstructeur praktijk categorie B gevolgd, doch heb daarna, wegens chronische werkonbekwaamheid, mijn stage niet kunnen aanvatten, wat de directie van Sanderus bijzonder betreurde, gezien het niveau waarvan ik getuigde).
Eugeen heeft zijn zeer sympathieke Filippijnse echtgenote Louise geholpen bij haar voorbereidingen voor het behalen van een rijbewijs, enerzijds met de studie van de theorie, anderzijds als begeleider voor de praktijk. Het slagen voor het praktijkexamen van Louise heeft evenwel bijzonder lang geduurd.
Naar aanleiding of ter gelegenheid daarvan, heeft Eugeen de idee opgevat om een website uit te bouwen waar de kandidaten voor het behalen van een rijbewijs voor het overgrote deel gratis informatie konden vinden om zich daarop voor te bereiden.
Zijn desbetreffend voornemen, dat hij bekend maakte op wijlen het Wegcode forum, deed aanvankelijk niet enkel bij mij de wenkbrauwen fronsen, doch stuitte begrijperlijkerwijze ook op tegenkanting van heel wat instellingen, zoals de erkende autorijscholen en Wees Wegwijs.
Het was de tijd toen op het Wegcode forum, waar politiemensen een trapje hoger mochten staan dan de andere deelnemers, het niet konden pikken dat ik er gerechtvaardigde kritiek op sommige politiemensen uitte, en er, met bendevorming en chantage, Dirk Deckx onder druk gezet hebben om mij van wijlen het Wegcode forum te verbannen.
Deze levenslange verbanning heeft tot gevolg dat ik nog altijd niet kan inloggen op de Vraagbaak van Wegcode, ondanks dat daar geen discussies kunnen gevoerd worden, en er daartoe dus geen reden meer bestaat.
Na deze verbanning, ondanks meer dan 3.000 postings waarvan voor het overgrote deel de meerwaarde door de verantwoordelijken van Wegcode ook nog na mijn verbanning volledig erkend werd, ben ik begonnen met samen te werken met Eugeen Van Aerschot aan zijn website met forum GRO.
In die tijd schreef Eugeen me dat Wegcode een blunder had begaan met me van hun forum te verbannen, omwille van mijn kennis en ervaring.
Ik heb ontelbare uren besteed om fouten op de site van GRO te verbeteren en mee te werken aan het forum.
Omdat ik intussen moderator geworden was op het GRO forum, hebben, zoals Eugeen kunnen zien heeft uit talrijke postings van het besloten politiegedeelte van het Wegcode forum, aldaar een aantal politiemensen plannen gesmeed om het GRO forum te saboteren.
Wekenlang hebben Eugeen en ik elkaar dag en nacht afgelost om de baldadigheden van de betrokken politiebeamten op het GRO Forum te bekampen.
Onder meer vanwege opmerkingen over de toenmalige sponsor KBC over de daardoor ontstane gang van zaken op het GRO Forum, heeft Eugeen er het discussiegedeelte gesloten, en mij gevraagd om, nog vóór de uitbouw van een Christophoros website, er alvast een forum te openen waar discussies konden plaatsvinden, en waar hij deelnemers van het GRO Forum ook naar verwees. Er stond toen een link naar Christophoros op de frontpagina van de GRO website.
Naarmate de website GRO populairder werd, nam niet alleen de belangstelling van zijn toenmalige sponsor KBC en diens bereidheid om de sponsorbedragen te verhogen toe, doch tevens de interesse van Eugeen om zijn succes te verhogen met een logo van GRO met link naar deze site op de drukbezochte site van Wegcode.
Tijdens een samenkomst van Eugeen met de verantwoordelijken van Wegcode in dit verband, werd door Wegcode de eis gesteld dat daarvoor het gezicht van Jiozef als moderator op het GRO Forum moest verdwijnen, aangezien Jozef zich het recht aanmatigde om niet bij GRO, doch bij Christophoros gerechtvaardigde kritiek op Wegcode uit te oefenen.
Naast het nastreven van dit voordeel bij Wegcode, was het ook de tijd waarin Eugeen, om het financiële welslagen van zijn site te optimaliseren, er alsmaar meer belang aan hechtte dat er geen overheidsinstanties, zoals de FOD Mobiliteit en Vervoer of het BIVV, tegen hun kar gereden werden.
Het werd daardoor aartsmoeilijk voor mij om Eugeen nog te overtuigen van blunders op GRO, waaraan hij halstarrig vasthield om toch maar bepaalde instanties niet tegen de haren in te strijken, niettegenstaande ik mijn standpunten derzake telkens onderbouwde met verwijzingen naar meer wetenschappelijk onderlegde websites.
Als gevolg van deze hardnekkigheid van Eugeen, wil ik graag toegeven dat er van mij, louter vanuit mijn gedrevenheid voor de verkeersveiligheid, een aantal e-mail vertrokken zijn die vrij kordaat waren, en door Eugeen zelfs als mokerslagen bestempeld werden.
Vanwege de opportuniteit die deze situatie Eugeen bood in het raam van zijn besprekingen met Wegcode, heeft Eugeen ze aangegrepen om mij, zonder enige verwittiging of mededeling daaromtrent, te ontslaan als moderator op het GRO Forum. Hij heeft me zelfs één dag verbannen van het GRO Forum, doch dit werd blijkbaar niet gunstig onthaald door zijn medewerkers.
Deze louter opportunistische en ongebreidelde vijandigheid van Eugeen was voor mij dan ook de aanleiding om de betrekkingen tussen GRO en Christophoros te verbreken.
Sindsdien doet GRO alles wat het kan om mijn ontslag als beheerder van Christophoros te bewerkstelligen.
Eind 2007 heb ik, wegens mijn chronische depressie niet meer bestand zijnde tegen de zeer zware niet aflatende vijandelijkheden van Wegcode en GRO, de website Christophoros overgelaten aan Joeri Cools.
Ik erken hem sindsdien als verantwoordelijke, en derhalve baas van Christophoros, en zal mij daarom ook altijd bij zijn beslissingen neerleggen.
Maar ik kan niet ontkennen dat ik zijn beslissingen tot nu toe altijd al probleemloos kunnen onderschrijven heb, omdat hij een verstandig man is, die zich niet door persoonsgebonden vetes laat leiden.
Later werd het GRO forum afgesplitst naar de v.z.w. GRO Forum, terwijl Eugeen nog altijd de eigenaar is van de website GRO.
GRO is alvast geen vrijwilligerswerk. Eugeen heeft al aangegeven dat het voor hem een broodwinning is. En ik weet, vanuit mijn vroegere samenwerking met hem, dat de sponsoring hem een aardig inkomen oplevert.
GRO heeft immers veel bezoekers en pageviews. Daardoor betaalt de sponsor (vroeger KBC, thans BNP Paribas Fortis) bedragen om U tegen te zeggen aan Eugeen.
Niks verkeerd mee, natuurlijk. Alleen maar om het even te verduidelijken.
Christophoros heeft een heel andere strategie.
De site is kleinschalig, omdat kwaliteit er belangrijker geacht wordt dan aantallen bezoekers en pageviews. Voor een verkeerd signaal inzake de doorlopende witte lijn kan de bezoerker terecht bij GRO Forum. Voor een voor de verkeersveiligheid verantwoord advies daaromtrent, is er Christophoros.
Christophoros wenst ook objectief verantwoorde informatie te verschaffen. Dat houdt in dat Christophoros nooit bindingen zal aangaan met sites die geregeld onzin publiceren inzake het wegverkeer.