Auteur Topic: Schouppe, BIVV en Landbouwkrediet en Sven Nys samen in de illegaliteit !  (gelezen 18763 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Schouppe, BIVV en Landbouwkrediet en Sven Nys samen in de illegaliteit !
« Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 15:16:25 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Hiermee jaagt Schouppe en C° deze weggebruikers helemaal de illegaliteit in.
Immers :

Artikel 33: Gebruik van geluidstoestellen
33.1. Het is verboden andere toestellen voor het geven van geluidssignalen te gebruiken dan die welke voorzien zijn in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

Een "fietstap" is uiteraard niet voorzien in de wegcode noch in enig technisch reglement.

Het verplichte geluidstoestel voor een rijwiel is namelijk duidelijk bepaald in de wegcode :

82.2.   Geluidstoestel.
De rijwielen moeten uitgerust zijn met een geluidstoestel dat uit een bel bestaat die kan gehoord worden van op een afstand van 20 meter.

Voor voetgangers is er geen geluidstoestel voorzien in de wegcode, toch wil men met deze campagne ook hen van een lawaaimaker voorzien.

In plaats van de wetgeving te doen naleven, het BIVV de weggebruikers te laten informeren over die wetgeving, en Landbouwkrediet / Sven Nijs te gebruiken in een campagne om ook wielertoeristen de wettelijke bepalingen te laten naleven, gaat Schouppe hen misbruiken in een campagne om een ongeoorloofd geluidsapparaat waarvan het gebruik verboden is, en in geen geval de verplichte bel vervangt.

Dat deze "hebbedingetjes" vooral in razende/racende bende zullen gebruikt worden bij verkeersagressie - ttz. om nietsvermoedende rustige fietsers van bvb de jaagpaden te verjagen - staat eigenlijk al bij voorbaat vast.

Het is wat mij betreft stilaan genoeg geweest met dergelijke fratsen waarbij de overheid zelf de wetgeving niet naleeft en aanspoort dat niet te doen.
De laatste dagen - en voordien ook al -  werd er hier verweten dat we hier feitelijk weinig effectief doen aan verkeersveiligheid.
Wel, dit is wat mij betreft de druppel !
Het BIVV en een staatssecretaris die zich achter illegale toestanden zetten en dat dan nog denken te moeten verkopen als "verkeersveiligheid" !
Il faut le faire.
Trop is teveel.

Morgen vertrekken er aangetekende ingebrekestellingen naar alle betrokkenen.
Heeft/vindt er iemand een officiëel adres voor Sven Nys ?
Staat ook niet op zijn info bij DNS.be ...

Van Landbouwkrediet / Nys zullen vermoed ik dat ze zich hebben laten meeslepen.
BIVV en Schouppe zouden echter veel beter moeten weten dan dit ...

Voor wie goed onderlegd is terzake :

Iemand goed op de hoogte van recht - buiten het verkeer  ?
Kwestie wat er hier wettelijk aan gedaan kan worden om deze aktie te stoppen nog voor ze begonnen is, eventueel via kortgeding.
Het kan moeilijk nog wettelijk in orde zijn wanneer een staatssecretaris - in een periode waarin de democratische controle door het parlement opgedoekt is dan nog ! -  aktief meewerkt aan het overtreden van de wetgeving door het ter beschikking stellen van ongeoorloofde geluidsapparaten aan groepen die-hard overtreders die al jaren de wettelijke verplichtingen aan hun clickers lappen.

Iemand zeer goed op de hoogte van de wetgeving inzake geluidsbescherming ?
Bij 80 of 85 dBa moeten wij op het werk geluidsbescherming aan, deze ondingen maken een pak meer kabaal.

Reglementering inzake stiltegebieden ?
Waar het met deze kabaalmakers snel gedaan zal zijn met de stilte ...
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 augustus 2011 - 23:27:13 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
Re: Schouppe, BIVV en Landbouwkrediet en Sven Nys samen in de illegaliteit !
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 15:16:58 »
Persbericht :

http://www.landbouwkrediet.be/documents/Communiqu%C3%A9s%20de%20presse/CP_20_05_2010_NL.pdf

PERSBERICHT
Brussel, 20 mei 2010
ZWAKKE WEGGEBRUIKER WORDT STERKER DANKZIJ TAP
Een tik op de tap brengt de wielertoerist veilig door het verkeer
Vanuit de behoefte om de verkeersveiligheid te verhogen en de zwakke weggebruiker beter te beschermen, groeide het idee van de tap. De tap is een hippe armband die wielertoeristen, maar ook andere fietsers, joggers, skeelers en wandelaars rond de arm kunnen dragen. Met een tik op de band geven ze een geluidssignaal, waarmee ze andere weggebruikers waarschuwen. Het is knap, handig en vooral veilig en hoffelijk. Voor dit mooie project sloegen de Staatssecretaris van mobiliteit, het BIVV en het Landbouwkrediet de handen in elkaar. Sven Nys, het uithangbord van de ploeg Landbouwkrediet, aanvaardde graag het peterschap van deze actie.
1
Etienne Schouppe, Staatssecretaris van mobiliteit: “Ik ben verheugd dat ik met het BIVV en het Landbouwkrediet geloofwaardige partners heb gevonden om deze innovatie voor de verkeersveiligheid te lanceren. Ik ben blij dat we een beroep kunnen doen op wielerkampioen Sven Nys om het grote publiek te sensibiliseren rond hoorbaarheid. Het probleem van de zichtbaarheid is sinds lang gekend en we hebben er vaak actie rond gevoerd. De hoorbaarheid is echter ook een element van veiligheid, dat zeker bij recreatieve fietsers, skeelers en joggers vaak te wensen overlaat. Ik hoop dat alle wielertoeristen het voorbeeld van Sven Nys zullen volgen en een tap dragen wanneer zij gaan fietsen. Als regeringslid zal ik in elk geval mijn uiterste best doen om een veralgemeend gebruik van de tap door recreatieve fietsers ingang te doen vinden.”
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid is de initiatiefnemer van een grote campagne die vanaf eind mei op gang geschoten wordt.
Martin Van Houtte, afgevaardigd bestuurder van het BIVV: “Het BIVV ondersteunt de fietstapcampagne met wegaffiches en een direct mail-actie. De trekker van de campagne is wielervedette Sven Nys, die wielertoeristen en andere fietsers op een positieve manier aanspoort om van zich te laten horen als ze eraan komen, en zo hun eigen veiligheid en die van anderen te verhogen. De affiche hangt van 31 mei tot 7 juni langs de hoofdwegen en autosnelwegen. Tegelijk krijgen 600 wielerclubs over het hele land de affiche op klein formaat toegestuurd.
De campagneslogan is telkens duidelijk en eenvoudig: “LAAT JE HOREN MET DE FIETSTAP”. De Staatssecretaris van mobiliteit en het BIVV vonden in het Landbouwkrediet een enthousiaste partner die graag bereid was om zo’n mooie actie te steunen en te promoten.

Luc Versele, CEO van het Landbouwkrediet: “Als recreatieve fietser veilig door het verkeer komen, is vaak niet zo makkelijk. Bovendien is het niet zo evident om wandelaars, joggers of andere fietsers te waarschuwen wanneer die voorbijgestoken worden. Het Landbouwkrediet, dat reeds meer dan 10 jaar met zijn pro-continentale wielerploeg “Landbouwkrediet Cycling Team” aan Belgisch jong talent de kans geeft een professionele carrière uit te bouwen, heeft ook oog voor de zwakke weggebruiker en de recreatieve fietser. Daarom heeft het Landbouwkrediet onmiddellijk en enthousiast positief gereageerd op de vraag van de Staatssecretaris van mobiliteit, Etienne Schouppe, om samen, door middel van een innovatief concept, de tap, te werken aan een betere bescherming van de zwakke weggebruiker en aan meer hoffelijkheid en veiligheid in het verkeer. De fietstap zal verdeeld worden via de 260 agentschappen van het Landbouwkrediet. Om onze betrokkenheid nog beter in de verf te zetten, hebben we Sven Nys gevraagd het ambassadeurschap van deze actie op zich te nemen, wat hij met veel enthousiasme heeft aanvaard. Wij zijn ervan overtuigd dat met deze actie de verkeersveiligheid zal verhogen en de zwakke weggebruiker beter zal beschermd worden. We hopen dan ook dat deze actie een groot succes mag worden.
Sven Nys, zesvoudig Belgisch kampioen veldrijden, is het gezicht van deze campagne rond verkeersveiligheid.
Sven Nys: “Toen ik hoorde over het project was ik er meteen voor gewonnen. Fietsers, wandelaars en joggers blijven kwetsbare groepen in het verkeer, dus als iets gedaan kan worden om hun situatie te verbeteren, dan ben ik daar zeker voorstander van. Als ik de zwakke weggebruikers kan sensibiliseren door mijn naam te verbinden aan het project, dan doe ik dat maar al te graag.”
2
Fidelio-klanten van het Landbouwkrediet kunnen vanaf 28 mei gratis een tap afhalen. Vanaf 5 juni zijn de taps ook voor het grote publiek beschikbaar in de agentschappen van het Landbouwkrediet. Een overzicht van de agentschappen van het Landbouwkrediet vindt u op www.landbouwkrediet.be. Op 5 juni krijgen alle lezers van het Nieuwsblad een gratis tap bij de krant van die dag.

Perscontact BIVV:
Werner De Dobbeleer, Afdeling Communicatie Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid vzw, Haachtsesteenweg 1405, 1130 Brussel Tel : +32 (0)2 244.15.82 of +32 (0)477 206 228 www.bivv.be werner.dedobbeleer@bivv.be

Perscontact Staatssecretariaat voor Mobiliteit:
Jan Pauwels, Externe Relaties Staatssecretariaat voor Mobiliteit, Koningsstraat 180, 1000 Brussel Tel: +32(0)22093315of +32(0)495891567 www.etienneschouppe.be of www.mobilit.fgov.be Jan.Pauwels@schouppe.fed.be

Perscontact Landbouwkrediet:
Isabelle D’haeninck, Verantwoordelijke Institutionele en Interne Communicatie Groep Landbouwkrediet, Sylvain Dupuislaan 251, 1070 Brussel Tel. + 32 (0)2 475 42 38 18 of + 32 (0)473 62 62 42 www .landbouwkrediet.be communicatie@landbouwkrediet.be
3
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 mei 2010 - 15:21:30 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 18:37:14 »
als we nu eens allemaal een mailtje sturen naar alle betrokkenen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline danny

• Starter
  • *
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 18:43:34 »
Citaat
Met een tik op de band geven ze een geluidssignaal, waarmee ze andere weggebruikers waarschuwen

Is de fietsbel geen toestelletje dat geluid maakt , en waarmee ze andere weggebruikers kunnen waarschuwen? ;)

Ach ja , dat is een optie bij de hedendaagse fietsen . ;)

Daarom dat ze nu de fietstap hebben uitgevonden , en dan nog promoten ook.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 21:10:45 »
Laat ze maar tappen, als ze geen voorrang hebben kunnen ze bij mij nog lang tappen.
Want dat gaat er gebeuren. Overal voorrang afdwingen met de tap.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 21:36:30 »
Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat de initiatiefnemers zich schuldig maken aan het aanzetten tot het overtreden van de verkeerswetgeving en medeplichtig zijn aan de overtredingen die aldus massaal zullen begaan worden.

Bovendien ben ik ervan overtuigd dat het te pas en te onpas gebruiken van een toestel dat een dermate hoog geluidsniveau produceert alleen maar zal bijdragen tot nog meer agressie onder de verkeersdeelnemers, en mogelijk zelfs tot ongevallen zal leiden als mensen ervan opschrikken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 00:09:19 »
Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat de initiatiefnemers zich schuldig maken aan het aanzetten tot het overtreden van de verkeerswetgeving en medeplichtig zijn aan de overtredingen die aldus massaal zullen begaan worden.
Maar waar staat in de wetgeving dat zoiets strafbaar is, dat moet ik hebben ...
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 00:27:35 »
Maar waar staat in de wetgeving dat zoiets strafbaar is, dat moet ik hebben ...

Het strafwetboek voorziet bestraffing van het aanzetten tot en het medeplichtig zijn aan misdaden en wanbedrijven, doch niet aan overtredingen.

De wegcode bepaalt bijvoorbeeld in AR 10.4 uitdrukkelijk dat het verboden is een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden. Daaruit kunnen we afleiden dat er overtredingen bestaan waarvoor het aanzetten tot of medeplichtig zijn aan niet strafbaar zijn.

Heb je er, met de nakende verkiezingen voor de deur, al eens aan gedacht om er een politieker over aan te spreken?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 01:38:44 »
Wie zal hiermee weer op korte tijd zeer veel geld verdienen?
Mogen wij op onze truck dan ook een toestelletje in verhouding zetten om onze voorrang af te dwingen waar we geen hebben zoals nu al vaak met de geluidsarme richtingaanwijzer of arm gebeurd?

Dit bvb.?

http://www.garagetv.be/video-galerij/stefke1985/Luidste_claxon_ter_wereld.aspx

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 04:17:08 »
Het strafwetboek voorziet bestraffing van het aanzetten tot en het medeplichtig zijn aan misdaden en wanbedrijven, doch niet aan overtredingen.
Een verkeersovertredig kan toch zowel een overtreding als een wanbedrijf zijn ?
In de omgekeerde richting zijn boetes voor verkeersovertredingen vanaf 26 euro correctionele straffen / wanbedrijven , met alle gevolgen vandien.

Citaat
Heb je er, met de nakende verkiezingen voor de deur, al eens aan gedacht om er een politieker over aan te spreken?
Vaneigenst  ;)
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 10:41:26 »
Et c'est parti !

De ingebrekestellingen zijn alvast per mail vertrokken, en als open brief aan Schouppe richting media, politieke partijen, fietsers en voetgangersbeweging, KBWB, e.a.

Nu nog de papieren versies in een enveloppe steken, en op de post doen.

In HLN van vandaag - maar (nog ?) niet online - staat al een reactie van een kwart pagina.
Dat het ding gewoon illegaal is, wordt dan nog niet eens vermeld ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 11:01:37 »
Open brief aan Staatssecretaris Schouppe - Laat je horen met de fietstap

De fietstap, het kabaal uit Baal ?

Met verbijstering heb ik in de pers de plannen van Staatssecretaris Schouppe, het BIVV, Landbouwkrediet en Sven Nys vernomen voor het lanceren van een zogenaamde "fietstap".
Een woord dat van Dale online alvast niet kent, en op Google naar bierfietsen verwijst. Jawel.
Het blijkt hier evenwel om een geluidstoestel te gaan dat fietsers e.a. meer hoorbaar moet maken in het verkeer.

Probleem: het gebruik van alle andere dan de in de verkeerswetgeving voorziene geluidstoestellen wordt nadrukkelijk verboden door de wegcode !

Artikel 33: Gebruik van geluidstoestellen
33.1. Het is verboden andere toestellen voor het geven van geluidssignalen te gebruiken dan die welke voorzien zijn in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

Voor fietsen - en rijwielen in het algemeen - is een bel verplicht.

82.2.   Geluidstoestel
De rijwielen moeten uitgerust zijn met een geluidstoestel dat uit een bel bestaat die kan gehoord worden van op een afstand van 20 meter.

Dergelijke "fietstap" is echter voor geen enkele weggebruiker voorzien, en het gebruik ervan op de openbare weg is bijgevolg onwettig en dus zelfs strafbaar.
Het toestel vervangt ook geenszins de op fietsen nog steeds verplichte bel.

Staatssecretaris Schouppe, zonder een zetelend Parlement om zijn beleid te controleren, zet dus acties op touw die weggebruikers ertoe aanzetten om de verkeerswetgeving te overtreden in plaats van na te leven, en laat daar via het BIVV en de media nog reclame voor maken ook !
Dit is werkelijk zijn functie onwaardig !

Ik kan mij ook niet voorstellen dat de Staatssecretaris, in een regering van lopende zaken, alsnog op een diefje extra bepalingen zou gaan toevoegen aan de wegcode om deze geluidstoestellen toch toe te laten. Niet zo lang geleden wou de Staatssecretaris de wegcode immers nog vereenvoudigen ...

Een dergelijke geluidstoestel draagt niet bij aan de verkeersveiligheid noch aan de verkeersleefbaarheid - integendeel zelfs.
De hoorbaarheid van zwakke weggebruikers tegenover auto's verbetert er niet echt mee, aangezien zelfs hulpdiensten klagen dat hun sirenes slecht of niet gehoord worden.
Het activeren van de "fietstap" dient bovendien te gebeuren door één hand van het stuur te nemen, wat in een situatie waarin gevaar dreigt absoluut te vermijden is.
Er is eerder een nog agressiever rijgedrag te verwachten, dan meer hoffelijkheid.
Zelfs zonder glazen bol kan men zich voorstellen waarvoor dergelijk toestel op de fiets- en jaagpaden gebruikt gaat worden door groepen wielertoeristen.
In wezen gezonde, rustige bezigheden worden zo voor iedereen aanzienlijk meer lawaaierig. Alsof er in ons land nog niet genoeg lawaai is.
De "fietstap" produceert  93 decibel. Maar vanaf 80 dB(A) kan gehoorschade optreden en dient een werkgever gehoorbescherming te voorzien !

Mede langs deze weg, vraag ik de staatssecretaris, het BIVV, Landbouwkrediet en Sven Nys als boegbeeld, dan ook dringend deze actie af te blazen nog voor de uitdeling van deze illegale geluidstoestellen begint.
Verder bekijk ik de juridische mogelijkheden om de partners in deze actie, zo mogelijk nog vooraf, te dwingen om deze actie te stoppen indien ze dat niet vrijwillig doen.

Staatssecretaris Schouppe heeft twee jaar de tijd gehad om een meer consistent verkeersbeleid op wielen te zetten, dat het aantal verkeersslachtoffers daadwerkelijk had kunnen verminderen.
We hebben in die periode echter zeer weinig concreets gehoord of gezien van de Staatssecretaris.
Maar in volle verkiezingsstrijd, in lopende zaken, promoot hij plots wel een onwettig geluidstoestel voor zwakke weggebruikers !

En zo vallen er naar verhouding in België jaarlijks nog steeds ongeveer dubbel zoveel verkeersdoden als in Nederland.
Bijna 500 meer dan er naar Nederlandse maatstaven "hoeven"  te vallen.
En dat elk jaar opnieuw.
Weg Wanbeheer.be

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 23:33:35 »
Citaat van: Inazuma
De laatste dagen - en voordien ook al -  werd er hier verweten dat we hier feitelijk weinig effectief doen aan verkeersveiligheid.
Wel, dit is wat mij betreft de druppel !

Vermoedelijk door stuurlui die aan wal staan, Inazuma? Het opkomen tegen de Belgische verkeersvuiligheidskanker vergt moed!! Hopelijk blijf jij gevrijwaard van bendevorming.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 22 mei 2010 - 12:03:48 »
Na de mails vrijdagmorgen, zijn in de namiddag de aangetekende schriftelijke ingebrekestellingen vertrokken.
Weg Wanbeheer.be

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 21:32:31 »
Boomcar was toch verboden? 93 decibel = gehoorschade.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.