Persbericht :
http://www.landbouwkrediet.be/documents/Communiqu%C3%A9s%20de%20presse/CP_20_05_2010_NL.pdfPERSBERICHT
Brussel, 20 mei 2010
ZWAKKE WEGGEBRUIKER WORDT STERKER DANKZIJ TAP
Een tik op de tap brengt de wielertoerist veilig door het verkeer
Vanuit de behoefte om de verkeersveiligheid te verhogen en de zwakke weggebruiker beter te beschermen, groeide het idee van de tap. De tap is een hippe armband die wielertoeristen, maar ook andere fietsers, joggers, skeelers en wandelaars rond de arm kunnen dragen. Met een tik op de band geven ze een geluidssignaal, waarmee ze andere weggebruikers waarschuwen.
Het is knap, handig en vooral veilig en hoffelijk. Voor dit mooie project sloegen de Staatssecretaris van mobiliteit, het BIVV en het Landbouwkrediet de handen in elkaar. Sven Nys, het uithangbord van de ploeg Landbouwkrediet, aanvaardde graag het peterschap van deze actie.
1
Etienne Schouppe, Staatssecretaris van mobiliteit: “Ik ben verheugd dat ik met het BIVV en het Landbouwkrediet geloofwaardige partners heb gevonden om
deze innovatie voor de verkeersveiligheid te lanceren. Ik ben blij dat we een beroep kunnen doen op wielerkampioen Sven Nys om het grote publiek te sensibiliseren rond hoorbaarheid. Het probleem van de zichtbaarheid is sinds lang gekend en we hebben er vaak actie rond gevoerd. De hoorbaarheid is echter ook een element van veiligheid, dat zeker bij recreatieve fietsers, skeelers en joggers vaak te wensen overlaat.
Ik hoop dat alle wielertoeristen het voorbeeld van Sven Nys zullen volgen en een tap dragen wanneer zij gaan fietsen. Als regeringslid zal ik in elk geval mijn uiterste best doen om een veralgemeend gebruik van de tap door recreatieve fietsers ingang te doen vinden.”
Het
Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid is de initiatiefnemer van een grote campagne die vanaf eind mei op gang geschoten wordt.
Martin Van Houtte, afgevaardigd bestuurder van het BIVV: “Het BIVV ondersteunt de fietstapcampagne met wegaffiches en een direct mail-actie. De trekker van de campagne is wielervedette Sven Nys, die wielertoeristen en andere fietsers op een positieve manier aanspoort om van zich te laten horen als ze eraan komen, en zo hun eigen veiligheid en die van anderen te verhogen. De affiche hangt van 31 mei tot 7 juni langs de hoofdwegen en autosnelwegen. Tegelijk krijgen 600 wielerclubs over het hele land de affiche op klein formaat toegestuurd.
De campagneslogan is telkens duidelijk en eenvoudig: “LAAT JE HOREN MET DE FIETSTAP”. De Staatssecretaris van mobiliteit en het BIVV vonden in het Landbouwkrediet een enthousiaste partner die graag bereid was om zo’n mooie actie te steunen en te promoten.
Luc Versele, CEO van het Landbouwkrediet: “Als recreatieve fietser veilig door het verkeer komen, is vaak niet zo makkelijk. Bovendien is het niet zo evident om wandelaars, joggers of andere fietsers te waarschuwen wanneer die voorbijgestoken worden. Het Landbouwkrediet, dat reeds meer dan 10 jaar met zijn pro-continentale wielerploeg “Landbouwkrediet Cycling Team” aan Belgisch jong talent de kans geeft een professionele carrière uit te bouwen, heeft ook oog voor de zwakke weggebruiker en de recreatieve fietser. Daarom heeft het
Landbouwkrediet onmiddellijk en enthousiast positief gereageerd op de vraag van de Staatssecretaris van mobiliteit, Etienne Schouppe, om samen, door middel van een innovatief concept, de tap, te werken aan een betere bescherming van de zwakke weggebruiker en aan meer hoffelijkheid en veiligheid in het verkeer. De fietstap zal verdeeld worden via de 260 agentschappen van het Landbouwkrediet. Om onze betrokkenheid nog beter in de verf te zetten, hebben we Sven Nys gevraagd het ambassadeurschap van deze actie op zich te nemen, wat hij met veel enthousiasme heeft aanvaard. Wij zijn ervan overtuigd dat met deze actie de verkeersveiligheid zal verhogen en de zwakke weggebruiker beter zal beschermd worden. We hopen dan ook dat deze actie een groot succes mag worden.
Sven Nys, zesvoudig Belgisch kampioen veldrijden, is het gezicht van deze campagne rond verkeersveiligheid.
Sven Nys: “Toen ik hoorde over het project was ik er meteen voor gewonnen. Fietsers, wandelaars en joggers blijven kwetsbare groepen in het verkeer, dus als iets gedaan kan worden om hun situatie te verbeteren, dan ben ik daar zeker voorstander van. Als ik de zwakke weggebruikers kan sensibiliseren door mijn naam te verbinden aan het project, dan doe ik dat maar al te graag.”
2
Fidelio-klanten van het Landbouwkrediet kunnen vanaf 28 mei gratis een tap afhalen. Vanaf 5 juni zijn de taps ook voor het grote publiek beschikbaar in de agentschappen van het Landbouwkrediet. Een overzicht van de agentschappen van het Landbouwkrediet vindt u op
www.landbouwkrediet.be. Op 5 juni krijgen alle lezers van het Nieuwsblad een gratis tap bij de krant van die dag.
Perscontact BIVV:
Werner De Dobbeleer, Afdeling Communicatie Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid vzw, Haachtsesteenweg 1405, 1130 Brussel Tel : +32 (0)2 244.15.82 of +32 (0)477 206 228
www.bivv.be werner.dedobbeleer@bivv.bePerscontact Staatssecretariaat voor Mobiliteit:
Jan Pauwels, Externe Relaties Staatssecretariaat voor Mobiliteit, Koningsstraat 180, 1000 Brussel Tel: +32(0)22093315of +32(0)495891567
www.etienneschouppe.be of
www.mobilit.fgov.be Jan.Pauwels@schouppe.fed.bePerscontact Landbouwkrediet:
Isabelle D’haeninck, Verantwoordelijke Institutionele en Interne Communicatie Groep Landbouwkrediet, Sylvain Dupuislaan 251, 1070 Brussel Tel. + 32 (0)2 475 42 38 18 of + 32 (0)473 62 62 42 www .landbouwkrediet.be
communicatie@landbouwkrediet.be3