Om de fietser er nog eens op te wijzen dat hij geen voorrang heeft mag een B1 of B5 worden geplaatst, maar dit is in principe niet nodig gezien de vorm van de markering die duidelijk verschilt met de wegmarkering fietspad.
De B1 of B5 verandert wel degelijk de voorrangsregeling op een fietsoversteekplaats !
De verplichting een reeds overstekende fietser te laten oversteken, vervalt daarmee namelijk. (= tegenstrijdigheid tussen voorrangsregel en voorrangbord)
Zoals ze onbestaande is bij de "normale" kruispunten met B1 / B5 : de weggebruiker die de B1/B5 dient op te volgen moet voorrang geven aan elke voorzienbare weggebruiker, en heeft uiteraard geen voorrang eens het kruispunt opgereden wordt.
Overigens moet men enkel als autobestuurder (of gelijkgestelde) en motorrijder de verplichtingen naleven bij het naderen van een (brom)fietsoversteekplaats !
Andere weggebruikers zijn "vergeten" in 40ter : brommobielen, brede rijwielen, bromfietsen klasse B die plaatselijk niet op het fietspad mogen ....
Het probleem is dat de wegbeheerders de laatste jaren de fietsoversteekplaats hebben misbruikt en deze te pas en te onpas zijn gaan aanbrengen op de plaatsen waar de fietser de rijbaan eventueel zou WILLEN oversteken,
Inderdaad.
Ze worden ook foutief gebruikt waar een fietspad doorgetroken MOET worden.
Anderzijds worden verplicht doorlopende fietspaden met F50
aangeduid als oversteekplaatsen ...
Met de dubbelrichtingsfietspaden / oversteekplaatsen is de puinhoop helemaal compleet ...
Verkeerslichten worden geplaatst aan links van de weg gelegen fietspaden die niet eens in die richting mogen gebruikt worden ... enfin, de puinhoop is totaal.
Soms wordt een fietsoversteekplaats net naast een oversteekplaats voor voetgangers aangelegd maar dat zijn twee totaal verschillende toepassingen die niets met mekaar gemeen hebben.
Daar wordt het inderdaad gevaarlijk : 2 oversteekplaatsen met een verschillende voorrangsregeling naast elkaar .
Eerlijk gezegd vrees ik op langere termijn ook voor de invoering van voorrang op (brom)fietsoversteekplaatsen.
Dat wordt denkelijk dan nog een groter bloedbad dan bij de voetgangers.
(+20 % ongevallen het eerste jaar na invoering in België, in het buitenland dezelfde trend, en nog steeds een groot aandeel van de ongevallen met voetgangers)
Fietsers zijn immers nog sneller thv een oversteekplaats, en nog onvoorspelbaarder.
En men zal met de huidige manier om deze oversteekplaatsen te gebruiken dus nooit weten of ze nu echt willen oversteken of hun weg verder zetten ...
Bijgevolg: altijd zwaar in de remmen.
Het uitvoeren van een richtingsverandering naar links houdt in dat je ook als fietser moet voorsorteren en je aldus naar links moet begeven.
Richtingsveranderingen door fietsers: nog zo'n
black hole in de wegcode ...
en niet al rijdend de oversteekplaats voor voetgangers te gebruiken.
In tegenstelling tot wat sommige verkeersspecialisten beweren, is dat hoegenaamd niet verboden door de wegcode !
Ook wegcode.be stelt dat het niet verboden is.
De fietser mag uiteraard de voetgangers niet hinderen, maar die zijn er toch niet altijd, mag ook niet stoppen op de oversteekplaats, en moet de andere weggebruikers voorrang verlenen.
Wat ik hier schrijf is de eigenlijke bedoeling geweest van de plaatsingsvoorwaarden voor fietsoversteekplaatsen.
De tekst wordt natuurlijk weer op alle manieren verkeerd geinterpreteerd.
Van moeten maakt men mogen en zo krijg je weer al die Belgische toestanden.
Er is aardig wat "spinning" gaande bij wegbeheerders inzake fietsoversteekplaatsen .
Men moet de paar draden over de oversteekplaatsen in Temse maar eens lezen op wegcode.be ...
Al naargelang het de wegbeheerder best uitkomt ligt de oversteekplaats plots "buiten" het kruispunt .
De tekst moet dus duidelijker zodat geen enkele foute interpretatie mogelijk is.
Dat geldt voor de ganse wegcode ...
Artikel 16: Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden.
1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.
Zij mogen onder dezelfde voorwaarden worden aangebracht wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B1, B5 of B17.
En daar zit je dan aan een kruispunt met B17
met de afwijking tussen de betekenis van het bord en de betekenis van de regel 12.3.1
En met het feit dat zelfs als het bord B17 hetzelfde zou gaan betekenen als de regel 12.3.1 , er daarmee nog altijd geen uitzondering is op 12.4bis .
Een fietspad doorgetrokken over een kruispunt met VVR - onder het moto dat het niet verboden is - zou dan een andere voorrangsregeling krijgen dan een mét B17 en VVR ...
De waanzin voorbij.
Hier ga ik het even hebben over fout aangelegde fietspaden art74.
Overlangs betekent dat het fietspad alleen in de langsrichting van een weg mag worden aangebracht.
En dat de dwarse fietspaden enkel mogen aangebracht worden in de gevallen voorzien in Art 16 van de PLVW ...
Dat was de bedoeling, maar staat er zo niet.
Maar die regels dateren van VOOR Art 12.4 (versie 2004-2007) Art 12.4bis ineens een voorrangsregel ging koppelen aan een fietspad ...
Voordien was dat dus nog niet zo'n drama, maar de wijzigingen aan 12.4 en later de invoering van 12.4bis maakten er helemaal een zootje van !
Wat de wetgever er van gemaakt heeft, zowel in theorie als in de praktijk op de weg, is regelrecht misdadig.
De toen bevoegde ministers horen daarvoor eigenlijk eerder in
den bak te
"zetelen" dan in het parlement !
Als die weg waarlangs een fietspad art74 werd aangebracht na het kruispunt verder loopt moet het fietspad als deze weg in voorrang ligt worden doorgetrokken
Als "
een fietspad" verder loopt na het KP ... en dus niet noodzakelijk de weg zelf.
en mag ,als de weg niet in voorrang ligt, alleen in uitzonderlijke door de wegbeheerder weloverwogen gevallen (de mogelijkheid bestaat en is gepast op grote kpt met verkeerslichten, maar er wordt op grote schaal misbruik van gemaakt )onder dezelfde voorwaarden worden aangebracht.
Omdat het niet expliciet verboden wordt ...
De PLVW voorzien de doortrekking in bepaalde omstandigheden, maar verbieden dat niet in andere omstandigheden.
Prutswerk vanwege de wetgever.
Daarbij zal dit fietspad een andere weg dwarsen
Of het volgt gewoon als langsmarkering de weg waar het al langs lag.
Dat is gewoon een kwestie van gezichtspunt bij afwezigheid van een duidelijk verbod - en de manier waarop de overtredingen tegen de geest van Art 16 PLVW dus
"gespind" worden door onverantwoordelijke wegbeheerders.
Het is niet juist dat op T kruispunten komende uit de T of gaande naar de T dus in de gevallen waar de weg na het kruispunt niet verder loopt het fietspad zou doorgetrokken worden op het kpt tot aan de overkant (zoals spijtig genoeg zoveel gebeurt) want dan is het geen overlangse markering vermits die weg ophoudt en dan blijft er enkel een dwarsmarkering over tov de doorlopende weg.
Je uitgangspunt klopt niet.
Het is "een fietspad" dat na het KP moet verder lopen, niet de weg.
Er is geen enkele beperking hoe of waarheen dat dietspad dan moet of mag verder lopen ...
De wegbeheerder brengt dus fietsoversteekplaatsen aan waar het niet mag. (soms zelfs overlangs op kpt)
Of schuin over een KP ...
Hopelijk zijn er rechters die weten waarover ze spreken.
Enkel indien ze geconfronteerd worden met een correcte voorstelling van de feitelijke situatie icm verwijzingen naar de wegcode .
Opvoeding en gedrag VAN ALLE WEGGEBRUIKERS EN VAN ALLE WEGBEHEERDERS.
Fouten tegen de plaatsing van verkeerstekens moeten dringend afzonderlijk vervolgbare overtredingen worden met zeer zware straffen voor zowel de politiek als praktisch verantwoordelijken bij ongevallen met doden of gewonden.
Nu zijn het niet ingedeelde, dus overtredingen van de eerste graad tegen een uitvoeringsbesluit van de wegverkeerswet, met voor een wegbeheerder belachelijke boetes.
Herhaalde overtredingen moeten leiden tot de intrekking van de verkeersbevoegdheid van de wegbeheerder.
Het is de enige manier om wegbeheerders voor hun verantwoordelijkheid te stellen.
Maar daarvoor moeten eerst de wegcode en de plaatsingsvoorwaarden uitgemest en uitgezuiverd worden, en met elkaar in overeenstemming gebracht worden.