Auteur Topic: Wat er verandert op 1 juli 2010  (gelezen 4640 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Wat er verandert op 1 juli 2010
« Gepost op: donderdag 24 juni 2010 - 19:52:31 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Toemme toch... weeral noodgedwongen naar België moeten reizen!

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:10:48 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
Re: Wat er verandert op 1 juli 2010
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 25 juni 2010 - 07:37:46 »
Citaat
Europese nummerplaten uitgesteld

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Tis best  :P
Ik moet volgende week een andere hebben en moet jammer genoeg mijn huidige plaat binnen leveren na dik 22 jaar. :'(
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:11:07 door jozef »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 25 juni 2010 - 16:12:59 »
Ik moet volgende week een andere hebben en moet jammer genoeg mijn huidige plaat binnen leveren na dik 22 jaar. :'(

Waarom moet je die plaat inleveren?

Nu we, sinds de fietstap, weten dat aanzetten tot overtredingen niet strafbaar is: zeg tegen de flikken dat een onbekende ze van je wagen gevezen heeft, en hang ze boven je bed.  :D

Hoe dan ook zul je hier op het forum met je nick toch nog een aandenken aan een deel van je huidige kentekenplaat hebben.  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 juni 2010 - 16:15:21 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 26 juni 2010 - 04:10:40 »
Waarom moet je die plaat inleveren?

Auto komt op naam van de BVBA en niet meer op mij persoonlijk.

Hoe dan ook zul je hier op het forum met je nick toch nog een aandenken aan een deel van je huidige kentekenplaat hebben.  ;)

Inderdaad, op 2 letters na.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Nieuwe Europese nummerplaten zijn robijn-wit
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 16:34:36 »
Citaat van: autokanaal.be
Nieuwe Europese nummerplaten zijn robijn-wit

De regering kiest voor robijnrood-wit als kleurencombinatie voor de nieuwe Europese nummerplaten. Dat meldt het kabinet van staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V).

De Europese nummerplaat wordt iets breder dan de Belgische nummerplaat die wij nu kennen. Links komt er een blauw vlak met het symbool van Europa en daaronder het Belgisch kenteken. Rechts komen zeven karakters: 1 indexcijfer, 3 letters en 3 cijfers.

Het indexcijfer zal eerst 1 zijn, tot dat cijfer volledig uitgeput is. Daarna volgt het indexcijfer 2 en dat gaat zo door tot en met 6. Het indexcijfer 7 wordt gebruikt voor een vierkante nummerplaat, 8 voor internationale nummerplaat en 9 voor een gepersonaliseerde nummerplaat.

De nieuwe Europese nummerplaat kost 20 euro en kan verkregen worden bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV), via de website van de DIV of per post.

Wanneer iedereen de nieuwe nummerplaat moet hebben, is niet wettelijk vastgelegd. Wanneer u een nieuwe (ook tweedehands) wagen koopt, krijgt u een nieuwe nummerplaat. Het gaat dus om een uitdoofoperatie.

Té Vlaams

De discussie in de federale regering over de kleurencombinatie voor de nieuwe Europese nummerplaat sleept al lang aan. Schouppe wilde de traditionele rood-wit-combinatie graag vervangen door zwarte letters op een gele achtergrond. Maar die 'Vlaamse' kleurencombinatie botste op verzet bij enkele Franstalige regeringsleden. Zij hielden vast aan de bestaande rood-wit-combinatie.

Schouppe lanceerde nog een compromisvoorstel: zwarte letters op een gele achtergrond met een rood randje errond. Maar ook die 'Belgische' variant kreeg geen steun.

Is er eigenlijk nog iets in België dat niet ten prooi valt van communautaire twisten?

Probeer dat hier in Duitsland maar eens uit te leggen. Dan staan ze te kijken alsof ze het in Keulen horen donderen.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 16:52:53 »
En dat voor zo'n klein landje....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 17:37:51 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 18:42:32 »
Bedoel je genre: "laat die autocars maar toe van in te halen bij neerslag, en 100 km/u ipv 90, want de regel wordt toch steevast genegeerd"....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 18:50:26 »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 18:51:20 »
Citaat van: www.deredactie.be
Nummerplaten worden robijnrood en wit  
VRT di 20/07/2010 - 12:10
Op de laatste federale ministerraad voor de vakantie hebben de ministers beslist om de nieuwe, Europese nummerplaten in robijnrode cijfers en witte achtergrond te maken. Zoals nu ongeveer, vergelijk de foto rechts (nieuwe nummerplaat), met de foto onderaan (huidige plaat).

De Europese nummerplaat zal iets breder zijn dan de huidige Belgische. Aan de linkerkant zal er een blauw vlak komen met de hoofdletter B van België en daarboven sterretjes in een cirkel, het symbool van Europa.

Aan de rechterkant komen 7 karakters: 1 indexcijfer, 3 letters en 3 cijfers. De eerste nummerplaten zullen allen beginnen met indexcijfer 1. Als alle combinaties (12.239.748) uitgeput zijn, wordt begonnen aan indexcijfer 2. Het indexcijfer 7 is gereserveerd voor vierkante nummerplaten (voor motors bijvoorbeeld), index 8 voor internationale nummerplaten en index 9 voor gepersonaliseerde platen.

Belga De kostprijs van de nieuwe Europese nummerplaat bedraagt 20 euro. De aanvraag kan gebeuren aan het loket van de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV), via de website van de DIV of per post. De nummerplaat zal altijd thuis afgeleverd worden op een zelfgekozen adres en niet langer aan de loketten van de DIV. De tweede nummerplaat om vooraan te plaatsen, kan nog altijd door handelaars worden afgeleverd. Er zijn wel nieuwe, strengere eisen voor de kwaliteit van de platen.

Er is geen uiterste datum waarop iedereen de nieuwe nummerplaat moet hebben. Het is niet de bedoeling dat iedereen nu een nieuwe plaat aanvraagt. Wanneer u een nieuwe auto -al dan niet tweedehands- koopt en inschrijft bij de DIV, krijgt u een nieuwe nummerplaat. Ook als u uw nummerplaten kwijt bent, of ze zijn gestolen, krijgt u het nieuwe model.

Twee jaar discussie
De richtlijn over de nieuwe Europese nummerplaten bestaat al jaren, de kleuren konden de lidstaten zelf kiezen. Het Europese advies was een donkere kleur voor de letters op een lichte achtergrond. Al twee jaar lang discussiëren de ministers over die kleuren. Ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) had voorgesteld om zwarte letters te gebruiken op een gele achtergrond.

VRT Dat voorstel vonden de Franstaligen "te Vlaams" en dus had Schouppe voorgesteld om er een rood randje aan toe te voegen. Maar ook dat voorstel stuitte op scepticisme. Vooral de Franstalige christendemocraten lagen dwars. "Waarom veranderen?", vroeg Melchior Wathelet (CDH) bij de start van de ministerraad vandaag nog, "dat is een goeie vraag die zou kunnen worden gesteld".

Volgens premier Yves Leterme (CD&V) moest de verkeersveiligheid primeren. "Bij de huidige nummerplaten is dat een probleem. Het contrast tussen wit en rood is niet sterk genoeg voor de moderne technieken." Ook het advies van de politie, die een vergelijkende studie heeft uitgevoerd, was negatief voor de rood-witte platen.

De nummerplaten blijven desalniettemin rood en wit, alleen is het rood iets donkerder dan het huidige rood.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 juli 2010 - 18:53:17 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 18:52:36 »
Citaat
Volgens premier Yves Leterme (CD&V) moest de verkeersveiligheid primeren. "Bij de huidige nummerplaten is dat een probleem.
:o :o :o
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 18:55:54 »
Bij dit argument moet ik toch ook efkes gaan zitten  :D.  Ik heb nu al veel domme dingen gehoord, maar dit is er toch wel 1tje om in te kaderen....

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 20:58:55 »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 21:27:02 »
Bij dit argument moet ik toch ook efkes gaan zitten  :D.  Ik heb nu al veel domme dingen gehoord, maar dit is er toch wel 1tje om in te kaderen....

Past in het kraam van de sekte die ervan overtuigd is dat sneller dan toegestaan rijden in alle omstandigheden onvermijdelijk tot ongevallen leidt, en er geen andere oorzaken van verkeersongevallen bestaan.

En past natuurlijk nog beter in de "kassa kassa" politiek.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 23:48:22 »
Past in het kraam van de sekte die ervan overtuigd is dat sneller dan toegestaan rijden in alle omstandigheden onvermijdelijk tot ongevallen leidt, en er geen andere oorzaken van verkeersongevallen bestaan.

En past natuurlijk nog beter in de "kassa kassa" politiek.
Idd...

Bwah Jozef wat maken die 950 verkeersdoden per jaar nu uit, als we al door hitte 310 doden meer hadden in één week...  ;D

http://www.hbvl.be/nieuws/vtm/video/extern-hitte-maakt-slachtoffers.aspx
van gemiddeld 1800 doden naar 2110 doden in die ene warme week...

En zeggen dat koude meer doden zou maken als "hitte"
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article332449.ece/Meer_doden_door_koude_dan_door_hitte
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 juli 2010 - 23:50:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I