Auteur Topic: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen  (gelezen 9866 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Gepost op: donderdag 15 juli 2010 - 23:54:31 »
Citaat van: autokanaal.be
Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen

Bugatti heeft een nog snellere versie van de Veyron gemaakt. De wagen heeft het officiële snelheidsrecord al beet.

De 8.0 liter 16 cilindermotor van de Bugatti Veyron Super Sport heeft een verbluffende 1.200 pk in huis en een koppel van 1.500 Nm. Onder meer grotere turbo's, een dubbele diffusor en aangepaste ophanging leveren de betere prestaties. De wagen werd ook 50 kilo lichter gemaakt.

De topsnelheid van de Veyron Super Sport ligt op 430 km/u. In het Duitse Wolfsburg haalde ex-F1-piloot Pierre-Henri Raphanel een top van 431,072 km/u. Veel sneller dan de 408,30 km/u van de standaard Veyron en tevens sneller dan het vorige record van 412,28 km/u, dat op naam stond van de Ultimate Aero van Shelby SuperCars.

Daarmee verovert de Veyron Super Sport een plaats in het Guiness Book of World Records.

Bugatti is van plan slechts 30 exemplaren van de Veyron Super Sport te bouwen.

De rolweerstand neemt recht evenredig met de snelheid toe, maar de luchtweerstand neemt recht evenredig met het kwadraat van de snelheid toe.

Dat laatste zien we hier goed geïllustreerd: de nieuwe Veyron heeft maar liefst 200 pk meer dan zijn voorganger nodig om amper 12 km/h sneller te kunnen.

Overigens kan die Veyron, ondanks zijn topsnelheid van 430 km/h, geen 430 km op een uur afleggen tegen zijn topsnelheid, want eerder al is dan de brandstoftank leeg en zijn de zéér dure banden versleten.

Stel dat je er in België mee geflitst wordt tegen 430 km/h... ik wil het niet moeten gaan uitleggen bij de politierechter.  :D
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 juli 2010 - 23:58:38 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 00:11:21 »
Flitsen ze nog bij 430/uur?
Citaat van: autokanaal.be


De 8.0 liter 16 cilindermotor van de Bugatti Veyron Super Sport heeft een verbluffende 1.200 pk in huis en een koppel van 1.500 Nm. Onder meer grotere turbo's, een dubbele diffusor en aangepaste ophanging leveren de betere prestaties. De wagen werd ook 50 kilo lichter gemaakt.

Sinds wanneer zorgt een diffusor en aangepaste ophanging voor betere motorprestaties?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 08:31:03 »
Flitsen ze nog bij 430/uur?
Citaat van: autokanaal.be


De 8.0 liter 16 cilindermotor van de Bugatti Veyron Super Sport heeft een verbluffende 1.200 pk in huis en een koppel van 1.500 Nm. Onder meer grotere turbo's, een dubbele diffusor en aangepaste ophanging leveren de betere prestaties. De wagen werd ook 50 kilo lichter gemaakt.

Sinds wanneer zorgt een diffusor en aangepaste ophanging voor betere motorprestaties?

Ik denk dat men het hier gewoon over prestaties heeft en niet over motorprestaties.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 16:41:53 »
Dat laatste zien we hier goed geïllustreerd: de nieuwe Veyron heeft maar liefst 200 pk meer dan zijn voorganger nodig om amper 12 km/h sneller te kunnen.

Rekenfoutje of tipfoutje: 431 kmh -  407 kmh (officieel) = 24 kmh voor 199 PK meer.

Maar ze zijn heel tevreden, want de Technici hadden maar 425 kmh geschat voor 1200 PK, dus de *aerodynamische verbeteringen vielen veel beter uit als verwacht  (er zijn geen windkanalen voor die snelheid  ;))
Dan klopt je berekening Jozef want de standaard Veyron heeft ook tot 413 kmh gehaald + 12 kmh = 425 kmh.

Info "standaardmodel" :
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron_16.4#Technische_Daten
Aerodynamik cw-Wert  
Standard 0,393
Handling 0,417
Topspeed 0,355
Airbrake 0,682
Die 0,393 // 0,355 is maar zeer matig, kon dus al beter;
maar dat ligt ook eraan dat men een compromis zoekt tussen neerwaartse druk en CW-waarde bij die enorme snelheden. PK´s heeft hij genoeg... en sneller is men vooral door sneller door de bochten te gaan...
Het probleem is vooral die + 1000 Pk afgekoeld te krijgen (koelopeningen), logisch dat de CW waarde mee omhoog moet met de PK´s.

Ik herinner me de "slanke" Mc Laren F1 (´93-´98) die had 0,32 CW tesamen met de (smallere) doorsnede A (tov de Bugatti), gaf dat een totale Cx =CW x A van 0,57.
Die was snelheidsrecordhouder - zelfs tot 2005 - , en de laatste serieversies moesten niet veel onderdoen voor de Standaard Veyron.
Onbegrensd haalden die  391 kmh* met "amper" 636 PK (in serie begrensd tot 372* kmh, ook wegens de banden)

Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_F1
...
On 31 March 1998, it set the record for the fastest production car in the world, 240 mph (391 km/h).
...
Aerodynamics
The overall drag coefficient on the standard McLaren F1 is 0.32,[14] compared with 0.36 for the faster Bugatti Veyron, and 0.357 for the current holder of the highest car top speed world record (as of 2008) – the SSC Ultimate Aero TT. The vehicle's frontal area is 1.79 square meters and the total Cx is 0.57. Due to the fact that the machine features active aerodynamics[6][7][15] these are the figures presented in the most streamlined configuration. ...]
 
ook:
Citaat
sportauto-online.de

Höchstgeschwindigkeit des Bugatti Veyron Super Sport übertrifft Erwartungen

Während das Kundenmodell des Bugatti Veyron Super Sports zum Schutz der Reifen bei 415 km/h elektronisch abgeregelt wird, darf das baugleiche Rekordfahrzeug ohne Begrenzer ans Limit fahren. Die Erwartungen von Bugattis Technikchef Wolfgang Schreiber lagen hoch. Er schätze eine Top-Speed um die 425 km/h.

Neuer Guinness-Weltrekord für straßenzugelassene Fahrzeuge mit 431 km/h
Der deutsche TÜV und ein Vertreter des Guinness Book of Records begleiteten die Rekordfahrt, um den anvisierten Weltrekord offiziell zu messen und zu bestätigen - und das gleich zweimal. In eine Richtung auf dem Testparcours erreichte Werksfahrer Pierre-Henri Raphanel im Bugatti Veyron Super Sport eine maximale Geschwindigkeit von 427,933 km/h. Für die Gegenrichtung meldet das GPS 434,211 km/h. Als durchschnittliche Höchstgeschwindigkeit errechnen die Vertreter von TÜV und Guinness 431,072 km/h.

Aerodynamische Modifikationen für die neue Geschwindigkeits-Dimension

Die Karosserie wurde für eine bessere aerodynamische Effizienz neu gestaltet. Anstelle der über dem Motor positionierten Lufthutzen versorgen den Super Sport-Motor zwei in das Dach eingelassene NACA-Düsen mit Frischluft. Des Weiteren wird die Bugatti Veyron-Frontpartie von größeren und völlig neu gestalteten Lufteinlässen geprägt und am Heck dominiert ein Doppeldiffusor mit zentral angeordneter Abgasanlage. Ein neuer Faseraufbau des Vollkarbon-Monocoques garantiert eine gegenüber dem Basismodell nochmals höhere Verwindungssteifigkeit und reduziert das Gewicht auf unter 1.800 Kilogramm.

431 kmh was dus de gemiddelde offic. topsnelheid van twee richtingen.
De Supersport voor de klant zal begrensd zijn op 415 kmh wegens de banden...

Ik koop niet graag begrenste auto´s  ;) :D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 juli 2010 - 16:56:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 16:52:16 »
Rekenfoutje of tipfoutje: 431 kmh -  407 kmh (officieel) = 24 kmh voor 199 PK meer.

Inderdaad, bedankt voor de rechtzetting, Michel.  ;)

Citaat
Ik koop niet graag begrenste auto´s  ;) :D

Daar kan ik goed inkomen.

Dan geeft een mens al eens wat meer dan Jan met de Pet uit voor een wagen, en dan haalt hij maar 415 km/h i.p.v. 430 km/h...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 21:09:40 »
 (er zijn geen windkanalen voor die snelheid  ;))
Geen beschikbaar voor VW, maar ze zijn er wel.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 23:13:11 »
(er zijn geen windkanalen voor die snelheid  ;))
Geen beschikbaar voor VW, maar ze zijn er wel.
  ???   Raadseltje ofzo ?  Deze topic gaat over een auto, geen vliegtuig of ...

Heb je een linkje voor een windkanaal die metingen doet bij + 400 kmh bij sportauto´s (schaal 1:1) ?

Ik heb snel gegoogled en heb er eentje tot 300 kmh gevonden, zou toen (2003) het snelste ter wereld zijn:
Citaat
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,273650,00.html
15.11.2003
Audi Windkanal-Zentrum

Der Aeroakustik-Windkanal von Audi mit seiner 47 Meter langen Röhre, ist der zurzeit geräuschärmste und zugleich schnellste Fahrzeug-Windkanal der Welt. Ein 2600 Kilowatt starkes Gebläse produziert hier Windgeschwindigkeiten bis zu 300 km/h.

Formule 1 windtunnels gaan ook meestal tot 300 kmh, en er wordt gewerkt met 60%-modellen.
http://www.youtube.com/watch?v=I_7-W6X23-I
Technisch-electronisch:
http://emagazine.credit-suisse.com/app/article/index.cfm?fuseaction=OpenArticle&aoid=128196&lang=DE
Heeft 3000 kW.

Hier een bron van Bugatti zelf dat er nog geen autowindkanaal voor nog hogere sneheden bestaat (heeft ook geen rendement voor een paar auto´s ? ); en dat ze gewoon aerodynamische testen met veranderingen deden op de snelheidspiste :
Citaat
http://www.onguru.de/veyron.html

Der Veyron 16.4 ist das schnellste Serienfahrzeug aller Zeiten.

Die Höchstgeschwindigkeit von 407 km/h, die in den Fahrzeugpapieren eingetragen wird, ist sogar leicht untertrieben: Am 19. April 2005 registrieren die Zulassungsbehörden in mehreren Tests eine durchschnittliche Höchstgeschwindigkeit von 408,47 km/h. Jahrelang haben die Techniker akribisch Schritt für Schritt auf das Ziel hingearbeitet, die Schwelle von 400 Stundenkilometern zu knacken. Kein Windkanal kann diese Geschwindigkeit simulieren, deshalb wurden verschiedene Bodenhöhen, Veränderungen an Heckflügel, –spoiler und Unterboden nacheinander auf Highspeed-Teststrecken getestet und immer wieder verbessert. Am Ende belohnte die offizielle Messung den Ehrgeiz.
Quelle: Bugatti
Stand: 10/2008

Het nieuwste windkanaalcentrum van BMW, ook tot 300 kmh , kosten : 170 miljoen euro, maar dan voor 2 windkanalen.
Citaat

http://www.welt.de/motor/article3980345/Stuermische-Zeiten-im-neuen-Windkanal-von-BMW.html

25.000 Quadratmeter groß und 170 Millionen Euro beherbergt die BMW-Anlage zwei der modernsten Windkanäle, der derzeit in der Automobilindustrie eingesetzt werden. Darin tobt auf Knopfdruck ein gewaltiger Sturm: Turbinen mit bis zu acht Metern Durchmesser erzeugen in dem geschlossenen Kreislauf Windgeschwindigkeiten von bis zu 300 km/h, so dass die BMW-Ingenieure erstmals auch Sportwagen bei Höchstgeschwindigkeit testen können.
...

Und zweitens gewinnt die Aerodynamik bei der Entwicklung künftiger Fahrzeuge zunehmend an Bedeutung. Denn so sparsam die Motoren auch werden und so viel Gewicht die Autos auch abspecken, wenn die Form nicht stimmt, bleibt die Effizienz auf der Strecke. Ein um zehn Prozent reduzierter Luftwiderstand dagegen senkt den Alltagsverbrauch um immerhin 2,5 Prozent. ...
Interessante cijfers, aerodynamica (zeker op de autobahn) is nog altijd zeer belangrijk om de verbruikscijfers naar beneden te halen, zeker als het via andere techniek niet meer zo gaat.

Dus er bestaan nog altijd geen windkanalen voor auto´s boven de 300 kmh neem ik aan.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 juli 2010 - 00:19:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 17 juli 2010 - 00:55:18 »
Heb je een linkje voor een windkanaal die metingen doet bij + 400 kmh bij sportauto´s (schaal 1:1) ?
Als je absoluut 1 op 1 wil gaan - en misschien als het even kan nog ook een rollende vloer ?   :D - dan ga je inderdaad op 0 uitkomen ...

1 op 1 testen is niet echt nodig - een massa snelle voertuigontwerpen zijn nooit 1 op 1 in de windtunnel gegaan.
De effecten van de rollende vloer kunnen bekeken worden in de "tragere" windtunnels.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 17 juli 2010 - 00:58:43 »
Ik koop niet graag begrenste auto´s  ;) :D

En ermee rijden ook al niet.

Een heel naar, vreemd en gevaarlijk gevoel wanneer je voertuig plots               
 
                                                                   stopt                     

ver voor het aan het maximum van zijn capaciteit zit, zeker als je dan nog 1 of zelfs 2 versnellingen op overschot hebt zoals in het begin dat die begrenzers erop stonden.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 17 juli 2010 - 01:30:29 »
Als je absoluut 1 op 1 wil gaan - en misschien als het even kan nog ook een rollende vloer ?   :D - dan ga je inderdaad op 0 uitkomen ...
Op kleinere schaal als 1: 1 ga je ook geen autowindkanalen vinden die sneller als 300 kmh gaan.

Of heb je toch een linkje ?  ;)

Citaat van: Inazuma
Geen beschikbaar voor VW, maar ze zijn er wel.
Waar ?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 17 juli 2010 - 13:59:14 »
Als je absoluut 1 op 1 wil gaan - en misschien als het even kan nog ook een rollende vloer ?   :D - dan ga je inderdaad op 0 uitkomen ...
Op kleinere schaal als 1: 1 ga je ook geen autowindkanalen vinden die sneller als 300 kmh gaan.
Waarom absoluut een 'auto'-windtunnel ?
Als je zoveel extra voorwaarden gaat stellen, dan kan je uiteraard uiteindelijk nergens meer terecht ...
Terwijl ze wat ze willen onderzoeken gerust op schaal kunnen onderzoeken in een tunnel die niet exclusief voor onderzoek inzake auto-aerodynamica dient.


Overigens vermoed ik meer PR dan wat anders, want het staat wel lekker stoer :
Er is geen windtunnel straf genoeg om onze straffe bak in te onderzoeken, en we hebben het dan maar experimenteel getest (straf van ons).

Oh, en niet in een gehuurde windtunnel gaan testen spaart uiteraard ook weer een bom geld uit.


Overigens doen autobouwers duidelijk bitter weinig met de aerodynamische onderzoeken die ze in hun windtunnels doen.
Er wordt onderzocht hoe een designer-voorontwerp aerodynamischer gemaakt kan worden, niet hoe een designer een efficiente auto moet ontwerpen ...
Maatregelen waarvan gekend is dat ze de aerodynamica sterk verbeteren en daarmee het verbruik verlagen - gestroomlijnde bodemplaten bvb - worden maar met mondjesmaat in productie toegepast op enkele modellen.

Zoveel mogelijk gesloten radiatorroosters hebben een zeer sterke - positieve - invloed op de luchtweerstand.
Wat zien we : de radiatorroosters en bumpergaten worden almaar groter om de auto's toch maar een eigen smoel te geven ...
Men dekt die dan geregeld langs de binnenkant weer af (!) wat nog steeds een voordeel geeft tov een niet-afgedekt radiatorrooster, maar uiteraard minder dan een veel kleinere opening in een gladde buitenkant.


Elke handige amateur kan de aerodynamica van zijn voertuig op eigenlijk poepsimpele wijze verbeteren.
Sommigen doen dat ook :  http://ecomodder.com/
Niet al wat daar gebricoleerd wordt, zou hier door de controle geraken ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 17 juli 2010 - 14:53:24 »
Als je absoluut 1 op 1 wil gaan - en misschien als het even kan nog ook een rollende vloer ?   :D - dan ga je inderdaad op 0 uitkomen ...
Op kleinere schaal als 1: 1 ga je ook geen autowindkanalen vinden die sneller als 300 kmh gaan.
Waarom absoluut een 'auto'-windtunnel ?
Waarom wijk je uit met een tegenvraag ?

Opnieuw, we hebben het toch hier enkel over de Bugatti Veyron SS die snelheden ruim boven de 400 kmh haalt.
Ik zei dat er (geen windkanalen voor die snelheid zijn) - tussen haakjes gezet - achter een zin, ik citeer de context met de Veyron SS:

[Maar ze zijn heel tevreden, want de Technici hadden maar 425 kmh geschat voor 1200 PK, dus de *aerodynamische verbeteringen vielen veel beter uit als verwacht  (er zijn geen windkanalen voor die snelheid  ;))

Jij antwoordde:
(er zijn geen windkanalen voor die snelheid  ;))
Geen beschikbaar voor VW, maar ze zijn er wel.

Nu vraag ik waar die windkanalen (+ 400 kmh) voor die auto´s zijn (maar niet beschikbaar door VW, wat bedoel je daarmee ? )
Ik wacht.  ;)

Over de rest van je betoog volg ik je.

Auto´s kunnen nog -relatief- veel aerodynamischer, als de aerodynamiekers het alleen voor het zeggen hebben.
Maar auto´s moeten -vooral- verkocht worden...

btw in 1921 bestond er al een auto met een CW waarde van 0.28...
Dat is veel beter als het gemiddelde van 2010... Er zijn maar weinig personenauto´s die 0.26 halen.

Citaat
http://www.autobild.de/artikel/die-geschichte-der-aerodynamik_773432.html


Das Rumpler-Tropfenauto erzielte schon 1921 einen Cw-Wert von 0,28 !
« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 juli 2010 - 15:11:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 17 juli 2010 - 14:57:37 »
Awel zo een boat tail, zag net nog deze http://nl.kapaza.be/belgie/citroen-c15-e-pick-up-50394143.htm te koop staan en ik dacht ; gooi die bak en achterklep eraf, dak laten zakken tot op Visa hoogte, polyester boat tail erop, enkel de achterlichten steken nog hoger, LPG tank, dan rij je voor max 0.03€/km rond, LV taks,......
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 17 juli 2010 - 16:13:20 »
Uw voertuig aerodynamische maken kan al voor enkele euro's. Ga gewoon een stevige rol tape halen en tape al de naden in je koetswerk af. Zo kan je de naden van de motorkap aftapen, naden rond de bumpers, spiegels, ... Het voertuig wordt een stuk 'gladder'. Zweefvliegers passen deze techniek ook toe om wat meer glijgetal uit hun bakken te halen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519