Als je absoluut 1 op 1 wil gaan - en misschien als het even kan nog ook een rollende vloer ? - dan ga je inderdaad op 0 uitkomen ...
Op kleinere schaal als 1: 1 ga je ook geen autowindkanalen vinden die sneller als 300 kmh gaan.
Waarom absoluut een 'auto'-windtunnel ?
Als je zoveel extra voorwaarden gaat stellen, dan kan je uiteraard uiteindelijk nergens meer terecht ...
Terwijl ze wat ze willen onderzoeken gerust op schaal kunnen onderzoeken in een tunnel die niet exclusief voor onderzoek inzake auto-aerodynamica dient.
Overigens vermoed ik meer PR dan wat anders, want het staat wel lekker stoer :
Er is geen windtunnel straf genoeg om onze straffe bak in te onderzoeken, en we hebben het dan maar experimenteel getest (straf van ons).
Oh, en niet in een gehuurde windtunnel gaan testen spaart uiteraard ook weer een bom geld uit.
Overigens doen autobouwers duidelijk bitter weinig met de aerodynamische onderzoeken die ze in hun windtunnels doen.
Er wordt onderzocht hoe een designer-voorontwerp aerodynamischer gemaakt kan worden, niet hoe een designer een efficiente auto moet ontwerpen ...
Maatregelen waarvan gekend is dat ze de aerodynamica sterk verbeteren en daarmee het verbruik verlagen - gestroomlijnde bodemplaten bvb - worden maar met mondjesmaat in productie toegepast op enkele modellen.
Zoveel mogelijk gesloten radiatorroosters hebben een zeer sterke - positieve - invloed op de luchtweerstand.
Wat zien we : de radiatorroosters en bumpergaten worden almaar groter om de auto's toch maar een eigen smoel te geven ...
Men dekt die dan geregeld langs de binnenkant weer af (!) wat nog steeds een voordeel geeft tov een niet-afgedekt radiatorrooster, maar uiteraard minder dan een veel kleinere opening in een gladde buitenkant.
Elke handige amateur kan de aerodynamica van zijn voertuig op eigenlijk poepsimpele wijze verbeteren.
Sommigen doen dat ook :
http://ecomodder.com/Niet al wat daar gebricoleerd wordt, zou hier door de controle geraken ...