Auteur Topic: Meer en hogere premies voor roetfilter  (gelezen 2256 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Meer en hogere premies voor roetfilter
« Gepost op: vrijdag 09 juli 2010 - 23:47:15 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:13:00 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Meer en hogere premies voor roetfilter
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 01:27:34 »
Volgende stap = dieselprijs omhoog. ;D
Typisch België. ::)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer en hogere premies voor roetfilter
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 11:39:37 »
Het geld moet (onzinnig) rollen...

Daarbij komt nog de fabel "biodiesel" en/of "schonere dieselsoorten" wat dat beetje naverbranding nog veel moeilijker en schadelijker maakt voor de gezondheid.
(Edit: ik ga toch alles citeren)

Citaat
http://blog.knudde.be/roetfilters

Diesel en roet(filters)
Ingediend door johan op Ma, 03/19/2007 - 10:51.

Blijkbaar zal zo goed als iedere Belgische dieselwagen in de toekomst van een roetfilter voorzien zijn. Wat een onzin...

Er zijn nog heel wat misvattingen omtrent roetfilters en diesel, dus hier een F.A.Q:

Stoot een nieuwe wagen minder roet uit dan een oude?

Ja, maar dat is niet noodzakelijk beter.

Roetuitstoot wordt gemeten in g/km. Dit is inderdaad achteruitgegaan, maar dat getal is niet zo belangrijk.

Bij oudere auto's heb je een zwarte rookwolk van roet, bij nieuwe auto's normaal gezien niet meer, maar enkel en alleen omdat de roetdeeltjes veel te klein zijn om te zien. (Fijn stof.)
Er is bij een nieuwere dieselmotor minder roetuitstoot, maar de uitstoot die er is bestaat voornamelijk uit enorm kleine roetdeeltjes, die nog slechter zijn voor de gezondheid en moeilijker te filteren.

Help een roetfilter tegen roetuitstoot?

De efficientie hangt enorm af van het type van filter.

Maar naast roet tegenhouden, zorgen roetfilters er helaas ook voor dat de roetdeeltjes kleiner worden en toch door de filter ontsnappen. (Vergelijk het met het zeven van aarde.)

Alhoewel een roetfilter roet tegenhoud, is een roetfilter nog niet noodzakelijk beter voor de gezondheid.

Welke types van roetfilters zijn er?

DPF, een wall-flow filter met een efficientie van 95 - 99%.
Helaas kan deze filter alleen gebruikt worden als ze van de fabriek af gemonteerd wordt.
Veel fabrikanten gebruiken echter niet dit type van filter wegens de kostprijs.
De filter moet ook ongeveer elke 1500km "geregenereerd" worden d.m.v. na-inspuiting, hetgeen extra brandstof kost.
Dit is het enige type van filter dat men zou moeten verplichten, omdat dit het enige is dat werkt.

Er is echter een variant van deze wall-flow filter die achteraf ingebouwd kan worden en geen na-inspuiting vereist. Deze is helaas echter niet meer doeltreffend. (Zie volgende vraag.)

PM-kat, een roetkatalysator met een efficientie van 10 - 60%.
60% is bij ideale omstandigheden, en de efficientie verminderd drastich bij niet optimale omstandigheden.
Dit is het "filtertype" dat meestal achteraf geinstalleerd wordt. Dit is echter geen roetfilter, maar katalysator, dus ik weet niet of dit onder de nieuwe wetgeving valt.

Waarom is een roetfilter of katalysator achterhaald?

De filter, is een filter en zal na verloop van tijd dus verzadigd raken en moet dan schoongemaakt worden.
Hoofdzakelijk wordt er een poging gedaan om het roet te verbranden. Dit moet met een erg hoge temperatuur gebeuren.
Als de filter fabriek-af gemonteerd werd, wordt er een na-inspuiting van brandstof gedaan om de uitlaatgas temperatuur hoog te maken.
Bij achteraf gemonteerde filters kan dit niet en moet de temperatuur van de "normale" uitlaatgassen hoog genoeg zijn om het roet te verbranden.

Dit werkte goed tot zo'n 10 jaar geleden.

Nu komt te contradictie: Door "schonere" dieselbrandstof op te markt te brengen, is er een hogere temperatuur nodig om het roet verbranden, een temperatuur die niet onder normale omstandigheden gehaald kan worden, waardoor een dieselfilter die vol is ook nog eens de efficientie van de motor nadelig beinvloed, hetgeen is een slechtere verbranding resulteert en daardoor nog meer roet. Een vicieuse cirkel.

Gelukkig heeft men dit in het buitenland al door... Nu Belgie nog...

Conclusie?

Zoals altijd komen in Belgie altijd enkel domme maatregelen en steevast te laat. De technologie was er al 10 jaar geleden, en toen hielp het nog.
Vandaag wordt de efficientie van degelijke filters minder of zelfs openlijk in vraag gesteld, en dan gaat men in Belgie ineens roetfilters verplichten.

In plaats van je blind te staren op het aantal g/km, moet er eens gekeken worden naar de echte impact op het milieu en daarvoor maatregelen treffen.

In het buitenland zijn er de laatste jaren al tal van rapporten gepubliceerd over roetfilters en moderne dieselmotoren. Blijkbaar heeft Belgie geen enkel dergelijk raport gelezen, en we weten allemaal dat buitenlandse auto's totaal anders zijn en millieuverontreiniging stopt aan die artificiele lijn op een kaart die men "landsgrens" noemt...

(Waarom worden er in Nederland toch altijd zo veel onderzoeksresultaten gepubliceerd?)

Wetenschappelijke studie van 2007 TU Delft:
Citaat
http://sync.nl/huidige-roetfilters-ongeschikt-voor-nieuwe-generatie-diesels/
- Met de filters wordt minder roetmassa uitgestoten, maar juist méér deeltjes
- Deze roetdeeltjes zijn bovendien bijzonder schadelijk voor de gezondheid

Open roetfilters zijn niet geschikt voor de schonere, nieuwe synthetische diesels, zoals V-Power van Shell. De roetdeeltjes die ze uitstoten zijn bovendien kleiner en daardoor zeer schadelijk voor de gezondheid. Dat blijkt uit experimenten van de TU-Delft, uitgevoerd door Michiel Makkee van de sectie Reactor en Catalysis Engineering.

De experimenten laten zien dat het roet van nieuwe generaties dieselbrandstoffen in open roetfilters een hogere verbrandingstemperatuur nodig hebben dan de klassieke fossiele diesel. Makkee vindt het “niet verstandig” om de huidige roetfilters in combinatie met de nieuwe brandstoffen te gebruiken. Toxicoloog Paul Scheepers van de Radboud Universiteit ziet een gevaar voor de volksgezondheid. “Juist de kleine roetdeeltjes zijn zeer reactief en kunnen eiwit- en DNA-schade veroorzaken”.

Open roetfilters zijn roetfilters die gemonteerd worden op bestaande auto’s. De overheid propageert en subsidieert het gebruik en de aanschaf van dergelijke filters.

Labaratoriumopstelling

Makkee deed zijn experimenten met gestandaardiseerde protocollen en een dieselmotor in een laboratoriumopstelling. Hij vergeleek de karakteristieken van de verbranding van de nieuwe generatie brandstoffen met oudere brandstoffen. Hij gebruikte daarvoor Shell V Power, maar benadrukt dat het elke willekeurige synthetische diesel had kunnen zijn.
De oude brandstoffen verbranden roet bij respectievelijk 426 graden en 495 graden Celsius. Voor de nieuwe generatie dieselbrandstoffen, werd een temperatuur van 570 ° C gemeten. Dat is fors hoger. “Nieuwere brandstoffen doorlopen het verbrandingsproces met andere karakteristieken,” zegt Makkee. “Dat heb ik gemeten, maar dat weten we ook uit karakteriseringen in ander onderzoek. Het gevolg is dat het opgehoopte roet in de gesloten filters die in 2009 wettelijk worden voorgeschreven, niet verbrandt waardoor ze niet of in ieder geval minder goed functioneren.”

Nadruk over verminderde uitstoot
Door de hogere regeneratie temperatuur wordt het filter telkens niet helemaal schoon gebrand. De motor loopt daardoor minder goed en het roetfilter kan kapot gaan. “Het ontwerp en de praktische toepassing van gesloten roetfilters zal voor de synthetische brandstoffen moeten worden aangepast,” denkt Makkee.

Makkee vindt het jammer dat in de vele onderzoeken die worden uitgevoerd, zowel van autofabrikanten als de oliemaatschappijen en de fabrikanten van alternatieve dieselbrandstof, de nadruk ligt op de verminderde uitstoot van het roet, maar niet op de karakteristieken. “Zoals aantal deeltjes, de deeltjesgrootte verdeling, toxiciteit van het roet en de verbrandingseigenschappen.”
...]

Maar geen enkele (marionette)politieker die het interesseert, het geld moet rollen onder het mom "milieu"

ook:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2295.msg25818.html#msg25818
met ref wetenschappelijke studies in Engels en Duits.
Citaat
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es0716554
Abstract

We evaluated, in vitro, the inflammatory and cytotoxic potential of soot particles from current low-emission (Euro IV) diesel engines toward human peripheral blood monocyte-derived macrophage cells. The result is surprising. At the same mass concentration, soot particles produced under low-emission conditions exhibit a much higher toxic and inflammatory potential than particles from an old diesel engine operating under black smoke conditions. This effect is assigned to the defective surface structure of Euro IV diesel soot, rendering it highly active. Our findings indicate that the reduction of soot emission in terms of mass does not automatically lead to a reduction of the toxic effects toward humans when the structure and functionality of the soot is changed, and thereby the biological accessibility and inflammatory potential of soot is increased.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 juli 2010 - 12:13:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Meer en hogere premies voor roetfilter
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 12:06:09 »
DPF, een wall-flow filter
Dat zijn die Citroën gebruikt geloof ik, alleen moet je de mensen vertellen dat ze af en toe eens autostrade moeten doen om te kunnen regenereren, anders krijg je storingen.
Eigenlijk moet je mensen wijs maken dat een diesel enkel nuttig is als je véél kilometers doet, 15000km/jaar is niet genoeg.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer en hogere premies voor roetfilter
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 16:55:07 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Eigenlijk vind ik het onvoorstelbaar dwaas dat er nu gesubsidieerd word voor een technologie die ik 5 jaar geleden als gratis optie bij mijn auto kon krijgen.
Nog dwazer is het dat er zelfs nu nog altijd dieselwagens zonder roetfilter kunnen verkocht worden.

Maar als er geen beperkingen meer zijn, dan ga ik dat besluit eens napluizen om te zien of een vervangfilter ook onder die maatregel valt  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:13:27 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer en hogere premies voor roetfilter
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 17:12:43 »
Dat zijn die Citroën gebruikt geloof ik, alleen moet je de mensen vertellen dat ze af en toe eens autostrade moeten doen om te kunnen regenereren, anders krijg je storingen.
Die regenereert ook op  andere wegen - zelfs in een zone 30 - maar moet uiteraard wel warm gereden zijn.
Ik weet intussen maar al te goed wanneer die zoal regenereert, want ik heb er de eerste 80.000km wat problemen mee gehad.
Schokken en schudden bij constante gasstand, en laat ik nu nogal "lean" met een constante pedaalstand rijden.
Intussen is dat opgelost door software aanpassingen, alleen regeneratie in zone 30 op CC is nog een probleempje (zelf gas geven dan).
Het ogenblikkelijke verbruik daalt soms 1 tot 2 L/100 km bij de regeneratie.
Dan rij ik half op naverbranding denk ik  :D

Citaat
Eigenlijk moet je mensen wijs maken dat een diesel enkel nuttig is als je véél kilometers doet, 15000km/jaar is niet genoeg.
Inderdaad.
En je kar moet telkens voldoende km doen om ook echt warm te lopen.

Voor pakweg de helft van België - 15000 km is zowat het jaargemiddelde - is een diesel dus geen goede keuze.
Die keuze wordt soms wel met een al even dwaze 15% sinterklaaspremie beloond , en dan is de keuze makkelijk gemaakt ... je zou gek moeten zijn om ze niet te nemen.

Onvoorstelbaar eigenlijk dat een overheid een toch wel meer vervuilende brandstof in tijden van zeer zware budgetaire perikelen nog aktief financiëel gaat promoten.
Dit lijkt me een van de eerste besparingsmaatregelen voor eender welke nieuwe regering, want het gaat om bakken geld.
Tot 4500 euro / auto ! Dat loopt snel in de miljoenen euro's.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer en hogere premies voor roetfilter
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 17:30:22 »
Hoe goed men wel bezig is :

http://www.jokeschauvliege.be/pers/persberichten/premie_voor_roetfilter_hoger_en_voor_meer_wagens/
verwijst naar
http://www.lne.be/campagnes/roetfilter
waar de oude informatie nog staat

Het persbericht bij het artikel, gaat over de stralingsnormen

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Meer en hogere premies voor roetfilter
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 19:50:32 »
Ik merk het regenereren van de partikelfilter ook op mijn C5. Het verbruik stijgt dan plots en de motor loopt wat ruwer, op CC op onze vlakke Vlaamse snelwegen hoor je dat direct.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Meer en hogere premies voor roetfilter
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 00:05:24 »
Citaat van: www.nieuwsblad.be
Nauwelijks interesse voor Vlaamse roetfilterpremie
donderdag 15 juli 2010, 18u11Bron: belga Auteur: kld  

'
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 augustus 2011 - 00:17:23 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Meer en hogere premies voor roetfilter
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 22:14:15 »
Intussen is de info op de bovenstaande website aangepast.
Helaas :

De premie geldt enkel voor de installatie van een half-open roetfilter. De premie geldt niet voor de vervanging van een gesloten roetfilter, dit maakt onderdeel uit van het onderhoud van het voertuig.

Uiteraard beloon je mensen die het vertikten een roetfilter te kopen terwijl ze konden.
Voor diegenen die dat wel deden is het nogal kostelijke vervangen ervan gewoon "onderhoud" ...

Verder :
Aan de installatie van de roetfilter zijn geen voorwaarden verbonden noch wat erkenning betreft, noch wat vestigingsplaats betreft.

Lees : u kan eender welke zwartwerker inschakelen ...


Elke roetfilter moet geleverd worden met een beveiligde kopie van het validatieverslag afgeleverd door de Dienst Voertuigen van de federale overheid. Zo wordt verzekerd dat de roetfilter minstens 30% van het roet opvangt en het eventuele meerverbruik beperkt wordt.

Nauwelijks 30 % ...  ???
Wat er bij de mijne nog uitkomt is op de controle niet eens meetbaar !


More money down the drain, en dat in crisistijd.
Dank u Sinterklaas ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer en hogere premies voor roetfilter
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 17 juli 2010 - 01:09:14 »
Wat er bij de mijne nog uitkomt is op de controle niet eens meetbaar !

Maar daarom niet minder schadelijk...

En hoe zouden ze het dan meten op de keuring ? Volgens mij meten ze enkel PM 10, quasi nutteloos op een auto met roetfilter.. Want die filters zijn afgestemd om PM10 tegen te houden, en later na te verbranden.

Er zijn maar fijnstofmetingen tot PM 2,5 (pas sinds 2008 mogelijk) en zelfs die moeten nu nog op punt gezet worden.
http://www.rivm.nl/milieuportaal/dossier/fijnstof/
http://www.rivm.nl/milieuportaal/dossier/fijnstof/meten/

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof
PM2,5
Het is bekend dat gezondheidsschade vooral optreedt door de kleinere fractie van de deeltjesgrootteverdeling: de PM2.5. Deze deeltjes dringen het diepst door in de longen en richten de meeste schade aan. Deze fractie wordt ook voor een groter deel door mensen veroorzaakt, vooral door wegverkeer en scheepvaart. Doorgaans wordt echter de PM10 gemeten, omdat dat eenvoudiger is en omdat zo historische reeksen met elkaar te vergelijken zijn. Bovendien worden de gemeten waarden gebruikt in modellen die uiteindelijk de concentraties vaststellen. Wanneer je de massa van een monster PM10 bepaalt, wat op zich al gepaard gaat met een hoge onzekerheidsmarge[12], meet je vooral hoeveel grote deeltjes (tussen de 2,5 en 10 micrometer) die in de fractie zitten: immers het gewicht van de deeltjes is evenredig met de derde macht van hun grootte (zie inhoud). PM10 is dus een slechte maat, te meer omdat het effect van stoffilters en verbeterd motormanagement is dat de massa PM10 afneemt, maar de fractie van de allerkleinste deeltjes toeneemt.

De EU richtlijn luchtkwaliteit 2008 bevat voor eerst grens- en streefwaarden voor PM2,5. De grenswaarde voor de jaargemiddelde PM2,5-concentratie is 25 µg/m3 vanaf 2015. Huidige concentraties van PM2,5 lopen in België en Nederland uiteen van 13 µg/m3 tot meer dan 30 µg/m3 in drukke straten. De richtlijn bevat ook een mechanisme dat beoogt om de gemiddelde stadsachtergrondconcentratie PM2,5 terug te dringen.[13]
Er zijn helemaal geen richtlijnen voor roetdeeltjes kleiner als PM 2,5; bvb PM 1 (1 micrometer) of kleiner kan dus niet gemeten gedetecteerd worden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 juli 2010 - 01:20:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I