Auteur Topic: Benzine of diesel?  (gelezen 3423 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Benzine of diesel?
« Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 13:37:06 »
Interessant artikel:
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?id=330

Citaat
De CO2-productie
Pluspunt voor de dieselmotor is zijn lager verbruik, hetgeen voor een lagere uitstoot van CO2 staat. CO2 veroorzaakt een klimaatopwarming maar is niet direct schadelijk voor de gezondheid van mens of dier. De overheid fixeert zich op de reductie van CO2 en via de CO2-premie promoot ze daarmee de aanschaf van dieselwagens.

De uitstoot van Koolwaterstoffen, NOx en roet
De modernste dieselmotoren produceren nog altijd meer Koolwaterstoffen, NOx en roet dan de benzinemotoren. Deze poluenten zijn zeer schadelijk voor de gezondheid van mens en dier. Ecologisch wint benzine op diesel tot september 2015 wanneer de nieuwe Euro 6 norm voor alle dieselwagens van toepassing wordt.

Citaat
ONVOORSPELBAARHEID OVERHEIDSBELEID

Volgens VAB is het ecologisch beleid van onze regering niet altijd even duidelijk. Autofiscale maatregelen hebben iets onvoorspelbaars: eerst beloont de regering dieselkopers met een CO2-premie en even later belast ze diezelfde dieselrijders met een hogere brandstofaccijns op basis van eenzelfde ecologisch motief.

CO2-premie contraproductief
De CO2-premie die vooral op kleine dieselwagens van toepassing is, blijkt contraproductief gezien gebruikers van kleine stadswagentjes massaal overstappen op diesel. Daarmee stijgt de uitstoot van het schadelijke roet en NOx in onze leefomgeving en neemt het aantal ontevreden dieselrijders toe o.a. vanwege problemen met roetfilter waarmee ze geconfronteerd worden. In feite zou een eco-premie ook rekening moeten houden met de uitstoot van schadelijke gassen waardoor zuinige benzinewagens aan belang zouden winnen en die onverantwoorde overstap wordt vermeden.

Belasting verkocht als ecologische maatregel
De lancering van extra dieselaccijns onder de noemer van een ecologische maatregel is intellectueel niet correct. Eerder onderzoek van VAB toonde aan dat een lichte accijnsverhoging geen invloed heeft op het autogebruik. Dergelijke accijnsverhoging staat gelijk met een belastingverhoging.

De fiscale lasten op dieselbrandstof zullen de volgende jaren vermoedelijk toenemen. VAB adviseert kopers om bij de aankoop daarmee rekening te houden. Enerzijds is er Europa, dat België verplicht heeft om tegen 2016 de accijns van diesel gelijk te schakelen met de buurlanden door de accijns te verhogen met 4,9 eurocent per liter. Daarnaast is er de onvoorspelbaarheid van onze eigen overheid die waarschijnlijk nog bijkomende belastingen zal heffen op diesel.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 juli 2010 - 13:38:57 door Jari »

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Benzine of diesel?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 13:45:57 »
Ikzelf zal de komende tijd ook blijven uitkijken naar aanbiedingen... Ik twijfelde tussen benzine en diesel, maar op basis van wat ik hier lees, zal het toch benzine worden denk ik. Wat denken jullie? Ik rij 60 km per dag, dus als ik elke dag met de wagen zou gaan werken 13000 km per jaar... Het snelste traject behelst 2 km zone 30, 3 km banen van 70, 10 km baan van 90 en 15 km autostrade.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Benzine of diesel?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 16:38:23 »
Ikzelf zal de komende tijd ook blijven uitkijken naar aanbiedingen... Ik twijfelde tussen benzine en diesel, maar op basis van wat ik hier lees, zal het toch benzine worden denk ik. Wat denken jullie? Ik rij 60 km per dag, dus als ik elke dag met de wagen zou gaan werken 13000 km per jaar... Het snelste traject behelst 2 km zone 30, 3 km banen van 70, 10 km baan van 90 en 15 km autostrade.

Volkomen gelijk heb je, Jari: in jouw geval neem je als volgende best een benzine.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Benzine of diesel?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 17:41:44 »
Citaat
CO2-premie contraproductief
De CO2-premie die vooral op kleine dieselwagens van toepassing is, blijkt contraproductief gezien gebruikers van kleine stadswagentjes massaal overstappen op diesel.
Klein noem ik dat niet meer.

Ze moeten eens wat meer de markt volgen wat tegenwoordig al die 3 % en 15 % CO2-staatspremie krijgt.

Bijna alle moderne 1600 diesels halen al die 15 % (< 105 g/km )... en dat zijn geen kleine dieselwagens, het zijn bijna middenklassers, zeker voor de 3% premie (< 115 g/km)...  

Citaat
http://www.groenlicht.be/2010/04/02/modellen-ecopremie-co2-105-gram-overheidskorting-ecokorting-eco/

modellen - 15% korting :

Volkswagen Polo Bluemotion 1.2  Diesel 3.3 l/100 km V 87 g/km
Smart Fortwo 0.8 cdi Diesel 3.4 l/100 km V 88 g/km
Toyota Auris HSD 1.8 vvt-i Benzine 3.8 l/100 km V 89 g/km
Skoda Fabia Combi GreenLine 1.2 TDI Diesel 3.4 l/100 km V 89 g/km
Toyota Prius 1.8 vvt-i Benzine 3.9 l/100 km V 89 g/km
Ford Fiesta Econetic 1.6 tdci Diesel 3.7 l/100 km IV 98 g/km
Opel Corsa ecoFLEX 1.3 Diesel 3.7 l/100 km IV 98 g/km
Renault Clio ECO² Diesel 3.7 l/100 km IV 98 g/km
Seat Ibiza Ecomotive 1.4 tdi Diesel 3.7 l/100 km IV 98 g/km
Volvo C30 DRIVe 1.6 Diesel 3.9 l/100 km IV 99 g/km
Volkswagen Golf Bluemotion 1.6 Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Peugeot 207 1.6 HDi Diesel 3.8 l/100 km IV 99 g/km
Ford Focus Econetic 1.6 Diesel 3.8 l/100 km IV 99 g/km
Citroën C3 1.6 HDi Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Audi A3 1.6 TDI Diesel 3.9 l/100 km V 99 g/km
Citroën DS3 1.6 HDi Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Toyota iQ 1.0 vvt-i Benzine 4.3 l/100 km IV 99 g/km
Honda Insight Benzine 4.4 l/100 km V 101 g/km
Nissan Pixo 1.0 Benzine 4.4 l/100 km V 103 g/km
Suzuki Alto 1.0 Benzine 4.4 l/100 km V 103 g/km
Daihatsu Cuore 1.0 Benzine 4.4 l/100 km IV 104 g/km
Renault Twingo 1.5 dCi Diesel 4.0 l/100 km IV 104 g/km
MINI 1.6d Diesel 3.9 l/100 km IV 104 g/km
Fiat 500 1.3 JTDm Diesel 3.9 l/100 km IV 104 g/km
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm
 Diesel 4.0 l/100 km IV 104 g/km
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet (70 en 85 pk) Diesel 4,1 l/100 km
3,6 l/100 km IV 104 g/km
95 g/km
Volvo S40 DRIVe 1.6 Diesel 3.9 l/100 km V 104 g/km
Volvo V50 DRIVe 1.6 Diesel 3.9 l/100 km V 104 g/km
Toyota iQ 1.4 D4-D Diesel 4.0 l/100 km IV 104 g/km

Worden binnenkort verwacht:
Audi A1 1.6 TDI Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Nieuwe Ford Focus ECOnetic Diesel 3.8 l/100 km V 99 g/km
Citroën C4 Diesel ? l/100 km V 99 g/km


deze lezersbrief ga ik ook niet onthouden:
Citaat
V.A.D.E. zei:
 16-05-2010 om 11:59

Euro normen,mooi in theorie maar in de praktijk worden deze waarden niet gehaald. De meeste moderne dieselmotoren worden na levering bij de verdelers onmiddellijk via de ECM upgedated (aanpassing van het ontbrandingstijdstip enz.).
Dus krijg je een ecopremie voor een wagen die deze waarden niet haalt.

Waarom spreekt men enkel over CO2, en nooit over NOX, FIJN STOF, en het extreem schadelijke NITRO-pah dat er dankzij de DPF(roetfilter) extra bijkomt?
Japanse en Nederlandse wetenschappers beweren dat in een stedelijke omgeving de dieseluitstoot de voornaamst reden van longkanker is,en dat het tevens onze DNA-structuur beschadigd.
In tegenstelling tot CO2 waarvan mens,plant en dier een bepaalde hoeveelheid nodig heeft om te kunnen leven.
Zelfdestructie met overheidssteun!!!
Daarbij ken ik maar weinig klanten die een dieselwagen kopen voor het milieu,de meeste doen het voor hun portemonnee.
DIESEL IS THE DEVIL’S FUEL
Weet hier iemand van ?

Middenklasse:
BMW 320d ED 163 PK - 3 %  (109 g/km CO2) nog een beetje en die krijgt ook -15 % van "ons"...
 ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 juli 2010 - 17:47:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I