Auteur Topic: schade E19 - Brussel - Antwerpen  (gelezen 2362 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
schade E19 - Brussel - Antwerpen
« Gepost op: zondag 18 juli 2010 - 21:18:37 »
Het viel me op dat op de nieuwe stukken E19 tussen Brussel en Antwerpen er wel een heel typisch schadebeeld is. Overaal waar de onderbroken lijnen zijn geschilderd is de bovenlaag van het asfalt weg. Er zijn stukken waar eigenlijk elke streepje is aangetast. Heeft iemand een idee waar dit aan te wijten is? Blijft er misschien vocht zitten in het ZOAB onder de verf en krijg je dan vorstschade?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: schade E19 - Brussel - Antwerpen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 19 juli 2010 - 00:28:51 »
Ik zou eerder denken te vroeg schilderen en teveel verf gebruiken voor dat het pas gelegde asfalt voldoende afgekoeld is.
Als je wil snel werken mag je ook niet vergeten het toch goed te doen..... en das ewa moeilijk voor sommigen.
Meer verf gebruiken, omdat je het anders na 2 dagen niet meer ziet, akkoord maar wacht dan tenminste tot het asfalt, die meestal van bedenkelijke kwaliteit is in België, voldoende is afgekoeld.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: schade E19 - Brussel - Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 21 juli 2010 - 13:32:51 »
Het kan zelfs nóg absurder. 

Het Eksterlaar in Deurne is pas heraangelegd.  Alleen, de oversteekplaats voor voetgangers werd maar niet herschilderd op het hernieuwde wegdek.  Reden: de verf was op  ???.  En gemeentearbeiders mogen niet zomaar naar de winkel om een litertje verf.  Daarvoor moet een aanbesteding uitgeschreven worden, en dat zou nog niet voor morgen zijn.  Er stond al een artikel over in de krant, over deze absurde situatie.

Toen ATV er een reportage over draaide, bleek plots dat diezelfde namiddag toch nog die oversteekplaats voor voetgangers geschilderd kon worden.....

Gelukkig maar, of moest er éérst een dode voetganger vallen voor een stom literke verf?

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: schade E19 - Brussel - Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 21 juli 2010 - 15:10:17 »
Het ging om Thermoplast, dat is niet zomaar een literke verf.
noot : ik ken de situatie daar heel goed, ik heb namelijk iets verder gewoond en heb er ook nog eens 3 jaar krantenronde gereden.
De reactie van die buurtbewoner was fris overdreven, vroeger was het daar redelijk druk verkeer, sinds het verkl*ten van de omgeving Eksterlaar is het daar veel rustiger geworden, vroeger was daar ook geen oversteek want gewoon niet nodig.
Dit is nu eens verkwisting van geld, ik schat dat er toch zeker 2 man/dag die oversteek gebruikt.
Maar ja lang genoeg zagen en ATV erop af sturen zal wel helpen zeker?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: schade E19 - Brussel - Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 21 juli 2010 - 22:29:32 »
Dat zeiden ze op ATV ook ja, "gene verf maar Thermoplast".  Tssss, en dan?  Men wéét dat die weg heraangelegd wordt, en dat men daar een zebrapad gaat aanbrengen.  Moet het dan echt twee jaar duren, omwille van 1 of andere idiote procedure?  Alsof die Thermoplast binnen twee jaar plots gratis is!

Die buurtbewoner heeft wel gelijk dan, voor mijn part.  Nu ligt dat zebrapad er tenminste.  Dat zebrapad zou er toch komen, zinvol of niet.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: schade E19 - Brussel - Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 21 juli 2010 - 22:33:01 »
Zinvol of niet is het verschil tussen verspilling of niet. ;)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: schade E19 - Brussel - Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 21 juli 2010 - 22:45:38 »
Ik heb vandaag weer datzelfde schadebeeld gezien op meerdere plaatsen. De geverfde stukken worden er gewoon uitgevreten. Ik denk dat dit toch eens moet onderzocht worden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: schade E19 - Brussel - Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 21 juli 2010 - 23:37:44 »
Als het echt enkel en alleen onder de verf is kan je er gerust van uitgaan dat mijn uitleg er boenk op zit.

Zo kan diegene met de pletwals er voor zorgen dat de aanleg van nieuwe asfalt al dan niet deftig gebeurd. Niet alleen door deftig te walsen, niet te bruut stoppen of vertrekken waardoor je oneffenheden kan maken of de asfalt op een hoopje rijden i.p.v. vlak.
Er wordt namelijk water gebruikt om te voorkomen dat de asfalt aan de rollen zou blijven kleven. Te weinig water en de asfalt blijft er aan kleven en teveel water en de asfalt is om zeep.
Wanneer er teveel water gebruikt wordt, of er komt een stevige plensbui voor dat de laag uitgehard is, dan kleeft de teer niet meer (voldoende) waardoor de steentjes na een paar dagen/weken/maanden beginnen loskomen en uitgereden worden.
Dat is moeilijk vast te stellen op het moment zelf waardoor de veroorzaker vaak de dans ontspringt.