Bij ´jouw´ grensovergang naar de A10/A1 Salzburg zijn ze me nog niet opgevallen.
Al eens naar de videocamera's in de portieken boven de autosnelweg gekeken, Michel? Die maken automatisch een foto van de voorkant van de wagens die geen geldig vignet op de voorruit hebben.
Houd het onder ons, maar tussen Kiefersfelden aan de Oostenrijkse grens en Kufstein-Süd wordt er tot nader bericht niet gecontroleerd.
De boete bedraagt 120 Euro voor auto's en 65 Euro voor motorfietsen. Die bedragen worden verdubbeld als er met een vignet geknoeid werd.
Als de voorruit aan diggelen gaat, moet je het stuk van het vignet met het serienummer kunnen voorleggen om er een ander te krijgen, want dat is je betalingsbewijs.
In Hongarije is het gemakkelijker. Daar krijg je enkel een kwijting, geen vignet. De betaling wordt met het kenteken opgeslagen in een database. Een camera registreert alle voorbijrijdende kentekenplaten, en de computer haalt uit de database de kentekens waarvoor er geen geldige betaling in de database voorkomt.
Een "vignet" kost er voor personenwagens uit België, afhankelijk van de wisselkoers van de Hongaarse Forint, ongeveer 10 Euro voor een week en 20 Euro voor een maand (Oostenrijkers en Slovaken betalen aanzienlijk minder - ook dat is de EU waar ook Hongarije een lidstaat van is).
Ik haal altijd een weekvignet enkele tankstations voor de grens.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar een weekvignet bestaat niet in Oostenrijk. Er bestaan slechts de volgende 3 betalende vignetten:
- 10 dagen: 4,50 Euro voor eensporige motorvoertuigen en 7,90 Euro voor meersporige motorvoertuigen.
- 2 maanden: 11,50 Euro voor eensporige motorvoertuigen en 22,90 Euro voor meersporige motorvoertuigen.
- 1 jaar: 30,40 Euro voor eensporige motorvoertuigen en 76,20 Euro voor meersporige voertuigen (het jaarvignet 2010 is geldig van 1 december 2009 tot 31 januari 2011).
Huidige prijzen inclusief 20% BTW.
Voor personen die door een handicap geen gebruik van het openbaar vervoer kunnen maken en hun officiële woonplaats in Oostenrijk hebben, bestaan er gratis vignetten.
Je kan een vignet al vooraf kopen, je moet er alleen voor zorgen dat het gaatje in het vignet geknipt wordt op de datum van de eerste dag dat je gebruik wil maken van een Oostenrijkse autosnelweg.
Toen ik in 2002 naar Zwitserland reisde, was het nog erger. Daar moest je een vignet voor een gans jaar kopen. De douanier zei me dat het 30 Euro of 40 Zwitserse frank kostte. Dacht die nu echt dat ik zo dom was dat ik niet uit mijn hoofd kon rekenen en besefte dat 30 Euro meer was dan 40 Zwitserse frank?
Grapje:
Een man komt met zijn Rolls-Royce aan de Zwitserse grens en vraagt 4 jaarvignetten.
De douanier kijkt verbaasd en zegt hem dat één vignet volstaat.
"Weet ik," zegt de man, "maar ik heb 3 kinderen die stickers verzamelen."