Auteur Topic: veiligheidsafstanden  (gelezen 21179 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 05 augustus 2010 - 10:55:56 »

wooter

  • Gast
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #46 Gepost op: donderdag 05 augustus 2010 - 11:23:02 »
Overigens is het braaf aan 2 seconden afstand achter een vrachtwagen hangen op de rechter rijstrook ook geen garantie: tijdens de spits mag je er zeker van zijn dat er in de ruimte voor je nog drie auto's passen die de volgende afrit binnen een kilometer moeten hebben. Ga je remmen om terug 2 seconden afstand te houden, voegen er weer 3 andere chauffeurs in die schrik hebben dat ze de afrit niet halen.

Zo ontstaat overigens de file rondom Leuven in de avondspits: verkeer wil er un Aarschot en Holsbeek vanaf, wat voor remacties zorgt die tot in Leuven geraken, waar vervolgens het invoegend verkeer van een oprit het hele zaakje vast legt.

En tenslotte mag je er ook zeker van zijn dat als je aan 2 seconden afstand van je voorligger op de rechter rijstrook er nog altijd mensen zijn die niet vlot genoeg van een oprit invoegen, maar wel vrolijk in die twee seconden tussenafstanden passen.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 05 augustus 2010 - 14:17:21 »
Sinds wanneer is het verboden om trager te rijden dan de maximum toegestane snelheid?

Klaar, je mag volgens AR 10.2 de normale gang van de andere bestuurers niet hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, maar daar is tegen 118 km/h waar maximum 120 km/h toegestaan is nog lang geen sprake van, hoor.
je schrijft het zelf
je mag de normale gang (120 km/u) niet hinderen
dus als er geen reden toe is ...

deze week nog meegemaakt
ik zie van ver dat een vrachtwagen gaat beginnen een andere in te halen
ik ga reeds naar het derde vak
op ongeveer een 100 mtr voor de twee vrachtwagens besluit een pet zich voor mij te werpen aan de fabelachtige snelheid van 110km/u
ter hoogte van de inhalende vrachtwagens moet de snelheid naar beneden tot 100 km/u om die gevaarlijke situatie toch maar veilig te kunnen voorbijrijden
op zich heeft die pet geen enkele fout gemaakt dus, want hij reed niet sneller dan toegelaten
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 05 augustus 2010 - 16:52:19 »
je mag de normale gang (120 km/u) niet hinderen

120 km/h is de maximum toegestane snelheid op een autosnelweg.

De normale gang ligt tussen abnormaal traag rijden en de maximum toegestane snelheid.

Iemand die bijvoorbeeld met een aanhangwagen op een autosnelweg tegen 80 km/h rijdt, verplaatst zich tegen een normale gang.

Op een autosnelweg is bepaald wat abnormaal traag is: minder dan 70 km/h (behoudens de voorziene uitzonderingen).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 05 augustus 2010 - 17:30:59 »
Citaat
Ik zeg enkel dat de oplossing die Kunde en Jozef voorstellen geen echte oplossing is
Voor mij is het wel een oplossing vermits ik zeer weinig moet remmen en toch vlot kan blijven rijden, ook tijdens het spitsuur.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 05 augustus 2010 - 19:15:45 »
Op een autosnelweg is bepaald wat abnormaal traag is: minder dan 70 km/h (behoudens de voorziene uitzonderingen).
dat is niet abnormaal traag, maar verboden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2010 - 01:12:25 »
Overigens is het braaf aan 2 seconden afstand achter een vrachtwagen hangen op de rechter rijstrook ook geen garantie: tijdens de spits mag je er zeker van zijn dat er in de ruimte voor je nog drie auto's passen die de volgende afrit binnen een kilometer moeten hebben. Ga je remmen om terug 2 seconden afstand te houden, voegen er weer 3 andere chauffeurs in die schrik hebben dat ze de afrit niet halen.

Zo ontstaat overigens de file rondom Leuven in de avondspits: verkeer wil er un Aarschot en Holsbeek vanaf, wat voor remacties zorgt die tot in Leuven geraken, waar vervolgens het invoegend verkeer van een oprit het hele zaakje vast legt.


Klopt, maar voeg ter vervollediging nog wat inhalende vrachtwagens toe die de stroom helemaal platleggen. Het was een tijdje beter, maar tegenwoordig is het weer vaak prijs.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2010 - 18:22:42 »
Verkeersinzicht is blijkbaar moeilijk om aan te leren. Het moto is blijkbaar: ikke en de rest kan stikke. Daardoor stikt ikke ook.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2010 - 22:15:01 »
Kunde, jouw oplossing bestaat erin niet sneller te rijden dan de traagste... Dat is niet echt een oplossing...

En als rijder op het rechtervak ga je quasi altijd in iemands veiligheidsafstand invoegen tijdens druk verkeer. Dat die andere misschien niet sociaal genoeg is om je die ruimte te gunnen maakt niks uit want sociaal verkeer kan je niet afdwingen - hoe asociaal is het dat jij in de veiligheidsafstand van iemand anders induikt?

Naar mijn gevoel stikt het inderdaad, maar omwille van een gebrek aan verkeersinzicht om de geboden ruimte zo optimaal te gebruiken.  Er is bijcvorbeeld geen enkele reden waarom iemand een kilometer voor het naderen van zijn afrit al mensen moet beginnen afsnijden en in het kleinste gaatje te duiken als in de verte er een overaanbod aan ruimte is. Net zoals de rechter rijstrook bij een kruispunt ook altijd dubbel zo lang is, en mensen niet anticiperen op een groen licht en dan eco vertrekken, Of vertragen tot 100 km/u bij het inhalen van een vrachtwagen op de snelweg omdat het zo gevaarlijk is...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 augustus 2010 - 22:18:17 door wooter »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #54 Gepost op: zaterdag 07 augustus 2010 - 13:24:57 »
Het droevige is inderdaad dat je met verkeersinzicht altijd genaaid zult worden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #55 Gepost op: zaterdag 07 augustus 2010 - 21:48:24 »
Op een autosnelweg is bepaald wat abnormaal traag is: minder dan 70 km/h (behoudens de voorziene uitzonderingen).
dat is niet abnormaal traag, maar verboden

Inderdaad, het aantal snelheisbeperkingen tot 70 km/u op Vlaamse snelwegen is niet bij te houden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #56 Gepost op: maandag 09 augustus 2010 - 05:45:29 »
Citaat
2 seconden / 67m afstand op de snelweg, dat lukt hier nooit, daar duiken er gelijk (minstens) 2 in ...
So what, daardoor rij je niet trager. Subjectief heb je wel dat gevoel, maar daar blijft het bij.

Wedden dat je deze visie onmiddellijk aanpast wanneer je tijdens de spits eens met een volgeladen veertigtonner door de Kennedytunnel rijd. ;)
Ofwel moet ik de betekenis van "Subjectief" eens opzoeken want, telkens er ene of meerdere tussen duiken, moeten gas lossen of effectief afremmen om ongevallen te vermijden of een zekere tussenafstand terug te verkrijgen is volgens mij nog steeds vertragen.
Moest dit probleem daar kunnen weggewerkt worden zouden er op slag een flink pak minder ongevallen zijn en de files 2/3 korter.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #57 Gepost op: maandag 09 augustus 2010 - 06:11:07 »
Overigens is het braaf aan 2 seconden afstand achter een vrachtwagen hangen op de rechter rijstrook ook geen garantie: tijdens de spits mag je er zeker van zijn dat er in de ruimte voor je nog drie auto's passen die de volgende afrit binnen een kilometer moeten hebben. Ga je remmen om terug 2 seconden afstand te houden, voegen er weer 3 andere chauffeurs in die schrik hebben dat ze de afrit niet halen.

Zo ontstaat overigens de file rondom Leuven in de avondspits: verkeer wil er un Aarschot en Holsbeek vanaf, wat voor remacties zorgt die tot in Leuven geraken, waar vervolgens het invoegend verkeer van een oprit het hele zaakje vast legt.


Klopt, maar voeg ter vervollediging nog wat inhalende vrachtwagens toe die de stroom helemaal platleggen. Het was een tijdje beter, maar tegenwoordig is het weer vaak prijs.

Euuhm, verklaar eens nader?
Vrachtwagens die een poging doen om niet te moeten stoppen voor een bende inkappers leggen de stroom vast?  ???
Dus die vrachtwagens moeten tijdens de spits parkeren op de rechterrijstrook om de auto's die ook rechtdoor willen door te laten en een gat laten voor diegenen die de afrit willen nemen ofzo? ???

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #58 Gepost op: maandag 09 augustus 2010 - 11:18:38 »
Wooter reageert zoals de meesten: 't zijn de vrachtwagens die hinderen maar ik met mijn pruts doe dat niet. De dagelijkse realiteit laat wel wat anders zien.
En Bibi, geregeld rij ik naar Leuven met een 40-tonner. Vertrek om 7:00 uur in Kontich en meestal sta ik om 7:45 uur op de parking van tankstation vlak voor de afrit Haasrode en niet alleen in de vakantieperiode.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #59 Gepost op: maandag 09 augustus 2010 - 17:48:08 »
Klopt, maar voeg ter vervollediging nog wat inhalende vrachtwagens toe die de stroom helemaal platleggen. Het was een tijdje beter, maar tegenwoordig is het weer vaak prijs.

Euuhm, verklaar eens nader?
Vrachtwagens die een poging doen om niet te moeten stoppen voor een bende inkappers leggen de stroom vast?  ???
Dus die vrachtwagens moeten tijdens de spits parkeren op de rechterrijstrook om de auto's die ook rechtdoor willen door te laten en een gat laten voor diegenen die de afrit willen nemen ofzo? ???

Het gaat hier nu even niet over de spits waarbij iedereen stilstaat, maar wel de periodes waarin het behoorlijk druk is, maar toch nog redelijk vlot verkeer mogelijk is (~90km/uur rechts, ~120km/uur links) tenzij het in de war gestuurd wordt door factoren die Wooter heeft aangegeven, en de factor die ik toegevoegd heb.

Op de E314 was het vroeger voor vrachtwagens expliciet verboden in te halen van Leuven tot afrit Wilsele. Op dat laatste punt gebeurde het regelmatig dat vrachtwagenchauffeurs zich op het linkerrijvak smeten en aan een slakkenkoers begonnen, waarschijnlijk om geen betere reden dan dat ze de achterkant van hun voorligger beugezien waren. Gevolg: een gefnuikte verkeersstroom: linkerrijvak vóór de inhalende slak over kilometers leeg, erachter kilometers chaos, harmonicafiles en spookstilstand. Ik heb er ooit een vrachtwagen zien 'inhalen' van Wilsele tot aan het tankstation in Gelrode; een afstand van 7 (zeven) kilometer alstublieft.

Door het algemeen inhaalverbod voor zwaar verkeer op tweevakssnelwegen was het een tijdje beter, maar nu begint deze factor terug op te duiken. Zo duidelijk ?