Auteur Topic: evaluatie van 4 dagen treinen  (gelezen 3767 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
evaluatie van 4 dagen treinen
« Gepost op: donderdag 26 augustus 2010 - 19:56:30 »
Sinds maandag werk ik bij een nieuwe klant in het centrum van Brussel. Trein is voor mij een leuke optie, er is immers een directe verbinding tot 4x per uur vanaf Mechelen tot Merode waar ik moet afstappen. Mijn werkplaats is dan op ongeveer 250 m van het station Merode, veel beter kan eigenlijk niet.

Hier het overzicht:

Maandag: 's morgens de trein genomen van 7:33 terwijl ik van plan was die van 7:51 te nemen, uiteindelijk vertrokken met de 7:33 met 15 min vertraging, ben in Merode aangekomen 2 min voor mijn voorziene aankomst.
Dinsdag: Ik neem weer de trein van 7:33 welke met 5 min vertraging vertrekt, aankomst in Merode 8 min te laat
Woensdag: Niets op aan te merken, 2 min te vroeg in Merode, netjes op tijd terug in Mechelen
Donderdag: 5 min te laat vertrokken, 5 min te laat toegekomen, terugrit perfect op tijd.

Het gaat hier over een L of een P trein, die vrijwel overal stopt. Mechelen-Merode kost minimum 26 min, maximum 36 min.

Ik ben er nog niet uit of ik verder ga treinen. Uiteindelijk ben ik met de trein op 45 min. makkelijk op mijn werk, zonder parkeerproblemen en heb een vlotte en regelmatige verbinding. Echt stipt zijn ze niet, maar grote vertragingen zitten er niet in. De wagen gaat zeker meer variabel zijn dan de trein op dit traject.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: evaluatie van 4 dagen treinen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 26 augustus 2010 - 20:41:15 »
Ik denk dat je er nog zo slecht niet aan doet om de trein te nemen, ook al is Merode dan bepaald geen gezellig station, waar het stevig tocht.

Mocht het beter uitkomen, dan is een alternatief Mechelen - Vilvoorde en Vilvoorde - Merode.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: evaluatie van 4 dagen treinen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 26 augustus 2010 - 20:45:49 »
Ik ben jaloers :)

Meer nog nu ik de site van de NMBS heb bekeken, en tot mijn ontzetting moet vaststellen dat ik zomaar 36 minuten bij moet plakken bij mijn reistijd als ik het OV kies. Ter vergelijking: tegenover mijn vorige project ter hoogte van het Noodstation was ik op z'n snelst net iets minder dan een uur kwijt.

Met de motorfiets is het 50 minuten snorren zonder file, en de zwaarste file die ik heb gehad trok mijn tijd uit tot 1u10.

Toch maar winterspikes gaan voorzien op de motor? :D

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: evaluatie van 4 dagen treinen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 27 augustus 2010 - 01:07:34 »
Toch maar winterspikes gaan voorzien op de motor? :D
Hehe, Wooter door de "D-winterbandenwet" zijn er ondertussen wel echte moto-winterbanden (zonder spikes) te verkrijgen, wel enkel bij één kleine firma:
www.reifenwerk-heidenau.de
smalletjes...
Winterreifen-Motorrad / K60 front M+S Silica

via
Citaat
http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/Motorrad/sicherheit/winterreifen/default.asp
...
Inzwischen ist die Angebotspalette für motorisierte Zweiräder ein wenig breiter geworden. Metzeler, IRC und Heidenau bieten Winterreifen für Roller, für Motorräder sind neben M+S-Enduroreifen nur vom kleinen Reifenwerk Heidenau aus der Nähe von Dresden „Winterreifen für Motorräder“ von zehn bis 21 Zoll im Programm (Übersicht unter www.reifenwerk-heidenau.de).

Die Reifen sind eine Weiterentwicklung bisheriger Profile und sind mit speziellen Gummimischungen sowie eingearbeiteten Faserelementen für kältere Temperaturen um null Grad gedacht. Die höhere Kälteelastizität sorgt zwar für eine erhöhte Verzahnung und Grip auf der Fahrbahn, der Hersteller selbst weist aber nicht ohne Grund darauf hin: „Die Sicherheitsreserven, die diese Reifen bieten, verhindern keine Stürze, aber sie verringern das Risiko.“ Das Fahren im Sommerbetrieb ist zwar grundsätzlich möglich, wird auf Grund des höheren Verschleißes nicht empfohlen.

Der Tipp der ADAC-Motorradexperten heißt denn auch unmissverständlich: „Wer keine passenden Reifen für seinen Roller oder sein Motorrad findet, der sollte bei winterlichen Bedingungen generell sein Fahrzeug stehen lassen.“ Selbst mit entsprechenden Reifen berge die Benützung eines Einspurfahrzeuges ein hohes Sturz- und Unfall-Risiko: „Straßenglätte oder Eis können an ungünstigen Stellen selbst bei vermeintlich trockener Fahrbahn lauern.“ Und die Witterungsbedingungen können sie im Winter überdies schell ändern – aus einer Spritztour kann so schnell ein Horrortrip werden. Oder das Vehikel muss nach Blitz-Eis oder Schneeschauern irgendwo abgestellt werden und die Heimfahrt mit öffentlichen Verkehrsmitteln angetreten werden…
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 augustus 2010 - 01:13:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: evaluatie van 4 dagen treinen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 27 augustus 2010 - 07:50:35 »
Tiens, ik dacht dat Metzeler er ook had.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: evaluatie van 4 dagen treinen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 27 augustus 2010 - 08:50:21 »
Zo lang ze niet staken of er nergens koper van de bovenleidingen ofzo gepikt wordt...

Ik neem een L-trein en doe er een uur over, dus twee uur per dag treinen...
Nu ben ik al twee maand met de auto geweest, da's een half uur rijden, dus een uur reizen per dag...
Ik denk dat ik een beetje gefrustreerd ben wat dit betreft :P Op zich zou ik namelijk liefst gewoon de trein nemen, no worries en 't is goedkoop... Maar ik kijk al op tegen binnen een week of twee als ik terug met de trein moet, want dan ben ik weer een uur later thuis...

wooter

  • Gast
Re: evaluatie van 4 dagen treinen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 27 augustus 2010 - 09:07:18 »
Hehe, identieke ervaringen hier :)

Mijn vrouwtje zei gisteren nog dat ik het idee van reizen met de trein genegen ben (iets nuttigs doen terwijl je je verplaatst) maar dat het vaak 3 dagen duurt alvorens ik de trein weer compleet zat ben door het gehaast errond, de collega-reizigers waar altijd wel iets op aan te merken valt en de debiel langere reistijd. Na 2 dagen ben ik ook doorgaans doorheen mijn lijst van kleine werkjes die ik moest afwerken, en kan ik dan ook niks anders dan 3 uur per dag uit mijn neus eten...

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: evaluatie van 4 dagen treinen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 27 augustus 2010 - 10:22:56 »
Hehe, Wooter door de "D-winterbandenwet" zijn er ondertussen wel echte moto-winterbanden (zonder spikes) te verkrijgen
Yep, (halve) terreinbanden of iets tussen straat- en terreinband in waar dan een M+S rating aan gegeven is ...

Ik heb al eerder geschreven dat de Duitse regelgeving als gevolg heeft dat rommelbanden plots legale bandjes worden omwille van een M+S of winterrating, terwijl ze eigenlijk voor geen meter deugen, en goede banden plots illegaal worden omdat ze geen M+S of * rating hebben, maar wel veiliger rijden gedurende het grootste deel van de winter ...


Ik heb zo niks gevonden bij Metzeler, wooter.
Noch ergens anders eigenlijk ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: evaluatie van 4 dagen treinen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 27 augustus 2010 - 10:24:17 »
Ik ben er nog niet uit of ik verder ga treinen.
Wacht tot ze nog eens gaan staken.

En dan niet enkel aan de loketten waar ze met hun staking net illustreren dat die overbodig zijn ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: evaluatie van 4 dagen treinen
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 27 augustus 2010 - 17:04:35 »
Hehe, Wooter door de "D-winterbandenwet" zijn er ondertussen wel echte moto-winterbanden (zonder spikes) te verkrijgen
Yep, (halve) terreinbanden of iets tussen straat- en terreinband in waar dan een M+S rating aan gegeven is ...

Ik heb al eerder geschreven dat de Duitse regelgeving als gevolg heeft dat rommelbanden plots legale bandjes worden omwille van een M+S of winterrating, terwijl ze eigenlijk voor geen meter deugen, en goede banden plots illegaal worden omdat ze geen M+S of * rating hebben, maar wel veiliger rijden gedurende het grootste deel van de winter ...

Ik heb zo niks gevonden bij Metzeler, wooter.
Noch ergens anders eigenlijk ...
Ik neem aan dat je geen Duits begrijpt, Inazuma.

Ik heb die link van ADAC - die het eigenlijk afraden een moto of tweewieler met winterbanden te willen rijden - er niet zomaar ondergezet.

Citaat
http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/Motorrad/sicherheit/winterreifen/default.asp
...
Inzwischen ist die Angebotspalette für motorisierte Zweiräder ein wenig breiter geworden. Metzeler, IRC und Heidenau bieten Winterreifen für Roller, für Motorräder sind neben M+S-Enduroreifen nur vom kleinen Reifenwerk Heidenau aus der Nähe von Dresden „Winterreifen für Motorräder“ von zehn bis 21 Zoll im Programm (Übersicht unter www.reifenwerk-heidenau.de).

Die Reifen sind eine Weiterentwicklung bisheriger Profile und sind mit speziellen Gummimischungen sowie eingearbeiteten Faserelementen für kältere Temperaturen um null Grad gedacht. Die höhere Kälteelastizität sorgt zwar für eine erhöhte Verzahnung und Grip auf der Fahrbahn, der Hersteller selbst weist aber nicht ohne Grund darauf hin: „Die Sicherheitsreserven, die diese Reifen bieten, verhindern keine Stürze, aber sie verringern das Risiko.“ Das Fahren im Sommerbetrieb ist zwar grundsätzlich möglich, wird auf Grund des höheren Verschleißes nicht empfohlen.

Der Tipp der ADAC-Motorradexperten heißt denn auch unmissverständlich: „Wer keine passenden Reifen für seinen Roller oder sein Motorrad findet, der sollte bei winterlichen Bedingungen generell sein Fahrzeug stehen lassen.“ Selbst mit entsprechenden Reifen berge die Benützung eines Einspurfahrzeuges ein hohes Sturz- und Unfall-Risiko: „Straßenglätte oder Eis können an ungünstigen Stellen selbst bei vermeintlich trockener Fahrbahn lauern.“ Und die Witterungsbedingungen können sie im Winter überdies schell ändern – aus einer Spritztour kann so schnell ein Horrortrip werden. Oder das Vehikel muss nach Blitz-Eis oder Schneeschauern irgendwo abgestellt werden und die Heimfahrt mit öffentlichen Verkehrsmitteln angetreten werden… 
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: evaluatie van 4 dagen treinen
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 27 augustus 2010 - 23:22:56 »
Ik neem aan dat je geen Duits begrijpt, Inazuma.
Ik werk zelfs voor den duits  ::)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: evaluatie van 4 dagen treinen
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 27 augustus 2010 - 23:35:30 »
Ik neem aan dat je geen Duits begrijpt, Inazuma.
Ik werk zelfs voor den duits  ::)
Oh, maar dan begrijp ik je betoog niet.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I