Hallo,
Momenteel volg ik een opleiding voor instructeur en zit met de volgende vragen :
worden er op het examen ook vragen gesteld over methodiek ?
Neen. Ik heb brevet 3 (theorie) gedaan, en dat was bij mij niet het geval. Dat werd getest op de modelles.
hoe komt het toch dat er zoveel mensen die goede punten halen op het schriftelijk toch buizen op het mondeling ?
Ik heb examens afgelegd voor theorielesgever. (dus geen mechanica!). Mischien heb je hier al iets aan.
Je moet vrij "direct" antwoorden. Sommigen laten zich intimideren. Of begaan de fout stomweg ergens over te beginnen waar ze niet 100% van op de hoogte zijn. En dan riskeer je natuurlijk dat je foute dingen gaat zeggen. Gevolg: de examinatoren pikken daarop in. Genre:
"Hajaaa? Leg dat nog eens uit? Hoe zit dat precies? En wat in deze of gene situatie dan? Dat klopt ni hé!" En voor je het weet, zit je muurvast. Beperk je dus tot datgene waar je helemaal zeker van bent. En breng hen vooral niet teveel op ideeën. Als de examinatoren er niet over beginnen, zorg dan dat je niet zelf over lastige materie als bvb voortbewegingstoestellen, etc. gaat beginnen. Zorg gewoon dat je genoeg zelfzeker overkomt. Antwoord rustig op de gestelde vragen.
Een tweede reden. Zorg dat je na je schriftelijk examen meteen je vragen groepeert. Bvb de ene noteert achteraf vraag 1 , de ander vraag 2 enz. Leg alles samen, en dan heb je het gestelde examen. Ga nu na wat je hebt geantwoord. Want, stel dat je links of rechts een flater begaan hebt, dan komt men daar gegarandeerd op terug op je mondelinge proef. En owee als je het dan nog niet weet. Dan hang je. Wees dus na je schriftelijke proef voldoende zelfkritisch. Overloop eventueel met je lesgever wat je geantwoord hebt, en welke antwoorden men van jou wilde horen (nee: lezen). Waar was je onvolledig? Waar was je compleet fout?
En pas op: 't zit soms in kleine hoekjes, die echter wel belangrijk kunnen zijn:
* is het MOGEN of MOETEN?
* gaat het over DE BESTUURDER of over ELKE WEGGEBRUIKER?
* enz.
worden beide punten samengeteld of moet je slagen zowel op het mondeling als op het schriftelijk ?
Ik dacht slagen in beide, en 60 % over het geheel van beide. En daarna nog eens 60 % over de modelles.
Wat ik een beetje mis in de opleiding is :
* hoe moet ik een les voorbereiden ?
* hoe moet ik een les samenstellen ? hoe weet ik wat een leerling allemaal moet kennen vooraleer aan ee volgend maneuvre te beginnen ?
* hoe leer ik een parcours samen te stellen ?
Dat leer je vooral door je stage, denk ik. Door het te DOEN. Een goeie mentor kan je hier wellicht al wat op weg helpen. Tijdens je stage-uren dat je meevolgt: probeer te stelen met je ogen en oren.
Mag ik zo benieuwd zijn bij welk opleidingsinstituut je je lessen volgt?