Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Op zich is het halveren van het aantal rijstroken nog niet zo een grote ramp. Doorgaans staat er eerst richting centrum een file, en vervolgens eentje van net voor de tunnel richting Meiser, en dan heb je nog een lading sluipverkeer dat via de gelijkgrondse Reyers over te steken de stad in wil. En dan pas richting Montgomery.
Nu hebben die 6, 5 rijstroken een voordeel: elk van de files gebeurt op 2 rijstroken, en stoort nauwelijks het verkeer in de andere richtingen. Richting centrum is er overigens maar 1 vak vanaf de vier richtingen gesplitst worden.
Voeg alles op 3 rijstroken, en we gaan wel een probleempje hebben. Allereerst het verkeer dat richting Centrum moet. Dat kan bv op de middenstrook gaan staan, maar veel verkeer gaat dat te laat in de mot hebben en dus bijgevolg op de linker of rechter rijstrook voorbij gaan, en dan pas willen invoegen, en zo het verkeer naar Montgomery, Reyers en Meiser hinderen. Als je het nu nog vlot rijdende verkeer gaat afremmen, moet je dat dus bij je file tellen. En dan kan dat op drie rijstroken al makkelijk reiken tot de Gemeenschappenlaan, waar elke ochtend ook een file staat die de kantoren rondom Marcel Thiry wil bereiken. Gooi dat verkeer erbij, en dan kan de file al reiken tot aan de afrit Kraainem, waar de weefacties al beginnen met de aansluiting van de R0 en er dus een file kan staan die aansluit op de file die vaak al staat van de E40 naar de R0. Dus daar ook nog vertraagd verkeer betekent verkeer dat nodeloos in die file moet staan, en verkeer dat als het rechtdoor kon rijden de bestaande file kon ontlasten.
Bon. Sluipwegen dan? Als richting Centrum in Reyers vol is, is er redelijk wat verkeer dat binnendoor rijdt via het gelijkgronds kruispunt en zich een weg baant naar de achterkant van de Europese wijk. Een fractie probeert het via Montgomery, om aansluiting te zoeken met de Tervurenlaan. Stel dat het hele punt rond Reyers in de soep draait, is er nog de optie om de R0 op te rijden en via het vierarmenkruispunt richting Tervurenlaan te rijden. Ik weet niet of men dat in gedachten had toen men besliste om de E40 bij Reyers te versmallen.
Overigens begrijp ik de logica niet om buslanen aan te leggen waar nu de E40 ligt, om de bussen te weren van de Leuvensesteenweg. Hoe geraak je dan nog aan die winkels op de Leuvensesteenweg? En eens die bussen aan Reyers komen, zitten ze even goed vast in het verkeer, al was het maar omdat de problemen ontstaan bij de rotonde Montgomery (en de aansluiting naar de Tervurenlaan/Jubeltunnel), het kruispunt Meiser en de rotonde Schuman met aansluiting naar de Wetstraat (wanneer krijgt die aansluiting terug zijn rechter rijstrook zodat meer verkeer op die aansluiting past en de rotonde niet meer in de soep draait door MIVB-bussen?)