Auteur Topic: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum  (gelezen 5226 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 11:47:41 »
En hopla, daar gaan we weer. In De Standaard van vandaag (p30 regio Vl Brabant-Brussel) staat te lezen dat de Leuvense binnenstad vanaf 30.01.2011 een grote zone 30 wordt. De zebrapaden zullen stelselmatig verdwijnen.

Weerom wordt de idee dat voetgangers in een zone 30 algehele voorrang hebben gevoed. Dit is niet zo, maar met geeft wel de illusie. Nu al (sinds de invoering zone 30) merk je de nonchalance van vele voetgangers in het Brussels straatbeeld.

Nog een mooie zin in het artikel  : de straten zijn ingericht als woonerf waarin een snelheidsbeperking tot 30 km/u van kracht is. Tiens, is die niet tot 20 per uur beperkt in een woonerf ( F12a )?


Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 11:51:52 »

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 12:33:48 »
@ Rafaël : probleem is dat er ook wel harder dan 30 gereden wordt in een zone 30 en zonder de juridische bescherming van een zebrapad weet ik niet hoe de aansprakelijkheden zullen worden toegewezen. Als ik aan een zebrastreep aanstalten maak om over te steken dat moeten de auto's stoppen (zouden moeten). Maar zonder strepen, hoelang ga ik op de stoep staan vooralleer een auto stopt?

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 13:36:41 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 17:07:59 »
En hopla, daar gaan we weer. In De Standaard van vandaag (p30 regio Vl Brabant-Brussel) staat te lezen dat de Leuvense binnenstad vanaf 30.01.2011 een grote zone 30 wordt. De zebrapaden zullen stelselmatig verdwijnen.

Weerom wordt de idee dat voetgangers in een zone 30 algehele voorrang hebben gevoed. Dit is niet zo, maar met geeft wel de illusie. Nu al (sinds de invoering zone 30) merk je de nonchalance van vele voetgangers in het Brussels straatbeeld.

Nog een mooie zin in het artikel  : de straten zijn ingericht als woonerf waarin een snelheidsbeperking tot 30 km/u van kracht is. Tiens, is die niet tot 20 per uur beperkt in een woonerf ( F12a )?
Die 20 is idd enkel in een woonerf, zone 30 èn of in een woonerf bestaat (nog) niet...  ;D

Maar nu dat ge het aanhaalt, ik ga die ´superzone 30 in Brussel´ toch wat opvolgen, van Leuven zijn er geen data meer, spijtig.
Brussel wel omdat het een Gewest is.

Van Brussel had ik een ruw vergelijk met Berlijn, met dodelijkheid per letselongeval, zegt wel niet alles over specifieke ongevallen enkel met kwetsbare weggebruikers maar is toch een indicatie.

in D is de gordeldracht wel ca 95%, in Be ca 65-70 % ? , in Brussel ?

Brussel heeft een 138% hogere dodelijkheid per letselongeval als Berlijn, cijfers 2008,
alhoewel Brussel minder letselongevallen/inwoner heeft als Berlijn:
Citaat
Berlijn 14897 letselongevallen of 4381/milj inw;
55 doden/3,4 milj inw ; of 3,7 doden/1000 letselongevallen

Brussel 3997 letselongevallen of 3770/milj inw;
35 doden/1,06 milj inw; of 8,8 doden/1000 letselongevallen
offic. bronnen 2008, uit mijn databank.  ;)

* De laatste evolutietabellen (1996-2008) van het Brussels HfstGewest staan op p. 11-12, daar kan geen kat aan uit, eigenlijk kan het alleen maar verbeteren... maar stel voor het verbeterd niet met die grote zone 30... aan een verslechtering durf ik niet denken...
* http://statbel.fgov.be/nl/binaries/pr145_nl_tcm325-81146.pdf
Evolutie  Letselongevallen Brussel binnen of buiten bbk ( || : 2003-04 niet vrijgegeven wg onbetrouwbaar <>politiehervorming)
Citaat
           1996  1997  1998  1999  2000  2001  2002   ||  2005  2006  2007  2008
Totaal  2.959 2.750 2.956 3.063 2.707 2.231 1.900  || 3.939 3.968 4.078 3.997
Binnen 2.817 2.595 2.810 2.891 2.545 2.072 1.767  || 3.814 3.870 3.979 3.900
Buiten  142     154     146    172    162   158    120  ||  115     94     96     87
Onbekend 0      1         0        0       0       1     12   ||   10       4       4     10
-   -   -   -   -  -

Ik geloof dat Michel dit ook al eens zei, geen zebrapaden kunnen positief uitdraaien. De verkeersstroom moet niet stoppen en de voetgangers kunnen de gaten in de verkeersstroom benutten. Nadeel is dat de voetgangers soms wat langer moeten wachten, of bij grote drukte gewoon compleet vast zitten zoals jij zegt.
Ondoordachte zebrapaden - in verhouding tot het getelde verkeer - die maar zelden of eerder gevaarlijk benut worden vind ik idd eerder nadelig voor de verkeersveiligheid.
Op doordachte of zeer drukke plaatsen moeten zebrapaden zoveel mogelijk met voetgangerslichten geregeld worden.
Voetgangerslichten bevorderen ook veel meer oversteekmogelijkheden ver van die lichten, ook waar geen zebrapad ligt.

De verkeersstroom wordt veilig "gestopt", er vallen grote gaten op dezelfde weg of aanliggende wegen.
Dat relatief kort onophoud op voetgangerslichten -buiten de kruispunten dan- zal verwaarloosbaar zijn voor de globale doorstroming van de automobilist in de stad, zeker als er 50 mag gereden worden en het relatief druk is, die gaten worden relatief snel dichtgereden maar zijn toch voldoende als oversteekmogelijkheid zonder zebrapad.

En bovendien moeten vooral zebrapaden zonder lichten goed aangeduid worden, op 2+2 zeker met duidelijke borden boven de rijbaan.
Dit is ook niet slecht, zeker de verlichting:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/09/koreaan-wint-designprijs-met-ergonomisch-zebrapad

op drukke plaatsen met timer:
http://i.auto-bild.de/ir_img/58326118_3bc5dd3997.jpg
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 september 2010 - 17:53:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 22:08:02 »
probleem is dat er ook wel harder dan 30 gereden wordt in een zone 30 en zonder de juridische bescherming van een zebrapad weet ik niet hoe de aansprakelijkheden zullen worden toegewezen.

Ik kan je verzekeren dat, als je in een zone 30 een voetganger aanrijdt, wat hij ook gedaan of gelaten heeft, je als bestuurder een zeer goed advocaat zult nodig hebben om geen gedeeltelijke aansprakelijkheid toegewezen te krijgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 30 september 2010 - 10:31:47 »
Vandaag vervolg in De Standaard met iets meer info. Benieuwd naar de reacties

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011 - 10:18:19 »
Vandaag in het Nieuwsblad "stad zonder zebrapad brengt kind in gevaar"

Schooldirecteur Jan Leenaerts maakt zich mijns inziens terecht zorgen. Hij haalt een zeer mooi argument ten aanzien van jonge kinderen aan " een zebrapad is een symbool om extra alert te zijn".

Het BIVV ziet natuurlijk geen graten in de afschaffing van zebrastrepen. Maar de heer De Dobbeleer zit op zijn wolk en durft schaamteloos verklaren : "in een omgeving die voldoende is aangepast aan vertraagd verkeer en waar ook wordt toegezien op de handhaving van de snelheidsbeperking is een formele oversteekplaats zoals een zebrapad irrelevant"

Wat hij erbij vergeet te vertellen dat zelfs aan 30 km/u formeel de auto GEEN voorrang moet verlenen aan het kind dat ZONDER zebrastrepen wenst over te steken.

Vrienden, kunnen wij iets in gang zetten? Ik schrijf alvast naar neveneffecten "red onze zebrastrepen"!

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011 - 10:39:55 »
Als je een voorbeeld opzet ofzo en het adres (mail of post) geeft, wil ik ook gerust iets sturen!!!!

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011 - 11:52:41 »
Het Vlaams en gemeentelijk verkeersbeleid wordt bepaald door een aantal democratisch verkozenen zonder enige kennis, gesteund door verkeersdiensten waar deskundigen zouden moeten zitten maar die in de praktijk al niet veel beter scoren, op basis van onderzoeksbureaus die de ondeskundige opdrachtgever naar de mond praten omdat ze ook de volgende opdracht nog graag zouden binnen halen.
Voor de ondeskundige beleidsmakers is het grootste voordeel in gans dit systeem is dat zij nauwelijks of niet ter verantwoording geroepen worden.


@ Rafaël : probleem is dat er ook wel harder dan 30 gereden wordt in een zone 30 en zonder de juridische bescherming van een zebrapad weet ik niet hoe de aansprakelijkheden zullen worden toegewezen.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin tKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens de wetgeving, en die bepaalt dat voetgangers niet zomaar de rijbaan mogen oversteken.

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Bron en © GvA.be

Dat was van bij het begin te verwachten.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 08:15:52 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011 - 12:05:50 »
Ik geloof dat Michel dit ook al eens zei, geen zebrapaden kunnen positief uitdraaien. De verkeersstroom moet niet stoppen en de voetgangers kunnen de gaten in de verkeersstroom benutten. Nadeel is dat de voetgangers soms wat langer moeten wachten, of bij grote drukte gewoon compleet vast zitten zoals jij zegt.
Dat kan net zo goed van mij gekomen zijn  ;)

Het kan inderdaad een voordeel zijn dat er geen (lees: minder) oversteekplaatsen zijn, omdat je dan als voetganger eender waar mag oversteken (nu dus niet) en je het voertuigverkeer er niet door hoeft op te houden omdat er altijd wel een gaatje in het verkeer valt.

Maar dan alles maar overal gaan weghalen, is al net zo dwaas als elke 100m een oversteekplaats leggen zoals nu gebeurt.
Oversteekplaatsen hebben zeer zeker hun nut - mits doordacht aangebracht - zowel om de voetgangers te kunnen laten oversteken, als om hen te verplichten op een welbepaalde plaats over te steken.


Voor 2007 moest een bestuurder die gestopt was wegens de verkeersdrukte, ook voorrang verlenen aan een voetganger die op dergelijk moment overstak.
Maar dat is intussen ook afgeschaft ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011 - 12:13:53 »
Voor 2007 moest een bestuurder die gestopt was wegens de verkeersdrukte, ook voorrang verlenen aan een voetganger die op dergelijk moment overstak.
Maar dat is intussen ook afgeschaft ...
Mag je ze nu omver rijden dan  ???
Aan een school vind ik trouwens dat er sowieso zebra's moeten liggen, alleen al voor het verkeersopvoedend aspect; maar ja verkeersopvoeding wa is da  :-\

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011 - 13:00:25 »
Hier wat mailadressen :

 sonja.becq@dekamer.be; ludwig@caluwe.be; pieter.de.crem@skynet.be; ydg@senaat.cdenv.be; info@wouterbeke.be; bart.dewever@n-va.be; deschamphelaere@senators.senate.be; carl.decaluwe@vlaamsparlement.be; jan.jambon@dekamer.be; jan.laurys@vlaamsparlement.be; dries@jansteverlynck.be; info@jefvandenbergh.be; raf.terwingen@skynet.be; flor.vannoppen@dekamer.be; wouter.de.vriendt@dekamer.be; stefaan.van.hecke@dekamer.be; caroline.gennez@s-p-a.be; hans.bonte@dekamer.be; florkoninckx@skynet.be; info@renaatlanduyt.be; ludo.sannen@vlaamsparlement.be; voorzitter@vlaamsbelang.org; pieter.huybrechts@vlaamsparlement.be; francis.v.d.eynde@dekamer.be; jan.penris@vlaamsparlement.be; lode.vereeck@ldd.be; jeanmarie.dedecker@dekamer.be; dirk.vijnck@lijstdedecker.be; peter.reekmans@vlaamsparlement.be; wouter.vanbesien@groen.be; rudi.daems@vlaamsparlement.be; wouter.de.vriendt@dekamer.be; stefaan.van.hecke@dekamer.be; contact@openvld.be; bart@tommelein.be; guido.de.padt@pandora.be; Annick.Deridder@vlaamsparlement.be; ulla.werbrouck@ldd.be; ludo@ludovancampenhout.be; hilde.vautmans@telenet.be; maggie.deblock@dekamer.be; tanguy.veys@skynet.be; vlaams.belang@dekamer.be; minneke.deridder@dekamer.be; karin.temmerman@dekamer.be; karel.uyttersprot@dekamer.be; info@mag.be




Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011 - 13:19:35 »
Ik vind het eigenlijk goed dat die zebrapaden verdwijnen. Je moet eens in een stad zoals Eindhoven de zebrapaden gaan tellen: daar liggen er quasi geen. En dat werkt goed zo.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Leuven zone 30 - zebrapaden verdwijnen in het centrum
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011 - 13:49:17 »
Ik vind het eigenlijk goed dat die zebrapaden verdwijnen. Je moet eens in een stad zoals Eindhoven de zebrapaden gaan tellen: daar liggen er quasi geen. En dat werkt goed zo.

Ok Wooter, maar wil je er de rest ook bij vertellen aub. Hoe steken de voetgangers daar over?

Eenmaal uit de wagen zijn jij en ik terug voetganger. Wat kunnen wij dan tegen zebrastrepen hebben? Op sommige plaatsen in Brussel (waar men ze ook weg wil) is dit de enige mogelijkheid om tijdens de spits de straat over te geraken (Cfr Oude Graanmarkt -A. Dansaertstraat).

In Leuven (maar ook in Dilbeek en langs de kanten van Merchtem als we ons die foute berichtgeving van die ouderraad nog herinneren) plant men deze aan BASISSCHOLEN weg te nemen. Zebras zijn herkenningspunten voor kinderen maar ook voor de andere weggebruikers. We letten dubbel goed op.

Gelukkig stelt het BIVV : "wel stellen we voor dat het stadsbestuur voor blinden en slechtzienden en senioren, een oversteekplaats SUGGEREERT. Dat kan bv. met geleidetegels met noppen".

SUGGEREERT! Hallo! Wat is de juridische bescherming van een suggestie? Aan alle voet- en fietsslachtoffers :  dadelijk Werner De Dobbeleer mee in het geding roepen. Wat mij betreft voor schuldig verzuim.