Gelukkig stelt het BIVV : "wel stellen we voor dat het stadsbestuur voor blinden en slechtzienden en senioren, een oversteekplaats SUGGEREERT. Dat kan bv. met geleidetegels met noppen".
SUGGEREERT! Hallo! Wat is de juridische bescherming van een suggestie? Aan alle voet- en fietsslachtoffers : dadelijk Werner De Dobbeleer mee in het geding roepen. Wat mij betreft voor schuldig verzuim.
SUGGEREERT! Juridische bescherming = nul komma nul. Bovendien ben ik er zeker van dat weggebruikers gegarandeerd foute associaties zullen leggen.
Neem nu die ellendige rode kleur die overal te pas en onpas gebruikt wordt. Wanneer ik de onderdelen van de openbare weg ga benoemen, heb ik daar een prachtdia van. Met rijbaan, verdeeld in rijstroken, gelijkgrondse en verhoogde bermen, trottoir en een fietspad (in rode kleur). Gevraagd waar het fietspad ligt, wijzen ze allemaal correct. Gevraagd: "Hoe zien jullie dat dit het fietspad is?" Is het antwoord: "Da zie rood". Nee, dus. Je herkent dat fietspad aan dat bordje hier....
Hetzelfde herhaal ik dan met de wegmarkeringen. Met hand en tand uitleggen dat die rode kleur er beslist geen fietspad van maakt.
Wanneer ik dan de volgende les 't heb over voorrang, heb ik een prachtfilmpje van KIJK UIT. Fietser op suggiestrook, en auto die rechtdoor wil + auto van rechts. Wie mag er eerst? Allemaal: ha die fietser, want die zit op zijn fietspad. "H, manne? Fietspad?". En dan valt pas hun frang. God ja, die rode kleur maakt er nog geen fietspad van.
Bottomline: als de wegbeheerder nu nog meer dingen gaat aanbrengen die iets suggereren, kan geen kat er nog aan uit. Kom dus aub niet af met ondingen die vis noch vlees zijn.