Auteur Topic: mag een fietser rechts inhalen?  (gelezen 33363 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: mag een fietser rechts inhalen?
« Reactie #45 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 13:26:37 »
Citaat van: eliomys
Het spijt me echt van je dochterje. Had nog nooit gehoord van lupus. Ik denk dat dat zo´n beetje het zwaarste is dat een ouder überhaupt kan overkomen: zijn eigen kinderen overleven.

Hartelijk dank voor je medeleven.  ;)

Citaat
ik denk dat jij één van de weinigen bent die 1 m tussen jou en de fietser willen laten

Als ik niet minstens 1 meter zijdelingse afstand kan laten, haal ik niet in, no way. Maar meestal laat ik meer afstand door me zover mogelijk naar links te begeven; gelet op het onverantwoorde rijgedrag van vele fietsers, vind ik het best er in een zo wijd mogelijke boog omheen te rijden.

Citaat
Het enig nadeel vind ik dat veel autobestuurders (die links af moeten) zich uiterst links zetten en dus mij dan ´dwingen´ op het tegenliggerspoor waar de wagens natuurlijk wél vlot rijden

Jij bent toch echt wel een cowboy in het verkeer, hé:

Citaat
AR 16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

Besef hoe gevaarlijk het is een dergelijke bestuurder nog langs links in te halen. Die kijkt enkel nog naar de tegenliggers, en zodra er geen meer zijn, slaat hij af.

Bij een aanrijding in een dergelijke situatie zal je in principe uiteraard volledig aansprakelijk gesteld worden.

Citaat
En, ze hebben natuurlijk als excuus dat het o zo wettelijk is het tweewielige milieuvriendelijke verkeer te hinderen

Dat is niet wettelijk, dat is zelfs verboden. Maar je mag dat tweewielige verkeer niet verwarren met een prioritair voertuig.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #46 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 14:14:25 »
Als ik niet minstens 1 meter zijdelingse afstand kan laten, haal ik niet in, no way. Maar meestal laat ik meer afstand door me zover mogelijk naar links te begeven; gelet op het onverantwoorde rijgedrag van vele fietsers, vind ik het best er in een zo wijd mogelijke boog omheen te rijden.

Ik wou dat er meer autobestuurders als jij op de baan waren  ;)

Ben over ´t laatst nog tegen de grond gekletterd omdat er een vrachtwagen (PL, niks tegen die mannen, maar die PL-vrachtwagenchauffeurs zijn soms kamikaze´s) makkelijk tegen 90 (op zoiets als een klein ruilverkavelingswegeltje) naast mij voorbijvlamde. De eerste windstoot heb ik kunnen opvangen en ben niet in de berm weggeblazen, maar doordat ik aan ´t tegenwringen was, sleurt de trek mij vlak achter zijn vrachtwgen tegen de grond  :-[

Jij bent toch echt wel een cowboy in het verkeer, hé:
;D ik probeer mij te beteren  8)

Met de wagen rij ik tegenwoordig bijna ´voorbeeldig´ (vooral ten opzichte van vroeger, hé JC  ;))

Besef hoe gevaarlijk het is een dergelijke bestuurder nog langs links in te halen. Die kijkt enkel nog naar de tegenliggers, en zodra er geen meer zijn, slaat hij af.
Ja, ik weet het. Zoals gezegd: dat truukje lukt enkel als de wagens stil staan bij een rood licht

Citaat
En, ze hebben natuurlijk als excuus dat het o zo wettelijk is het tweewielige milieuvriendelijke verkeer te hinderen
Dat is niet wettelijk, dat is zelfs verboden.
Ah, daarom hinderen niet veel automobilisten de fietsers...
Hoe wordt het "niet mogen hinderen van het tweewielige verkeer" dan gecombineerd met "je moet altijd zoveel mogelijk rechts rijden" ?

Maar je mag dat tweewielige verkeer niet verwarren met een prioritair voertuig.  ;)
:D ja, soms trap ik ook wel in de val en denk ik dat de ganse baan samenzweert om mij zo traag als mogelijk vooruit te laten geraken  :-[
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #47 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 14:29:00 »
Met de wagen rij ik tegenwoordig bijna ´voorbeeldig´ (vooral ten opzichte van vroeger, hé JC  ;))

Bwa, als je met die V40 zou rijden zoals vroeger met die charade hadden ze je al lang van één of andere boom kunnen krabben, die V40 heeft dan ook 3x meer vermogen.

Laat het ons erbij houden dat je nu een gaspedaal in je auto hebt laten plaatsen i.p.v. een gasknop (alles of niets)  ;D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #48 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 14:42:05 »
Laat het ons erbij houden dat je nu een gaspedaal in je auto hebt laten plaatsen i.p.v. een gasknop (alles of niets)  ;D
Diplomatisch als altijd !

Is dat opbouwende positieve kritiek aan ne kameraad die zijn best probeert te doen ´verantwoordelijk´ te spelen?  :P
Socrates

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #49 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 14:46:12 »
Hahaha, dat verantwoordelijk zijn, is dat dan ook op alle gebieden ? Of laat het me anders stellen, "gaan we ne keer wildwaterzwemmen, of para-penten ?".

Het kan natuurlijk altijd een biologisch gegeven zijn dat je nu aanport om meer voorzichtig te zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #50 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 14:48:21 »
Het kan natuurlijk altijd een biologisch gegeven zijn dat je nu aanport om meer voorzichtig te zijn.

ervaringsdeskundige hé  ;)
Socrates

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #51 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 17:03:23 »
Ja, ik weet het. Zoals gezegd: dat truukje lukt enkel als de wagens stil staan bij een rood licht

Reken daar maar niet teveel op. Ik zie alsmaar meer bestuurders die als eerste voor een rood verkeerslicht staan om linksaf te slaan, vertrekken net vóór het licht groen wordt, zodat ze niet hoeven te wachten voor de tegenliggers.

Citaat
Hoe wordt het "niet mogen hinderen van het tweewielige verkeer" dan gecombineerd met "je moet altijd zoveel mogelijk rechts rijden" ?

Inderdaad, we weten beiden wel wat er in deze contekst met "hinder" bedoeld wordt, maar het Belgisch verkeersreglement is ook op dat punt vrij ongelukkig geformuleerd:

Citaat
AR 7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, ...

In de Duitse StVO is het hinderen nader omschreven:

Citaat
§1 (2) Jeder Verkehrsteilnehmer hat sich so zu verhalten, daß kein Anderer geschädigt, gefährdet oder mehr, als nach den Umständen unvermeidbar, behindert oder belästigt wird.

Vanzelfsprekend valt het naleven van de verkeersregels onder "nach den Umständen unvermeidbar".

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 19:46:58 »
Eerst en vooral wil ook ik mijn medeleven uiten mbt Jozef zijn dochter. Ik had gisteren wat haast en er over heen gelezen. Het lijkt mij de juiste beslissing van jullie om haar besluit te accepteren.

Citaat
Ik merk dat er hier nogal optimistisch wordt omgesprongen met de fietssnelheden. Een gemiddelde fietssnelheid is 15 à 20 km/u, en 20 wordt dan al als redelijk snel beschouwd. Onder wielertoeristen geld de norm van 30 km/u gemiddeld als zeer goed. Wanneer ik vroeger in supervorm was kon ik met mijn racefiets en met enkele even fitte en goed samenwerkende collega's 34 km/u halen over een gemiddeld traject. Snelheden zoals BBB aanhaalt van een eind in de 40 worden enkel in 'de koers' gereden en zijn slechts voor een zeer kleine minderheid weggelegd. Zelfs 30 km/u gemiddeld met een normale fiets in het Leuvense geloof ik niet. Pieken tot een eind in de 30 wel, maar daar blijft het ook bij. Bij een snelheid van meer dan 50 wordt op de meeste fietsen de trapfrequentie al zo hoog dat het onhoudbaar wordt. Kijk ook even naar de werelduurrecords, het record van Merckx heeft jaren stand gehouden en stond op 49,431 km, slechts door het gebruik van speciale fietsen (en mogelijk nog wat verboden middelen) is het nu op 56.375 km geraakt.
De snelheid met een ligfiets ligt zeker geen tweemaal hoger dan met een normale fiets. Het is eerder iets als 1.5 à 1,6 keer hoger (kijk ook even naar de werelduurrecords hiervoor). Uit mijn ervaring blijkt dat een ligfietser op een glad asfaltje typisch zo'n 45 km/u zal rijden.
Ik zeg niet voor niets dat het van de omstandigheden afhangt. Je zult mij echter nooit onder de 22 km/uur gemiddeld zien fietsen, ik heb nog met een kilometerteller gefietst. Op korte vlakke afstanden fiets ik meestal tussen de 25 en de 30. De 35 is zeker haalbaar onder goede omstandigheden, ik heb al eens meer dan 70 km/uur gefietst, gemeten met de kilometerteller van de auto. Wat zijn die goede omstandigheden? Een degelijke fiets, een vlakke weg zonder tegenwind, zware vitessen (minstens 3 bij 7) en bijna geen kruispunten. Onder die omstandigheden kan je jouw snelheid steeds wat verhogen waardoor je vanzelf hoog gaat zitten. Normaal zou 25-30 km/uur voor mij eerlijk gezegd ook wel genoeg zijn op zo'n afstand, het hangt een beetje van mijn humeur af.
In Leuven fietste ik door de stad met zo'n 25 km/uur (moet voorzichtig zijn met al die voetgangers en auto's) maar bergop heb ook ik maar een slakkegangetje met mijn hoge gewicht (ik ben nogal groot  ;))
Ik had op het oude forum al eens de maximumsnelheden gepost van de ligfietsen, op dit moment ligt het werelduurrecord tussen de 80 en de 90. Als je bedenkt dat een fitte fietser zo tussen de 22 en de 25 km/uur fietst en de besten 50 kunnen fietsen en je veronderstelt dat er in de ligfietswereld bij lange na niet zo'n grote concurrentie is als in het wielerwereldje en er dus bijna zeker mensen zijn die sneller zouden kunnen fietsen dan dat wanneer ze zich er op toe zouden leggen dan stel ik dat een gewone fitte fietser meer dan de helft moet kunnen halen. Wel, dat komt idd uit op zo'n 45 km/uur  ;)
Toch altijd nog een mooie snelheid waarmee je bijna geen auto meer nodig hebt. Sterker nog, ik ben er sneller mee in Nederland dan met het openbaar vervoer. Best interessant, zo'n ligfiets  ;D

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 23:45:13 »
Ik zie alsmaar meer bestuurders die als eerste voor een rood verkeerslicht staan om linksaf te slaan, vertrekken net vóór het licht groen wordt, zodat ze niet hoeven te wachten voor de tegenliggers.
Op zich een illegaal en gevaarlijk maneuver, natuurlijk, maar je hebt gelijk: het komt meer en meer voor...

Ik zal dus tussen de autootjes moeten ´inwringen´ vóór ´t licht...  :-\

Inderdaad, we weten beiden wel wat er in deze contekst met "hinder" bedoeld wordt, maar het Belgisch verkeersreglement is ook op dat punt vrij ongelukkig geformuleerd:

Citaat
§1 (2) Jeder Verkehrsteilnehmer hat sich so zu verhalten, daß kein Anderer geschädigt, gefährdet oder mehr, als nach den Umständen unvermeidbar, behindert oder belästigt wird.

Vanzelfsprekend valt het naleven van de verkeersregels onder "nach den Umständen unvermeidbar".
En juist daar verschillen we van mening, denk ik  ;)
Vind jij een beetje plaats laten aan de rechterkant (als de weg breed genoeg is natuurlijk) echt "unvermeidbar" ?
Socrates

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #54 Gepost op: woensdag 24 januari 2007 - 18:21:45 »
Vind jij een beetje plaats laten aan de rechterkant (als de weg breed genoeg is natuurlijk) echt "unvermeidbar" ?

Verkeerstechnisch niet.

Ik kan begrijpen (maar niet goedkeuren) dat sommigen menen zelf te mogen uitmaken in hoeverre ze de wetten al dan niet naleven.

Wat ik niet meer kan begrijpen, is dat deze lieden het iemand anders kwalijk nemen dat hij de wetten niet overtreedt.

Ik spreek dan wel over iemand die te goeder trouw de wet naleeft, en niet over iemand die er zelf voortdurend zijn laars aan lapt, behalve dan die ene keer dat hij de wet alleen maar toepast om er iemand anders mee tot last te zijn.

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 23:49:18 »
Verkeerstechnisch niet.
Dat is een weer zo´n diplomatisch antwoord  ;)

Wat ik niet meer kan begrijpen, is dat deze lieden het iemand anders kwalijk nemen dat hij de wetten niet overtreedt.
Ik kan begrijpen (maar niet goedkeuren ;)) dat sommigen menen zelf te mogen uitmaken in hoeverre ze sommige wetten zó strict interpreteren dat:
- hun keuze de andere weggebruikers wordt opgedrongen (fietsken tegen auto: ik weet wie wint  :D)
- de algemene verkeerstroom daarmee in het gedrang komt

Indien een automobilist het "men moet rechts rijden, want zo staat het ergens geschreven"-regeltje te strikt toepast in bijvoorbeeld Leiden, dan gaat hij daar een chaos van jewelste meemaken ! Hoewel de rijstroken daar duidelijk smaller zijn, hebben de automoblisiten ´geleerd´ dat als iedereen een beetje plaats laat voor iedereen, het een betere wereld is en we allen sneller vooruit komen  :)

Je moet de regeltjes natuurlijk niet zóver buigen als bvb in Polen, waar ze van een 2 baansweg makkelijk een 3 en zelfs 4 baansweg maken, dat vind ik zelfs spooky  ;D

Ik spreek dan wel over iemand die te goeder trouw de wet naleeft, en niet over iemand die er zelf voortdurend zijn laars aan lapt, behalve dan die ene keer dat hij de wet alleen maar toepast om er iemand anders mee tot last te zijn.
Daar heb je gelijk in. Daar is een groot verschil. Mijn grootvader hield zich met zijn 83 ook duidelijk aan de zijn regeltjes en daar heb ik nooit commentaar op gehad, want hij kon de verschillende verkeerssituaties niet meer zo goed inschatten. De discussies hier op ´t forum laten duidelijk blijken dat de deelnemers dat wél nog goed kunnen. Daarom wil ik af en toe pleiten voor een beetje verdraagzaamheid (waar het verkeerstechnisch kan), want verdaagzaamheid is dun gezaaid in ´t verkeer tegenwoordig  :'(

Dat werkt natuurlijk in 2 richtingen: ik vind het natuurlijk ook verkeerd om te gaan schelden op een automobilist die -voor zich persoonlijk- vindt dat de beschikbare ruimte te smal is om veilig voorbij te steken. Het is natuurlijk wat anders als de éne weggebruiker begint te denken voor de andere... is het verkeer al niet complex genoeg ?  :-[

In het geval van fietsers laat ik de keuze aan de fietsers zelf: ik laat hun zoveel mogelijk ruimte als ik, persoonlijk, voor mij en alle andere verkeersgebruikers samen, "veilig" acht. Soms is dat inderdaad 1,6 m. Vaak echter ook minder. Daardoor komt het dat ik in de stad zelden "uiterst" rechts rij (je weet trouwens maar nooit of er van rechts een belhamel tussen de wagens/huizen komt uitgeschoten). Uiterst links is natuurlijk ook niet aan te raden, alleen al maar wegens het belemmeren van het overzicht dat de andere wagens op de weg zouden kunnen hebben. Vandaar... een weloverwogen plaatsing van de wagen, gegeven de veiligheid van mij en de anderen en gegeven onze gemeenschappelijke drang naar een vlot en vriendelijk verkeer...  8)
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 januari 2007 - 23:51:54 door eliomys »
Socrates

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 26 januari 2007 - 01:21:28 »

Je moet de regeltjes natuurlijk niet zóver buigen als bvb in Polen, waar ze van een 2 baansweg makkelijk een 3 en zelfs 4 baansweg maken, dat vind ik zelfs spooky  ;D

Ik dacht dat dit in Oostenrijk de regel is. Je bent verplicht uiterst rechts te rijden. Op die manier kan je traag verkeer (bv. landbouwvoertuigen) toch nog voorbijsteken met tegenliggers. Je maakt eigenlijk dus een rijstrook bij. De wegen is Oostenrijk zijn dan over het algemeen ook wel erg breed waardoor dit mogelijk is.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #57 Gepost op: vrijdag 26 januari 2007 - 16:14:30 »
Het is natuurlijk wat anders als de éne weggebruiker begint te denken voor de andere...

Dat is inderdaad het probleem.

We kunnen het ons in het verkeer zoals wij het kennen, niet veroorloven om, telkens we een tegenligger ontmoeten, te stoppen, uit te stappen, ons voor te stellen, en dan te overleggen of we elkaar links of rechts gaan kruisen. Daarvoor zijn er afspraken vastgelegd in het verkeersreglement. En daarom is het ook aangewezen om, alvast telkens er in het verkeer interactie is met een andere weggebruiker, zich aan deze afspraken te houden. Zeker als het gaat om rijbewegingen die van nature al een verhoogd risico inhouden, zoals inhalen, en er bovendien nog een bijzonder kwetsbare weggebruiker bij betrokken is. Misschien waren andere verkeersregels beter geweest, maar er ontstaat een probleem als ieder zijn eigen regeltjes toepast.