Auteur Topic: voorrang  (gelezen 6225 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
voorrang
« Gepost op: zondag 03 oktober 2010 - 17:13:55 »
"Crazy Paris Traffic"  Youtube

Als je naar dit filmpje kijkt kan je zien hoe mooi de voorrang verleend wordt aan elke van rechts komende bestuurder.
De Place Charles de Gaulle is geen rotonde, de voorrang van rechts is van toepassing.
Deze film werd gemaakt van bovenop de Arc de Triomphe.

« Laatst bewerkt op: zondag 03 oktober 2010 - 17:17:02 door mazda »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: voorrang
« Reactie #1 Gepost op: zondag 03 oktober 2010 - 17:20:04 »
@ Mazda, bij mij werkt de link niet....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: voorrang
« Reactie #2 Gepost op: zondag 03 oktober 2010 - 17:32:07 »
@ Mazda, bij mij werkt de link niet....

Neem deze.  ;)

Crazy Paris Traffic:
http://www.youtube.com/watch?v=lay8aZlsbB0

Logisch dat ze daar VVR proberen te geven, bij zo´n massa verkeer, hoe anders ?

Wel een probleem - in ´t begin van ´t filmpje - als men centraal zit en men de rotonde wil verlaten (in 4 files) en men met het verkeer dat nog teveel rechts  zit en de rotonde wil volgen, daar kan niet volgens de regel VVR gegeven worden, want als de afrit plots stropt kunt ge niet meer vooruit of achteruit... het verkeer van rechts komt quasi te laat en moet ofwel links erond of zich ertussen slalommen...
« Laatst bewerkt op: zondag 03 oktober 2010 - 17:41:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: voorrang
« Reactie #3 Gepost op: zondag 03 oktober 2010 - 17:34:24 »
thx  ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: voorrang
« Reactie #4 Gepost op: zondag 03 oktober 2010 - 17:48:05 »
Als je naar dit filmpje kijkt kan je zien hoe mooi de voorrang verleend wordt aan elke van rechts komende bestuurder.
De Place Charles de Gaulle is geen rotonde, de voorrang van rechts is van toepassing.
Deze film werd gemaakt van bovenop de Arc de Triomphe.
Mss heb je een ander filmpje, maar in het begin van mijn link zie ik maar weinig "mooi voorrang verlenen" aan het verkeer dat 1,2 of 3 uitritten later wil afrijden. Door de plotse file (4 rijvakken) aan de allereerste brede uitrit blokkeert het afrijdende verkeer, van VVR geven aan het verderrijdend verkeer -van rechts- is daar maar weinig sprake.

Als nadien het oprijdende verkeer van rechts vrijgegeven wordt, wordt idd wel vvr gegeven.
« Laatst bewerkt op: zondag 03 oktober 2010 - 17:51:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang
« Reactie #5 Gepost op: zondag 03 oktober 2010 - 20:17:49 »
Die bus is, zo te zien, niet erg gewoon van daar te rijden.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: voorrang
« Reactie #6 Gepost op: zondag 03 oktober 2010 - 23:52:57 »
Die toeristenbus is inderdaad niet gewoon om daar te rijden of weet niet juist welke uitrit te nemen. Die bus maakt de fout om bij het oprijden niet onmiddellijk naar het midden te gaan om zo  de voertuigen die er af rijden langs links voorbij te rijden.
De bedoeling is om bij het oprijden zo veel mogelijk het verkeer dat reeds op het ronde punt zit te dwarsen en zo snel mogelijk naar het midden te gaan zodat je niet rechts blijft rijden zelfs al moet je er iets verder weer af want dan krijg je problemen met de voorrang van de massa voertuigen die het rond punt willen verlaten.
Het volledig blokkeren van een toekomende straat wordt vermeden door verkeerslichten die de toegang tot het punt ongeveer 60 meter vroeger in de straat
 regelen.
Twee toekomende straten naast mekaar hebben nooit samen groen.
Je merkt dat de afrijdende auto's eigenlijk de toegang belemmeren voor de straat die schuin rechts voor je ligt maar geen nood want daar kan op dat moment niemand uitkomen vermits die iets verderop allemaal voor het rood staan.
Als je groen licht krijgt om op het punt te rijden is er plaats genoeg om direct naar het midden te gaan.
Je blijft in het midden en verleent voorrang aan elke bestuurder die van rechts er tussen komt.
Pas als je er af wil rijden ga je naar de buitenkant.
Je krijgt altijd voorrang van rechts maar als er  auto's dwars voor je gestopt zijn  mag je deze natuurlijk niet moedwillig aanrijden en moet je heel even wachten.
Je kan ook de bestuurders die toch een inrit blokkeren niet verwijten dat ze dit hadden moeten voorzien op het moment dat ze het ronde punt opreden.
12 avenues komen op deze plaats samen.
Als je goed kijkt kan je zien dat elke bestuurder die iets of wat van rechts komt zo goed als mogelijk voorgelaten wordt.
Zelf kom ik een paar keer per jaar op dit plein.
Het is er zeer druk, maar als je het systeem doorhebt kom je er zonder kleerscheuren doorheen.
Elke bestuurder probeert er het beste van te maken. Ook fietsers en scooters rijden over dit punt.  


« Laatst bewerkt op: maandag 04 oktober 2010 - 00:08:29 door mazda »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: voorrang
« Reactie #7 Gepost op: maandag 04 oktober 2010 - 01:13:37 »
Ik heb vroeger dikwijls over dit en soortgelijke punten gereden ...... met de oplegger (en ook enkele keren met de auto).

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: voorrang
« Reactie #8 Gepost op: maandag 04 oktober 2010 - 01:52:42 »
Je krijgt altijd voorrang van rechts

Je hebt in Frankrijk weinig keuze: geen VRR verlenen = meestal een aanrijding.

Frankrijk is (of was althans vroeger) het land waar ze het heel normaal vinden om bij het parkeren tot tegen je bumper te rijden. Uitwendig is er vaak niets aan te zien, maar bij de volgende onderhoudsbeurt maakt de garagehouder je er wel attent op dat de bevestigingspunten van de bumper verbogen zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: voorrang
« Reactie #9 Gepost op: maandag 04 oktober 2010 - 09:52:18 »
Ja inderdaad, Jozef het is in Frankrijk nog altijd de gewoonte en dagelijkse kost om tijdens het parkeren gewoon vooraan en achteraan tegen de auto's te duwen.
Volgens de fransen is dit het gevolg van hun sociale instelling die ervoor zorgt dat zoveel mogelijk voertuigen geparkeerd kunnen worden op zo weinig mogelijk plaats.
Volgens de franse code de la route moet je geen meter tussen elk voertuig laten. Daarom worden de auto's in grote steden bijna tegen mekaar geparkeerd waardoor je na 5 auto's een auto plaatswinst hebt.
Iemand die rijkelijk een meter tussen laat wordt beschouwd als een dikke egoist.
Hetzelfde geld een beetje bij kleine aanrijdingen op een drukke plaats. Sociaal gezien moet je aan de doorstroming van het verkeer denken en is het niet de bedoeling om voor een kras of deukje een heel kruispunt te blokkeren en daarbijhorende straten.
Als je stopt voor een kleine aanrijding om vaststellingen te doen en daardoor alles blokkeert ben je asociaal in de ogen van de meeste fransen.
Een bumper wordt gebruikt om tegen te rijden, en een auto is een gebruiksvoorwerp.
Als je in Frankrijk een grote stad in zou rijden met een mooie ongeschonden auto en je wil dat die auto ongeschonden blijft parkeer je je auto best niet langs de kant van de weg maar in een betaalde parking. 


Je schrijft : Je hebt in Frankrijk weinig keuze: geen VRR verlenen = meestal een aanrijding.
Het is in ieder geval normaler dan wat men hier in Vlaanderen doet, als je hier rechtmatig gebruik maakt van je vvr = meestal een aanrijding.
Erger nog als je remt om vvr te verlenen heb je zelfs kans op een aanrijding.

Ik rij zelf bijna 1/4 van mijn totaal aantal kilometers in frankrijk en heb daar weinig problemen.
Buiten een paar krassen op mijn bumpers maar dat kan je voorkomen door een betere parkingplaats te zoeken.





 

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: voorrang
« Reactie #10 Gepost op: maandag 04 oktober 2010 - 09:59:22 »
Deze post werd aangepast na het antwoord van Michel.


De links vd filmpjes ivm parkeren kan je vinden in antwoord 12
De links over de VVR op de Place Charles de Gaulle in antwoord 13
« Laatst bewerkt op: maandag 04 oktober 2010 - 20:14:22 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: voorrang
« Reactie #11 Gepost op: maandag 04 oktober 2010 - 10:17:15 »
Ik weet dat de link niet werkt maar ik reken op Michel, anders moet je gewoon de titels inbrengen op google
Copieer gewoon de link, Mazda ?  Scheelt er iets met je PC  ???

Je klikt de Youtube-link bovenaan in het adresvenster aan (http://www.enz...- wordt volledig gemarkeerd), dan toetscombinatie Ctrl - C , en dan Ctrl - V in je post.

Né se : http://www.youtube.com/watch?v=khPhKM7KWj0
    
« Laatst bewerkt op: maandag 04 oktober 2010 - 10:22:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
« Laatst bewerkt op: maandag 04 oktober 2010 - 16:13:14 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: voorrang
« Reactie #13 Gepost op: maandag 04 oktober 2010 - 16:05:12 »
« Laatst bewerkt op: maandag 04 oktober 2010 - 16:11:11 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: voorrang
« Reactie #14 Gepost op: maandag 04 oktober 2010 - 16:12:17 »
Ik weet dat de link niet werkt maar ik reken op Michel, anders moet je gewoon de titels inbrengen op google
Copieer gewoon de link, Mazda ?  Scheelt er iets met je PC  ???

Je klikt de Youtube-link bovenaan in het adresvenster aan (http://www.enz...- wordt volledig gemarkeerd), dan toetscombinatie Ctrl - C , en dan Ctrl - V in je post.
    

Ok Michel. Nu werkt het.