Auteur Topic: Opel Antwerpen in Chinese handen?  (gelezen 3108 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Opel Antwerpen in Chinese handen?
« Gepost op: vrijdag 08 oktober 2010 - 10:51:13 »
Ik heb het nieuws rond de Opel vestiging aandachtig gevolgd de laatste maanden, maar er zijn toch een aantal aspecten die ik niet gevonden heb. Blijkbaar wil Opel de fabriek niet verkopen aan het Chinese Geely (ook eigenaar van Volvo), althans dat standpunt circuleert nu in de Vlaamse regering. Naar mijn mening zit hier wel een grond van waarheid in. Opel zal niet staan te springen om nog een concurrent op de Europese markt te introduceren.
Geely produceert in China vooral kleine wagens en zou die dus naar Europa kunnen exporteren. Omdat het kleine, goedkope wagens zijn is het economischer om deze locaal te produceren, het transport zou een te groot percentage van de kostprijs uitmaken. Dit is ook een standpunt dat je in de media kon terugvinden. Het overnemen van een Europese fabriek heeft omwille van deze reden dus wel een kans.
Volgens mij is er echter nog meer aan de hand. Geely is druk bezig met het ontwikkelen van kleine elektrische voertuigen (bv. http://www.luanpa.net/geely-electric-panda-ii/). Ze onderhandelen o.a. ook om de bekende Londense zwarte taxi's om te vormen naar elektrische voertuigen. In China wordt momenteel elektrisch rijden gezien als de oplossing voor de toekomst. Geely wordt op korte termijn een grote producent van elektrische voertuigen en in dat opzicht is het wel interessant om een dergelijke producent naar Vlaanderen te halen. Was het trouwens niet de bedoeling van Vlaanderen om net deze innoverende industrie naar Vlaanderen te halen?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Opel Antwerpen in Chinese handen?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 08 oktober 2010 - 19:48:08 »
Vertrouwen in  China kreeg vandaag weer een deuk als je hoort dat de Nobelprijs winnaar voor de vrede voor diezelfde feityen een 11 jaar lange celstraf uitzit in China.
Voor net hetzelfde krijg je langs de ene kant dus 1mio € en langs de andere kant dus gevangenis en censuur.

Maar om de boot met China te missen staan we ook niet echt te wachten denk ik.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Opel Antwerpen in Chinese handen?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 08 oktober 2010 - 19:54:33 »
Hopelijk kan de fabriek open blijven.  Niemand verliest graag zijn job, ik ook niet.  En zeker als er dan koppels zijn, die beiden daar werken, pfff amaaai.   Lukt het niet de fabriek over te laten nemen, zorg tenminste SNEL voor duidelijkheid.  Dan weten die mensen tenminste waar ze aan toe zijn.

De onzekerheid waarin ze nu moeten leven (en nog werken ook), zou mij al ondraaglijk zijn.  Chapeau voor die mensen dat ze dat blijven volhouden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Opel Antwerpen in Chinese handen?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 09 oktober 2010 - 02:30:41 »
Niemand verliest graag zijn job

Niemand is veel gezegd, Bert.

Ik wou dat mijn werkgever mij mijn opzeg gaf, nu ik 58 ben. Want op basis van mijn dienstjaren heb ik recht op een vooropzeg (tijdens dewelke ik arbeidsonbekwaam ben) van meer dan 3 jaar, zodat ik dan niet al op mijn 60ste met vervroegd pensioen zou moeten gaan. Intussen zorgt een extra-legaal voordeel van mijn werkgever immers voor een bijkomende uitkering bij mijn invaliditeitsuitkering van het ziekenfonds, waardoor ik nog 90% van mijn laatste wedde behoudt.

Citaat
En zeker als er dan koppels zijn, die beiden daar werken, pfff amaaai.

Zo waren er ook bij de sluiting van Renault. Moraal van het verhaal: niet al je eieren in dezelfde korf leggen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Opel Antwerpen in Chinese handen?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 09 oktober 2010 - 13:39:17 »
Gelukkig doen Volvo Gent en Audi Vorst het relatief weer beter tot goed.

Autoproductie-Belgie-op-dieptepunt

Autoproductie-in-Belgie-stijgt-weer

Ford Genk zou nu ook 10 jaar werkzekerheid uitgehandeld hebben, daar kunnen ze eindelijk eens doorademen.

Een plug-in Hybride - voor te beginnen - in Antwerpen zou al hoopvol zijn, een kleine E-car is mss nog wat te vroeg.

Antwerpen ligt zowat centraal in de dichtbevolkste streek van Europa, en heeft enkele zeer goede troeven, naast wat nadelen...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 oktober 2010 - 13:49:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Opel Antwerpen in Chinese handen?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 09 oktober 2010 - 14:17:15 »
Niemand is veel gezegd, Bert.

Ik wou dat mijn werkgever mij mijn opzeg gaf, nu ik 58 ben. Want op basis van mijn dienstjaren heb ik recht op een vooropzeg (tijdens dewelke ik arbeidsonbekwaam ben) van meer dan 3 jaar, zodat ik dan niet al op mijn 60ste met vervroegd pensioen zou moeten gaan. Intussen zorgt een extra-legaal voordeel van mijn werkgever immers voor een bijkomende uitkering bij mijn invaliditeitsuitkering van het ziekenfonds, waardoor ik nog 90% van mijn laatste wedde behoudt.

Tja, ok, en met alle respect en begrip voor jouw persoonlijke situatie natuurlijk.  Maar je bent 't wellicht met me eens dat die in niets te vergelijken valt met de situatie van die werknemers van OPEL.  De meesten onder hen zullen wellicht nog vele jaren van een evt. pensioen verwijderd zijn.  Intussen hebben ze wel een gezin dat moet eten, kinderen die moeten studeren, een lening voor een woning die elke maand afbetaald moet worden enz. 

En m'n echtgenote en ik  zetten liefst van al graag zelf een centje opzij voor later, zodat we later niet financieel afhankelijk worden van onze kinderen.  Dus denk ik dat die mensen van OPEL dat liefst ook wel zullen doen.


Met de beste wil van de wereld, maar met zulke onzekerheid zou ik 't toch wel héél moeilijk hebben hoor.  De keuze tussen enerzijds je werkmakkers en je werk dat je graag doet, of de onzekerheid dat je ook morgen nog je huis zult kunnen afbetalen anderzijds, amaai!
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Opel Antwerpen in Chinese handen?
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 09 oktober 2010 - 18:33:40 »
Wat is veel jaren van het pensioen verwijdert bals je op je 52 kunt thuiis blijven? 
Zo heb ik een nonkel die niet 1 maand ouder moest zijn want dan kon hij nog 10 jaar doorwerken bij de sluiting van Renault Vilvoorde, nu zat hij voor meer pre gewoon thuis, ik zou het ook aanpakken moest het gaan.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Opel Antwerpen in Chinese handen?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 09 oktober 2010 - 18:44:58 »
Wat is veel jaren van het pensioen verwijdert bals je op je 52 kunt thuiis blijven? 
Zo heb ik een nonkel die niet 1 maand ouder moest zijn want dan kon hij nog 10 jaar doorwerken bij de sluiting van Renault Vilvoorde, nu zat hij voor meer pre gewoon thuis, ik zou het ook aanpakken moest het gaan.

Hangt af van geval per geval.  Wat ga je doen met de dertigers, de veertigers?

In eigen familie, is m'n schoonvader ook zo gevaren, bij de sluiting van Bekaert hier.  En hij heeft 't ook (noodgedwongen) aanvaard, maar is er intussen al enorm van geschrokken wat hij overhoudt aan inkomsten nu.  Hij beseft nu pas ten volle hoe duur 't leven geworden is, en dan heb ik 't dus niet over extra folliekes, maar gewoon simpel basic levensonderhoud, huis al jaren afbetaald, beide dochters al jaren 't huis uit etc.  En toch....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone